![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In een van de beste Sci-fi romans die ik ken was er een intensieve zoektocht van de kolonisatoren van de Aarde "de veganen" naar de formule van Coca Cola... De mensen drongen er de zgn. simi-cola's. In hetzelfde verhaal werden de pyramides afgebroken
op een zulkdanige wijze dat indien men de film achterstevoren speelde men een film had over de bouw van de pyramides. Sinds ik dit boek ca. 50 jaar geleden las ben ik een fervente consument van simi-cola's en geïntgresseerd in archeologie (afbraakarcheologie dan wel). Bolivia moet vanzelfsprekend doen wat het niet kan laten: maar weet dat Cuba vreselijk klaagt over "het embargo" nl. het feit dat the USA geen producten wenst te leveren aan Cuba. Een embargo instellen tegen een land is eigenlijk de diplomatie die onmiddelijk aan oorlogvoeren voorafgaat. The war on drugs is dan weer iets anders : men zou eigenlijk een internaétionaal aankoopagentschap moeten creeëren om heel die handel uit de illegaliteit te halen. Met de waarschijnlijke opbrengsten zou de UN de ongewenste vluchtelingenmigraties efficiënter kunnen begeleiden.
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 5 augustus 2012 om 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
tijdens oorlogen, binnenlandse , gewone internationale of godsdienstconflicten gaat het gewoonlijk over "waarden". Velen verkezen tegenwoordig reeds om zonder al te veel waarden samen in vrede te leven dan ter wille van "waarden" medemensen dood te schieten of te bombarderen.
![]() |
![]() |
#143 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoewel ik niet al te veel op heb met diegenen die in ieder maatschappelijk proces de vrijheid zien (genre "De verspreiding van MacDonald's over de hele wereld is het gevolg van de vrije keuze van de consument. Bijgevolg moet MacDonald's wel goed zijn."), achtte ik het wel positief dat MacDonald's misschien niet weggejaagd werd door de regering, hoe democratisch die ook is, maar door de anti-imperialistische weerbaarheid van het volk. Maar als daar gewoon een andere multinational voor in de plaats is gekomen en deze er nog steeds is (neem ik aan), zie ik niet echt de vooruitgang in en vermoed ik dat het niet aan het politiek bewustzijn van de bevolking ligt (maar waaraan dan wel). Maar ik moet toegeven dat ik van Burgerking ook maar weinig meer afweet dan dat het een Amerikaanse multinational is. Daarom dat ik wel benieuwd ben naar de redenen achter je stelling waarom dit beter zou zijn. Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 5 augustus 2012 om 18:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(meer dan gemiddelde stijging BNP, verhoogde buitenlandse reserves, vermindering armoede ed) weten ze van niets want dat wordt hun niet gezegd via Unitel en dergelijke. Als je hen vraagt hoe ze de spectaculaire constructieboom van de laatste jaren verklaren komen ze niet verder dan 'druggeld'. Ze steken de slachtpartij in Pando en de geïmporteerde terroristen simpelweg op de regering... zo gedesinformeerd zijn ze. We zullen zien met hoeveel ze zijn bij de volgende verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bolivia zal dit jaar een stijging van het BNP tussen 5 en 5.5 % hebben, en daarbij is de afhankleijkheid van de export van grondstoffen verminderd; Die bedraagd nu voor het eerst minder dan de helft van de export. Ik kan niet anders dan vaststellen dat de nationalisaties doordacht gebeuren en de ondernemers niet afschrikken want vanuit een duidelijke strategie gepland. Het gqqat trouzens voornamelijk om renationalisaties; Latijns Amerika keert na 20 jaar het neoliberalisme en de uitverkoop van de staat aan buitenlandse interesses de rug toe. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(meer dan gemiddelde stijging BNP, verhoogde buitenlandse reserves, vermindering armoede ed) weten ze van niets want dat wordt hun niet gezegd via Unitel en dergelijke. Als je hen vraagt hoe ze de spectaculaire constructieboom van de laatste jaren verklaren komen ze niet verder dan 'druggeld'. Ze steken de slachtpartij in Pando en de geïmporteerde terroristen simpelweg op de regering... zo gedesinformeerd zijn ze. We zullen zien met hoeveel ze zijn bij de volgende verkiezingen. Zonder Morales wou men 21060 nooit hebben afgeschaft of nooit de olie en gas productie meer onder controle van de staat gebracht hebben (en alzo de inkomsten van gemeenten ongeveer verzevenvoudigd hebben). De economische boom is een rechtreeks gevolg van die moedige beslissingen. Willen uw vrienden zo'n decreet terug invoeren? Of vallen ze voor de 'movimiento sin miedo'?...links discours maar rechts wapen. Nu ik ken ook mensen die Evo de rug hebben toegekeerd hoor, meestal omwille van zijn soms autoritaire houding, en achterdocht. Maar eigenlijk is er weinig keus. Kijk maar naar Honduras of Paraguay...beide staatsgrepen met VS steun gepleegd de laatste tijd. Sommigen hebben Evo de rug toegekeerd omdat hij niet ver genoeg gaat met zijn proceso de cambio...en dan zie je plots 'trotskisten' en 'oligarchen' hand in hand. Men zou ook wel eens naar de vele positieve verwezenlijkingen mogen kijken en zich wat minder mogen laten leiden door de 'relentless' antiregeringscampagne in de private media, die het gros van de media uitmaken. In België wouden de media zich zo'n houding niet kunnen permiteren. De elite heeft nooit opgehouden 'de indiaan' te verachten. Ze boycotten hem zelfs als ze daarmee hun land schade toebrengen. En de media zijn in handen van de elite voor het grootste deel. Een democratisering van de media is nodig. Daarvoor kwamen in Mexico overlaatst vele tienduizenden op straat. Bestond er in Europa maar een gelijkaardig bewustzijn, want het probleem is er niet minder groot. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 augustus 2012 om 18:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge hebt nog altijd niet door dat er niks van aan is hé? Vragen ze u wel eens voor financieel advies rond latijns Amerika?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet reageren op neocons. Amerikaanse neocons begrijp ik nog, ze hebben daar de macht. Maar plaatselijke neocons zijn te beschouwen als een vorm van gepolitiseerde johny. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet iedereen verlangt naar een overheid die komt bepalen wat ik wel en niet mag eten en waar ik dat ga consumeren. Sommigen zijn daar zelf toe in staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De realiteit is gewoon dat het tegenwoordig de VS nog weinig uitmaakt. Morales en co worden simpelweg genegeerd, wat zou een meer VS regering voor hen uitmaken? Weinig. Citaat:
Gevolg een enorme stadsvlucht en verschrikkelijke armoede bij grote groepen van de bevolking en dat zal niet snel verbeteren. Die groeiende kloof is trouwens 1 van de grote problemen, want dat zijn de mensen die evo aan de macht hielpen en dat zijn de mensen die nu de groei aan hen zien voorbijgaan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Ouch...daar hadden de euroboys niet aangedacht alhoewel de meesten die hier hun bak opentrekken wel degelijk zelf werkloos zijn en van de staat leven. The new Obama lifestyle: live off the tax payer and crap on his head at the same time.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En dat is veel beter dan als een betuttelaar hun deze "onwil" zou opleggen. Overigens kan ik "onze" bevolking een soortgelijke goede smaak alleen maar toewensen.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat een fantasiewereld K9. Stadsvlucht?? bv. Je hebt geen idee. Er wordt hier de ene building tegen de andere gebouwd. Tussen Sopocachi en de zona sur alleen als zijn er zo'n 200 nieuwe gebouwen in constructie (dikwijls van 10 of meer verdiepingen) allemaal al verkocht en onmiddelijk bewoond zoals gebruikelijk. Vroeger (pak 5 jaren terug) vond ik direct parking in de stad, nu zijn er zoveel wagens bijgekomen dat ik soms moet zoeken naar plaats (niet te vergelijken met België echter). En dan kom jij af met stadsvlucht. Onbegrijpelijk.
Nu ja. Volgend jaar is er een censo (volkstelling). Veel harder dan dat kunnen de cijfers niet worden. Heeft u gas aan huis? Heeft u afwatering?... Het is niet moeilijk te voorspellen dat de media de goede zaken zullen omdraaien of verzwijgen en de slechte opblazen. Vóór Morales werd alle gas geexporteerd, nu dient het ook voor plaatselijke ontwikkeling. Een groot deel van El Alto heeft reeds gas aan huis. Mensen kunnen zich nu goedkoop vewarmen als het koud is....Ach ga toch lopen met uwe propagandazever. Ik ken hier verschillende ondernemers, buitenlanders en lokalen. Ik vraag hen vaak of de zaken goed gaan de laatste jaren. Allemaal doen ze betere zaken dan daarvoor, midden in een wereldwijde crisis, en allemaal klagen ze over de regering als papegaaien van wat ze op TV horen. Ze denken dat het slecht gaat maar als je hen vraagt naar hun persoonlijke situatie blijken ze het allemaal beter te doen dan vroeger. Dit is anekdotisch natuurlijk, maar kijk er gerust de statistieken van CEPAL op na als je me niet gelooft. Ik weet ook niet wat er mis zou zijn met het genereren van een economische ontwikkeling zonder daarbij schulden te creëren (integendeel zelfs). De truc is niet te hard op de gas te duwen en niet te veel op te vallen, want een werkend alternatief kan geboycot worden. (Dat is trouwens de verdienste van Garcia Linera.) (Dus denk maar niet dat een moord op Morales voldoende zou zijn ![]() Het is waar dat Morales sommige beloftes niet heeft ingelost. Verschillenden hadden nog verder willen gaan in de hervormingen en sneller, maar zeker niet terug naar de liberale tijd. Dat zijn er bijzonder weinig die dat willen, de tijd van het MNR en het ADN. Is Morales ook niet 'links' genoeg voor u? De populariteit van de regering ligt nog altijd tegen de 60 %. Dat weet de oligarchie en de VS ook. Geen wonder de pogingen tot destabilisatie. De populariteit van het Belgisch staatshoofd? Ach nee die kunnen we niet kiezen; Die komt af en toe eens een papiertje aflezen op TV. Geef me dan liever iemand als Morales die tussen de mensen staat ook al zegt hij af en toe een flater...zoals toen hij afrade om kippen te eten omwille van de hormonen. Met al zijn fouten, maar het is geen verader van 'het volk'. En zo zijn er niet veel. Je moet m.i. echt niet veel moeite doen om te weten dat zaken als TIPNIS door het buitenland gefinancierde pogingen zijn om de indianen te verdelen. Trouwens, leden van buitenlandse NGO's hebben dat persoonlijk aan me toegegeven. En wie zou dat geld geven om die marsen te financieren denk je? Of had je nog niet van TIPNIS gehoord tot nu toe? Je geeft me die indruk eigenlijk. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 augustus 2012 om 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat de genationaliseerde bedrijven hun installaties zouden zien achteruit gaan? Ik hoorde juist dat ENTEL (een van de belangrijkste renationalisaties) een 4G systeem aan het implementeren is terwijl de private concurentie daar nog niet aan toe is. De kritiek in de private media was dan dat die 4G niet beter is...ja ENTEL moet gedemoniseerd worden natuurlijk. Maar bekijk hun omzet eens de laatste jaren. ![]() Of misschien bedoel je de leugens mbt olie en gasproductie? Ga ook eens kijken hoe erbarmeijk het YPF het deed onder beheer van REPSOL...over verwaarlozing van instalaties gesproken. Het neoliberele verhaal dat privaat beheer noodzakelijkerwijze efficienter is dan publiek beheer is niet meer dan een dogma. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 augustus 2012 om 00:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |