Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie wint de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2012?
Newt Gingrich 1 3,70%
Barack Obama 20 74,07%
Ron Paul 2 7,41%
Mitt Romney 3 11,11%
Rick Santorum 1 3,70%
Een andere democraat 0 0%
Een andere republikein 0 0%
Een lid van een andere partij 0 0%
Een apolitieke technocraat 0 0%
Een reptilian 0 0%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2012, 20:06   #141
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Dat hebben ze in België serieus met de voeten getreden. En als dat kan, ja, dan heb je geen grondwet meer nodig.
Kan je mij één grondwet noemen die een regering heeft voorkomen ze te breken? De waarheid is dat noch de Amerikaanse regering, nog de Belgische regering, noch een enkele andere regering ook maar een fluit om de grondwet geeft. Logisch toch? De overheid moet zogezegd de grondwet,een arbitrair papieren document, eerbiedigen. En wie controleert dat? Juist, diezelfde overheid. Zie je waar het fout loopt?

Hier is een goede reden voor. Grondwetten zijn geschreven om machthebbenden -economisch, politiek of vroeger zelfs servitudisch (slaven)- te beschermen en ervoor te zorgen dat ze hun macht kunnen behouden. Het document waarop het concept van grondwet gebaseerd is, de Magna Carta, is daar nog het beste voorbeeld van. Een grondwet dient om het volkl de indruk te geven dat ze rechten hebben, die de regering daarna toch gewoon arbitrair schendt. Maar zolang het op papier staat en 'grondwet' noemt, voelt het volk zich beter.

Zoals al gezegd is de enige die de overheid controleert op het naleven van de grondwet de overheid. Geen wonder dus dat ze er niets om geven. Een grondwet is op die manier niets meer dan waardeloos papier. Als ik op een papiertje zou schrijven "ik zal niet stelen", dat zelf teken en zeg dat ik plechtig beloof me te controleren die regel na te leven, dan houdt nog altijd niets me tegen te stelen. Het enige verschil is dat bij een grondwet men met meer mensen is en zichzelf een 'regering' noemt.
Zelfs Washington gaf bijvoorbeeld zo weinig om de grondwet dat hij tijden de Whiskey Rebellieën de door het 1ste Amendement gegarandeerde "right to peaceably assemble" en "right to the petitioning for a governmental redress of grievances" met de voeten trad door gewoon een militie op de werkers af te sturen.
Oud 30 april 2012, 13:53   #142
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Het was 19 jaar i.p.v. 9 jaar, een foutje van mij.

Brief aan Samuel Kercheval, 12 Juli 1810

"I am not an advocate for frequent changes in laws and constitutions, but laws and institutions must go hand in hand with the progress of the human mind. As that becomes more developed, more enlightened, as new discoveries are made, new truths discovered and manners and opinions change, with the change of circumstances, institutions must advance also to keep pace with the times. We might as well require a man to wear still the coat which fitted him when a boy as civilized society to remain ever under the regimen of their barbarous ancestors."

Brief aan James Madison, 6 september 1789

"The question Whether one generation of men has a right to bind another, seems never to have been started either on this or our side of the water. Yet it is a question of such consequences as not only to merit decision, but place also, among the fundamental principles of every government. The course of reflection in which we are immersed here on the elementary principles of society has presented this question to my mind; and that no such obligation can be transmitted I think very capable of proof. I set out on this ground which I suppose to be self evident, "that the earth belongs in usufruct to the living;" that the dead have neither powers nor rights over it."

verder in diezelfde brief

"This could preserve that being till it ceased to be itself, and no longer. Every constitution then, and every law, naturally expires at the end of 19 years. If it be enforced longer, it is an act of force, and not of right.--It may be said that the succeeding generation exercising in fact the power of repeal, this leaves them as free as if the constitution or law has been expressly limited to 19 years only."

(Hij legt overigens uit waarom precies 19 jaar, maar die uitleg is nogal lang en ingewikkeld, vind ik. Maar je vind zo een hoop exemplaren als je de brief googled, dan kan je het zelf eens lezen als het je interesseert.)

Een quote waarvan men zegt dat ie van Jefferson is (hoewel ik hem nog niet in een tekst ben tegenkomen of dergelijke): Every generation needs a new revolution.
Wat een raar idee van Jefferson.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 17:17   #143
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Kan je mij één grondwet noemen die een regering heeft voorkomen ze te breken? De waarheid is dat noch de Amerikaanse regering, nog de Belgische regering, noch een enkele andere regering ook maar een fluit om de grondwet geeft. Logisch toch? De overheid moet zogezegd de grondwet,een arbitrair papieren document, eerbiedigen. En wie controleert dat? Juist, diezelfde overheid. Zie je waar het fout loopt?
Dat is fout

In een gewone democratie met scheiding der machten moet de regering dit helemaal niet doen, het is aan de rechterlijke macht om hierover te waken.

Het parlement heeft trouwens het recht om de grondwet te wijzigen.

Nogmaals een grondwet zijn simpele wetten die gewoon een grotere meerderheid nodig hebben, het was nooit bedoeld zoals de VS nu heeft om er bijna dogmatische onveranderbare regels van te maken.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 18:33   #144
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was 19 jaar i.p.v. 9 jaar, een foutje van mij.

Brief aan Samuel Kercheval, 12 Juli 1810

"I am not an advocate for frequent changes in laws and constitutions, but laws and institutions must go hand in hand with the progress of the human mind. As that becomes more developed, more enlightened, as new discoveries are made, new truths discovered and manners and opinions change, with the change of circumstances, institutions must advance also to keep pace with the times. We might as well require a man to wear still the coat which fitted him when a boy as civilized society to remain ever under the regimen of their barbarous ancestors."

Brief aan James Madison, 6 september 1789

"The question Whether one generation of men has a right to bind another, seems never to have been started either on this or our side of the water. Yet it is a question of such consequences as not only to merit decision, but place also, among the fundamental principles of every government. The course of reflection in which we are immersed here on the elementary principles of society has presented this question to my mind; and that no such obligation can be transmitted I think very capable of proof. I set out on this ground which I suppose to be self evident, "that the earth belongs in usufruct to the living;" that the dead have neither powers nor rights over it."

verder in diezelfde brief

"This could preserve that being till it ceased to be itself, and no longer. Every constitution then, and every law, naturally expires at the end of 19 years. If it be enforced longer, it is an act of force, and not of right.--It may be said that the succeeding generation exercising in fact the power of repeal, this leaves them as free as if the constitution or law has been expressly limited to 19 years only."

(Hij legt overigens uit waarom precies 19 jaar, maar die uitleg is nogal lang en ingewikkeld, vind ik. Maar je vind zo een hoop exemplaren als je de brief googled, dan kan je het zelf eens lezen als het je interesseert.)

Een quote waarvan men zegt dat ie van Jefferson is (hoewel ik hem nog niet in een tekst ben tegenkomen of dergelijke): Every generation needs a new revolution.
Fundamentele gedachten van Jefferson.

De moderne democratie met algemeen kiesrecht is nog niet zo oud (in Zwitserland pas sinds 1991). In veel gevallen lijken de grondwetten nog adequaat. Als echter de maatschappij evolueert, zullen de grondwetten steeds vaker een conservatief obstakel vormen om bij de tijd te blijven.

Hoe en wanneer te veranderen is een interessant onderwerp voor discussie. Maar ik ga er hier niet verder op in, aangezien deze draad over de presidentsverkiezingen van 2012 gaat. Een discussie voert ver off-topic.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 23:18   #145
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Dat is fout

In een gewone democratie met scheiding der machten moet de regering dit helemaal niet doen, het is aan de rechterlijke macht om hierover te waken.

Het parlement heeft trouwens het recht om de grondwet te wijzigen.

Nogmaals een grondwet zijn simpele wetten die gewoon een grotere meerderheid nodig hebben, het was nooit bedoeld zoals de VS nu heeft om er bijna dogmatische onveranderbare regels van te maken.
In een gewone democratie met scheiding der machten moet de regering de grondwet niet eerbiedigen. Genoteerd.

En lol @ 'bijna dogmatische onveranderbare regels van te maken'. Jezus, waaorm ben jij zo... status quo?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 30 april 2012 om 23:18.
Oud 16 mei 2012, 18:15   #146
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard "ondernemer" Romney...

De Presidentskandidaat die zichzelf graag portretteert als een "ondernemer" kreeg zelfs van mede-kandidaat Gingrich voor de voeten geworpen dat hij eigenlijk een soort "uitzuiger",een vernietiger van jobs was....
Dat is blijven plakken,en de details beginnen te verschijnen in de pers(kijk maar eens op de site van de Morgen bvb)......
Er is bijvoorbeeld het verhaal verschenen van een staalbedrijf in de VS dat het moeilijk kreeg(zoals bijna de ganse Amerikaanse staalindustrie in de jaren 80 en 90).....Betreffend bedrijf werd dan prompt helemaal leeggezogen door Bain-Capital (Romneys bedrijf) en de rotte resten (en de mensen) weggegooid,pensioenplannen et al....

......want dit is wat mensen als Romney deden.....in ruil voor "diensten" en "advies" bedrijven helemaal leegzuigen......Ze zijn een deel van het PROBLEEM in de VS,een veel te groot aantal mensen uit de financiele- en juridische sector die zich overal kunnen tussenwringen en aldus mensen die iets willen maken serieus hinderen,ze zijn zeker niet de oplossing!
(noot,in Europa is er eerder een probleem met groeiend profitariaat van de babyboomgeneratie en regelneverij)

Laatst gewijzigd door kelt : 16 mei 2012 om 18:18.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 21:34   #147
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
In een gewone democratie met scheiding der machten moet de regering de grondwet niet eerbiedigen. Genoteerd.
Dat is idd zo, het is aan de rechterlijke macht om de regering dan terug te fluiten.

Wat jij niet schijnt te beseffen is dat een wet niet zwart wit ism en al zeker niet het geheel van wetten ,

Citaat:
En lol @ 'bijna dogmatische onveranderbare regels van te maken'. Jezus, waaorm ben jij zo... status quo?
ik? Dan snap je langs geen kanten wat ik zeg, iemand die dogmatisch [dat betekend dus ze nooit willen veranderen] vasthoud aan de grondwet is juist voor de status quo, ik zeg dat dit wetten zoals andere zijn die mee moeten evolueren .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 24 mei 2012, 16:30   #148
de Wakkere burger
Banneling

Standaard

het land van de computer gaat toch overal met computer stemmen
hoop ik
de Wakkere burger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 21:12   #149
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Opsteker voor Obama. Het vertrouwen in de economie neemt toe: http://www.gallup.com/poll/154781/Ec...rica%20-%20USA.
Door de democraten weliswaar meer dan door de Republikeinen - die blijven nagenoeg doemdenkers - maar globaal neemt het toe.

Just in time?
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2012, 21:43   #150
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Wakkere burger Bekijk bericht
het land van de computer gaat toch overal met computer stemmen
hoop ik
http://www.youtube.com/watch?v=1aBaX9GPSaQ
Oud 25 mei 2012, 21:45   #151
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Ik hoop dat er binnenkort een atoombom op Amerika valt, en heel Amerika kapot gaat. En er dus geen enkele president gaat komen, ze zijn allemaal een pot nat.

lelijke rednecks.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 09:28   #152
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De moordpartijen van Obama en de 'liberals' hun reactie erop als het wordt aangeklaagd.
Oud 3 juni 2012, 16:04   #153
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat Obama's herverkiezing een 'wandeling in het park' zou worden.

Maar niets is minder waar, zo blijkt : http://www.rasmussenreports.com/publ..._tracking_poll
Oud 3 juni 2012, 17:54   #154
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Ik dacht dat Obama's herverkiezing een 'wandeling in het park' zou worden.

Maar niets is minder waar, zo blijkt : http://www.rasmussenreports.com/publ..._tracking_poll
Nationale polls betekenen niks in de VS voor presidentsverkiezingen.

De polls in de staten die belangrijk zijn gaan grotendeels voor obama.

En wie zei "walk in the park" trouwens?

Oud 3 juni 2012, 17:55   #155
k9

Standaard

Grappig, voor de verkiezing van 2008 schilderde ze obama af als "softie" .

Wat is er trouwens mis mee met drones te gebruiken?

Oud 3 juni 2012, 19:46   #156
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Ik had in deze peiling op Obama gestemd.

Maar nu vrees ik toch dat het wel eens Romney zou kunnen worden. En wel om volgende reden:

-deze keer zitten er in het cruciale cohort van "onbesliste kiezers" bijzonder veel (1) fundamentalistische evangelicals en (2) veel extreem-rechtse Tea-party aanhangers.

-die twee groepen stellen zich nu als "onbeslist" voor, maar de dag dat ze moeten kiezen, stemmen ze massaal tegen Obama - zelfs al haten ze de neoliberale mormoon die Romney toch is.

Ik vrees echt voor een nieuw rondje Amerika-plunderen onder Romney. En als dat gebeurt, betekent dit de doodslag op de middenklasse, en dus ook het einde van de VS. Amerika kan niet nog eens een ronde doorstaan die de middenklasse armer maakt. Dat zou de economie drastisch verzwakken.

Maar misschien is dat uiteindelijk niet slecht. Zoals Marxisten dikwijls doen: stem op degene die de ultieme ondergang van de vijand (in dit geval: het kapitalisme) het sterkst versnelt. En dat is in dit geval Romney.

Allen voor Romney dus.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 09:19   #157
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Grappig, voor de verkiezing van 2008 schilderde ze obama af als "softie" .

Wat is er trouwens mis mee met drones te gebruiken?
...
Oud 4 juni 2012, 09:40   #158
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
...
Het is ver gekomen, he, dat de doorsnee persoon niet meer beseft wat er mis is met het zonder meer executeren van terreurverdachten en hun familieleden, ongeacht internationale wet, grondwettelijke rechten of mensenrechten (plus een hoop collateral damage).

Overigens een terreurverdachte houdt onder de Amerikaanse wet dingen in zoals meer als voor 2 weken proviand in huis hebben, wapens en munitie, een schuilkelder, ...

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 4 juni 2012 om 09:42.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2012, 09:49   #159
Voltian
Minister-President

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is ver gekomen, he, dat de doorsnee persoon niet meer beseft wat er mis is met het zonder meer executeren van terreurverdachten en hun familieleden, ongeacht internationale wet, grondwettelijke rechten of mensenrechten (plus een hoop collateral damage).

Overigens een terreurverdachte houdt onder de Amerikaanse wet dingen in zoals meer als voor 2 weken proviand in huis hebben, wapens en munitie, een schuilkelder, ...
inderdaad...
Oud 4 juni 2012, 09:55   #160
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alles om Obama maar te verdedigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be