Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2011, 14:52   #141
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Alle groen gelul ten spijt gaat het hier maar over 1 ding en dat is geld. Jij gaat met jouw groene lullenbak evenzeer betalen als de niet-groene lullenbak. Maar dat jij een fan was van extra belastingen dat wisten we al.

Ze rekenen erop dat iedereen zijn firmawagen gaat behouden en netjes zal gaan afdokken en daar gaan ze zich schromelijk in vergissen ditmaal. En dan...dan gaan ze misschien die belachelijke vetbelasting invoeren of zonnepanelen belasten om toch maar aan het geld te komen. En...telkens laten de mensen iets weg vallen totdat ze uiteindelijk niets meer hebben om te belasten en heel de economie in het zwart werkt...Leuk toch !

Al ooit van de Laffer curve gehoord ?
Het grootste pak van de bezitters zal niks moeten bijbetalen, BMW 320, Audi A4,...vallen immers buiten schot of betalen minder dan voorheen. En jij geloofd nu toch niet dat mensen die vandaag pakweg 50€ zullen moeten bijbetalen hun bedrijfswagen gaan inruilen voor een privéwagen!!!
Een volle tank kost vandaag al 100€ om van de aankoop, verzekeringen, taksen en onderhoud maar te zwijgen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 16:38   #142
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het grootste pak van de bezitters zal niks moeten bijbetalen, BMW 320, Audi A4,...vallen immers buiten schot of betalen minder dan voorheen. En jij geloofd nu toch niet dat mensen die vandaag pakweg 50€ zullen moeten bijbetalen hun bedrijfswagen gaan inruilen voor een privéwagen!!!
Een volle tank kost vandaag al 100€ om van de aankoop, verzekeringen, taksen en onderhoud maar te zwijgen.
Idd ik ga zeker proberen om evenveel of minder te betalen door afspraken met mijn baas/verstandige keuze van auto, maar een prive auto aanschaffen ipv een bedrijfsauto ga ik zeker niet doen. En ik denk dat ik hier niet alleen in ben. Ik zou al evenveel per maand aan diesel betalen dan dat ik per maand moet betalen aan dat voordeel van alle aard.

Ik schat dat deze regel eerder op die manier omzeild zal worden door mensen met een lager tot gemiddeld loon (verstandige keuze auto). Hogere lonen zie ik eerder geneigd om gewoon die extra kost te betalen. A4/Sharans rijders en BWM rijders die ik ken blijven gewoon bij hun wagen.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 18:08   #143
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
Idd ik ga zeker proberen om evenveel of minder te betalen door afspraken met mijn baas/verstandige keuze van auto, maar een prive auto aanschaffen ipv een bedrijfsauto ga ik zeker niet doen. En ik denk dat ik hier niet alleen in ben. Ik zou al evenveel per maand aan diesel betalen dan dat ik per maand moet betalen aan dat voordeel van alle aard.

Ik schat dat deze regel eerder op die manier omzeild zal worden door mensen met een lager tot gemiddeld loon (verstandige keuze auto). Hogere lonen zie ik eerder geneigd om gewoon die extra kost te betalen. A4/Sharans rijders en BWM rijders die ik ken blijven gewoon bij hun wagen.
Al eens bij de bedrijven uw oor te luisteren gelegd,?
Veel bezitters van een bedrijfswagen vragen om deze in te ruilen voor een andere, wat natuurlijk niet mogelijk is wegens de leasingcontracten.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 18:37   #144
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luister een keer ventje: ik zou niet weten waarom je privé 15000km zelf moet betalen als je godverdomme maar 5000km van uw auto privé gebruikt en derest van de auto gebruikt voor de firma

Ik herhaal: wanneer de auto een werkinstrument is, dan moet de overheid maar een waterdicht systeem bedenken om privékm te meten, en anders moet ze stoppen met die gezever van jaloeerse ambtenaren
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 18:56   #145
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Luister een keer ventje: ik zou niet weten waarom je privé 15000km zelf moet betalen als je godverdomme maar 5000km van uw auto privé gebruikt en derest van de auto gebruikt voor de firma
Ik heb de berekening eens gedaan voor een BMW 3 reeks die je maar 5000km per jaar gebruikt. Die zou dan 500 euro per maand kosten.
Volgens een voorbeeldtabel die ik hier heb liggen zou je daarvoor 165 euro per maand belasting moeten betalen voor privégebruik.
Is dat zo hoog? Die kost u dan netto 335 euro per maand.

Mensen zonder de voordelen van een bedrijfswagen moeten een belastbaar loon van ong. 1000 euro per maand (bruto) meer verdienen om diezelfde wagen te bekostigen.

Misschien iets om over na te denken.

info: http://www.autogids.be/kostprijs-auto.cfm

PS bij mijn weten is er niemand die u kan verplichten die bedrijfswagen privé te gebruiken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 19 december 2011 om 18:57.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 19:30   #146
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb de berekening eens gedaan voor een BMW 3 reeks die je maar 5000km per jaar gebruikt. Die zou dan 500 euro per maand kosten.
Volgens een voorbeeldtabel die ik hier heb liggen zou je daarvoor 165 euro per maand belasting moeten betalen voor privégebruik.

Mensen zonder de voordelen van een bedrijfswagen moeten een belastbaar loon van ong. 1000 euro per maand (bruto) meer verdienen om diezelfde wagen te bekostigen.

PS bij mijn weten is er niemand die u kan verplichten die bedrijfswagen privé te gebruiken.
Natuurlijk is dat zo. Maar het protest is te begrijpen, daar het rechtstreeks op het loon ingrijpt.
De vakbonden komen voor minder op straat.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 22:02   #147
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

En kost de werkgever uit de losse pols 1500€/maand meer.
Dat is het hele zieke beeld van de Belgische fiscaliteit.

Dom ook dat de discussie blijft gaan over "jullie hebben die niet nodig voor jullie werk dus jullie moeten er geen hebben". Bedrijfswagens zijn (waren) een manier om aan werknemer iets fundamenteel aan te bieden, zonder dat hij/zij daarop kapot belast wordt en zonder dat de werkgever daar een veelvoud van moet betalen. Easy as that.

Krijg je geen bedrijfswagen, ga dan klagen bij je werkgever. Als hij je die 500€ extra per maand waard acht, dan zal je die krijgen. Zoniet, dan krijg je die niet en dan moet je zelf maar eens beginnen nadenken over hoe je dat waard kan worden.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2011, 23:08   #148
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En kost de werkgever uit de losse pols 1500€/maand meer.
Dat is het hele zieke beeld van de Belgische fiscaliteit.
Klopt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Krijg je geen bedrijfswagen, ga dan klagen bij je werkgever. Als hij je die 500€ extra per maand waard acht, dan zal je die krijgen. Zoniet, dan krijg je die niet en dan moet je zelf maar eens beginnen nadenken over hoe je dat waard kan worden.
De KMO zijn in België de grootste werkgevers. IK zie niet in dat die zo maar bedrijfswagens zullen uitdelen.
Wat nut heeft het elke werknemer een bedrijfswagen te geven? Heeft iemand die altijd zijn fiets gebruikt niet het recht op dezelfde fiscale behandeling?
Oud 20 december 2011, 00:31   #149
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Mantoch: die auto kost bvb leas all in 800euro per maand, je moet dus privé 335 euro per maand betalen. Nee dat is op zich niet hoog. Dat gaat over eenvoudige logica: je moet toch niet betalen voor een privégebruik van iets die een werkinstrument is. Die auto vliegt buiten na 4 jaar, die auto heeft 120.000km en wordt verkocht. Dus je betaalt mee voor een auto die niet van u is.. Je betaalt mee voor een auto die je moet gebruiken voor uw werk en die na 4 jaar wegmoet. Een privépersoon die 5000km/jaar rijdt, rijdt met diezelfde wagen 20jaar... Dus je betaalt voor een gebruik in privé meer dan moest je die auto's splitsen... Je rijd met uw privéwagen naar uw werk. EN neemt dan de dienstwagen om derest te doen... Begin je te begrijpen wat ik bedoel?

Je hebt een schaalvoordeel door die auto zowel privé als voor uw werk te gebruiken. Maar nu begint met het schaalvoordeel in het nadeel van de privépersoon te belasten.

Je rijdt dus 25000km voor het werk, of zeg maar 80%. DIe 80% betaal je in die context 60% uw werk bvben 40% privé... Waarom in godsnaam zou je nu een auto die je nodig hebt voor uw werk, voor de helft privé moeten betalen... Als je dit doet met een BMWX5 daar heb ik echt geen probleem mee; Maar een BMW3 efficient dynamics is nu precies niet het wagentjes om de keien uit de straat mee te stoefen, alle marokkanen kopen dat bij wijze van spreken.

EN ja je rijdt 20 jaar met een leasewagen van de firma wat kost u dat voordeel in natura over 20jaar ? 80.000euro...

Trek daar de taks van en verzekering en dat is 70.000euro

Trek daar het v erbruik van dat is dan 62.000

Dus je betaalt een auto van dik 60.000euro PRIVé met dat voordeel in natura

Dus het is goedkoper om die bmw zelf te kopen en met een zuivere dienstwagen van uw werk te vertrekken

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 december 2011 om 00:41.
Oud 20 december 2011, 06:41   #150
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik herhaal: wanneer de auto een werkinstrument is, dan moet de overheid maar een waterdicht systeem bedenken om privékm te meten, en anders moet ze stoppen met die gezever van jaloeerse ambtenaren
Misschien de Staat eens dagvaarden hieromtrent ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 08:22   #151
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Misschien de Staat eens dagvaarden hieromtrent ?
Op grond waarvan ? Een dagvaarding tegen de staat omdat het parlement en haar pippo's een wet uitgevaardigd heeft.

Nee, het is makkelijker om maatregelen te treffen die de staat raken in hare portemonnaie.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 09:02   #152
pajoske

Standaard

Citaat:
Dus het is goedkoper om die bmw zelf te kopen en met een zuivere dienstwagen van uw werk te vertrekken
Wat houdt u tegen?

Ik heb mijn zoon in het verleden ook de raad gegeven zijn eigen wagen te houden + km onkostenvergoeding voor de km die hij voor de werkgever aflegde in plaats van de aangeboden bedrijfswagen (mits aftrek van loon) te nemen.
Oud 20 december 2011, 09:11   #153
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat houdt u tegen?

Ik heb mijn zoon in het verleden ook de raad gegeven zijn eigen wagen te houden + km onkostenvergoeding voor de km die hij voor de werkgever aflegde in plaats van de aangeboden bedrijfswagen (mits aftrek van loon) te nemen.
wat houdt er u tegen, dat je zo'n auto's least voor 3-4 jaar, en dat je nog maar 7000km een lopen hebt bvb ? Ik zeg u het resultaat van dat gezever zal wel komen. Nu nog eerst een beetje een jaartje wachten en ze zullen wel zien wat het resultaat is van al hun din gedoe
Oud 20 december 2011, 10:01   #154
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
De KMO zijn in België de grootste werkgevers. IK zie niet in dat die zo maar bedrijfswagens zullen uitdelen.
Met de huidige veranderingen zal dat inderdaad niet snel gebeuren, maar los daarvan: waarom zou een KMO dat niet kunnen?

Voor hen gelden dezelfde principes als voor multinationals hoor. Je werknemer een fundamenteel iets kunnen aanbieden, zonder daar een moordende fiscale druk op te krijgen, versus een bruto loonsverhoging die volledig wegbelast wordt. Easy calculation, zowel voor KMO's als voor grotere bedrijven...

Citaat:
Wat nut heeft het elke werknemer een bedrijfswagen te geven? Heeft iemand die altijd zijn fiets gebruikt niet het recht op dezelfde fiscale behandeling?
Welk nut heeft het een werknemer een bedrijfswagen te geven?
Een wagen is sowieso een serieuze kost binnen een gezinsbudget. Als een werkgever dat aan de werknemer kan aanbieden, dan is dan een fundamenteel iets voor die werknemer, en bovendien kost het een pak minder dan moest de werkgever een loonsverhoging moeten geven die hetzelfde bereikt. Easy as that. Dat is het enige nut.

Iemand die altijd met zijn fiets wil rijden, die zal recht hebben op een loonsverhoging die de werkgever hetzelfde kost als een leasewagen, maar netto zal die loonsverhoging bijlange niet dezelfde impact hebben als die wagen. Met dank aan de politiek.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 13:09   #155
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het grootste pak van de bezitters zal niks moeten bijbetalen, BMW 320, Audi A4,...
Even mezelf quoten;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
BS!

Mijne is een 320d, en stelsel aan minder dan 25km vd woonst.
Ik zal iets méér dan 100€ per maand extra moeten betalen.
Je informatie klopt niet, "speurneus".
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 13:18   #156
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niemand ontkent het voordeel van een bedrijfswagen.

Maar ipv uit pure jaloezie te eisen dat die beter wordt belast, best even nadenken over het volgende;

- De volgende jaloezie-belasting kan op een voordeel zijn waar JIJ van geniet.
- Je moet recompensaties zoals een bedrijfswagen zien als een vervanging van een deel van je loon. Door de hoge loonkosten hier in dit land, zoeken werkgevers andere manieren om hun werknemers voldoende te belonen. Zie mijn voorbeeld eerder in deze thread; een verhoging van 200€ netto loon, dat kost het VIERDUBBELE aan een werkgever.

Bottom line; de Vlaming zegt; verminder de kost van arbeid. Europa zegt; verminder de kost van arbeid. De wereld zegt; verminder de kost van arbeid. Maar wij moeten luisteren naar Di Rupo. En die zegt; nog hogere belastringsdruk!
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 14:11   #157
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Bij mij zal het een opel astra break worden ipv een passat. Zo blijf ik toch rond de 120-130 euro per maand te betalen ipv 170-180.
Aan mij zullen ze dus niets verdienen.
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 15:45   #158
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yarisken Bekijk bericht
Bij mij zal het een opel astra break worden ipv een passat. Zo blijf ik toch rond de 120-130 euro per maand te betalen ipv 170-180.
Aan mij zullen ze dus niets verdienen.
voila na 1 jaar rijdt iedereen rond in lichte vracht
Oud 20 december 2011, 16:15   #159
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voila na 1 jaar rijdt iedereen rond in lichte vracht
Dat is leuk als ge geen kinderen hebt en dus nooit met meer dan twee in één auto moet kruipen.

Overigens heb ik in familiale kring vernomen: iemand met een ford focus break niet lichte vrachtwagen, kleine afstand woon-werk, zal (- als het klopt -) niet moeten bijbetalen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 16:49   #160
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Niemand ontkent het voordeel van een bedrijfswagen.

Maar ipv uit pure jaloezie te eisen dat die beter wordt belast, best even nadenken over het volgende;

- De volgende jaloezie-belasting kan op een voordeel zijn waar JIJ van geniet.
- Je moet recompensaties zoals een bedrijfswagen zien als een vervanging van een deel van je loon. Door de hoge loonkosten hier in dit land, zoeken werkgevers andere manieren om hun werknemers voldoende te belonen. Zie mijn voorbeeld eerder in deze thread; een verhoging van 200€ netto loon, dat kost het VIERDUBBELE aan een werkgever.

Bottom line; de Vlaming zegt; verminder de kost van arbeid. Europa zegt; verminder de kost van arbeid. De wereld zegt; verminder de kost van arbeid. Maar wij moeten luisteren naar Di Rupo. En die zegt; nog hogere belastringsdruk!
yep!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be