![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En over relaties, laat het me zo zeggen, met die van ons kan ik men twee pollekes kussen, want met anderen is het nooit gelukt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu, je kan alle miserie en die van je vriend dan mss wel de rest van jullie leven voort afschuiven op die mensen, maar dat zal jullie zelf weing vooruithelpen, gezien dat jullie pijn bevestigd en bestendigd, zonder hoop op enige aantoonbare vooruitgang. In de fond zijn die mensen ook maar op een of andere wijze in hun leven gezjost door hun ouders of partner of wie dan ook. En zo kan je terug gaan tot in den beginne, heeft weinig zin, dus. Ook psychiaters zijn niet altijd te vertrouwen in hun oordeel, evenals in hun therapie of medicinale voorschriften die ze hun patienten aanbieden, gezien ze volgens jou verschillende diagnoses stelden over je vriend. Ik heb dus mijn voorbehoud aan de 'waarheid' uit die hoek. De vele bezoeken aan psychiaters en het slikken van hun dure medicijnen hebben je vriend blijkbaar ook nog geen structurele oplossing voor zijn probleem kunnen bieden, dus kan het geen kwaad eens uit te kijken naar mogelijkheden waar jij/hij zelf het stuur in handen heeft. Het enige wat ik in jullie geval kan aanraden, is niet minder dan dat je zelf dient te werken aan jullie mentale heling, want elk mens heeft in zijn diepste wezen een levenskern in zich die onkwetsbaar en onaantastbaar is voor w�*t dan ook en die kern moet je zien te bereiken en te beseffen, om van daaruit je persoonlijkheidontwikkeling te sturen. Ik kan ook begrijpen dat je liefst weg wil blijven van alles wat ook maar van verre ruikt naar meditatie ea overstijgende geestestoestanden, maar je moet in deze uiterst pijnlijke situatie eerst de oorzaak van de innerlijke complicaties kunnen oplossen (jullie mentale pijn), voor je nog maar kan denken aan het oplossen van de uiterlijke oorzaken (je schoonmoeder ea zjossers). Dus ipv steeds alle energie uit jullie te laten wegzuigen, die slechts tot mentaal/fysieke uitputting/depressie leidt, kan je deze levenskracht beter op iets richten dat jullie groei en gezondheid in grote mate zal verbeteren. Een vrijblijvende suggestie in die richting: "Vipassanameditatie is een proces van zelfobservatie met als doel de geest tot in de diepste lagen te zuiveren van negativiteit en onzuiverheden als woede, haat, hebzucht en angst. Naarmate de invloed hiervan zwakker wordt, komen positieve eigenschappen zoals wijsheid (pañña), liefde, mededogen, vreugde en gelijkmoedigheid vanzelf tot ontwikkeling." http://nl.wikipedia.org/wiki/Vipassana Ik dacht zelfs dat zo'n cursus door de ziekenkas erkend is en dus terugbetaalbaar. (met dank aan Inge Vervotte) Neem eens een initiatief dat helemaal niet lijkt op alle vorige die je tot nu genomen hebt en informeer je terdege naar zo'n (of een andere) cursus in jullie buurt en probeer een stap te zetten, waardoor effectief afstand kan genomen worden van de pijn, de verwarring en het lijden waar jullie buiten jullie wil aan zijn blootgesteld. Jullie hebben er alvast een pak minder mee te verliezen dan nu het geval is, integendeel, de inherente en tot nog toe verborgen rijkdom van jullie ongetwijfeld rijke persoonlijkheden, kan dan pas tot haar volle ontplooiing komen als je je er terdege van bewust bent en daar kan mi niets op tegen zijn. Give it a try and good luck. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() Hier ben ik het dus mee eens. Ik steek de fout niet echt altijd op anderen, maar mijn ervaring is dat hoe cru het ook klinkt, je bepaalde mensen voor je geestelijke gezondheid beter laat vallen.
Ik heb zelf net de post traumatische stress van de zware mishandelingen uit mijn huwelijk overwonnen, toen ik precies net weer in dezelfde situatie geduwd werd door mijn schoonmoeder. Ik heb verschillende keren met haar proberen te praten, maar moet ze gewoon links laten liggen, omdat ik haar echt niet aan kan. Elk woord dat ik haar goed bedoelt zeg, verdraait ze gewoon tegen mij. Ik moet met haar gewoon weer die pijn en onmacht uit het verleden beleven en dat kan ik niet. Ik heb er begrip voor dat zij ook haar problemen heeft, maar ik vind het wel erg dat ze gewoon haar zoon zijn persoonlijkheid compleet kapot maakt, enkel omdat de hare ook niet pluis is. Als mijn vriend en ik uit haar buurt zijn voor enkele dagen, merk ik dat we automatisch rustiger zijn, maar kom ik nog maar in haar buurt, begin ik al kippenvel te krijgen. Ik heb het haar al eens aangeraden om zelf ook professionele hulp voor haar problemen te zoeken, want ik kan echt niet haar therapeut zijn. Ik wil ook niet die van mijn vriend zijn en geef hem genoeg schoppen onder zijn kont om hem vooruit te duwen naar zelfstandigheid. Dat is ook één van de redenen waarom ik een LAT relatie voorlopig ook verkies. Ik wil dat hij inderdaad voor zijn eigen stek en zijn eigen trots gaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
slopend en je blijft in het beste geval met een schuldgevoel achter niet toelaten Citaat:
Citaat:
je schoonmoeder werkt als vergif op jouw systeem. gif moet je vermijden contact verbreken en er verder geen woorden aan vuil maken zoekt ze contact overgaan tot klachten. 1x politie over de vloer zal ze wel bijdraaien. ze moet zien dat je het echt meent altijd opnieuw contact toelaten geeft haar wat ze wil zo'n beetje de bedelende hond die WEET dat hij uiteindelijk z'n koekje krijgt |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je leeft met je partner. Niet met zijn moeder. Klinkt niet gezinsvriendelijk. Maar toch, ik wou maar zeggen dat de bal in uw kamp ligt. Stel je de vraag of uw partner de visie van zijn moeder belangrijker vindt of niet. Hij heeft er misschien geen probleem mee, en jij wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() Mijn partner heeft enorm veel problemen met de houding van zijn moeder, want hij houdt enorm veel van haar, maar ze lijkt het niet te beseffen, of juist tegen hem te gebruiken.
Een mooi voorbeeld: vorige maand was het zijn verjaardag. Ze heeft die mooi verknoeid met scheld- en dreigtelefoons. Ze heeft niet eens de moeite gedaan hem te feliciteren. Ik snap dat ze zijn moeder blijft en hij wil haar niet haten. Dat lost ook niets op, maar hij zit regelmatig in de put, omdat ze hem negatief blijft manipuleren. En ze is een meestermanipulator. Vergeef me, maar ik heb ook aan mijn relatie getwijfeld. Het is toch niet normaal dat een moeder haar kind van alles verwijt, dat een partner zou moeten merken. Zo noemt ze hem seksverslaafd, terwijl ik, die eigenlijk niet zo een hoog libido heeft, daar eigenlijk heel weinig van ondervindt. Ik heb ook geen reden om aan te nemen, dat hij me bedriegt, zoals ze heel de tijd beweert. Nu begint ze hem wijs te maken dat ik hem enkel neem uit wanhoop. Feit is dat we een jaar samen zijn en we elkaar al ruim twee jaar kennen. We waren voor onze relatie goede vrienden. Onze band wordt enkel sterker en zij lijkt dat als een bedreiging te zien. Persoonlijk vind ik dat erg jammer, want ik heb mijn schoonmoeder nooit als een bedreiging gezien, maar voor haar kan je nooit iets goed doen. Ik heb met haar rekening willen houden en wil haar niet uitsluiten, maar ik vrees dat ze door haar eigen houding zichzelf uitsluit. Mijn vriend woont niet in mijn buurt en in een landelijke gemeente, waar roddel en achterklap nog schering en inslag zijn. Ik schrik enorm van het mentaliteitsverschil dat ik ondervind, tegenover de grootstad, waar ik al heel mijn leven woon. De meeste gemeenschappelijke vrienden ontmoeten we ook in de stad en zijn huis is moeilijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Veel van onze vrienden hebben geen eigen vervoer en daarom spreken we altijd af op makkelijk bereikbare plaatsen. Dikwijls is dat de stad. Zijn moeder geloof dus niet dat hij vrienden heeft, omdat ze zelden of nooit over de vloer komen. Feit is ook dat mijn vriend en ik deel uitmaken van een bepaalde subcultuur, die je in zijn regio weinig vindt en waar zij compleet geen begrip voor heeft. Omdat we niet naar mainstream muziek luisteren en ons niet kleden volgens de regels die zij in haar achterhoofd heeft, zijn we volgens haar gek. We zijn metal heads en mijn vriend wil zijn haar niet meer knippen. Dat zint haar niet. Ook onze zwarte kleren met skulls zint haar niet, maar wij voelen er ons gelukkig in en als ik ergens moet zijn waar mainstream gepast is, haal ik wel iets anders uit de kast. Maar omdat we graag andere muziek horen, zijn we volgens haar al gek. Niemand heeft last van ons, behalve zij, omdat ze persee haar zoon in een vakje moet duwen. Ze heeft schrik van hem, omdat hij groter en sterker is als zijzelf, maar kan het anderzijds niet laten hem uit te dagen. Hij wil zijn eigen stek, dichter bij zijn vrienden, terwijl zij hem in haar buurt wil houden. Klinkt contradictorisch, niet? Ze is bang van hem, moet haar eigen huis uit vluchten, maar beloofd hem een eigen TV op zijn kamer, als hij bij haar zou blijven wonen. Nee, ze moet hem niet kwijt en ik verbied hem zeker geen contact met haar, maar hij begint zelf in te zien dat haar beste bedoelingen met hem niet altijd het juiste effect hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk heeft zijn moeder last van het "lege nest syndroom".
Haar echtgenoot is overleden en nu focust ze zich volledig en krampachtig op haar enig overgebleven zoon. Vandaar dat ze niet wil dat hij een relatie heeft, en probeert te bewijzen dat hij geen vrienden heeft of niet zelfstandig kan wonen. Hij heeft het vast al te lang volgehouden dat zij een volmacht heeft op zijn rekeningen etc... dat is nergens voor nodig: hij is een volwassen man die zijn plan kan trekken. Ik denk niet dat het uit hebzucht is dat ze hem zo wil controleren, ze wil enkel haar controle niet kwijtspelen om dan te moeten inzien dat ze alleenstaand is. Ze gaat door een serieus dal moeten gaan alvorens ze zich terug zal herpakken. Haar gedrag lijkt echt wel hysterisch. Maar als uw vriend dit nu niet doorzet (jij hebt er in de grond niet prioritair mee te maken) dan blijft hij plakken aan zijn moeder en kan hij nooit zijn eigen onafhankelijke leven gaan leiden. Wat gebeurt er dan? Psycho gezien? Heeft ze haar menopauze al ? of zit ze middenin "den overgang" zoals men zo mooi zegt. Dat kan de situatie ook nog verergeren. Maar aan uw vriend zou ik zeggen: pak je boeltje bijeen, zorg dat je een eigen woning hebt en BEGIN AAN UW VOLWASSEN LEVEN.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
je kunt alle contact verbreken maar misschien moet HIJ, niet jij, zijn moeder grenzen opleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
|
![]() Wel, zijn moeder heeft een relatie. Ze klaagt er wel heel de tijd over en ik voel me niet altijd even blij met alle details, maar bon, daar wil ik niet verder op in gaan.
Dat lege nest gevoel heb ik ook al overwogen, maar haar gedrag begint steeds meer weg te hebben van een controle freak. Ik vrees gewoon dat er nog veel meer gezinnen rondlopen zoals waar mijn vriend uit komt: buiten schone schijn, maar binnen geweld en miserie. Alleen lijkt me het best dat los te laten. Mijn vriend heeft veel capaciteiten, daar zijn zelfs veel professionelen het mee eens, maar zijn zelfbeeld is compleet kapot en hierdoor functioneert hij soms minder. En ik begrijp dat hij moeilijk een gezond zelfbeeld kan opbouwen, met iemand als zijn moeder, die hem geen eigenwaarde gunt. Zijn moeder lijkt over alles controle te moeten hebben, ook over haar eigen gevoelens. Ik denk gewoon dat het voor iedereen beter is dat zij en mijn vriend meer afstand van elkaar gaan nemen, want hij kan niet tegen haar manipulatief, controlerende gedrag op. En ik ook niet. Ik heb er genoeg Latijn in gestoken. Er zijn twee manieren waarop je slachtoffer kan worden van een manipulator: door je hun problemen teveel aan te trekken en er teveel mee in te zitten, zoals mijn vriend naar zijn moeder toe doet, of in hun val trappen en ze je eigenwaarde laten kapot maken, zoals hij ook heeft laten gebeuren. Ik deed in het begin het tweede. Ik heb echt geprobeerd haar te begrijpen en bij te staan, maar heb geleerd dat je er compleet geen eer mee haalt. Ze praat enkel over geld en ze lijkt haar hoofdinkomen meer te missen dan haar man. Ik kan best begrijpen dat ze het moeilijk heeft met de slagen die ze kreeg binnen haar huwelijk, maar het is aan haar om haar eigenwaarde op te rapen. Ik ben ook zwaar mishandelt geweest door mijn ex, maar weet dat het geen zin heeft dat ik me een boksbal ga blijven voelen, omdat ik er dan ook één ga blijven. Zij lijkt haar karma gewoon aan te trekken. Zowel mijn vriend als zijn vader komen uit een gewelddadig huishouden waar zowel moeder als kinderen regelmatig afgetroefd werden. Ik snap dat mijn vriend uit onmacht zijn moeder geslagen heeft, op een moment dat ze hysterisch uitdaagde. Dat deed ze ook bij zijn vader en hij heeft geleerd dat dit een efficiënte manier is om haar te kalmeren. Achteraf voelt hij zich dan rot. Ondertussen maan ik hem aan om zijn moeder haar kuren te negeren, maar zolang hij er nog mee moet samenleven, is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Door deze aanpak verliest ze haar controle nog meer en begint ze nog erger te flippen. Mijn vriend en ik hebben al bange uren doorstaan door haar houding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
woont hij nog thuis, wonen jullie samen, woont hij apart? gezien zijn handicap, krijgt hij daarvoor of heeft hij recht op begeleiding? als je volledig breekt en na elke contactopname van haar klacht indient zal het wel stoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik even mag tussenkomen, ik ben dit jaar op mijn 46ste ook als asperger diagnoseerd. Ik heb wat problemen met bovenstaande beschrijvingen, hoewel ze niet echt fout zijn.
Aspergers kunnen best normaal functioneren. En je kan ook niet zeggen dat als de ene slecht zijn weg vindt, alle aspergers slecht zijn in orientatie. Dat heeft eerder met opvoeding en ervaring te maken in combinatie met de asperger geest. De beste indicator is volgens mij het "door de mand vallen". Een asperger is een sociaal probleemgeval. De Neuro Typicals volgen intuitief een set ongeschreven regels, de asperger zal die ook proberen te volgen, nadat ze hem zijn duidelijk gemaakt. Hij kan dat niet intuitief. Het probleem is dat niet alle regels worden uitgelegd, de asperger observeert en interpreteert. Soms is die interpretatie fout en dan doet de asperger een handeling die de rest met verstomming slaat. Als hij daarover wordt aangesproken valt de asperger door de mand en kan hij in crisis gaan. Interpreteer crisis als "boos op de wereld (hoe absurd zit die eigelijk in elkaar), boos op de mensen (zeg dan duidelijk wat je wil), en vooral, boos op zichzelf (hoe kon ik zo stom zijn)". Verder gaat asperger vaak samen met hoogbegaafdheid, een asperger is dus perfect in staat om zelfstandig te leven, alleen is hij een sociaal wrak waardoor hij welleens zijn job kan verliezen en in de armoede sukkellen. Als je van plan bent de relatie met de asperger verder te zetten, bereid je dan voor op een leven van eenzaamheid. Aspergers zijn er wel, maar ze geven niet de signalen die een NT'er nodig heeft.
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Yup. Opwaarts dirigeren is hem niet vreemd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jij het zonder begeleiding wel kan, dan kunnen we uitspraken zoals, "Aspergers kunnen niet zelfstandig wonen," en "Asperger kunnen wel zelfstandig wonen," achterwege laten want beide uitspraken blijken - kijk naar u en mij, niet te kloppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
IK vind dat je altijd moet proberen om conflicten uit de weg te gaan, en ruzie,s te vermijden. Maar soms kun je dat niet meer, en dan vind ik dat je jezelf mag beschermen. Of laat jij je door iemand helemaal kapot maken, zonder dat je er zelf iets aan hebt gedaan? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand is zwakzinnig als hij/zij een IQ heeft onder het gemiddelde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom geven jullie haar zoveel macht?
![]() |
![]() |
#159 | |