Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2011, 11:45   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Walen bewegen zich binnen België waar en wanneer ze maar willen.Begrijpt U ?
Op voorwaarde dat ze beleefd zijn en in Vlaanderen Nederlands praten.
Oud 6 juli 2011, 11:46   #142
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hollanders zijn buitenlanders die naast een andere taal spreken ook een andere godsdienst beleiden.
Zo! Dus, als het aan jou gelegen had was Vlaanderen homogeen katholiek, ja? Da's mooi, da's héél mooi!
Oud 6 juli 2011, 11:51   #143
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En wat voor een godsdienst dan nog. Een zeer triestige. Maar goed, dat is hun zaak. Alhoewel ik vind dat hun godsdienst verdacht veel trekt op hun huizenbouw. Saai.
De godsdienst waar u op alludeert is een vorm van Christendom die afstand heeft genomen van de naieve idolatrie en de machtshiërarchie van het Katholicisme. Zij zijn een stuk dichter bij de bron gaan staan. Persoonlijk vind ik dat ze er nog beter hadden aan gedaan om helemaal naar die bron terug te keren. Maar dat is een onderwerp voor een andere draad.
Oud 6 juli 2011, 11:53   #144
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zal de geur van frieten bij hen hetzelfde gevoel teweeg brengen als de fameuze koekjes van Proust. Bij de Brabanders komt dit neer op een gevoel van heimwee naar een Gouden Tijd, toen het -volledige- hertogdom Brabant nog bij het Zuiden was.
Voor mij is er slechts één "Gouden Tijd", die van de Verenigde Nederlanden. En die komt terug, zeker weten.
Oud 6 juli 2011, 11:58   #145
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Het oude hertogdom Brabant lag redelijk centraal in de Nederlanden:
U zegt inderdaad tamelijk centraal. Maar het lag veel meer zuidelijker dan centraal. In de Nederlanden lag het dus meer naar het zuiden. Als men Brabantse steden zoals Brussel of Leuven of Mechelen, 's Hertogenbosch in ogenschouw neemt, dan lagen al deze steden volledig ten zuiden van Amsterdam, Utrecht, Leeuwarden en noem maar op.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 11:58   #146
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zo moet dat ook niet verstaan. In de optiek van de latere calvinistische Republiek, dus van de scheiding tussen Noord en Zuid, was het vroegere Hertogdom Brabant één geheel dat in het zuiden lag. Nu nog trouwens ligt uw Nederlands Brabant volgens de Nederlandse invalshoek in het zuiden.
U doet alsof het Calvinisme uit het Noorden kwam. Je bent er helemaal naast. Het Calvinisme is het huidige Nederland binnengerold vanuit het huidige Vlaanderen.
Oud 6 juli 2011, 12:01   #147
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
U doet alsof het Calvinisme uit het Noorden kwam. Je bent er helemaal naast. Het Calvinisme is het huidige Nederland binnengerold vanuit het huidige Vlaanderen.
zelfs vanuit het vroegere graafschap Vlaanderen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 12:02   #148
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het oude hertogdom Brabant lag redelijk centraal in de Nederlanden:

Het heeft door zijn centrale ligging dan ook altijd als "doorgeefluik" voor culturele en taalkundige impulsen en vernieuwingen gefungeerd. Aanvankelijk vooral van zuid naar noord, tijdens de Brabantse expansie was het zelf de culturele en taalkundige aanjager in de Lage Landen, en later weer van noord naar zuid.

En wat betreft dat manu militari inlijven van het noorden van het hertogdom; dat is schromelijk overdreven:

Brabant was dus vrijwel van meet af aan de latere Republiek goed genegen en de Brabantse steden, op twee na, sloten zich er later ook vrijwillig bij aan.Het waren de Spanjaarden die het manu militari veroverden en de Republiek heeft het later dan weer deels heroverd.
Dat is helemaal niet zo. Dat probeert men ons altijd wijs te maken. Vele Brabantse steden bleven de Spaanse koning trouw in het begin. En niet alleen Brabantse steden. Amsterdam bleef de Spanjaarden genegen. Zo ook Groningen en Utrecht en zelfs Leeuwarden... Zo koos na een gewelddadig calvinistsche staatsgreep in Amsterdam de stad nillens willens de kant van de opstandelingen.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 12:11.
Oud 6 juli 2011, 12:05   #149
system
Banneling

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 12:06.
Oud 6 juli 2011, 12:06   #150
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is oude koek en een publiek geheim. Iedereen weet dit nu wel dat het calvinistisch geweld vanuit Frans Vlaanderen kwam aanrollen. We hebben het daar al vaak genoeg over gehad. Maar dat heeft niets met de discussie te maken.
Oud 6 juli 2011, 12:06   #151
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een publiek geheim. En dat heeft niets met de discussie te maken.
Wij vinden van wel.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 juli 2011 om 12:07.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 12:13   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De godsdienst waar u op alludeert is een vorm van Christendom die afstand heeft genomen van de naieve idolatrie en de machtshiërarchie van het Katholicisme. Zij zijn een stuk dichter bij de bron gaan staan. Persoonlijk vind ik dat ze er nog beter hadden aan gedaan om helemaal naar die bron terug te keren. Maar dat is een onderwerp voor een andere draad.
Vele mensen hebben nu eenmaal meer nodig dan alleen maar een tempel met vier witgekalkte muren.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 12:14.
Oud 6 juli 2011, 12:15   #153
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zegt inderdaad tamelijk centraal. Maar het lag veel meer zuidelijker dan centraal. In de Nederlanden lag het dus meer naar het zuiden. Als men Brabantse steden zoals Brussel of Leuven of Mechelen, 's Hertogenbosch in ogenschouw neemt, dan lagen al deze steden volledig ten zuiden van Amsterdam, Utrecht, Leeuwarden en noem maar op.
Als je even naar die kaart kijkt, dan zie je dat het vanuit het centrale deel van het hertogdom Brabant ongeveer even ver is naar alle uithoeken van de Nederlanden.

Wat voor argumenten, de naam argument niet eens waardig, jij er bij probeert te slepen om toch maar je gelijk te kunnen halen, tart echt alle verbeelding.
Oud 6 juli 2011, 12:19   #154
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet zo. Dat probeert men ons altijd wijs te maken. Vele Brabantse steden bleven de Spaanse koning trouw in het begin. En niet alleen Brabantse steden. Amsterdam bleef de Spanjaarden genegen. Zo ook Groningen en Utrecht en zelfs Leeuwarden... Zo koos na een gewelddadig calvinistsche staatsgreep in Amsterdam de stad nillens willens de kant van de opstandelingen.
Dat is helemaal wel zo. Dat heb ik je nota bene net laten zien. Maar aangezien ik verder totaal geen goesting in een stompzinnige welles-nietes discussie heb, laat ik je verder maar in de waan dat dat iets is wat men jouw heeft proberen wijs te maken.
Oud 6 juli 2011, 12:38   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij vinden van wel.
Dat zal wel. Trouwens ook dat beeld moet worden bijgestuurd. De Beeldenstorm begon weliswaar in Frans Vlaanderen, maar er waren al lang vóór die tijd Calvinisten en Lutheranen actief, óók in de Noordelijke steden. In 1524 werden er in verschillende noordelijke steden conventikels gehouden. In Amsterdam al in 1523. Men sprak daar toen al over 'heymelick ongeoerlofde vergaderhinghe'. Ook in Utrecht roerden de hervormingsgezinden zich. Die vergaderden dan in een particulier huis en dat gaf soms aanleiding tot opstootjes. Bovendien weten we dat in Antwerpen in 1524 ook mensen uit het noorden deze conventikels bezochten. We kennen zelfs de namen van enkelen, zoals messenmaker Jacob Lambrechtszeune uit Schoonhoven in Holland, of kleermaker Adriaan van der Venne uit 's-Hertogenbosch. En zo waren er velen meer.

Dus diegene die uit simplistische eigenwaan denken dat de calvinistische omwenteling zijn oorsprong vond in (Frans) Vlaanderen, slaan duchtig de bal mis.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 12:51.
Oud 6 juli 2011, 12:49   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal wel zo. Dat heb ik je nota bene net laten zien. Maar aangezien ik verder totaal geen goesting in een stompzinnige welles-nietes discussie heb, laat ik je verder maar in de waan dat dat iets is wat men jouw heeft proberen wijs te maken.
Ik hou me bij de historisch feiten. En als u dit kunt ontzenuwen dan moet dat maar doen. Ik zie er voorlopig niet veel van. En om het nog even te herhalen: vele steden, zowel in het Noorden als in het Zuiden kozen in het begin partij voor de Spaanse koning. Dat zijn de feiten, de historische feiten.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 12:49.
Oud 6 juli 2011, 13:13   #157
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=system;5542925]Dat zal wel. Trouwens ook dat beeld moet worden bijgestuurd. De Beeldenstorm begon weliswaar in Frans Vlaanderen, maar er waren al lang vóór die tijd Calvinisten en Lutheranen actief, óók in de Noordelijke steden. In 1524 werden er in verschillende noordelijke steden conventikels gehouden. In Amsterdam al in 1523. Men sprak daar toen al over 'heymelick ongeoerlofde vergaderhinghe'. Ook in Utrecht roerden de hervormingsgezinden zich. Die vergaderden dan in een particulier huis en dat gaf soms aanleiding tot opstootjes. Bovendien weten we dat in Antwerpen in 1524 ook mensen uit het noorden deze conventikels bezochten. We kennen zelfs de namen van enkelen, zoals messenmaker Jacob Lambrechtszeune uit Schoonhoven in Holland, of kleermaker Adriaan van der Venne uit 's-Hertogenbosch. En zo waren er velen meer.

Dus diegene die uit simplistische eigenwaan denken dat de calvinistische omwenteling zijn oorsprong vond in (Frans) Vlaanderen, slaan duchtig de bal mis.[/QUOTE]

Wie hier "uit simplistische eigenwaan" denkt laat ik aan het oordeel van anderen op dit forum over. Maar feit is dat het Calvinisme de Nederlanden is binnengekomen via het het Zuiden van het Graafschap Vlaanderen (het huidige Frans Vlaanderen) evenals vanuit de Waalse gebieden. En dat is niet ongewoon ook, vermits Jean Calvin een Franse intellectueel was. Dat er nog wat vroeger Lutheranen in de Nederlanden (in het geheim) actief waren wist ik ook wel. Er waren overigens aanvankelijk in Antwerpen minstens evenveel Lutheranen als Calvinisten. Nog vooraleer Hendrik VIII zijn versie van de Reformatie in Engeland doordrukte waren er in Londen al evenzeer Lutheranen actief. Sommigen zijn door de "heilige" Thomas More zelfs tot de brandstapel veroordeeld. Die kerel had dus ook bloed aan zijn handen.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 juli 2011 om 13:15.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 13:32   #158
system
Banneling

Standaard

[quote=quercus;5542991]
Citaat:
Dat zal wel. Trouwens ook dat beeld moet worden bijgestuurd. De Beeldenstorm begon weliswaar in Frans Vlaanderen, maar er waren al lang vóór die tijd Calvinisten en Lutheranen actief, óók in de Noordelijke steden. In 1524 werden er in verschillende noordelijke steden conventikels gehouden. In Amsterdam al in 1523. Men sprak daar toen al over 'heymelick ongeoerlofde vergaderhinghe'. Ook in Utrecht roerden de hervormingsgezinden zich. Die vergaderden dan in een particulier huis en dat gaf soms aanleiding tot opstootjes. Bovendien weten we dat in Antwerpen in 1524 ook mensen uit het noorden deze conventikels bezochten. We kennen zelfs de namen van enkelen, zoals messenmaker Jacob Lambrechtszeune uit Schoonhoven in Holland, of kleermaker Adriaan van der Venne uit 's-Hertogenbosch. En zo waren er velen meer.

Dus diegene die uit simplistische eigenwaan denken dat de calvinistische omwenteling zijn oorsprong vond in (Frans) Vlaanderen, slaan duchtig de bal mis.[/

Wie hier "uit simplistische eigenwaan" denkt laat ik aan het oordeel van anderen op dit forum over. Maar feit is dat het Calvinisme de Nederlanden is binnengekomen via het het Zuiden van het Graafschap Vlaanderen (het huidige Frans Vlaanderen) evenals vanuit de Waalse gebieden. En dat is niet ongewoon ook, vermits Jean Calvin een Franse intellectueel was. Dat er nog wat vroeger Lutheranen in de Nederlanden (in het geheim) actief waren wist ik ook wel. Er waren overigens aanvankelijk in Antwerpen minstens evenveel Lutheranen als Calvinisten. Nog vooraleer Hendrik VIII zijn versie van de Reformatie in Engeland doordrukte waren er in Londen al evenzeer Lutheranen actief. Sommigen zijn door de "heilige" Thomas More zelfs tot de brandstapel veroordeeld. Die kerel had dus ook bloed aan zijn handen.
U moet toch proberen wat minder dogmatisch... te denken en vooral minder clichématig.

Calvinisme in Nederland.
Vanaf 1540 verspreidde het calvinisme zich in de Lage landen. Enerzijds was dit het gevolg van calvinistische propaganda vanuit Genève (drukwerk, predikanten). Anderzijds kwam het voort uit de vlucht van duizenden Franse protestanten (‘hugenoten’) uit Frankrijk in de zestiende en de zeventiende eeuw. In Nederland werden de hugenoten opgevangen in de Waalse kerken die vanaf 1574 in verschillende steden gesticht waren. De calvinisten integreerden uiteindelijk beter dan de andere protestantse stromingen in Nederland. In tegenstelling tot de luthersen, konden de calvinisten zich aan de Opstand tegen Spanje verbinden.

Dat lijkt me al meer genuanceeerd. En die Franse Hugenoten kwamen heus niet allemaal uit Frans Vlaanderen...

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 13:33.
Oud 6 juli 2011, 14:26   #159
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig versta ik perfect Limburgers. Nog gisteren aan de Kust ervaren.
Moet jij niet aan de Franse kust zitten? (zie avatar)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 14:35   #160
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als ik met Nederlanders praat (en dat doe ik regelmatig) dan moet ik mijn taal aanpassen of ze vragen om de haverklap om te herhalen wat ik zeg.
Die ervaring heb ik ook.
Zo ook mijn dochter op een forum met Vlaamse en Nederlandse jongeren. Zij hebben een Nederlands-Vlaamse woordenlijst aangelegd.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be