Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2012, 14:21   #141
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
toch wel. Rutten zat te verkondigen dat we de pensioenen niet meer wilden indexeren en dat de koopkrachtbescherming ging wegvallen. Dat is een grove leugen die al voldoende weerlegd werd door te verwijzen naar de letterlijke vermelding in de nota van de koopkrachtbescherming waar men voor pleit op de uitkeringen.

Samenvatting van uw posts kan dus zeer kort: "trolololololo"
Wat Rutten beweert, interesseert me niet.
IK beweer dat de BTW-verhoging de koopkracht van gepensioneerden doet afnemen, wat nergens gecompenseerd wordt.
Gepensioneerden worden wel degelijk armer als dit plan uitgevoerd wordt.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2012, 14:32   #142
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
IK beweer dat de BTW-verhoging de koopkracht van gepensioneerden doet afnemen, wat nergens gecompenseerd wordt.
Er worden extra banen geschapen voor hun kleinkinderen waardoor zij wat meer zekerheid krijgen over de uitkering van hun pensioenen?? Het lege Zilverfonds van uwen vriend Jehan, de keizer van de Koningin der Badsteden zegt je misschien wel iets??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2012, 14:35   #143
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Bovendien, wat die verlaging van de RSZ betreft, ik heb het eens opgezocht:

Wie bruto €2400 verdient, heeft het grootste voordeel: een goede €95.

Dan neemt het in beide richtingen af:

Het gaat naar nul bij €5000; bij €3400 schiet er nog slechts de helft over van het voordeel van iemand met €2400. Maar laat je niet vangen, vanaf ergens in de €3000 wordt het reeds helemaal opgebruikt aan de hogere BTW.

Aan de linkerkant hebben ze de grafiek laten stoppen bij €1500: daar is het reeds onder de €30 gedoken met het BTW-nadeel nog niet afgetrokken. Ga je nog lager dan €1500 dan schiet er helemaal niets meer over.

Wat me ook opvalt, is dat iemand met €1500 percentueel minder voordeel krijgt dan iemand met €2000 en zelfs €3000. Van progressiviteit is er dus geen sprake. Ze proberen gewoon populistisch op de mediaan te mikken, en de anderen kunnen hen niet schelen.

Hoezo sociaal? Een kleine concentratie rond de €2400 wordt er beter van, de rest, zowel met een lager als hoger inkomen, slechter.
Oud 14 juni 2012, 14:35   #144
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan of wil dus niet lezen. Ok geen probleem hoor

Om van letterlijk "automatische indexering om de koopkracht te beschermen" toch kunnen overschakelen op "hun koopkracht gaat dalen!"

Faut le faire
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2012, 14:36   #145
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Er worden extra banen geschapen voor hun kleinkinderen waardoor zij wat meer zekerheid krijgen over de uitkering van hun pensioenen?? Het lege Zilverfonds van uwen vriend Jehan, de keizer van de Koningin der Badsteden zegt je misschien wel iets??
De enige zekerheid die gepensioneerden hebben bij deze maatregelen is dat de koopkracht daalt.
Oud 14 juni 2012, 14:41   #146
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Om van letterlijk "automatische indexering om de koopkracht te beschermen" toch kunnen overschakelen op "hun koopkracht gaat dalen!"

Faut le faire
Niet alle producten zijn in de index opgenomen. Sommige producten die te hard stijgen zijn er al wel eens uitgenomen, zoals bijvoorbeeld brandstof.

Dat raakt niet alleen gepensioneerden, maar ook mensen die ver moeten gaan werken.
Oud 14 juni 2012, 15:04   #147
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk hangt ervan af volgens mij, diegenen die tegen het minimumloon zitten doe je nog stijgen of indexeer je wel, diegene die aan een ambtenarenpensioen zitten van 2000euro doe je zelfs nog wat extra inleveren
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2012, 15:05   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet alle producten zijn in de index opgenomen. Sommige producten die te hard stijgen zijn er al wel eens uitgenomen, zoals bijvoorbeeld brandstof.

Dat raakt niet alleen gepensioneerden, maar ook mensen die ver moeten gaan werken.
je moet voorkomen dat de index op zichzelf een AUTOCORRELEREND effect heeft op de economie. Je krijgt hier in Belgie gemakkelijk INDEX op de INDEX, dat wil zeggen, je indexeert de lonen door de stijgende energie, je ziet alles duurder worden, je krijgt een nieuwe index doordat alles duurder wordt.
Oud 14 juni 2012, 15:07   #149
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Faut le faire
Volgens mij zeggen ze, we raken niet aan de index voor het minimumloon...
Oud 14 juni 2012, 15:09   #150
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien, wat die verlaging van de RSZ betreft, ik heb het eens opgezocht:

Wie bruto €2400 verdient, heeft het grootste voordeel: een goede €95.

Dan neemt het in beide richtingen af:

Het gaat naar nul bij €5000; bij €3400 schiet er nog slechts de helft over van het voordeel van iemand met €2400. Maar laat je niet vangen, vanaf ergens in de €3000 wordt het reeds helemaal opgebruikt aan de hogere BTW.

Aan de linkerkant hebben ze de grafiek laten stoppen bij €1500: daar is het reeds onder de €30 gedoken met het BTW-nadeel nog niet afgetrokken. Ga je nog lager dan €1500 dan schiet er helemaal niets meer over.

Wat me ook opvalt, is dat iemand met €1500 percentueel minder voordeel krijgt dan iemand met €2000 en zelfs €3000. Van progressiviteit is er dus geen sprake. Ze proberen gewoon populistisch op de mediaan te mikken, en de anderen kunnen hen niet schelen.

Hoezo sociaal? Een kleine concentratie rond de €2400 wordt er beter van, de rest, zowel met een lager als hoger inkomen, slechter.
Dus gooi het kind met het badwater weg zou ik zeggen. Er bestaat dus geen oplossing voor ons mank systeem ?

Ik denk stillekes aan gelijk wat we veranderen dat het altijd een verbetering zal zijn

Ik herhaal, het leuke van hun voorstel is dat het een BUDGETNEUTRAAL voorstel is, die ervoor zorgt dat er economisch evenwichten verschuiven, en zo'n voorstellen heb ik in geen 10 jaar gezien.
Oud 14 juni 2012, 15:15   #151
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat is slecht denkwerk hier.
De kost voor de werkgever word hier kleiner. Het loon van de werknemer iets hoger. De winstmarge verhoogd een beetje en de klant betaald 1% op een deel van het geheel.

Maar de loonkost met 1% verlagen is quatsch. Dat is een loonsverhoging of besparing van een tiental euro. De prijs van een pakje of 2 sigaretten.
Nee dat maakt 0,0 verschil in werkgelegenheid of dergelijke.

Minstens 25% moet er af.
TUurlijk moet je minstens 10% verschuiven om een meetbaar en significant effect te hebben op de economie. Maar enfin met een voorzichtige aanzet kun je al iets doen. En er bestaat ook concurrentie tussen landen, als je een TV in Belgie 30% taxeert en in frankrijk 19% wordt het wel heel gemakelijk voor de consument om geld te verdienen...

er zijn wel een pak dingen die vasthangen aan de grond: zoals drinkwater, wegen, electriciteit en verwarming kun je echt wel MELKEN

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 juni 2012 om 15:28.
Oud 14 juni 2012, 15:21   #152
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:

.
maak jezelf maar nog meer belachelijk:
1) 1500 bruto is net boven het minimumloon. Hoe kan je nu nog minder gaan verdienen als werknemer? Uw commentaar is te dom om los te lopen
2) Om die 30 € extra netto per maand kwijt te spelen aan die hogere BTW, zou de persoon in kwestie 3000 euro (btw excl) moeten uitgeven aan producten uitsluitend van het hoogste btwtarief (dan ga je van 3630 naar 3660)
Nogal moeilijk hé met zijn brutoloon van 1500 euro

Kortom: commentaar te dom om los te lopen revisited
Oud 14 juni 2012, 15:34   #153
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) 1500 bruto is net boven het minimumloon. Hoe kan je nu nog minder gaan verdienen als werknemer? Uw commentaar is te dom om los te lopen
2) Om die 30 € extra netto per maand kwijt te spelen aan die hogere BTW, zou de persoon in kwestie 3000 euro (btw excl) moeten uitgeven aan producten uitsluitend van het hoogste btwtarief (dan ga je van 3630 naar 3660)

een seconde in de veronderstelling dat iemand met minimumloon 1000euro producten per maand koopt met 21% btw (wie doet er dat ???) zou je 10 euro meer btw betalen per maand...

300euro huur = btwvrij
200euro gas +elektriek = 6% ?
300 euro voeding = 6%
100 euro kledij is dan 1 euro duurder
100 euro GSM is dan 1 euro duurder

etc...
Oud 14 juni 2012, 15:48   #154
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja het zal wel 2 euro per maand zijn dat ze armer worden door dat plan inderdaad, als zo'n peanut verandering al discussie geeft, wat moet het geven als je zegt: aardgas van 6% > 21% ??
of stel u voor: 21% btw op rusthuizen. 21% btw op vakbondsdiensten. 6% btw op ziekenbonddiensten. 6% btw op huisarts. 6% btw op huur.

Laatst gewijzigd door brother paul : 14 juni 2012 om 15:51.
Oud 14 juni 2012, 16:41   #155
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
een seconde in de veronderstelling dat iemand met minimumloon 1000euro producten per maand koopt met 21% btw (wie doet er dat ???) zou je 10 euro meer btw betalen per maand...

300euro huur = btwvrij
200euro gas +elektriek = 6% ?
300 euro voeding = 6%
100 euro kledij is dan 1 euro duurder
100 euro GSM is dan 1 euro duurder

etc...
yep, zo is dat. Ik ik mijn eigen situatie zo bekijk en eens reken, zou ik van die 95 euro zeker 90 of zoiets overhouden.
Oud 14 juni 2012, 16:46   #156
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja het zal wel 2 euro per maand zijn dat ze armer worden door dat plan inderdaad, als zo'n peanut verandering al discussie geeft, wat moet het geven als je zegt: aardgas van 6% > 21% ??
of stel u voor: 21% btw op rusthuizen. 21% btw op vakbondsdiensten. 6% btw op ziekenbonddiensten. 6% btw op huisarts. 6% btw op huur.
Ah, het zijn peanuts? Dus in feite stelt de N-VA helemaal niets voor?

Citaat:

Meneer vrijevlaming

De huidige index garandeert niet voor iedereen een gelijkblijven van de koopkracht, aangezien die op een gemiddelde mens berekend wordt, een gemiddelde mens die niet bestaat. Dat proces van koopkrachtvermindering wordt door een hogere BTW versterkt. (Ja, de lonen en pensioenen stijgen als de producten duurder worden, maar dat is niet voor ieder individu evenredig met de stijging van de levensduurte.)

En alsof dat nog niet genoeg is, wilt de N-VA de indexering aanpassen op een manier dat die gunstiger wordt voor werkgevers, lees: ongunstiger voor werknemers en steuntrekkenden zoals gepensioneerden.

Dus, goed geprobeerd, maar ik ben niet dom genoeg om erin te trappen dat iemand hier beter van wordt, behalve enkele aandeelhouders. Door de daling van de koopkracht gaan uiteindelijk ook bedrijven die een productie 'voor de grote massa' produceren klappen krijgen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 14 juni 2012 om 16:48.
Oud 14 juni 2012, 16:51   #157
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige zekerheid die gepensioneerden hebben bij deze maatregelen is dat de koopkracht daalt.
Nogal populistisch, rekening houdende dat zowel de uitkeringen, als de belastingsschijven geindexeerd zijn.
Trouwens de problemen voor de gepensioneerden zitten wel elders.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2012, 16:55   #158
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

En hoe gaan jullie de spreidstand uithouden om enerzijds te beweren dat het sociale voorstellen zijn en anderzijds de lagere inkomens een kleiner percentage van het brutoloon extra te laten overhouden dan zij met een groter bruto loon. (28 euro voor €1500 en 60 euro voor €3000)

En bovendien, minder dan €1500 bruto verdienen is wel degelijk mogelijk. Een minimumloon is namelijk een minimum uurloon. Vandaag de dag is een fulltime job vinden niet altijd meer vanzelfsprekend...

Hoeveel houdt iemand met €1000 over? De grafiek van de N-VA loopt maar van €1500 (28 euro voordeel) tot €5000 (nul voordeel).
Oud 14 juni 2012, 16:56   #159
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
En alsof dat nog niet genoeg is, wilt de N-VA de indexering aanpassen op een manier dat die gunstiger wordt voor werkgevers, lees: ongunstiger voor werknemers en steuntrekkenden zoals gepensioneerden.

Dus, goed geprobeerd, maar ik ben niet dom genoeg om erin te trappen dat iemand hier beter van wordt, behalve enkele aandeelhouders. Door de daling van de koopkracht gaan uiteindelijk ook bedrijven die een productie 'voor de grote massa' produceren klappen krijgen.
weeral ernaast! het begint hier steeds grappiger te worden met u, echt plezant om u als een razende te zien kronkelen.

N-VA wil de kloof tussen wat de werkgever betaalt en de werknemer krijgt kleiner maken, zeker op vlak van de indexering! Helemaal niét ten koste van de werknemer dus, wel van de staat (en godverdomme meer dan terecht)

Uw plannetje om de goede voorstellen van N-VA af te breken begint er steeds zieliger uit te zien
Oud 14 juni 2012, 16:59   #160
vrijevlaming
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe gaan jullie de spreidstand uithouden om enerzijds te beweren dat het sociale voorstellen zijn en anderzijds de lagere inkomens een kleiner percentage van het brutoloon extra te laten overhouden dan zij met een groter bruto loon. (28 euro voor €1500 en 60 euro voor €3000)

.
omdat je niet moet vergelijken met het brutoloon hé vriendschap
Die 1500 bruto, daar zal veel en veel minder afgaan dan van die 3000 bruto. Zet je die bedragen netto tov mekaar dan zal je zien dat die van 1500 euro bruto zelfs procentueel méér zal winnen dan die van 3000

Weeral in de winkelhaak, het begint hier serieus saai te worden met u hoor
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be