Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 augustus 2011, 21:53   #141
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Natuurlijk leert "de Vlaming" Lingala, Kikongo, Swahili ......De Nederlandstaligen hebben zich altijd zeer respectvol getoond t.a.v. de vreemde culturen.

Als jij denkt dat de Belgen die zich voor hun werk in Congo vestigen zich de moeite geven om grote lokale talen als Lingala of Kikongo of Swahili onder de knie te krijgen, ben je echt slecht op de hoogte.
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 18 augustus 2011, 21:57   #142
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

[quote=Eberhard Leclerc;5635796]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Daar heb je me dus niet. Het zou hetzelfde zijn alsof jij een dialect zou leren. Elke stam heeft er immers een andere taal. /QUOTE]

Dat is precies hoe een fatsoenlijk Franstalige het Vlaams ziet.

Een onhandige stamtaal.

Waarom deze leren?
En het Frans heeft geen dialecten ?
Dat je belachelijke argumenten aan het geven bent zal je zelf ook wel doorhebben zeker?

Je geeft dus gewoon toe dat franstaligen vlamingen minderwaardig vinden.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:59   #143
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat heeft dat er nu mee te maken. Ook al kent ge geen iota Vlaams, toch moet ge u aanpassen aan de taal van de streek waar ge gaat wonen.
Ik ben blij dat we het hier over eens zijn.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:59   #144
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als jij denkt dat de Belgen die zich voor hun werk in Congo vestigen zich de moeite geven om grote lokale talen als Lingala of Kikongo of Swahili onder de knie te krijgen, ben je echt slecht op de hoogte.
De "ware" Belgen zijn Franstalig en die doen dat uiteraard niet. Maar u hadt het over "de Vlaming" en dat ligt even anders.
fcal is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:02   #145
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Dat zijn jongeren hé. De gemiddelde Vlaamse jongere ziet ook geen nut in het Frans leren "want ik ken toch Engels". Een Engelse vriendin van mij "ik hoef geen vreemde talen te leren, iedereen kent toch Engels".

De meesten komen later op betere inzichten (de meeste Franstalige volwassenen zijn voorstander van het herinvoeren van verplicht Nederlands te onderwijzen). Zoiets moet ge niet verwachten bij jongeren te zien.
Het verschil is wel (bij mij toch) dat ik later tot inzicht gekomen ben dat dat eigenlijk één van men belangrijkste vakken was.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:07   #146
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil is wel (bij mij toch) dat ik later tot inzicht gekomen ben dat dat eigenlijk één van men belangrijkste vakken was.
Aangezien ik in de exacte wetenschappen sector zit, zie ik eerder Engels en wiskunde als mijn belangrijkste vakken.

Maar als Latijngestudeerde student vind ik het leuk om een hedendaagse Romaanse taal min of meer te kennen, al hoop ik mijn niveau van Frans ooit tot op een respectabelere hoogte te krijgen. Misschien geef ik wel een van de komende jaren eens bijlessen in Franse streken...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:09   #147
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer is werk gelijk aan wonen? En wat doen de meesten daar van werk? Hulporganisaties,.... je kan niet van een arts verwachten dat ze alle lokale talen gaan leren. Dan is het makkelijker om het Frans te gebruiken die iedereen daar zo wat kent. Als ik er zou gaan wonen zou ik toch de moeite doen om de taal te leren van de mensen dat ik met ga samenleven. Anders geef je de indruk dat je er niet wil met samenleven. Zie allochtonenproblematiek in België Ze willen geen nederlands leren (sorry voor de veralgemening maar zo denkt men er dan wel over) dus ze willen niets met onze cultuur te maken hebben. Verder willen ze wel alle voordelen in ons land krijgen zonder enige inspanning te doen om erbij te horen. Ja sorry maar als je niet kan praten met een immigrant kan je ook niet weten hoe die persoon denkt en dan gaat men er gegarandeerd een eigen mening over hebben.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:12   #148
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Aangezien ik in de exacte wetenschappen sector zit, zie ik eerder Engels en wiskunde als mijn belangrijkste vakken.

Maar als Latijngestudeerde student vind ik het leuk om een hedendaagse Romaanse taal min of meer te kennen, al hoop ik mijn niveau van Frans ooit tot op een respectabelere hoogte te krijgen. Misschien geef ik wel een van de komende jaren eens bijlessen in Franse streken...
Engels is ook voor mij belangrijker maar niet om te spreken maar eerder om te begrijpen. IT-boeken heb je nu eenmaal meer in het Engels en het Frans dan in het Nederlands.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:21   #149
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Engels is ook voor mij belangrijker maar niet om te spreken maar eerder om te begrijpen. IT-boeken heb je nu eenmaal meer in het Engels en het Frans dan in het Nederlands.
Idem over wetenschappelijke artikels of als ik op erasmus zou gaan enzo.

Maar ik kan misschien stage doen bij CERN in geneve en dan lijkt Frans mij wel bijzonder handig

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:26   #150
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer is werk gelijk aan wonen?
In Congo is het echt héél makkelijk als je er werkt, dat je er dan ook woont.

Citaat:
,.... je kan niet van een arts verwachten dat ze alle lokale talen gaan leren.
Zeker.

Dus ook niet van een Franstalige verwachten dat ie NL, ook een lokale taal, moet leren.

Citaat:
,.... je Dan is het makkelijker om het Frans te gebruiken die iedereen daar zo wat kent.
Zo is dat!

Zo werkt het in Vlaams Brabant al jaren.
Oud 18 augustus 2011, 22:28   #151
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat is precies hoe een fatsoenlijk Franstalige het Vlaams ziet.

Een onhandige stamtaal.

Waarom deze leren?
Nie zwaanse he. U maakt zich door zulke antwoorden alleen maar ongeloofwaardiger.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2011 om 22:31.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:37   #152
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Congo is het echt héél makkelijk als je er werkt, dat je er dan ook woont.

Zeker.

Dus ook niet van een Franstalige verwachten dat ie NL, ook een lokale taal, moet leren.

Zo is dat!

Zo werkt het in Vlaams Brabant al jaren.
Als je het bovenstaande niet snapt dan ben je ofwel dom, wil je totaal je ongelijk niet toegeven of zit je zo verknocht in je eigen denkwereld dat je de logica er niet van inziet. De vergelijkingen die jij maakt zijn immers totaal uit de context gerukt.

Even nog eens de uitleg voor het geval je onder de eerste groep viel:

1) Artsen wonen er inderdaad voor korte periodes maar niet voor hun hele leven + ze komen in contact met mensen die verschillende talen spreken. Je zou het kunnen vergelijken met hier plat dialect tov het nederlands.

2) Nederlands is de algemene taal in Vlaanderen als je in Brussel Frans spreekt kan ik het nog begrijpen maar als je in Vlaanderen gaat wonen spreekt men er Nederlands. (zou toch moeten) Volgens uw redenering zou men naar Vlaanderen mogen komen van over de gehele wereld en zijn taal er mogen blijven spreken (zal me dat een warboel worden)

3) Vlaams Brabant sprak men vroeger voor meer dan negentig percent Nederlands. Het Frans is er dus ingeweken en er gekomen door mensen als u die denken dat Frans de enige taal is in de wereld. In Brussel is dit ook zo maar dat terzijde in Brussel is een afspraak gemaakt dat het tweetalig is dus daar ga ik niet over vitten.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:42   #153
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nie zwaanse he. U maakt zich door zulke antwoorden alleen maar ongeloofwaardiger.
Dit type uitspraken overtuigd een Vlaams nationalist meer en meer van zijn gelijk. (ook al bestaat de kans dat het niet zo is)
Daarmee bedoel ik dus dat het ervoor heeft gezorgd dat ik nu totaal niet meer in België geloof maar dat ik zoiezo op NVA stem tot Vlaanderen onafhankelijk is.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:46   #154
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

1) Artsen wonen er inderdaad voor korte periodes maar niet voor hun hele leven + ze komen in contact met mensen die verschillende talen spreken. Je zou het kunnen vergelijken met hier plat dialect tov het nederlands.
Ik zou zelf het Lingala (30 miljoen sprekers) niet snel durven te vergelijken met een dialect. Jij doet dat wel, en je laat daarmee zien dat je exact dezelfde gedachtentrein hebt als veel Franstaligen.

Citaat:

2) Nederlands is de algemene taal in Vlaanderen als je in Brussel Frans spreekt kan ik het nog begrijpen maar als je in Vlaanderen gaat wonen spreekt men er Nederlands. (zou toch moeten)
Nederlands in Vlaanderen is een grap geworden.

Vlaamse tv > 85 % Engels
Vlaamse radio > 90 % Engels

Waar moet een nieuwkomer respect voor hebben?

Citaat:

3) Vlaams Brabant sprak men vroeger voor meer dan negentig percent Nederlands. Het Frans is er dus ingeweken en er gekomen door mensen als u die denken dat Frans de enige taal is in de wereld.
Vroeger sprak men in Kosovo Servisch, nu Albanees. Problemen mee?

Franstaligen zijn gewoon trots op hun taal.
Dat kun je van de meeste Vlamingen niet zeggen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 augustus 2011 om 22:48.
Oud 18 augustus 2011, 22:50   #155
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit type uitspraken overtuigd een Vlaams nationalist meer en meer van zijn gelijk. (ook al bestaat de kans dat het niet zo is)
Daarmee bedoel ik dus dat het ervoor heeft gezorgd dat ik nu totaal niet meer in België geloof maar dat ik zoiezo op NVA stem tot Vlaanderen onafhankelijk is.
Ik denk dat ge meer kans maakt op een onafhankelijk Vlaanderen door te stemmen voor een partij die gaat voor een federale kieskring zonder grendels dan voor een partij die aan de zijlijn staat. Van alle partijen in dit land is FDF op stip degene die al het meest verwezenlijkt heeft voor de Vlaamse zaak. Vlaams Belang schat ik ergens de rij af te sluiten.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 22:51   #156
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou zelf het Lingala (30 miljoen sprekers) niet snel durven te vergelijken met een dialect. Jij doet dat wel, en je laat daarmee zien dat je exact dezelfde gedachtentrein hebt als veel Franstaligen.

Nederlands in Vlaanderen is een grap geworden.

Vlaamse tv > 85 % Engels
Vlaamse radio > 90 % Engels

Waar moet een nieuwkomer respect voor hebben?

Vroeger sprak men in Kosovo Servisch, nu Albanees. Problemen mee?

Franstaligen zijn gewoon trots op hun taal.
Dat kun je van de meeste Vlamingen niet zeggen.
Bron?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 23:09   #157
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bron?
Het doet er niet toe of hij een bron heeft. Hij is gewoon totaal naast de kwestie bezig. Er zijn ginder zoveel stammen en zoveel talen dat ik de dialecten weldegelijk mag vergelijken met de aparte talen. Ze zijn immers op DEZELFDE manier ontstaan. Afgesloten gemeenschappen die vooral contact hebben onder mekaar. Als hij dan direct de vergelijking daarvan als een miskenning van die taal ziet,.... over wie zegt dat dan iets? Zijn haat tegenover vlamingen zit blijkbaar diep. Als je zelf naar geen argumenten kan luisteren en zelfs de meest scheefgetrokken vergelijkingen begint te maken om toch maar je gelijk te halen,....
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 23:11   #158
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ge meer kans maakt op een onafhankelijk Vlaanderen door te stemmen voor een partij die gaat voor een federale kieskring zonder grendels dan voor een partij die aan de zijlijn staat. Van alle partijen in dit land is FDF op stip degene die al het meest verwezenlijkt heeft voor de Vlaamse zaak. Vlaams Belang schat ik ergens de rij af te sluiten.
Had het VB en de NVA er niet geweest dan zou men er zelfs niet aan denken. Op dit moment is de FDF inderdaad de beste partij om op te stemmen. Ik woon echter niet in Brussel
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 23:11   #159
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het doet er niet toe of hij een bron heeft. Hij is gewoon totaal naast de kwestie bezig. Er zijn ginder zoveel stammen en zoveel talen dat ik de dialecten weldegelijk mag vergelijken met de aparte talen. Ze zijn immers op DEZELFDE manier ontstaan. Afgesloten gemeenschappen die vooral contact hebben onder mekaar. Als hij dan direct de vergelijking daarvan als een miskenning van die taal ziet,.... over wie zegt dat dan iets? Zijn haat tegenover vlamingen zit blijkbaar diep. Als je zelf naar geen argumenten kan luisteren en zelfs de meest scheefgetrokken vergelijkingen begint te maken om toch maar je gelijk te halen,....
Mja, maar dat had ik wel al langer door bij zijn posts . Ik ben enkel benieuwd naar de plaatsen waar hij expliciet zelf cijfers geeft. Ik kan mij niet inbeelden dat er zelfs maar 1 Vlaamse zender aan de >90% Engels komt...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 23:12   #160
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mja, maar dat had ik wel al langer door bij zijn posts . Ik ben enkel benieuwd naar de plaatsen waar hij expliciet zelf cijfers geeft. Ik kan mij niet inbeelden dat er zelfs maar 1 Vlaamse zender aan de >90% Engels komt...
Lokaal zijn er zelfs veel Nederlandstalige zenders. Ik denk niet dat hij er kent

Maar kom ik heb liever een TV zender die de films ondertiteld dan dat ze er een stem overzetten waardoor de film totaal verpest wordt.

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 18 augustus 2011 om 23:14.
alfa16vjtd is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be