Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2012, 15:57   #141
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Helemaal mee eens. De moordenares heeft terecht een zware straf gekregen.
Citaat:
een zware straf
Er moet me iets ontgaan zijn.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 15:59   #142
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Had jij een schuld van 19.000 euro toen je vooraan in de twintig was?

Voorarrest?

Dus volgens jou staat het merendeel van de mensen te springen om Sanne Smets een leven vol geluk te gunnen? Ze raakt uiteraard ook gemakkelijk aan een vetbetaalde baan, voorgeschoten door een rijke rentenier die kickt op dode baby's? Ze zal ook een proces dat vier jaar van haar leven in beslag nam "zomaar vergeten"?
Afgaand op het arrest zoals er hier over gesproken word, "5 jaar voorwaardelijk," dan denk ik dat er geen voorarrest was omdat het vonnis dan "5 jaar voorwaardelijk met het voorarrest effectief" had geweest.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 11 maart 2012 om 16:01.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:07   #143
filosoof
Banneling

Standaard

Een vreemd proces alleszins.
Oud 11 maart 2012, 16:09   #144
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Ik heb ook nergens gezegd dat ze het leuk vond om haar baby te doden he!
Had ze gewoon haar mond opengedaan dan was dit ook niet gebeurd. Dus ze had zeker een keuze en ze heeft de foute gemaakt. Ze moet daarom gestraft worden.
Ze zag geen andere uitweg vind ik een beetje een goedkoop excuus, sorry.
Hey, ik zeg niet dat ze geen keuze had.
Ik zeg al helemaal niet dat ze de juiste keuze heeft gemaakt.

Het is wel een feit dat de keuzes bij een ongewenste zwangerschap langer dan 12 weken nogal heel erg beperkt zijn, terwijl er eigenlijk meer opties zouden mogelijk zijn.

Opties die misschien ook zouden gekozen worden door ongewenst zwangere vrouwen die tijdens (of vlak na, evt. na infanticide) hun zwangerschap de drastische keuze maken om zelfmoord te plegen.

Tuurlijk had ze haar mond moeten opendoen.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat ze precies vreesde dat er zou gebeuren als ze haar mond opendeed, maar zelfs als de gevolgen zeer onaangenaam zouden geweest zijn, kon er een oplossing gevonden worden.
Maar misschien was het gewoon simpeler geweest als er een kindvriendelijke optie was zonder dat ze haar mond moést opendoen? Niet alleen voor haar, maar ook voor andere ongewenst zwangere vrouwen die hun mond liever gesloten houden.
Oud 11 maart 2012, 16:28   #145
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Mevrouw vond de dood van haar eigen pasgeborene blijkbaar een 'aanvaardbare kost' om de verantwoordelijkheid voor haar daden te ontlopen.

Een gezonde samenleving zou helemaal niet hoeven discussiëren over het verwerpelijke karakter van zo'n daad.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:31   #146
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb toch m'n twijfels of dit echt 'berekend' was.
Vraag is, wat doe je als je zwanger bent, te laat bent voor abortus, en toch niet wil dat iemand weet dat je zwanger bent of net bevallen bent?
Anonieme bevalling is in B nog steeds niet mogelijk, en eventjes over en weer naar Frankrijk is niet bepaald discreet. Met een kind naar Antwerpen trekken om het in de vondelingenschuif te leggen is ook niet echt discreet. Bovendien mag je je kind niet ten vondeling leggen.
Eens je de wettelijke abortustermijn voorbij bent, zit je dus 'vast'.
Je kan je de vraag stellen of ze de baby zou vermoord hebben als ze op een legale manier de baby anoniem naar een ziekenhuis had kunnen brengen.
Ik kan me niet voorstellen dat het haar om de moord zélf te doen was ("laten we rustig bevallen zodat we het plezierige moment kunnen meemaken om een baby te vermoorden - kicken!"). Wel om de oplossing van een voor haar klaarblijkelijk onoverkomelijk probleem.
Ik denk dat ze thuis niemand vond om erover te praten. Misschien waren de ouders helemaal niet opgezet met abortus of afstaan....
en niemand weet wie de vader was, misschien wou ze helemaal niet meer aan "die persoon" herinnerd worden, iets wat uiteraard dagelijks gebeurt als het kind door vb. de grootouders wordt opgevoed.

Als abortus niet bespreekbaar is, en afstaan evenmin, dan geraak je in het nauw en dan maak je rare sprongen.

Ik vond het een zeer rechtvaardige straf trouwens.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:46   #147
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

De veroordeling van Sanne Smets ligt in de lijn van het modern strafrecht: herstelgericht.
Fijn dat niemand de procureur heeft gevolgd. Dit is geen proces over abortus.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 16:52   #148
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Afgaand op het arrest zoals er hier over gesproken word, "5 jaar voorwaardelijk," dan denk ik dat er geen voorarrest was omdat het vonnis dan "5 jaar voorwaardelijk met het voorarrest effectief" had geweest.
neen, dat is MIN de 7 maanden die ze in voorarrest zat, die heeft ze uitgezeten.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 17:05   #149
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Ik denk dat ze thuis niemand vond om erover te praten. Misschien waren de ouders helemaal niet opgezet met abortus of afstaan....
en niemand weet wie de vader was, misschien wou ze helemaal niet meer aan "die persoon" herinnerd worden, iets wat uiteraard dagelijks gebeurt als het kind door vb. de grootouders wordt opgevoed.

Als abortus niet bespreekbaar is, en afstaan evenmin, dan geraak je in het nauw en dan maak je rare sprongen.

Ik vond het een zeer rechtvaardige straf trouwens.
Een abortus kan je in stilte doen, daar hoeft niemand van te weten.
Weet er eigenlijk iemand wanneer ze wist dat ze zwanger was?

Maar inderdaad, eens je te lang zwanger bent voor abortus, ga je je omgeving moeten inlichten, en dan vermoed ik ook dat de kans groot is dat de ouders het zouden afkeuren mocht ze het kind ter adoptie afstaan. Je doet dat niet eventjes zomaar. Trouwens, blijkbaar was de procureur van mening dat Sanne met haar daad haar ouders de kans had ontnomen om grootouders te zijn. Ook bij het ter adoptie afstaan zou ze dat gedaan hebben. Helemaal géén makkelijke keuze. Als je zelf het kind absoluut niet wil, hoe zeg je dan tegen je ouders dat ze nooit voor dat roze boeleke mogen zorgen omdat je het gaat afstaan?
Natuurlijk zijn er dan andere opties: je kan weggaan van thuis enzo.
Ook allemaal heel drastisch.
Je kan het ook ongewenst houden. De vraag is of dat dan zo'n goede oplossing is.
Of je kan zelfmoord plegen, dan ben je ook van de consequenties af, maar dan doe je anderen ook weer pijn. Ouders hebben dan niet alleen geen kleinkind, maar ook geen kind meer.

De mensen die hier stellen dat er massa's oplossingen en hulpverlening is voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn en te laat zijn voor abortus, zien volgens mij toch niet goed in dat dat verre van evident is.
Het is ook moeilijk om te zeggen welke keuze dan eigenlijk de beste is.
Weggaan van thuis, in stilte afstaan ter adoptie, en daarna zien of er nog iets te lijmen valt met de ouders is misschien nog de beste optie.
Een ongewenst kind dat door de grootouders opgevoed wordt draagt trouwens ook een zwaar kruis mee. Het kind komt immers nog in contact met de moeder voor wie dat kind ongewenst is.
Oud 11 maart 2012, 17:17   #150
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Een gezonde samenleving zou helemaal niet hoeven discussiëren over het verwerpelijke karakter van zo'n daad.
In een gezonde samenleving zou het natuurlijk niet mogen dat een meisje van pakweg 18 totaal geen andere uitweg ziet dan ergens in een achterhoekje te bevallen en de kleine te vermoorden. dat lijkt me eerder iets uit de vorige eeuw waar eer, maagdelijkheid, familie de hoofdrol speelde

wat vreesde zij dat ze nergens terecht kon?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 17:19   #151
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Een abortus kan je in stilte doen, daar hoeft niemand van te weten.
Weet er eigenlijk iemand wanneer ze wist dat ze zwanger was?

Maar inderdaad, eens je te lang zwanger bent voor abortus, ga je je omgeving moeten inlichten, en dan vermoed ik ook dat de kans groot is dat de ouders het zouden afkeuren mocht ze het kind ter adoptie afstaan. Je doet dat niet eventjes zomaar. Trouwens, blijkbaar was de procureur van mening dat Sanne met haar daad haar ouders de kans had ontnomen om grootouders te zijn. Ook bij het ter adoptie afstaan zou ze dat gedaan hebben. Helemaal géén makkelijke keuze. Als je zelf het kind absoluut niet wil, hoe zeg je dan tegen je ouders dat ze nooit voor dat roze boeleke mogen zorgen omdat je het gaat afstaan?
Natuurlijk zijn er dan andere opties: je kan weggaan van thuis enzo.
Ook allemaal heel drastisch.
Je kan het ook ongewenst houden. De vraag is of dat dan zo'n goede oplossing is.
Of je kan zelfmoord plegen, dan ben je ook van de consequenties af, maar dan doe je anderen ook weer pijn. Ouders hebben dan niet alleen geen kleinkind, maar ook geen kind meer.

De mensen die hier stellen dat er massa's oplossingen en hulpverlening is voor vrouwen die ongewenst zwanger zijn en te laat zijn voor abortus, zien volgens mij toch niet goed in dat dat verre van evident is.
Het is ook moeilijk om te zeggen welke keuze dan eigenlijk de beste is.
Weggaan van thuis, in stilte afstaan ter adoptie, en daarna zien of er nog iets te lijmen valt met de ouders is misschien nog de beste optie.
Een ongewenst kind dat door de grootouders opgevoed wordt draagt trouwens ook een zwaar kruis mee. Het kind komt immers nog in contact met de moeder voor wie dat kind ongewenst is.
je benadert deze doding als iets gerechtvaardigd emotioneel. Moeders. Jonge moeders. Toekomstige potentiele moeders.

Dan pleit je best binnen het parlement over abortus na een bevalling. Eenmaal akkoord dan zijn we goeie vrienden. valt veel over te zeggen.
Oud 11 maart 2012, 17:22   #152
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
neen, dat is MIN de 7 maanden die ze in voorarrest zat, die heeft ze uitgezeten.
Ze heeft dan 5 jaar voorwaardelijk en eenentwintig maand effectief gehad?

Dat is dan al wel heel iets anders dan de vijf jaar voorwaardelijk waarvan hier sprake was?
Oud 11 maart 2012, 17:25   #153
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
In een gezonde samenleving zou het natuurlijk niet mogen dat een meisje van pakweg 18 totaal geen andere uitweg ziet dan ergens in een achterhoekje te bevallen en de kleine te vermoorden. dat lijkt me eerder iets uit de vorige eeuw waar eer, maagdelijkheid, familie de hoofdrol speelde

Empathie is uw beste vak niet

Je heb dan ook geen dochter in dezelfde situatie. Geen dochter die zwanger wordt gemaakt.

Hoe zou je reageren als je zoon iemand zwanger maakt ?
Oud 11 maart 2012, 17:30   #154
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Misschien speelde dat allemaal een rol in haar familie.

Laatst gewijzigd door filosoof : 11 maart 2012 om 17:30.
Oud 11 maart 2012, 17:33   #155
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is de levensbeëindiging van een pasgeborene niet verschillend van het aborteren van een nog niet geborene.
Ah, en waar trek je de grens ? Definieer "pasgeboren".

Ben je als baby van 24 uur oud ook nog maar pasgeboren, of is het tot 48 uur na de geboorte dat men baby's mag post-nataal aborteren ? Of is het tot een week ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 17:35   #156
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
je benadert deze doding als iets gerechtvaardigd emotioneel. Moeders. Jonge moeders. Toekomstige potentiele moeders.

Dan pleit je best binnen het parlement over abortus na een bevalling. Eenmaal akkoord dan zijn we goeie vrienden. valt veel over te zeggen.
Nee, ik pleit voor de mogelijkheid tot anonieme bevalling en anonieme afstand ter adoptie als bijkomende uitweg.

Niet dat ik zeker ben dat dat dan iets had uitgemaakt hier, misschien koos ze dan nog steeds voor moord. Zullen we nooit weten.

Ik vind het vreselijk wat ze gedaan heeft. Kan me in geen 1000 jaar inbeelden dat ik zoiets zou doen - nochtans zou het ook behoorlijk ongewenst zijn mocht ik nu zwanger worden. Dat betekent echter niet dat ik me niet kan proberen inleven in de verschillende soorten situaties van ongewenst zwangere moeders en kan proberen zien waarom ze eigenlijk tot zoiets zijn overgegaan.

Blijkbaar slagen heel veel mensen er echt niet in om het verschil te zien tussen 'begrijpen' en 'rechtvaardigen'.
Oud 11 maart 2012, 17:37   #157
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ah, en waar trek je de grens ? Definieer "pasgeboren".

Ben je als baby van 24 uur oud ook nog maar pasgeboren, of is het tot 48 uur na de geboorte dat men baby's mag post-nataal aborteren ? Of is het tot een week ?
Dat kan voor discussie open staan.

Mij lijkt het aannemelijk om de beslissing mogelijk te maken zolang nodig is om:

a) aandoeningen te constateren die tijdens de zwangerschap niet werden opgemerkt/getest
b) uit te maken of de ouders het kind een stabiele opvoeding kunnen bieden (bv. een moeder die na acht maanden zwangerschap in de steek gelaten wordt door de vader) &c.

Dat al schijnt me inderdaad "enkele dagen" in beslag te kunnen nemen.
Oud 11 maart 2012, 17:39   #158
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Had ze gewoon haar mond opengedaan dan was dit ook niet gebeurd. Dus ze had zeker een keuze en ze heeft de foute gemaakt. Ze moet daarom gestraft worden.
In bepaalde milieus is "je mond opendoen" niet mogelijk, en in een bepaalde toestand is "je mond opendoen" evenmin mogelijk.

Er zijn genoeg aandoeningen die ervoor zorgen dat je niet zomaar met een probleem naar buiten komt - zowel op mentaal vlak, als verslavingsvlak, als fysiek vlak. Ik hoor bitter weinig mensen zeggen dat ze een micropenis hebben bijvoorbeeld --- de factor schaamte speelt hier een grote rol.
Oud 11 maart 2012, 17:42   #159
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ze heeft dan 5 jaar voorwaardelijk en eenentwintig maand effectief gehad?

Dat is dan al wel heel iets anders dan de vijf jaar voorwaardelijk waarvan hier sprake was?
Ze heeft vijf jaar gekregen, waarvan zeven maand effectief voorarrest en de rest met uitstel.
Oud 11 maart 2012, 17:43   #160
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In bepaalde milieus is "je mond opendoen" niet mogelijk, en in een bepaalde toestand is "je mond opendoen" evenmin mogelijk.

Er zijn genoeg aandoeningen die ervoor zorgen dat je niet zomaar met een probleem naar buiten komt - zowel op mentaal vlak, als verslavingsvlak, als fysiek vlak. Ik hoor bitter weinig mensen zeggen dat ze een micropenis hebben bijvoorbeeld --- de factor schaamte speelt hier een grote rol.
van kindermoord naar micropenissen....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be