Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 juli 2011, 15:27   #141
Another Jack
Banneling

Standaard

Zijn er nog mensen in jullie familie, vriendenkring, bij de collega's die een Verenigd Nederland wenselijk vinden?
Another Jack is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:30   #142
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Wiedervereinigung was zelfs een maand voor dato nog onvoorzien ...
Er is wel een fundamenteel verschil: oost en west Duitsland zijn slechts veertig jaar gescheiden geweest. Veel Duitsers hadden familie aan de andere kant, niet weinig konden zich de tijd voor die splitsing nog herinneren uit eerste hand. Er was ook geen haatcampagne tegen 'den vuilen oost/west-Duits', enkel tegen een politieke denkrichting.
Noord en zuid Nederland zijn al langer uit elkaar, de Belgische staat heeft ruim de tijd gehad het collectieve geheugen te herprogrammeren naar eigen behoefte en de Ollanderhaat er in te stampen. Dat zal veel moeilijker te genezen zijn en zeker niet van de ene week op de andere gebeuren.
Pelgrim is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:32   #143
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Zijn er nog mensen in jullie familie, vriendenkring, bij de collega's die een Verenigd Nederland wenselijk vinden?
Ja hoor.
Oud 18 juli 2011, 15:32   #144
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.

De Baarle Werkgroep is op 7 juli een stichting geworden. Zelfs de notaris, die de kersverse voorzitter feliciteerde met de oprichting, bleek zeer gecharmeerd van de mogelijkheden van Nederland en Vlaanderen.
Ernst Niessen is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:35   #145
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is wel een fundamenteel verschil: oost en west Duitsland zijn slechts veertig jaar gescheiden geweest. Veel Duitsers hadden familie aan de andere kant, niet weinig konden zich de tijd voor die splitsing nog herinneren uit eerste hand. Er was ook geen haatcampagne tegen 'den vuilen oost/west-Duits', enkel tegen een politieke denkrichting.
Noord en zuid Nederland zijn al langer uit elkaar, de Belgische staat heeft ruim de tijd gehad het collectieve geheugen te herprogrammeren naar eigen behoefte en de Ollanderhaat er in te stampen. Dat zal veel moeilijker te genezen zijn en zeker niet van de ene week op de andere gebeuren.
Allemaal waar, maar was er in Oost-Duitsland ook een 'West-Duitse Beweging', die al die tijd zich beijverde voor de hereniging en die zich, ondanks repressie en tegenwerking door het regime, bleef inzetten voor de Groot-Duitse taal en cultuur?
Ernst Niessen is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:36   #146
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Inderdaad. Wanneer men spreekt over een hereniging van de Nederlanden, dan mag men ontkennen wat men wil, dat zijn gedachten van een romanticus (en ik heb daar overigens niets op tegen)
Ik zie hoegenaamd niet wat er nu bepaald "romantisch" is aan een confederatie tussen een Nederlands koninkrijk en een republiek Vlaanderen. In mijn ogen zal dat in de eerste plaats een stevige reeks economische afspraken zijn. Dus doodnuchtere aangelegenheden. Waar zie jij romantiek?
Oud 18 juli 2011, 15:38   #147
steven44
Schepen

Standaard

ik ben volledig voor een verenigd nederland
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:43   #148
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet alleen de geografie, maar ook de economie en het politieke gewicht van de staat, zoals die mij voor ogen staat, is goed.
Die kaart klopt niet. Voor 1830 was Wallonië er ook bij.

Dat is dus een nieuwe creatie, een vereniging tussen Nederland en Nederlandstalig België. Over een hereniging kan men pas spreken als Wallonië erbij is, en feitelijk Luxemburg ook.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:44   #149
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Een grote hoop mensen uit mijn vriendenkring zijn heel-Nederlanders.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:45   #150
steven44
Schepen

Standaard

laat dat wallonie maar vallen
verengig vlaanderen met nederland dt is beter
geen formateur meer met rode strik
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:47   #151
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal waar, maar was er in Oost-Duitsland ook een 'West-Duitse Beweging', die al die tijd zich beijverde voor de hereniging en die zich, ondanks repressie en tegenwerking door het regime, bleef inzetten voor de Groot-Duitse taal en cultuur?
Was dat dan al nodig? Mentaal bleven oost- en west-duitsers gewoon Duitsers, de staatkundige splitsing was eigenlijk slechts een ideologische opdeling. Een Duitse identiteit was er hoe dan ook, daar moest zelfs niet bij nagedacht worden. Dat was ook de reden waarom de eenmaking zo snel kon gaan, het was immers vanzelfsprekend, er moest alleen een enkele regering die in de weg liep voor omgegooid worden.
Pelgrim is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:47   #152
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steven44 Bekijk bericht
laat dat wallonie maar vallen
verengig vlaanderen met nederland dt is beter
geen formateur meer met rode strik
Zonder Wallonië en Luxemburg kan met niet spreken van "herenigde Nederlanden".

Laatst gewijzigd door Albrecht : 18 juli 2011 om 15:48.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:49   #153
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Een grote hoop mensen uit mijn vriendenkring zijn heel-Nederlanders.
Heel wat Vlaamse, anti-flamingantische linksen zijn voorstander van een vereniging met Nederland.
Oud 18 juli 2011, 15:49   #154
steven44
Schepen

Standaard

noem het dan anders
nieuw nederland bv
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:50   #155
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Heel wat Vlaamse, anti-flamingantische linksen zijn voorstander van een vereniging met Nederland.
Wat is links? De meeste mensen uit mijn vriendenkring zouden zichzelf rechts noemen. Ikzelf vind het nogal onhanteerbare termen.
Albrecht is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:51   #156
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vuur met vuur bestrijden, Herr Oberst. Propaganda! Stempatronen doen veranderen.
Herenigen? Hoe kunnen we herenigen als Nederlandstalig België nooit zonder Wallonië bij de rest van de Nederlanden is geweest?
Leren lezen doe je in het allereerste leerjaar, of zie je me aan als een soort wonderkind dat ineens talloze klassen mag overslaan?
Ik ben goed genoeg op de hoogte. Ik volg al lang de politiek. Aan de het niveau van de gemiddelde Vlaams-Nationalist te zien, hoef ik niet veel 'wijsheid' van hen over te nemen, meen ik.
Soms is vuur met vuur bestrijden de beste oplossing (zie bosbranden vermijden door een ander stuk grond plat te branden)

Begin je daar met scheldpartijen te gooien ipv argumenten? Gelieve te argumenteren en niet op vlaams nationalisten zitten te bashen. Het is niet omdat je denkt dat je gelijk hebt dat het ook zo is.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:51   #157
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder Wallonië en Luxemburg kan met niet spreken van "herenigde Nederlanden".
Vlaanderen en Nederland vormen de kern van de confederatie. Andere gebieden, waaronder Brussel, Wallonië en Luxemburg kunnen later aansluiten als ze dat wensen. Zie http://www.baarlewerkgroep.org/nl/we...nselverklaring.
Oud 18 juli 2011, 15:52   #158
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is links? De meeste mensen uit mijn vriendenkring zouden zichzelf rechts noemen. Ikzelf vind het nogal onhanteerbare termen.
OK, laat ik het dan houden bij Vlaamse anti-flamingantische Belgisch-gezinden.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 18 juli 2011 om 15:52.
E. Gidius is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:52   #159
steven44
Schepen

Standaard

denk je dat nou echt dat wallonie zich zou willen aansluiten ?
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 15:52   #160
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alleen de geografie, maar ook de economie en het politieke gewicht van de staat, zoals die mij voor ogen staat, is goed.
Uw kaartje staat mij in ieder geval niet aan. Zomaar Brussel uitstoten ...
Nebur is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be