Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2011, 08:46   #141
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Nu nog de conclusie:
Algemeen aanvaarde misvattingen zijn geen argument.
Je bedoelt 'geen bewijs', want wat betreft elk argument: anything goes. De een zijn waarheid is de misvatting voor de ander. Hoe dan ook, in deze draad met het onderwerp 'God is goed - of niet' mogen we de miljarden gelovigen met hun meestal archaïsche opvattingen niet buiten beschouwing laten.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 08:49   #142
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je praat over God als een bestaand persoon waartegen je wrok koestert en wiens geboden een gegeven realiteit zouden zijn. Ik denk dat je dat niet bedoelt.
Correctie: ik praat over jullie goden, met al de eigenschappen die jullie hem toeschrijven, gepersonaliseerd en met een rist contradictorische eigenschappen.
Die contradicties in jullie beeld kunnen me soms ergeren, soms vrolijk maken.

Citaat:
Transponeer die visie naar de Staat die het geweldmonopolie heeft en dan? De Staat deugt niet omdat er een leger is en politie en de NAVO en hier en daar de doodstraf? Waarom zou de ene hoogste autoriteit wel het geweldsmonopolie hebben en de andere (fictieve) autoriteit niet?
Wil je mij in de mond leggen dat ik het geweldmonopolie van de staat goedkeur?
Denk dan maar snel iets anders.
Die stropop gaat niet op.
Oud 4 juli 2011, 08:52   #143
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Dan is het al meteen duidelijk wie er van het kwade gegeten heeft.
Mij niet is het niet duidelijk. Overigens, de vruchten hadden volgens het verhaal geen magische krachten en er waren geen goede en kwade vruchten aan de boom.
Oud 4 juli 2011, 08:57   #144
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mij niet is het niet duidelijk. Overigens, de vruchten hadden volgens het verhaal geen magische krachten en er waren geen goede en kwade vruchten aan de boom.
Waarom misgunde uw god de mensen 'vruchten van de boom der kennis van goed en kwaad'?
Waarom stelde hij hen dan toch aan de verleiding bloot?
Een vorm van sadisme?
Niets menselijks is hem vreemd?
Oud 4 juli 2011, 09:03   #145
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Wat denken jullie van deze stelling: God schiep het kwaad niet, maar wel de vrije wil. Met andere woorden, hij schiep de voorwaarden waaronder zowel het goede als het kwade mogelijk was, en hij liet de keuze aan ons.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 09:07   #146
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Correctie: ik praat over jullie goden, met al de eigenschappen die jullie hem toeschrijven, gepersonaliseerd en met een rist contradictorische eigenschappen.
Die contradicties in jullie beeld kunnen me soms ergeren, soms vrolijk maken.
Kan jij uit mijn openingspost of uit enige andere post van mij opmaken dat ik geloof in een god? Merkwaardig. En verder, deze draad heeft nu juist de contradicties die bestaan in het beeld dat mensen hebben van God tot onderwerp.

Citaat:
Wil je mij in de mond leggen dat ik het geweldmonopolie van de staat goedkeur?
Denk dan maar snel iets anders.
Die stropop gaat niet op.
In de mond leggen lijkt mij hier niet de juiste uitdrukking. Maar ik nam aan dat je het goedkeurde. Wel, voor zover ik weet, mijn indruk is dat volgens de communis opinio de Staat het geweldsmonopolie toekomt. Er zijn uitzonderingen, zoals mensen die bij eerwraak het recht in eigen hand nemen, maar die pogen niet de wet in die zin te wijzigen. Misschien wil jij dat voor hen doen?
Oud 4 juli 2011, 09:12   #147
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan jij uit mijn openingspost of uit enige andere post van mij opmaken dat ik geloof in een god? Merkwaardig. En verder, deze draad heeft nu juist de contradicties die bestaan in het beeld dat mensen hebben van God tot onderwerp.
Ik was eerst niet van mening dat je in goden geloofde.

Citaat:
In de mond leggen lijkt mij hier niet de juiste uitdrukking. Maar ik nam aan dat je het goedkeurde.
Dat was een voorbarige en foute aanname.

Citaat:
Wel, voor zover ik weet, mijn indruk is dat volgens de communis opinio de Staat het geweldsmonopolie toekomt. Er zijn uitzonderingen, zoals mensen die bij eerwraak het recht in eigen hand nemen, maar die pogen niet de wet in die zin te wijzigen. Misschien wil jij dat voor hen doen?
Andermaal: de gepercipieerde communis opinio, kan nooit een valabel argument in een discussie zijn, en is ook niet noodzakelijk waar, laat staan goed.
Oud 4 juli 2011, 09:31   #148
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andermaal: de gepercipieerde communis opinio, kan nooit een valabel argument in een discussie zijn, en is ook niet noodzakelijk waar, laat staan goed.
Ik respecteer uw mening maar in meen dat 'anything goes' en dat het niet eenvoudig is om te bepalen wat een valabel argument is. Daarin bent u absoluut mijn meerdere.
Oud 4 juli 2011, 09:54   #149
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik respecteer uw mening maar in meen dat 'anything goes' en dat het niet eenvoudig is om te bepalen wat een valabel argument is. Daarin bent u absoluut mijn meerdere.
Ik aanvaard bijna uit principe nooit het gezagsargument in een discussie.
Het gezagsargument wordt gebruikt wanneer men zelf geen argumentatieve ammunitie (meer) ter beschikking heeft.
Dat gezagsargument is vaak vermomd als communis opinio: 'men zegt', 'iedereen is het erover eens', 'vele studies tonen aan dat'.......
Ik kan me niet voorstellen dat jij argumenten die op die wijze beginnen, automatisch valabel acht?
Oud 4 juli 2011, 10:28   #150
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik aanvaard bijna uit principe nooit het gezagsargument in een discussie.
Het gezagsargument wordt gebruikt wanneer men zelf geen argumentatieve ammunitie (meer) ter beschikking heeft.
Dat gezagsargument is vaak vermomd als communis opinio: 'men zegt', 'iedereen is het erover eens', 'vele studies tonen aan dat'.......
Ik kan me niet voorstellen dat jij argumenten die op die wijze beginnen, automatisch valabel acht?
Iedereen heeft recht op een mening en om zijn mening te uiten, of dat de communis opinio is of een hoogst persoonlijke opvatting. Een botte reactie op een mening of argument of formulering van een mening is geen goede manier een discussie te starten en helpt zeker niet om de ander van zijn dwaling en van de superioriteit van uw eigen opvatting te overtuigen. Wie in een discussie een superieure houding aanneemt staat voor mij gelijk aan iemand die een gezagsargument gebruikt.
Oud 4 juli 2011, 10:56   #151
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Jullie blijven maar doordrammen onder elkaar hé
Allee ik probeer het nog eens:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Wat denken jullie van deze stelling: God schiep het kwaad niet, maar wel de vrije wil. Met andere woorden, hij schiep de voorwaarden waaronder zowel het goede als het kwade mogelijk was, en hij liet de keuze aan ons.
Fred.
Oud 4 juli 2011, 11:00   #152
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Alwetendheid valt niet te combineren met "vrije wil". We kunnen toch niet meer vrij kiezen, als iemand anders al zeker weet wat de uitkomst zal zijn ? Waarom iemand scheppen zoals Hitler, Stalin, Mao, Pol-pot, Yahya Khan, Dutroux, .... als je al van tevoren weet dat deze lugubere personages tientalle miljoenen mensen gaan afslachten? Als onze keuzes van te voren al zijn te analyseren, kiezen we dus volgens een algoritme. De uitkomst van een algoritme is van te voren berekenbaar, staat dus vast, en er is daarom niks 'vrij' aan. Als ons complete denken, doen & laten van te voren is te analyseren, ook al is het een analyse van zo'n ongelofelijke slimmerik als god, dan zijn we niks meer dan robots.
Zo kan een opperwezen die de toekomst al kent, deze ook niet meer veranderen. Dan zou immers zijn eigen kennis niet meer kloppen. Zijn alwetendheid reduceert zijn almacht volledig.
Oud 4 juli 2011, 11:20   #153
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Apocalyps
Het concept vrije wil is inderdaad in strijd met het concept van Gods alwetendheid. Want als God alwetend is dan is alles gedetermineerd en bestaat er geen vrije wil. Voor deze paradox hebben theologen overigens oplossingen bedacht.

Maar als God nu eens niet alwetend is, wat dan.
Of als God ook gedetermineerd is, dan weet hij even weinig van de toekomst als wij. Dan is Fred's suggestie niet onredelijk.
Oud 4 juli 2011, 11:42   #154
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Ik kan mij niet zo goed voorstellen hoe je de vrije wil schept en waar die dan zit in de mens en hoe je zeker kan weten dat je intuïtie en wil niet hun eigen leven leiden, zodat wij ten onrechte veronderstellen dat het bewustzijn de leiding heeft.

Wel lijkt het mij duidelijk dat het gedrag en de ontwikkeling van mens en dier voor ons in ruime mate onvoorspelbaar is. Anders hoefden we niet meer naar sportwedstrijden te gaan of te wedden op paarden en honden. Dat is nog een harde dobber voor de causaliteitsleer en het absolute determinisme. Causaliteit geldt wel voor een botsing tussen twee biljartballen, maar het gevolg van een botsing of een ontmoeting tussen twee dieren of mensen is vrijwel onvoorspelbaar.
Oud 4 juli 2011, 11:49   #155
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Apocalyps
Het concept vrije wil is inderdaad in strijd met het concept van Gods alwetendheid. Want als God alwetend is dan is alles gedetermineerd en bestaat er geen vrije wil. Voor deze paradox hebben theologen overigens oplossingen bedacht.

Maar als God nu eens niet alwetend is, wat dan.
Of als God ook gedetermineerd is, dan weet hij even weinig van de toekomst als wij. Dan is Fred's suggestie niet onredelijk.
Als dit niet zo zou zijn, betekent dit dat zijn wil belet zou worden door iets, wat hem niet meer almachtig maakt. Of hebben ze daar ook al een oplossingske voor gevonden? Best wel leuk een opperwezen die men kan aanpassen naar eigen dunk.
Oud 4 juli 2011, 11:50   #156
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

@Apocalyps en Piero:

Jullie hebben beiden zeer sterke argumenten, ik ben zelfs geneigd om jullie te volgen in jullie redeneringen. Maar ik vrees dat wij stervelingen hier op deze aarde met al die beperkingen van de materie, geen volledig inzicht hebben in zaken zoals ruimte en tijd, want daar praten we nu over.

Stel nu eens dat God weet wat we met onze vrije wil gaan doen? Met andere woorden: hij kent ons beter dan wij zelf. Je zou dan ook kunnen redeneren dat hij veiligheden heeft ingebouwd voor het geval dat.... Dit zou kunnen verklaren waarom we er nog steeds zijn, ondanks al die atoomwapens.

Een andere mogelijkheid is dat de toekomst inderdaad niet volledig vastligt, en dat er verschillende opties zijn of waren. Met of zonder WOI en II bijvoorbeeld.

Persoonlijk denk ik dat wij wel degelijk een vrije wil hebben, maar binnen bepaalde grenzen. Hiltler bijvoorbeeld wou - uit vrije wil - de ganse wereld overheersen en hij is daar niet in geslaagd hé.

Fred.
Oud 4 juli 2011, 11:52   #157
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Best wel leuk een opperwezen die men kan aanpassen naar eigen dunk.
Je moet dat zo niet zien. Wie gelooft in een opperwezen probeert gewoon te begrijpen hoe dit opperwezen in elkaar steekt.

Fred.
Oud 4 juli 2011, 11:58   #158
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik kan mij niet zo goed voorstellen hoe je de vrije wil schept en waar die dan zit in de mens en hoe je zeker kan weten dat je intuïtie en wil niet hun eigen leven leiden, zodat wij ten onrechte veronderstellen dat het bewustzijn de leiding heeft.
Heb je, voor jezelf, het gevoel dat je een vrije wil hebt of niet, Piero?

Fred.
Oud 4 juli 2011, 12:21   #159
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedereen heeft recht op een mening en om zijn mening te uiten, of dat de communis opinio is of een hoogst persoonlijke opvatting. Een botte reactie op een mening of argument of formulering van een mening is geen goede manier een discussie te starten en helpt zeker niet om de ander van zijn dwaling en van de superioriteit van uw eigen opvatting te overtuigen. Wie in een discussie een superieure houding aanneemt staat voor mij gelijk aan iemand die een gezagsargument gebruikt.
Je reageert hier niet meer op inhoud maar op een wijze van reageren.
Kort gezegd: naast de kwestie.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 juli 2011 om 12:26.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 12:36   #160
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
@Apocalyps en Piero:

Jullie hebben beiden zeer sterke argumenten, ik ben zelfs geneigd om jullie te volgen in jullie redeneringen. Maar ik vrees dat wij stervelingen hier op deze aarde met al die beperkingen van de materie, geen volledig inzicht hebben in zaken zoals ruimte en tijd, want daar praten we nu over.

Stel nu eens dat God weet wat we met onze vrije wil gaan doen? Met andere woorden: hij kent ons beter dan wij zelf. Je zou dan ook kunnen redeneren dat hij veiligheden heeft ingebouwd voor het geval dat.... Dit zou kunnen verklaren waarom we er nog steeds zijn, ondanks al die atoomwapens.

Een andere mogelijkheid is dat de toekomst inderdaad niet volledig vastligt, en dat er verschillende opties zijn of waren. Met of zonder WOI en II bijvoorbeeld.

Persoonlijk denk ik dat wij wel degelijk een vrije wil hebben, maar binnen bepaalde grenzen. Hiltler bijvoorbeeld wou - uit vrije wil - de ganse wereld overheersen en hij is daar niet in geslaagd hé.

Fred.
Vreemd, want de vrije wil die leidt tot moorden, kinderverkrachtingen en ander "fraais" wordt blijkbaar bijlange niet altijd ingeperkt.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be