![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
| Bekijk resultaten enquête: Wie spreekt er hier nog dialect? | |||
| Ik spreek dialect (prov. Antwerpen) |
|
7 | 10,00% |
| Ik spreek GEEN dialect (prov. Antwerpen) |
|
7 | 10,00% |
| Ik spreek dialect (Oost-Vlaanderen) |
|
12 | 17,14% |
| Ik spreek GEEN dialect (Oost-Vlaanderen) |
|
4 | 5,71% |
| Ik spreek dialect (West-Vlaanderen) |
|
10 | 14,29% |
| Ik spreek GEEN dialect (West-Vlaanderen) |
|
5 | 7,14% |
| Ik spreek dialect (prov. Limburg) |
|
6 | 8,57% |
| Ik spreek GEEN dialect (prov. Limburg) |
|
4 | 5,71% |
| Ik spreek dialect (Vlaams Brabant incl Brussel) |
|
5 | 7,14% |
| Ik spreek GEEN dialect (Vlaams Brabant incl Brussel) |
|
2 | 2,86% |
| Ik spreek dialect en ben van elders |
|
5 | 7,14% |
| Ik spreek GEEN dialect en ben van elders |
|
3 | 4,29% |
| Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hij/zij gaat nooit winkelen in de Nieuwstraat of de Louizalaan, maar wel in "de Rue Neuve", of "den Avenue Louise". Hij/zij zal bij het rijden nooit de koppeling induwen, maar wel de "embroyage". En zo zijn er nog veel voorbeelden. Het liedje "In de Rue des Bouchers" van Johan Verminnen, illustreert trouwens prima hoe een Vl.Brusselaar omgaat met straatnamen.
Laatst gewijzigd door Pietje : 28 juni 2011 om 23:44. |
|
|
|
|
|
|
#142 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Een volkse Antwerpenaar zegt in ieder geval ook 'embroyage', maar het hangt natuurlijk wel af van persoon. In Brussel komt dit algemeen Nederlands-Belgisch fenomeen nog sterker voor, wat logisch is.
|
|
|
|
|
|
#143 | |
|
Gouverneur
|
Ja ik zou ook ambriaasj zeggen, al rijd ik genen otto dus heel dikwijls gebruik ik dat ook nie.
En mensen die tegen franse woorden in ons dialect zijn: puh! Ni zeiken (of beter vlaams: zeveren), een groot deel hoort daar gewoon in thuis. Als de Engelsen allemaal terug Oud Engels zouden gaan spreken omdat het Engels 75% Franse woorden bevat, dan zou niemand nog fatsoendelijk Engels kunnen leren lol. En volgens mij zijn ze al wriëd content dat het Engels nu het Frans totaal van de wereldkaart afveegt, da's al wraak genoeg. Der is echt taalkundig niks beter aan e woord als "verwarming", as aan "chauffage". Dus blijft dat bij mij thuis de chauffage Citaat:
|
|
|
|
|
#144 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Neen; heb nooit dialect met mijn kinderen gesproken. |
|
|
|
|
|
|
#145 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Niet iedereen is perfect.
|
|
|
|
|
#146 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Degenen die zo hard zagen over franse leenwoorden zwijgen gewoonlijk wanneer iemand denkt stoer te doen door er wat engels tussen te gooien.
|
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vreselijk is dat. Hoe kun je nu zo weinig inzitten met de opvoeding van je kinderen? |
|
|
|
|
|
|
#148 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 15:51. |
|
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik zal het hier voor de derde keer herhalen: ik spreek geen dialect tegen mijn kinderen en heb dat nooit gedaan. Ook met de kleinkindjes spreek ik geen dialect. Zie eerder in deze draad. Wrm beschuldig je mij ervan dat ik "zo weinig zou inzitten" over de opvoeding van mijn kinderen? Ik ben trots op hen; ze zijn allemaal goed terecht gekomen hoor. En dat ikzelf opgevoed ben in't dialect: daar heb je als kind geen zeggenschap over. Ik ben zeker niet perfect, maar ik denk toch dat ik mij hier op't forum verstaanbaar kan maken en niet alteveel fouten typ. Af en toe zoals iedereen zeker? Oh ja; de Lampadaire, de prise, den tournevis en de toefelnap kan ik perfect naar 't Nederlands vertalen hoor. Dus: het staanlampje, het stopcontact, de schroevendraaier en het tafelkleed. |
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Gouverneur
|
Inderdaad; volgens mij is nog nergens onomstotelijk bewezen dat mensen die in het dialect opgevoed zijn, slechter opgevoed zijn of minder kansen krijgen dan andere kinderen.
Zijn er meer marginalen in West-Vlaanderen? Grotere werkloosheid omdat ze niet aan een job graken omdat hun mama en papa West-Vlaams klapten en ze pas op school AN leerden? Gelijk dat we aan Trixie kunnen zien, is het ook met hem (haar?) toch nog goe gekomen, dus dat indikeert toch dat zijn opvoeding percies niet zo slecht was (volgens mij zijn de meeste mensen in de generatie van mijn ouders nog in het dialect opgevoed, en toch is dit de generatie die ons de welstand heeft gebracht. De kinderen van tegenwoordig, met hun (half) AN-opvoeding, de dialectlozen, zijn het niet meer gewoon van te werken, en denken dat de iPods aan de bomen groeien en dat luxe vanzelfsprekend is. Zou dit dan een bewijs zijn dat uw kinderen in het AN opvoeden, ze lui of bedorven zou maken?*) *natuurlijk bewijst dat niks, maar ik wou het punt toch even stellen voor de duidelijkheid
|
|
|
|
#151 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
West-Fluten kunnen hard werken, maar marginaal vind ik ze vaak wel hoor. De Westhoek is het marginale gedeelte van West-Vlaanderen. Ik herinner me nog op de trein naar Antwerpen een groep West-Vlamingen. De treinomroepster in het Nederlands “We komen aan in Antwerpen. Deze trein stopt aan de volgende haltes: Antwerpen-Zuid, Antwerpen-Berchem en Antwerpen-Centraal.”
Die jochies wisten niet wat ze hoorden, want ik hoorde iets als het volgende: “Hahaha. Oe dieën da zei: 'We komen aan in Antwerpen !' Nu vin'k et wel neig spijtig da ze da ni in een internationale taal zeggn.” Laatst gewijzigd door Weyland : 30 juni 2011 om 16:42. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Gouverneur
|
Hier in het Antwerpse, bijvoorbeeld in een dorp als Zandvliet waar ik woon, zit óók veel schraal volk en marginalen zenne
Dus 'k denk da geen enkele provincie daar patent op heeft. Dat zal eerder met de scholingsgraad samenhangen en ik zou geloven dat die in WVL even hoog is als de rest van VL? (eventueel een beetje de werkloosheid, maar die is in WVL zeker niet hoger als elders)
|
|
|
|
#153 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het viel me wel op dat W-Vlamingen aan de universiteit nogal samenklitten en doorgaans weinig vrienden hebben van buiten hun provincie. Of dat een bewuste keuze is, weet ik niet. Ikzelf had vrienden uit alle windrichtingen. Laatst gewijzigd door Mitgard : 30 juni 2011 om 16:42. |
|
|
|
|
|
|
#154 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik had het niet over jou, want in jouw vorige post kon ik immers lezen dat je nooit dialect hebt gesproken met je kinderen. Goed van je. |
|
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Kijk; ik heb dat hier al eens in een andere draad gepost en ik herhaal het nog eens: ik ben in't dialect opgevoed + ik heb 4 schooljaren in een Franse school doorgebracht. Ok; als het gevolg hiervan is dat ik hier in een niet-verstaanbaar taaltje typ: let me know. Ik hoop op reacties... |
|
|
|
|
|
|
#156 |
|
Gouverneur
|
Mitg�*�*rt
Geregistreird: de zestingde febrewoare twieë-duuzet-en-vier Pleuts: B�*�*rechoem Berichtjes: ieënentwingteg-duuzet-twië-ongdert-neigen-en-seevetig
|
|
|
|
#157 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dat is just mijn punt: van uw generatie is iedereen in 't dialect opgevoed en toch zijn de meesten zonder problemen goed terecht gekomen, is dat niet genoeg bewijs voor mensen die vinden dat ouders die dialect spreken tegen hun kinderen (i.e. Mitgard), dat dat slechte ouders zijn, dat dat een totaal foute opvatting is
|
|
|
|
|
#158 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
't Is mijn dagje niet (echt niet). Ligt gewoon aan mij maar had toch moeite met uw uitspraak over ouders die dialect spreken met hun kinderen. Vroeger was dat heel normaal hoor. Pas sinds 25-30j. ofzo spreken die AN met hun kinderen. Begrijp niet wat spreektaal te maken heeft met bv. intelligentie, sociale vaardigheden, ... op den duur vraag ik mij serieus af -echt waar- of mijn schrijfsels hier idd. zo slecht zijn; of mijn woordenschat en zinsbouw tengevolge van mijn opvoeding ondermaats zijn? Allee ja, dat kan . Zou dat dan wel erg vinden... |
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar ik associeer dialect gewoon met een lokale dorpse mentaliteit, zonder dat dialectsprekers noodzakelijk minder intelligent zouden zijn. Hoe kun je bovendien opkomen voor je taal en cultuur, als er niet eens sprake is van één taal? |
|
|
|
|
|
|
#160 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Aangezien ik ervan uitga dat jij tot een jongere generatie behoort als ik: heb jij nog grootouders in leven? Zoja: hebben die mensen altijd AN gesproken?Tenslotte nog een vraag: waarom zou 1 taal beheersen minder zijn dan 2, 3 of meer talen? Dat begrijp ik toch niet hoor. |
|
|
|
|