Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2011, 20:00   #141
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wat is dat juist met die rondzendbrieven, guido?
Ik hoor dit voor het eerst.
Het woord rondzendbrief is misschien verkeerd gekozen, het is eigenlijk meer een beleidsadvies aan de gemeentes.

Bourgeois wil dat de gemeentebesturen nadenken over de functie van het kerkgebouw. De meeste kerken staan leeg of worden maar sporadisch gebruikt. Er zijn ook verschillende kerken die eigenlijk te groot zijn voor het wekelijks aantal bezoekers.
Je kan een kerk ook compartimenteren, waardoor één gedeelte de oorspronkelijke functie blijft behouden en het andere gedeelte gebruikt wordt voor culturele doelen. Er zijn ook kerken die je perfeckt kan ombouwen naar een cultureel centrum of een ontmoetingshuis. Er zijn zeer veel mogelijkheden, men moet ze wel willen benutten. Een kerk afbreken zit er meestal niet in omdat zeer veel kerkgebouwen beschermd zijn.

De eigenlijke bedoeling is om leegstand te vermijden en ondertussen geld te vinden om het gebouw in stand te houden of om het te renoveren.

Ik heb de volledige brief op een PDF file staan.
Oud 26 december 2011, 20:01   #142
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Daar heb je volgens mij ongelijk in. De kerk, de protestanten, moslims en alle andere vormen van georganiseerde religies moeten zich buiten politiek houden in een land waar de verlichting is langsgekomen : scheiding van kerk en staat.
Dit is niet zomaar een boutade, maar iets fundamenteels. In onze staat tolereren we niet alleen godsdiensten, we verdedigen het recht van de burger om eender welke religie aan te hangen, we verdedigen hem tegenover mogelijke discriminaties daartegen. Maar geen enkele religie heeft formele macht, en de informele macht zijn ze ook al voor 90% kwijt. Dat hoort zo.
Als Leonard "papabile" wil worden, is dat zijn zaak. Maar hij heeft zich niet te moeien met politiek. Politiek is de ordening van de maatschappij, in zijn essentie. Daar heeft de kerk, en haar prelaten NIETS over te zeggen verdomme.

Na een jaar waarin de beerput van dat instituut is opengegaan, waarin alle smeuige verhalen over kontneukende pastoors naar buiten zijn gekomen slaagt die man er nog in om kritiek te geven over een politicus. Hoe wereldvreemd kun je zijn ?
2
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 20:03   #143
Another Jack
Banneling

Standaard

Een rondzendbrief die gemeenten aanzet tot nadenken...

Dat zal indruk gemaakt hebben...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 20:05   #144
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een rondzendbrief die gemeenten aanzet tot nadenken...

Dat zal indruk gemaakt hebben...

Inderdaad
Oud 26 december 2011, 20:08   #145
born2bewild
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 26 december 2011 om 20:08.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 20:13   #146
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Je kunt aartsbisschop Leonard niet verwijten wereldvreemd te zijn. Hij weet heel goed wat er in de wereld gebeurt en hij heeft er een duidelijke mening over.
Ik durf zelfs nog verder te gaan: anno 2011 zijn sommige van zijn uitspraken ronduit debiel. Zijn woordvoerder, Jürgen Mettepenningen, vergeleek hem met een spookrijder die denkt dat alle andere fout zijn en had er meer dan zijn buik van vol.

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 december 2011 om 20:14.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 20:19   #147
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik wel. Zijn opvattingen op ethisch vlak en op sociaal economisch vlak deel ik volledig. Jammer dat hij de Belgische kaart blijft trekken, mede door zijn functie als aartsbisschop en door zijn Waalse afkomst.

Een van de betere Walen vind ik toch wel.
Vlaams Belang wil een splitsing van het aartsbisdom. Dan zijn we direct verlost van communautair gekissebis in de kerk.
Krijgen we binnenkort een Vlaams aartsbisschop?

Ik hoop dat de Vlaamse geestelijken hier werk van maken, en de problemen alleszins eens aankaarten in Rome. Het is de schuld van dit soort Belgicistisch gedoe dat de kerk steeds vreemder wordt voor de doorsnee Vlaming. De Vlaming krijgt het gevoel dat de kerk iets wereldvreemds is, en dat het niet verzoenbaar is met de Vlaamse beweging. En dat is het net wel!

Laatst gewijzigd door bgf324 : 26 december 2011 om 20:21.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 23:11   #148
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Daar heb je volgens mij ongelijk in. De kerk, de protestanten, moslims en alle andere vormen van georganiseerde religies moeten zich buiten politiek houden in een land waar de verlichting is langsgekomen : scheiding van kerk en staat.

Dit is niet zomaar een boutade, maar iets fundamenteels. In onze staat tolereren we niet alleen godsdiensten, we verdedigen het recht van de burger om eender welke religie aan te hangen, we verdedigen hem tegenover mogelijke discriminaties daartegen. Maar geen enkele religie heeft formele macht, en de informele macht zijn ze ook al voor 90% kwijt. Dat hoort zo.

Als Leonard "papabile" wil worden, is dat zijn zaak. Maar hij heeft zich niet te moeien met politiek. Politiek is de ordening van de maatschappij, in zijn essentie. Daar heeft de kerk, en haar prelaten NIETS over te zeggen verdomme.
Léonard mag zich wel degelijk uitspreken over maatschappelijke en politieke kwesties. Het idee dat een aartsbisschop geen commentaar mag geven op de wereld rondom hem - een wereld waarvan politiek en ideologie nu eenmaal deel uitmaakt - is een pervertering van het principe van scheiding van Kerk en Staat, louter bedoeld om andersdenkenden de mond te snoeren.

Scheiding van Kerk en Staat behelst slechts het afbakenen van terreinen van machtsuitoefening. Dat belet niet dat men elkaar wederzijds kan bekritiseren.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 23:13   #149
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Léonard mag zich wel degelijk uitspreken over maatschappelijke en politieke kwesties. Het idee dat een aartsbisschop geen commentaar mag geven op de wereld rondom hem - een wereld waarvan politiek en ideologie nu eenmaal deel uitmaakt - is een pervertering van het principe van scheiding van Kerk en Staat, louter bedoeld om andersdenkenden de mond te snoeren.

Scheiding van Kerk en Staat behelst slechts het afbakenen van terreinen van machtsuitoefening. Dat belet niet dat men elkaar wederzijds kan bekritiseren.
²
Oud 26 december 2011, 23:16   #150
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

3
Oud 26 december 2011, 23:28   #151
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Vlaams Belang wil een splitsing van het aartsbisdom. Dan zijn we direct verlost van communautair gekissebis in de kerk.
Het is nog maar de vraag of er binnen de kerkprovincie België of het aartsbisdom Mechelen-Brussel zoveel communautair gekissebis is. Ik zie de drie vicariaten die onder dat aartsbisdom ressorteren nog niet meteen hun eigen onafhankelijkheid uitroepen.

Het is ten andere aan de Kerk zelf om te oordelen hoe ze zich organiseert, niet aan de politiek. Het Vlaams Belang mag dus roepen wat het wil.
Oud 26 december 2011, 23:29   #152
Fieseler

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Goeie bal van het VB!

Citaat:
Ik hoop dat de Vlaamse geestelijken hier werk van maken, en de problemen alleszins eens aankaarten in Rome. Het is de schuld van dit soort Belgicistisch gedoe dat de kerk steeds vreemder wordt voor de doorsnee Vlaming. De Vlaming krijgt het gevoel dat de kerk iets wereldvreemds is, en dat het niet verzoenbaar is met de Vlaamse beweging.
De kerk is, net als de vakbonden, pers, ziekenkassen, loges enz een onderdeel van het Belgische establishment.
Zoals ik reeds in een eerdere post heb aangegeven: de kerk was, is, en zal altijd een vijand van de Vlaamse ontvoogding blijven...
Als men ziet dat de kerk serieus van zijn pluimen aan het verliezen is en pedofiel-ranzige geurtjes verpreidt, dat BDW durft reageren, dat FDW zich openlijk als atheist out, dat de oude garde van het Vlaams Nationalisme nu weer een slag in het gezicht krijgt dan denk ik dat het vooral de kerk is die zich gisteren in de voet heeft geschoten.

Citaat:
En dat is het net wel!
Voor de kerk wel ja....maar voor Vlaanderen?
Oud 26 december 2011, 23:32   #153
Another Jack
Banneling

Standaard

Het VB zal het Vaticaan eens zeggen hoe ze hun bisdommen moeten organiseren.
Dat zal daar veel indruk maken.
Oud 26 december 2011, 23:33   #154
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Inderdaad
Kan je 1 stad of gemeente opnoemen die er over heeft nagedacht en er iets mee gedaan heeft?
Oud 26 december 2011, 23:39   #155
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:

Een pervertering vanuit zijn rol als morele gezagsdrager, voor zover die nog van enige waarde is, wil je zeggen.

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 december 2011 om 23:48.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2011, 23:55   #156
Fieseler

Standaard

Citaat:
Het VB zal het Vaticaan eens zeggen hoe ze hun bisdommen moeten organiseren.
Dat zal daar veel indruk maken.
Het VB heeft de kerk opgeroepen om van Vlaanderen en Wallonië twee aparte bisdommen te maken omdat een waalse kardinaal zegt dat de politieke overtuiging van de helft van de Vlamingen fout is zotteke...iedereen mag de kerk oproepen om wat dan ook te doen....ik roep de kerk hier en nu op om te stoppen met pedofilie...mag het ja?
Oud 27 december 2011, 00:37   #157
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Heeft u al geluistert naar wat Léonard gezegd heeft ? Ik heb daar zwaar mijn twijfels over. U weet dat hij kritiek had op N-VA en op zijn voorzitter in het bijzonder en dat is al voldoende voor u om hem te verdedigen.
Het is wel dezelfde Léonard die tegen homo's is, die er alles aan doet om de pedofiel schandalen te minimaliseren, tot zelfs pedofielen in bescherming neemt.
De katholieke kerk, zou zich beter in stilzwijgen hullen uit diepe schaamte voor alles wat ze al aangericht heeft.
De kerk heeft al niet veel geloofwaardigheid en zal ze op deze manier zeker en vast niet herwinnen.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 00:48   #158
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Heeft u al geluistert naar wat Léonard gezegd heeft ? Ik heb daar zwaar mijn twijfels over. U weet dat hij kritiek had op N-VA en op zijn voorzitter in het bijzonder en dat is al voldoende voor u om hem te verdedigen.

Het is wel dezelfde Léonard die tegen homo's is, die er alles aan doet om de pedofiel schandalen te minimaliseren, tot zelfs pedofielen in bescherming neemt.
Ik verdedig primair zijn recht om zich over politieke en maatschappelijke kwesties uit te spreken. Of ik het met hem eens ben, is een andere zaak.
Oud 27 december 2011, 01:10   #159
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik verdedig primair zijn recht om zich over politieke en maatschappelijke kwesties uit te spreken. Of ik het met hem eens ben, is een andere zaak.
Hij heeft het recht, dat lijdt geen twijfel.
Dat vond ook Dewever.
Het is aan de Vlaamse katholieken om te oordelen over zijn uitspraken.
Naar mijn gevoel zal het overigens weer averechts werken, maar da's natuurlijk natte vingerwerk.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2011, 01:24   #160
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hij heeft zijn intelligentie ter beschikking gesteld van een zaak die niet de goede is.
Zegt degene die Van Gheluwe ergens veilig in één of ander klooster van zijn oude dag laat genieten. Hij vindt waarschijnlijk dat dat wel de "goede zaak" dient.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be