![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben niet zo'n kenner wat die cijfers betreft. In ieder geval vermoed ik dat een groot deel van de offspring van de "Franstalige grootgrondbezitters" nu Nederlandstalige grootgrondbezitters zijn.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 19 juli 2012 om 16:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. En zo voel ik me nog....Zijt gij wel ooit jong geweest, vraag ik mij af.... 3. 'Hope I die before I get old, things they do look awfull cold', schreef Pete Townshend. http://www.youtube.com/watch?v=YdRs1gKpeGg Volwassen worden heeft nooit echt op mijn verlanglijstje gestaan....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het aantal VWO-leerlingen dat in 2012 het staatsexamen Fries heeft afgelegd: 14 ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De franstaligen in Vlaandern zijn inwijkelingen die zich horen te assimileren maar het weigeren. Bovendien: Ik kan me vergissen, maar ik denk dat Friezen zich ook wel Nederlander voelen. Die hebben misschien wel een gelaagde identiteit. (Net zoals mijn moedertaal Brabants is maar ik nooit het AN zal verloochnen.) Een franstalige in Vlaanderen zal zich echter nooit Vlaming noemen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Europees Commissaris
|
![]() Ter vergelijking: Het aantal VWO-leerlingen dat Arabisch had als staatsexamen, bedroeg zestien. Arabisch is dus populairder dan het inheemse Fries.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor de meeste Friezen is de Friese taal voor eigen gebruik in de familie ,streek en provincie. Het Nederlands, is de taal voor hun studie ,voor hun werk en voor hun cariere. Alleen jongeren die van het Fries hun beroep willen maken, gaan nog Fries studeren en dat worden er steeds minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Daarom zie je een sterke groei van keuze voor talen als Chinees , Spaans en Arabisch |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het verschil tussen een historische etnische minderheid en verhuizers.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zeker in het openbare leven en bestuur. Laatst gewijzigd door Roderik : 19 juli 2012 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
De meeste Brusselaars komen oorspronkelijk van buiten Brussel. Overwegend uit Vlaanderen. Je kan ze dus geen inwijkelingen noemen. He tenige verschil is dat hun (groot-)ouders ervoor kozen hen in de Franse taal op te voeden omdat ze dachten dat ze dan een betere toekomst zouden hebben. Idd in Vlaanderen met ouders die hun kinderen uitsluitend in AN opvoeden. Moeten die AN sprekers zich dan ook verplicht assimileren met de oorspronkelijke cultuur? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb het hier over het niveau van de standaardtalen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 juli 2012 om 17:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Over welke standaardtaal hebt gij het? AN zoals het onderwezen wordt in Vlaamse en Waalse scholen of VTM-standaardnederlands zoals in TV-soaps gebruikt wordt? Laatst gewijzigd door pajoske : 19 juli 2012 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 juli 2012 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Europees Commissaris
|
![]() Diegenen die ik ken worden razend als ik verwijs naar hun Vlaamse naam, hun Brussels/Brabants en bij uitbreiding Vlaams dialekt, hun Vlaamse afkomst (dikwijls maar tot de grootouders in Brussel kwamen wonen) en dus besluit dat het eigenlijk Vlamingen zijn. Neen, dan worden ze razend.
![]() Wat een onderscheid met de Frans-Vlamingen. Zeg die niet dat het geen Vlamingen zijn omdat ze geen Vlaams meer spreken... Vreemd verschil in gevoeligheid.....
![]() |
![]() |