Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2012, 23:13   #141
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Bovendien spreek je jezelf tegen, die hoofdbedekking zou gediend hebben om 'vreemde' mannen niet 't hoofd op hol te brengen, niet te verleiden, maar die dansfestijnen (mèt hoofdbedekking) dienden dan weer wel om inteelt te vermijden en relaties aan te knopen, met bvb iemand van 4 velden verder of 'n ander dorp.
Da's absoluut geen tegenspraak ... je zou beter moeten weten

Nog verder terug in den tijd werd er bv op afstand uitgehuwelijkt bij de adel.
Vaak kreeg het heerschap vooraf een 'sensueel' (-> sexy) plaatje te zien of een beschrijving.
De intentie was dus duidelijk.
In real life vereiste het protocol wel wat anders in de publieke zone
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:13   #142
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Mutsen, sjaaltjes, zelfs hoeden ( 'kweet al niet meer hoe ze heten) zijn hoofddoeken, slimme
Het gaat 'm over 't feit of je je haren diende te verbergen.
Hoe dat ding eruit ziet of hoe het noemt is in feite irrelevant
Mutsen, sjaaltjes, hoeden dienden nìet om je haren te bedekken, maar als complementair, om te benadrukken!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:15   #143
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoofddoeken/hoofdbedekking?

Zelfs geen mutskes, sjallekes...
Ik had over volksdansgroepen met traditionele kleding uiteraard.

Wat tracht je te bewijzen ?
Dat volksdansen <> mutskes, sjallekes ?
Oud 11 juni 2012, 23:16   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Een hadith verduidelijkt een stuk uit de Koran.En wat als betrouwbaar geldt verschilt onderling tussen moslims, of het terug gaat op Mohammed? Die man kon niet lezen of schrijven en was al 150 jaar dood, voordat de Koran werd samengesteld!
U moet u toch dringend bijscholen. Over heel wat hadiths zijn de gezaghebbenden in de islam het onder elkaar roerend eens. Dat geldt ook over die hadiths waarin Mohammed de hoofdbedekking voorschrijft.

U mag nu nog zoveel keren herhalen dat Mohammed niet kon lezen of schrijven en dat alles x-aantal jaren na zijn dood werd opgeschreven, voor de islamitische theologie is dat van geen enkele tel. De desbetreffende hadiths zijn betrouwbaar en bijgevolg een authentieke uiting van Mohammeds onderricht.

Uw grootste fout lijkt dat u de islam bekijkt met westerse ogen en criteria, terwijl de moslims helemaal niet zo denken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:16   #145
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vrouwen droegen sjaaltjes na de kapper, tegen de wind, maar zeker niet om onder de mensen te komen;
Evenmin droeg de eerste generatie allochtone meisjes dit, niet op straat en niet op school.
Hoeden hoorden bij een modebeeld en bedekten maar gedeeltelijk haren, belachelijke vergelijkingen dus.
Dat schrijf ik toch al de hele tijd.
Oud 11 juni 2012, 23:18   #146
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestond helemaal geen strikte scheiding in bijvoorbeeld de middeleeuwen zoals we die in de strenge islam kennen. Kijk naar een schilderij als Boerenbruiloft van Bruegel bijvoorbeeld en je merkt onmiddellijk dat vrouwen en mannen door elkaar zitten.

Er was - en is nog steeds in traditionele christelijke kerken - immers een verschil tussen de dagelijkse omgang en de aanwezigheid bij rituelen als de mis.
Wat heeft dat er nu weer allemaal met de maken ?

Je reageert op een post die gaat over een vermeende doctrine als ware dat er een verplichting ( in letterlijke zin ) zou bestaan voor moslima's om een hoofdoek te dragen.
Oud 11 juni 2012, 23:19   #147
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat schrijf ik toch al de hele tijd.
En daarom gaf ik je gelijk!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2012, 23:19   #148
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had over volksdansgroepen met traditionele kleding uiteraard.

Wat tracht je te bewijzen ?
Dat volksdansen <> mutskes, sjallekes ?
Laat maar eens wat foto's van Vlaamse en Nederlandse volksdansgroepen zien, in traditionele Vlaamse en Nederlandse kledij, waar er hoofddoeken te zien zijn.
Oud 11 juni 2012, 23:20   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je reageert op een post die gaat over een vermeende doctrine als ware dat er een verplichting ( in letterlijke zin ) zou bestaan voor moslima's om een hoofdoek te dragen.
Er bestaat ook een verplichting in de islam. Vrouwen horen de hoofdharen bedekt te houden.
Oud 11 juni 2012, 23:23   #150
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarom gaf ik je gelijk!
Oh dank je.
Oud 11 juni 2012, 23:24   #151
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja precies, daarom is 't ook onzinnig om 't vrijblijvend losgeknoopt sjaaltje dat meer als trend gedragen werd of om 't kapsel te beschermen, te vergelijken met 'n islamitisch hoofddoek.
Dan zal je twee zaken moeten aantonen als ge stelt dat die absoluut niet te vergelijken zijn :
1) die verplichting van een hoofdoek bij moslima's ( de bedoeling geef ik je... daar zijn we het over eens)
2) het absoluut vrijblijvend karakter van dat sjaaltje, kapje of wat dan ook met betrekking tot het bedekken van de haren uit goed fatsoen
Oud 11 juni 2012, 23:27   #152
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook een verplichting in de islam. Vrouwen horen de hoofdharen bedekt te houden.
Nee..lees er de Koran maar op na.
Oud 11 juni 2012, 23:28   #153
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als er geen verplichting is, waarom maken ze er dan zo'n heisa over?

Om welke reden lopen ze er dan altijd en overal mee rond, omdat 't hun 'recht' is?

Geen enkele vrouw die goed recht just bij haar hoofd is, wikkelt zich in zo'n ding waar je enkel maar last, ongemak, jeuksel, eczeem, haaruitval, wie weet wat voor beestjes etc...van hebt of krijgt, géén enkele!

Kijk naar de Perzische vrouwen, trots en mooi, ze doen alle moeite van de wereld om dat 'geval' zo losjes en modieus mogelijk om hun hoofd te hangen, om er zo weinig mogelijk last van te hebben en er zo aantrekkelijk mogelijk uit te zien, maar dan komt de kledingpolitie...manmanman...wat 'n verknipte denkwijze...

Maar pas op, voor mij niet gelaten hoor, anders ga je weer veronderstellen dat ze van mij dat 'recht' niet mogen hebben...
Oud 11 juni 2012, 23:30   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee..lees er de Koran maar op na.
Jawel, hoor. Voor moslims is niet enkel de koran normerend, maar de soenna. Beide liggen in één hand.
Oud 11 juni 2012, 23:33   #155
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet u toch dringend bijscholen. Over heel wat hadiths zijn de gezaghebbenden in de islam het onder elkaar roerend eens. Dat geldt ook over die hadiths waarin Mohammed de hoofdbedekking voorschrijft.

U mag nu nog zoveel keren herhalen dat Mohammed niet kon lezen of schrijven en dat alles x-aantal jaren na zijn dood werd opgeschreven, voor de islamitische theologie is dat van geen enkele tel. De desbetreffende hadiths zijn betrouwbaar en bijgevolg een authentieke uiting van Mohammeds onderricht.

Uw grootste fout lijkt dat u de islam bekijkt met westerse ogen en criteria, terwijl de moslims helemaal niet zo denken.
Mohammed heeft nooit de hoofdbedekking " voorgeschreven" hoor. Wanneer u gezond verstand Westers noemt, mij best!
Betrouwbaar??? Even betrouwbaar als de weergave van uw woorden zijn, 150 jaar na uw dood!
Oud 11 juni 2012, 23:33   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal je twee zaken moeten aantonen als ge stelt dat die absoluut niet te vergelijken zijn :
1) die verplichting van een hoofdoek bij moslima's ( de bedoeling geef ik je... daar zijn we het over eens)
Even het nodige in google intikken en je krijgt een hele resem artikelen voorgeschoteld waarin moslims aangeven waarom de hoofdbedekking voor vrouwen een plicht is.

Heel eenvoudig, hoor.
Oud 11 juni 2012, 23:34   #157
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, hoor. Voor moslims is niet enkel de koran normerend, maar de soenna. Beide liggen in één hand.
Dan kunt u vast even de koran citeren waar staat dat vrouwen hun hoofdharen dienen te bedekken, denk het niet....
Oud 11 juni 2012, 23:34   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mohammed heeft nooit de hoofdbedekking " voorgeschreven" hoor. Wanneer u gezond verstand Westers noemt, mij best!
Betrouwbaar??? Even betrouwbaar als de weergave van uw woorden zijn, 150 jaar na uw dood!
Jawel, hoor, moslims zijn er weldegelijk van overtuigd dat Mohammed dit heeft voorgeschreven.

U mag gerust een andere opvatting hebben, maar u zult moeten vaststellen dat men in de moslims uw opvatting niet deelt.
Oud 11 juni 2012, 23:35   #159
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2) het absoluut vrijblijvend karakter van dat sjaaltje, kapje of wat dan ook met betrekking tot het bedekken van de haren uit goed fatsoen
Degene die 't dragen doen 't voor de 'lol'? Niet omdat ze 't als verplichting zien?

Dat schreef ik al en citeer je zelfs mee, 'n sjaaltje werd gedragen als modetrend, of om 'verse krullen' te beschermen tegen weer en wind, zelfs in de 19de eeuw werden er geen 'hoofddoeken' gedragen, veel vrouwen blootshoofds met 'n elegant parasolletje, of 'n elegant hoedje.

Bedekken van de haren uit 'goed fatsoen' midden vorige eeuw, d�*t zal jij mìj moeten aantonen!

Mijn voormoeders droegen geen vodden op hun kop, daar heb ik de bewijzen van in mijn oude doos-foto archief die mijn moeder bewaarde en aan mij overgedragen heeft.
Ook de duizenden foto's van vrouwen en kinderen - blootshoofds - uit die tijd op tinternet bewijzen dat.
Oud 11 juni 2012, 23:36   #160
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even het nodige in google intikken en je krijgt een hele resem artikelen voorgeschoteld waarin moslims aangeven waarom de hoofdbedekking voor vrouwen een plicht is.

Heel eenvoudig, hoor.
Wat nog niet betekent dat hun leer dit werkelijk voorschrijft, wel komt het goed uit om vrouwen verantwoordelijk te maken voor seksueel gedrag van mannen. Het gaat dus om een culturele invulling, niets meer of minder.
Geen enkele moslim kan met citaat uit de Koran aantonen dat dit moet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be