Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2012, 09:50   #141
Boyke
Banneling

Standaard

Ik heb ook een ambtenarenpensioen. Willen jullie mijn pensioen verminderen ?
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 09:52   #142
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De discussie is gewoon nutteloos want doorspekt met vooroordelen. Alsof De Collega's de standaard is van de ambtenaar...

Alsof alle ambtenaren "hoge" ambtenaren zouden zijn...
Alsof er geen middenkader zou zijn bij de overheid...
Alsof er geen "klassieke" ambtenaren zouden zijn die achter een bureau werken...
Alsof er geen "technische" ambtenaren zouden zijn die vooral buiten zitten...

Alsof alle ambtenaren een 9 to 5 job zouden hebben...

Zijn er ambtenaren die eigenlijk tot niks dienen, of die geen bal uitsteken? Uiteraard, en men zal maar weinig collega's vinden die dit goedkeuren. En ook zij vinden het schandalig dat daar maar weinig tegen gedaan kan worden...
Is het statuut achterhaald? Jazeker, en ik ben verre van de enige die dat denkt...

Misschien eerst een beetje de situatie kennen vooraleer men de mensen bespuwt, hè.
En de situatie is, dat in Belgie het aantal ambtenaren de spuigaten uitloopt in vergelijking met de ons omliggende landen. Waarom daar zo flauw over doen.
En de discussie gaat uiteindelijk over het (te grote) verschil tussen ambtenaarspensioenen en dit van arbeiders/bedienden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 09:53   #143
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Wat dacht ge ?
Oud 31 oktober 2012, 09:55   #144
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet het niet, hoeveel krijgt ge?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 09:55   #145
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Als je uw werk te zwaar en te lastig vind staat het u even vrij om van job te veranderen en op zoek te gaan naar een minder lastige job, denk ik. Maar naar wat ik op het einde van uw betoog lees werkt u daar graag, dus zie ik daarom de behoefte niet om ambtenaren te blijven uitspuwen en op hun kap te zitten.
Ik heb als ondernemer heel zware werkdagen en ik ben best tevreden. Als die mensen aan de staat daar ook graag werken is dat hun zaak en hun last. We kiezen zelf om te doen wat we willen, niet?
Dat was eigenlijk het punt niet waarom ik dat stukje bracht.

Het blijft duidelijk dat er een hoop ambtenaren in België ferm overbetaald worden voor wat ze doen. En onderbetaald voor wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Net zoals onze zetelende politici, die het niet beter maken, voor niemand.

Met een gemiddelde ambtenarenpensioen dat minstens de helft hoger ligt dan het maximum pensioen van niet ambtenaren... Discriminerend is het gewoon.

Afkomen "jamaar, da's ter compensatie van de lagere lonen bij de overheid", da's
1) Sterk overroepen tegenwoordig.
2) Nog steeds een vrijwillige keuze om bij de overheid te gaan werken.
Oud 31 oktober 2012, 09:58   #146
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bob, je mist compleet de bal van wat ik wil zeggen. Ik zal het schrijven zodat je niet tussen de regels moet gaan lezen, hier komt het.
Het strookt totaal niet om ambtenaren te gaan aanvallen, dat zou hetzelfde zijn als ambtenaren die bandwerkers van Volvo gaan aanvallen omdat ze ploegen mogen werken en daar nog goed voor betaald worden. (en ja ik ken de tirades van BBP en zo ook, dus kom met die flauwe zever nie af).
Die mensen zijn daar om te werken, omdat ze zijn ingegaan op een openstaande vacature en daarin de kans zagen om hun gezin te onderhouden, meer niet. Alles begint en eindigt bij de top, als je dat nu wil inzien of niet, daar gaat het grote geld naartoe en van daaruit wordt het hopeloos verkwist. Als het zonder dat was geweest, was alles best betaalbaar gebleven en moest er niemand 'genieten' van een schamel pensioen. Zo eenvoudig is dat.
Er is wel een groot verschil tussen. Als ge vindt dat een Volvo te duur kost (mede door de hoge lonen van de bandwerkers), dan koopt ge er een andere, of koopt ge gene auto. Aan U de keuze.
Maar die luxe heeft de belastingsbetaler niet.
Oud 31 oktober 2012, 11:43   #147
Gerre
Burger

Standaard

Waar hebben we het nu over? De pensioenen van de gewone ambtenaren. Alsof dat de grootste onrechtvaardigheid in onze samenleving is. Laat ons vooral als gewone werkmensen (of het nu arbeiders, bedienden of ambtenaren zijn) elkaar een beetje gaan bestoken met allerlei verwijten. Banken zijn met miljarden gaan lopen. Multinationals strijken miljoenen op om daarna hun beloftes te breken. Politici creëren voor zichzelf en hun connecties vet betaalde postjes en cumulpostjes. Bedrijven ontduiken miljarden belastingen omwille van de (Verhofstadt’s) notionele interest Maar wat doet de gefrustreerde Vlaming, hij gaat een ander die elke dag moet gaan werken voor 1500 euro als schuldige aanwijzen of de vakbonden die opkomen voor de werkende mens.
Posts als deze zijn gewoon persoonlijke frustraties die jammer genoeg de overhand krijgen op deze site en andere. De commentaren op HLN.be liegen er ook niet om.
Een ambtenaar is ook maar een mens die ingegaan is op een bepaalde vacature. Met een bescheiden verloning en inderdaad een iets beter pensioen. Andere mensen krijgen een bedrijfwagen en/of gsm, laptop, maaltijdcheques… noem maar op, om de belastingen een beetje te omzeilen. Anderen worden dan weer gesubsidieerd. So what? Iedereen zal wel een of ander voordeel hebben aan zijn specifieke job.
Soms denk ik dat het een bewuste strategie is om de gewone (domme) burgers tegen elkaar op te zetten zodat de grote hebzucht buiten schot blijft. Kijk maar naar de zonnepanelen. Iedereen stoort zich aan die van zijn buurman maar dat Katoennatie daar duizenden panelen liggen heeft en miljoenen subsidies opstrijkt daar struikelt dan niemand over.
Gerre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 11:57   #148
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Er is wel een groot verschil tussen. Als ge vindt dat een Volvo te duur kost (mede door de hoge lonen van de bandwerkers), dan koopt ge er een andere, of koopt ge gene auto. Aan U de keuze.
Maar die luxe heeft de belastingsbetaler niet.
Met andere woorden, je wil dus echt niet inzien dat het probleem daarvoor niet ligt bij die gewone ambtenaren. Je begrijpt duidelijk de opzet van dit voorbeeld dus niet.
En ik die dacht dat dit een relevant forum was met mensen met enige diepgang, maar in de plaats krijg je pseudo politici die met vernauwde visie maar commentaar geven en iedereen hier maar in het wilde weg gaan kleineren en viseren.

Ik zal het nog eenvoudiger maken, zodat het misschien in uw brein past. Een poging:
Hier worden mensen aangevallen die niets aan die situatie hebben bijgedragen, ze werken daar omdat er een vacature was met goeie arbeidsvoorwaarden, ze daar gesolliciteerd hebben en zijn aangeworven.( maar blijkbaar zoekt u enkel naar vacatures met slechte arbeidsvoorwaarden, om zo de staat te sparen) Dit om, zoals u ook veronderstel ik (zo niet, mijn innige deelneming) in hun levensbehoeften te voorzien en brood op de plank te brengen.
Het probleem ligt bij uw verkozenen, de mensen waar u en iedereen anders hier op stemt (partijverdeling in het midden gelaten) en voor u, in uw naam, gaan zetelen in wat men een parlement noemt. Zij en alleen zij organiseren dit overheidsapparaat, niet die ambtenaar die u hier als broodrover bestempeld.

Ik heb nooit gezegd dat dit apparaat efficiënt werkt, dat kan stukken beter, maar die ambtenaar heeft het al lang opgegeven om tegen de alwetende, universitair afgestudeerde master in de politieke en sociale wetenschappen op te proberen boksen als het resultaat van dat protest steevast uitmond in pesterijen van diezelfde top. Pesterijen die zich uiten in overplaatsing naar andere diensten, niks meer krijgen van wat men aanvraagt enz... Daar kiest noch de belastingbetaler, noch die ambtenaar voor.
En kwestie van de arbeidsvoorwaarden, laat mij toe uw en anderen hun betoog hier te zien als een betoog van iemand die, als knight in shining armor, zelf op straat zou komen om zijn eigen arbeids-en pensioensvoorwaarden te verslechteren. (laat mij vooral weten wanneer die betoging doorgaat, ik kom zeker geamuseerd kijken dan)

Wat ik zo verafschuw aan deze ganse discussie hier, is de vernauwde visie. Er zijn 10000 problemen die totaal misgaan in dit land, maar jullie nemen er eentje uit, de verkeerde dan nog, en besluiten van mensen te denigreren en op de slachtbank te leggen. En dat dan vooral nog omdat jullie met z'n allen te laf zijn om de boel stil te leggen, zelf op straat te komen en te zeggen aan jullie verkozenen dat het moet gedaan zijn met dit land in de afgrond te storten. Het voordeel is wel dat ik stilaan begin te begrijpen waarom de Belgen niet beter verdienen.
Oud 31 oktober 2012, 11:58   #149
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerre Bekijk bericht
Waar hebben we het nu over? De pensioenen van de gewone ambtenaren. Alsof dat de grootste onrechtvaardigheid in onze samenleving is. Laat ons vooral als gewone werkmensen (of het nu arbeiders, bedienden of ambtenaren zijn) elkaar een beetje gaan bestoken met allerlei verwijten. Banken zijn met miljarden gaan lopen. Multinationals strijken miljoenen op om daarna hun beloftes te breken. Politici creëren voor zichzelf en hun connecties vet betaalde postjes en cumulpostjes. Bedrijven ontduiken miljarden belastingen omwille van de (Verhofstadt’s) notionele interest Maar wat doet de gefrustreerde Vlaming, hij gaat een ander die elke dag moet gaan werken voor 1500 euro als schuldige aanwijzen of de vakbonden die opkomen voor de werkende mens.
Posts als deze zijn gewoon persoonlijke frustraties die jammer genoeg de overhand krijgen op deze site en andere. De commentaren op HLN.be liegen er ook niet om.
Een ambtenaar is ook maar een mens die ingegaan is op een bepaalde vacature. Met een bescheiden verloning en inderdaad een iets beter pensioen. Andere mensen krijgen een bedrijfwagen en/of gsm, laptop, maaltijdcheques… noem maar op, om de belastingen een beetje te omzeilen. Anderen worden dan weer gesubsidieerd. So what? Iedereen zal wel een of ander voordeel hebben aan zijn specifieke job.
Soms denk ik dat het een bewuste strategie is om de gewone (domme) burgers tegen elkaar op te zetten zodat de grote hebzucht buiten schot blijft. Kijk maar naar de zonnepanelen. Iedereen stoort zich aan die van zijn buurman maar dat Katoennatie daar duizenden panelen liggen heeft en miljoenen subsidies opstrijkt daar struikelt dan niemand over.
Voila, eindelijk iemand die het begrijpt. Uit mijn naam, bedankt Gerre voor deze goeie analyse
Oud 31 oktober 2012, 12:01   #150
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Noch hebben ze een bedrijfswagen, maaltijdcheques, i pod/pad van het werk en al helemaal geen tankkaart.
Toch de gemiddelde niet.

Doorgaans ligt het loon gemiddeld, heel de loopbaan lager dan dat van een bediende.
Ik ook niet. Ik heb ook geen dertiende of veertiende maand. De staat houdt mijn loon kunstmatig laag via barema´s en op het einde van mijn loopbaan zal ik nog geen duizend euro pensioen hebben, tenzij ik heel mijn leven aan pensioensparen doe (op welk geld ik dan nóg eens belastingen mag betalen). Ambtenaren zijn de best beschermde werknemers die er rondlopen en de meest ontevreden. Stop dus eens met zagen daarover.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 12:35   #151
Gerre
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Mijnheer, de reden waarom ambtenaren geen tweede peiler hebben is omdat de Staat gemiddeld per ambtenaar een pensioenverplichting heeft van 600.000 Euro.
Voor de mensen in de privésector is dat 134.000 Euro.
Wist U, Mijnheer, dat voor ambtenaarpensioenen nooit bijdragen zijn betaald?
Geen patronale bijdragen en geen rsz-bijdragen.
Ik heb dit ooit in een discussie tegen een ambtenaar gezegd en hij zei dat op zijn loonbriefje rsz-afhouding stond.
Ik vroeg hem hoeveel dat was.
Hij zei ongeveer 200 Euro.
Ik vroeg hem welk gevolg er was voor de staatskas indien er ipv 200 Euro afhouding 2 miljard Euro afhouding stond en toen begreep hij het.
1.800 mensen houden zich bezig met de loonadminstratie voor fictieve lonen!
Als je al zo'n onzin en leugens moet gaan verspreiden om je punt (=frustraties) te maken is wel heel zielig natuurlijk. Als je ooit 2 minuten de tijd had genomen om deze onzin even te checken op het internet zou je geweten hebben dat dit belachelijk is.

Hoe wordt de sociale zekerheid van ambtenaren gefinancierd?

Voor ambtenaren die niet tewerkgesteld zijn bij een plaatselijke of provinciale overheidsdienst betaalt de tewerkstellende overheid zelf de sociale uitkeringen. Die ambtenaren hoeven enkel persoonlijke bijdragen te betalen van 7,5% voor de overlevingspensioenen en van 3,55% voor de tak geneeskundige verzorging. Die laatste bijdrage wordt verhoogd met de werkgeversbijdrage (3,85%) en wordt aan de RSZ (Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid) betaald.

2 minuten "gegoogled" en dit gevonden. Verder interesseert het me ook niet zoveel. Gefrustreerde mensen zoals jij die alleen posts, doorspekt van haat en nijd, plaatsen en anderen willen meesleuren in hun verzuring vind ik een veel groter probleem in deze maatschappij.
Gerre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 12:39   #152
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je al zo'n onzin en leugens moet gaan verspreiden om je punt (=frustraties) te maken is wel heel zielig natuurlijk. Als je ooit 2 minuten de tijd had genomen om deze onzin even te checken op het internet zou je geweten hebben dat dit belachelijk is.
Het punt is uiteraard dat de bijdragen voor ambtenaren door de overheid aan de overheid worden betaald. De budgettaire impact is nul, anders dan voor bijdragen uit de prive.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 12:43   #153
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Hoe wordt de sociale zekerheid van ambtenaren gefinancierd?

Voor ambtenaren die niet tewerkgesteld zijn bij een plaatselijke of provinciale overheidsdienst betaalt de tewerkstellende overheid zelf de sociale uitkeringen. Die ambtenaren hoeven enkel persoonlijke bijdragen te betalen van 7,5% voor de overlevingspensioenen en van 3,55% voor de tak geneeskundige verzorging. Die laatste bijdrage wordt verhoogd met de werkgeversbijdrage (3,85%) en wordt aan de RSZ (Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid) betaald.

2 minuten "gegoogled" en dit gevonden. Verder interesseert het me ook niet zoveel. Gefrustreerde mensen zoals jij die alleen posts, doorspekt van haat en nijd, plaatsen en anderen willen meesleuren in hun verzuring vind ik een veel groter probleem in deze maatschappij.
Die bijdragen dekken slechts een fractie van de kosten van de ambtenarenpensioenen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 13:14   #154
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ik ook niet. Ik heb ook geen dertiende of veertiende maand. De staat houdt mijn loon kunstmatig laag via barema´s en op het einde van mijn loopbaan zal ik nog geen duizend euro pensioen hebben, tenzij ik heel mijn leven aan pensioensparen doe (op welk geld ik dan nóg eens belastingen mag betalen). Ambtenaren zijn de best beschermde werknemers die er rondlopen en de meest ontevreden. Stop dus eens met zagen daarover.
Zoals hierboven reeds gezegd, het staat u vrij een andere job aan betere voorwaarden te gaan zoeken, daar kunnen die ambtenaren zeer weinig aan doen.
Oud 31 oktober 2012, 13:15   #155
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die bijdragen dekken slechts een fractie van de kosten van de ambtenarenpensioenen.
En u vindt dus ook dat dit de schuld is van die ambtenaren??
Oud 31 oktober 2012, 13:18   #156
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u vindt dus ook dat dit de schuld is van die ambtenaren??
In wezen maakt het weinig uit wiens schuld het wel of niet is, de toestand is niet houdbaar. En je mag duizend keer schrijven het is niet hun fout, het probleem blijft hetzelfde, er is geen geld om de feest te blijven betalen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 13:19   #157
tschoon verdiep
Burgemeester

tschoon verdiep's schermafbeelding

Standaard

Ga dan allemaal voor de staat werken ipv te zagen over ambtenarenpensioenen.
De meeste reacties komen misschien uit een vorm van jaloezie.
We kunnen er ook niet aan doen als je werkgever geen groepsverzekering heeft.
Probeer er zelf iets aan te doen, je bent niet verplicht om bij je huidige werkgever te blijven als je voorwaarden niet goed genoeg zijn. Dus ipv hier te zagen over iemand anders zijn pensioen, probeer dan ander werk te zoeken met betere voorwaarden.
tschoon verdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 13:20   #158
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Ga dan allemaal voor de staat werken ipv te zagen over ambtenarenpensioenen.De meeste reacties komen misschien uit een vorm van jaloezie.
Probeer er zelf iets aan te doen, je bent niet verplicht om bij je huidige werkgever te blijven als je voorwaarden niet goed genoeg zijn. Dus ipv hier te zagen over iemand anders zijn pensioen, probeer dan ander werk te zoeken met betere voorwaarden.
WIJ hebben recht om hierover te klagen, en de ambtenarenpensioenen aan te vechten.

WIJ betalen uw loon en uw pensioenen. Via gelegaliseerde diefstal.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 13:21   #159
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tschoon verdiep Bekijk bericht
Ga dan allemaal voor de staat werken ipv te zagen over ambtenarenpensioenen.
De meeste reacties komen misschien uit een vorm van jaloezie.
Ik begrijp het, de boodschap blijft dezelfde, het aloude "zwijg onnozelaars en betaal."
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 13:23   #160
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, afpakken. Ga eerst maar eens werken.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be