![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 maart 2012 om 16:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Banneling
|
![]() Een vreemd proces alleszins.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg al helemaal niet dat ze de juiste keuze heeft gemaakt. Het is wel een feit dat de keuzes bij een ongewenste zwangerschap langer dan 12 weken nogal heel erg beperkt zijn, terwijl er eigenlijk meer opties zouden mogelijk zijn. Opties die misschien ook zouden gekozen worden door ongewenst zwangere vrouwen die tijdens (of vlak na, evt. na infanticide) hun zwangerschap de drastische keuze maken om zelfmoord te plegen. Tuurlijk had ze haar mond moeten opendoen. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat ze precies vreesde dat er zou gebeuren als ze haar mond opendeed, maar zelfs als de gevolgen zeer onaangenaam zouden geweest zijn, kon er een oplossing gevonden worden. Maar misschien was het gewoon simpeler geweest als er een kindvriendelijke optie was zonder dat ze haar mond moést opendoen? Niet alleen voor haar, maar ook voor andere ongewenst zwangere vrouwen die hun mond liever gesloten houden.
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() Mevrouw vond de dood van haar eigen pasgeborene blijkbaar een 'aanvaardbare kost' om de verantwoordelijkheid voor haar daden te ontlopen.
Een gezonde samenleving zou helemaal niet hoeven discussiëren over het verwerpelijke karakter van zo'n daad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en niemand weet wie de vader was, misschien wou ze helemaal niet meer aan "die persoon" herinnerd worden, iets wat uiteraard dagelijks gebeurt als het kind door vb. de grootouders wordt opgevoed. Als abortus niet bespreekbaar is, en afstaan evenmin, dan geraak je in het nauw en dan maak je rare sprongen. Ik vond het een zeer rechtvaardige straf trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De veroordeling van Sanne Smets ligt in de lijn van het modern strafrecht: herstelgericht.
Fijn dat niemand de procureur heeft gevolgd. Dit is geen proces over abortus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() neen, dat is MIN de 7 maanden die ze in voorarrest zat, die heeft ze uitgezeten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet er eigenlijk iemand wanneer ze wist dat ze zwanger was? Maar inderdaad, eens je te lang zwanger bent voor abortus, ga je je omgeving moeten inlichten, en dan vermoed ik ook dat de kans groot is dat de ouders het zouden afkeuren mocht ze het kind ter adoptie afstaan. Je doet dat niet eventjes zomaar. Trouwens, blijkbaar was de procureur van mening dat Sanne met haar daad haar ouders de kans had ontnomen om grootouders te zijn. Ook bij het ter adoptie afstaan zou ze dat gedaan hebben. Helemaal géén makkelijke keuze. Als je zelf het kind absoluut niet wil, hoe zeg je dan tegen je ouders dat ze nooit voor dat roze boeleke mogen zorgen omdat je het gaat afstaan? Natuurlijk zijn er dan andere opties: je kan weggaan van thuis enzo. Ook allemaal heel drastisch. Je kan het ook ongewenst houden. De vraag is of dat dan zo'n goede oplossing is. Of je kan zelfmoord plegen, dan ben je ook van de consequenties af, maar dan doe je anderen ook weer pijn. Ouders hebben dan niet alleen geen kleinkind, maar ook geen kind meer. De mensen die hier stellen dat er massa's oplossingen en hulpverlening is voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn en te laat zijn voor abortus, zien volgens mij toch niet goed in dat dat verre van evident is. Het is ook moeilijk om te zeggen welke keuze dan eigenlijk de beste is. Weggaan van thuis, in stilte afstaan ter adoptie, en daarna zien of er nog iets te lijmen valt met de ouders is misschien nog de beste optie. Een ongewenst kind dat door de grootouders opgevoed wordt draagt trouwens ook een zwaar kruis mee. Het kind komt immers nog in contact met de moeder voor wie dat kind ongewenst is.
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat vreesde zij dat ze nergens terecht kon? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan pleit je best binnen het parlement over abortus na een bevalling. Eenmaal akkoord dan zijn we goeie vrienden. valt veel over te zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is dan al wel heel iets anders dan de vijf jaar voorwaardelijk waarvan hier sprake was?
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je heb dan ook geen dochter in dezelfde situatie. Geen dochter die zwanger wordt gemaakt. Hoe zou je reageren als je zoon iemand zwanger maakt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 11 maart 2012 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ben je als baby van 24 uur oud ook nog maar pasgeboren, of is het tot 48 uur na de geboorte dat men baby's mag post-nataal aborteren ? Of is het tot een week ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dat ik zeker ben dat dat dan iets had uitgemaakt hier, misschien koos ze dan nog steeds voor moord. Zullen we nooit weten. Ik vind het vreselijk wat ze gedaan heeft. Kan me in geen 1000 jaar inbeelden dat ik zoiets zou doen - nochtans zou het ook behoorlijk ongewenst zijn mocht ik nu zwanger worden. Dat betekent echter niet dat ik me niet kan proberen inleven in de verschillende soorten situaties van ongewenst zwangere moeders en kan proberen zien waarom ze eigenlijk tot zoiets zijn overgegaan. Blijkbaar slagen heel veel mensen er echt niet in om het verschil te zien tussen 'begrijpen' en 'rechtvaardigen'.
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij lijkt het aannemelijk om de beslissing mogelijk te maken zolang nodig is om: a) aandoeningen te constateren die tijdens de zwangerschap niet werden opgemerkt/getest b) uit te maken of de ouders het kind een stabiele opvoeding kunnen bieden (bv. een moeder die na acht maanden zwangerschap in de steek gelaten wordt door de vader) &c. Dat al schijnt me inderdaad "enkele dagen" in beslag te kunnen nemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg aandoeningen die ervoor zorgen dat je niet zomaar met een probleem naar buiten komt - zowel op mentaal vlak, als verslavingsvlak, als fysiek vlak. Ik hoor bitter weinig mensen zeggen dat ze een micropenis hebben bijvoorbeeld --- de factor schaamte speelt hier een grote rol.
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze heeft vijf jaar gekregen, waarvan zeven maand effectief voorarrest en de rest met uitstel.
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |