Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2012, 09:42   #141
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
De kwaliteit van de programma's op vrt is beter als die op rtbf dat zei ik.
Nee dat zei je niet, dit is wat je zei:

Citaat:
...op het feit dat er in vlaanderen meer kwaliteitsvol tv aanbod is dan in wallonie.

Citaat:
Ik heb een canaaldigitaal pakket gehad, en ja die nederlands commerciele zenders ....
Dan mag je nu uitleggen hoe je aan een digitaalcanaal abbo met NL commerciele zenders komt in Belgie, want officieel is dat verboden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 09:44   #142
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Nee dat zei je niet, dit is wat je zei:

Dan mag je nu uitleggen hoe je aan een digitaalcanaal abbo met NL commerciele zenders komt in Belgie, want officieel is dat verboden.
again!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 09:50   #143
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

http://www.rtbf.be/info/belgique/det...-10?id=6497173

Daar zegt enkel 24 procent mogelijk, dat wil dus niets zeggen.
Dus zover is het nog niet, en daarbij zou er al eerst iemand belgie moeten stopzetten hé
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 09:51   #144
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Nog een geluk dat we Everhard en youtube hebben om ons te duiden wat er zich in de buitenwereld afspeelt.
Maar een ongeluk dat we geen minister van onderwijs en mediabeleid hebben als Everhard.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 10:05   #145
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
again!
Maak zelf die draad en plaats de berichten die hier staan en die daar betrekking op hebben over. Zo deed ik dat reeds meermaals.

Citaat:
Kan deze draad terug on-topic gaan? Hoe interessant media ook kunnen zijn, wil ik niet betwisten, maar start er dan een aparte draad over op.
Deze draad handelt over de eventuele aansluiting van Wallonië bij Frankrijk en het lot van brussel dat daar dan aan vast zal hangen. Dankjewel.
Het is maar de vraag in hoeverre dit offtopic is, gelet op het punt dat de media bepalend zijn voor standpuntsvormingen.
Welnu, een medialanschap dat overspoeld wordt door de Franse aanwezigheid kan zeker bijdragen tot de Anschlusgedachte.
Een tussenbalans opmakend, werd aangetoond dat datzelfde medialandschap van dien aard is dat het daartoe bevordernd werk maar omgekeerd een grootnederlandistische idee niet in de hand werkt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 mei 2012 om 10:14.
Oud 10 mei 2012, 10:22   #146
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het is maar de vraag in hoeverre dit offtopic is, gelet op het punt dat de media bepalend zijn voor standpuntsvormingen.
Welnu, een medialanschap dat overspoeld wordt door de Franse aanwezigheid kan zeker bijdragen tot de Anschlusgedachte.
Een tussenbalans opmakend, werd aangetoond dat datzelfde medialandschap van dien aard is dat het daartoe bevordernd werk maar omgekeerd een grootnederlandistische idee niet in de hand werkt
.
Ik kan je daarin volgen, maar voor mij houdt de discussie op als ze in een puur mediadebat vervalt over televisiezenders en kabelnetten. Daar wil ik deze draad voor behoeden, want EL heeft er een handje van weg om alles aan muziek en media te linken en het onderwerp van een draad af te leiden naar alleen maar muziek en media.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:

Laatst gewijzigd door Bokkenreyder : 10 mei 2012 om 10:23.
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 10:40   #147
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..., want EL heeft er een handje van weg om alles aan muziek en media te linken en het onderwerp van een draad af te leiden naar alleen maar muziek en media.

Je wist toch dat bv tv kijken ná slapen de grootste menselijke bezigheid is in Belgie? Nog vóór betaald werken. 2uur59min tegenover 2uur51 min per Belg per dag.

Maar jij komt toch ook niet kletsen in een draad dat het onderwerp naar de 'economie' wordt afgeleid.

Een groot gedeelte van de liefde van de Franstaligen voor Frankrijk kan verklaard worden uit hoe het medialandschap in Belgie is geschapen de laatste 30 jaar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 11:29   #148
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
allé nu, welke vlag hangt er dan aan het Franse consulaat, de Franse ambassade, de Franse vertegenwoordiging bij de Europese commissie?
Zelfs in het consulaat in Antwerpen hangt de Franse vlag.
Uit respect hijsen op 14 juillet heel wat Brusselse gemeentehuizen de Franse tricolore.
Uit respect? Dikke veter!

Dan verwacht ik dat heel Vlaanderen op Koninginnnedag 'uit respect' de Nederlandse driekleur hijst.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 11:38   #149
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Franstalig belgie kent gewoon minder commerciele zenders, daarom richten die hun pijlen naar frankrijk. En vele walen zijn jaloers op het feit dat er in vlaanderen meer kwaliteitsvol tv aanbod is dan in wallonie.
Misschien ook daarom dat ze in vlaanderen weinig zin hebben om die commerciele hollandse rommel er nog eens bij te gooien.
Wij hebben in Vlaanderen toch ook reeds heel wat commerciële rommel. Of wat dacht je ? VTM, VT4, Vitaya, 2BE enz. Waarom zouden die Nederlandse zenders er niet bij mogen? U bent niet verplicht er naar te kijken.
Oud 10 mei 2012, 11:43   #150
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hoe komt het dan dat het RWF nergens in Franstalig België is? Wat wel waar is, is dat de Franstalige Belgen meer over Frankrijk dan over Vlaanderen weten net als de Vlamingen meer over Nederland dan over Franstalig België/Frankrijk weten (muziek, media, enz.............) maar dat betekent ook helemaal niet dat de Franstalige Belgen en de Vlamingen in hun meerderheid de splitsing van het land willen. De meerderheid wil trouwens die splitsing helemaal niet. Zo'n phenomeen bestaat ook in Zwitserland : Duitse Zwitsers zullen ook meer over Duitsland dan over Franstalige Zwitserland weten en vice-versa. En toch pleit niemand in Zwitserland voor de splitsing van het land.
Ik zie de Zwitserse gouverneurs van de Franstalige kantons niet ostentatief de Marseillaise meezingen op de wijze zoals Di Rupo en Onckelinx dat deden. In Parijs, wel te verstaan.

De Franse vlaggen aan de Waalse gemeentehuizen kunnen niet afgedaan worden als folklore. Het is een provocatie aan naïevelingen die denken dat er zoiets bestaat als 'Belgische eenheid'.

Het optreden van Di Rupo in programma's als Mise au point liet bepaald ook geen misverstand bestaan over de marsrichting van het hele, Waalse politieke establishment.

Tot slot hebben de Franstaligen hun plan-F al lang gereed. Het is afgestemd en houdt gelijke trend met de gebeurtenissen in Europees verband. Dat verklaart ook de meer dan gemiddelde belangstelling voor (het beleid van) François Hollande.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 12:02   #151
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik zie de Zwitserse gouverneurs van de Franstalige kantons niet ostentatief de Marseillaise meezingen op de wijze zoals Di Rupo en Onckelinx dat deden. In Parijs, wel te verstaan.

De Franse vlaggen aan de Waalse gemeentehuizen kunnen niet afgedaan worden als folklore. Het is een provocatie aan naïevelingen die denken dat er zoiets bestaat als 'Belgische eenheid'.

Het optreden van Di Rupo in programma's als Mise au point liet bepaald ook geen misverstand bestaan over de marsrichting van het hele, Waalse politieke establishment.

Tot slot hebben de Franstaligen hun plan-F al lang gereed. Het is afgestemd en houdt gelijke trend met de gebeurtenissen in Europees verband. Dat verklaart ook de meer dan gemiddelde belangstelling voor (het beleid van) François Hollande.
Ik ken zelfs een vlaamse eerste minister die dat zingt, en zelfs in Parijs is gaan werken. Tja misschien is meer denken in europees verband wel de verstandige.
Oud 10 mei 2012, 12:04   #152
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Franstalig belgie kent gewoon minder commerciele zenders, daarom richten die hun pijlen naar frankrijk. En vele walen zijn jaloers op het feit dat er in vlaanderen meer kwaliteitsvol tv aanbod is dan in wallonie.
Misschien ook daarom dat ze in vlaanderen weinig zin hebben om die commerciele hollandse rommel er nog eens bij te gooien.
Ge mist het punt.....Kwaliteit, is namelijk een �*ndere diskussie.
Het gaat hier om de mediaslag tussen NL en F om zoveel mogelijk met dito kanalen het medialandschap te overspoelen.
TV-kanalen als kultuur- (lees:taal-) promotie!
En helaaas komt NL niet zo goed in dat plaatje uit de verf.....

(Net zoals de konkurrentieslag om de 'nieuw belg' in Brussel te winnen voor NL of F. Ook daar is NL geen konkurrentie voor F. omdat NL in gebeke blijft. )

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 mei 2012 om 12:07.
Oud 10 mei 2012, 12:07   #153
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken zelfs een vlaamse eerste minister die dat zingt, en zelfs in Parijs is gaan werken. Tja misschien is meer denken in europees verband wel de verstandige.
dus op 30 april zouden we hier allemaal in het oranje mogen zingen?
Oud 10 mei 2012, 12:11   #154
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Europes denken wordt beter gediend door regional te denken ipv nationaal.
http://de.wikipedia.org/wiki/Europa_der_Regionen
Oud 10 mei 2012, 12:22   #155
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Uit respect? Dikke veter!

Dan verwacht ik dat heel Vlaanderen op Koninginnnedag 'uit respect' de Nederlandse driekleur hijst.
En dan hebben we het nog niet over de dagen dat beide vlaggen halfstok zouden mogen gehangen worden:

Vlaanderen zou inderdaad een paar onnozele kerkelijke feestdagen, waarvan nauwelijks nog iemand de betekenis kent, afschaffen en die vervangen door een aantal nationale rouwdagen. Vlaanderen heeft immers meer te berouwen dan te vieren.
Ik stel voor:
- 30 januari toen in 1648 de scheiding der Nederlanden officieel en juridisch werd bezegeld tijdens het Verdrag van Westfalen.

- 27 september, de dag dat de franstalige gemeenschap de scheiding van 1830 viert en de poorten wagenwijd werden opengezet voor de verfransing van Brussel (en Vlaanderen). Ja, wat zij vieren horen wij toch te berouwen....

- Vooral: 11 april toen in 1677 de derde slag van Kassel werd beslecht en de Zuidelijke Nederlanden Frans-Vlaanderen moesten prijsgeven.

Misschien ook:
- 31 oktober van 1962 toen de taalgrens werd vastgelegd maar de faciliteitengemeenten werden opengezet voor verfransing en Edingen, Komen, Moeskroen, de Jekervallei ed. werden versjacherd.
- de dag uit de derde staatshervorming in '88- '89 toen Brussel een derde gewest werd en bestuurlijk uit Vlaanderen werd gelicht.
Oud 10 mei 2012, 12:23   #156
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus op 30 april zouden we hier allemaal in het oranje mogen zingen?
Wie ben ik om nee te zeggen?
Maar ik heb in't dorp thuis nog nooit een franse vlag zien hangen of iemand het frans volkslied horen zingen.
Oud 10 mei 2012, 12:25   #157
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge mist het punt.....Kwaliteit, is namelijk een �*ndere diskussie.
Het gaat hier om de mediaslag tussen NL en F om zoveel mogelijk met dito kanalen het medialandschap te overspoelen.
TV-kanalen als kultuur- (lees:taal-) promotie!
En helaaas komt NL niet zo goed in dat plaatje uit de verf.....

(Net zoals de konkurrentieslag om de 'nieuw belg' in Brussel te winnen voor NL of F. Ook daar is NL geen konkurrentie voor F. omdat NL in gebeke blijft. )
Maar was het niet zo dat VT4 in handen was van SBS en dat die gewoon niet willen concureren met hun eigen. Nu dat dit woestijnvis is zou dat wel kunnen veranderen.
Ik betwijfel of de meerderheid van de vlamingen wel zo zit te wachten op die nederlandse cultuur.
Oud 10 mei 2012, 12:26   #158
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie ben ik om nee te zeggen?
Maar ik heb in't dorp thuis nog nooit een franse vlag zien hangen of iemand het frans volkslied horen zingen.
in mijn dorp heb ik dat ook nog nooit gezien. maar Di Rupo en Magnette hebben dat zeker gedaan.

en dan spreek ik nog niet over de Franstalige media van de laatste weken. Manman, er was precies maar 1 land nog op de wereld de moeite waard om over te schrijven of te spreken.

gewoon zeggen dat dit is omdat ze nu eenmaal dezelfde taal spreken, is maar wat zwakjes, vind ik. Feit is en blijft dat de Franstalige Belgen in feite in een Franse wereld wonen/leven en dat ze zich meer Franstalig voelen dan Belgisch.
Oud 10 mei 2012, 12:35   #159
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
in mijn dorp heb ik dat ook nog nooit gezien. maar Di Rupo en Magnette hebben dat zeker gedaan.

en dan spreek ik nog niet over de Franstalige media van de laatste weken. Manman, er was precies maar 1 land nog op de wereld de moeite waard om over te schrijven of te spreken.

gewoon zeggen dat dit is omdat ze nu eenmaal dezelfde taal spreken, is maar wat zwakjes, vind ik. Feit is en blijft dat de Franstalige Belgen in feite in een Franse wereld wonen/leven en dat ze zich meer Franstalig voelen dan Belgisch.
Daar ben ik het mee eens ja. Maar ze voelen hun zeker niet Frans want de cultuur verschillen tussen een fransman en franstalige belg zijn toch nog groot.
Nu als er terug verkiezingen zijn in Nederland gaat de vlaamse media ook wel veel aandacht besteden aan nederland, en terecht daar is zie ik helemaal niets verkeerd in.
Oud 10 mei 2012, 12:38   #160
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het mee eens ja. Maar ze voelen hun zeker niet Frans want de cultuur verschillen tussen een fransman en franstalige belg zijn toch nog groot.
Nu als er terug verkiezingen zijn in Nederland gaat de vlaamse media ook wel veel aandacht besteden aan nederland, en terecht daar is zie ik helemaal niets verkeerd in.
nooit zo veel als er in de Franstalige media over Frankrijk stond. elke dag 7 pagina's of meer??

ze kennen trouwens beter de Franse ministers dan de Belgische, zegt toch ook al veel, niet?

De vraag is waarom ze nog altijd binnen België willen blijven. Er zijn uiteraard meerdere antwoorden, maar de transfers en de mogelijkheid dat "hun" gebied nog altijd kan uitbreiden met stukken Vlaanderen, zijn volgens mij toch de belangrijkste.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be