Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2012, 16:08   #141
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Het aantal plaatsen neemt wel degelijk toe. Alleen verschuift de plaats waar er geparkeerd kan worden van de binnenstad naar de rand. Dat is een evolutie die al een tijdje aan de gang is.
Goed, stel dat het zo is. Hoe helpt dat al de winkels en mensen met een zaak in de stad ? Ze gaan bankroet en dat interesseert de groenen en roden van weleer in de gemeente geen barst. Kijk maar naar al de zaken die rond de Meir in Antwerpen bankroet zijn gegaan. St.Kathelijnevest, ooit een bloeiende straat met electronica en audio/video zaken. Na de heraanleg en het grotendeels afschaffen van de parkeerplaatsen schiet er na een aantal jaren niets meer van over. Wat je commentaar over andere steden betreft kan ik niet over oordelen. Vraag verder de mening aan enkele winkeleigenaars van de St.Kathelijnevest vanaf waanneer het klienteel pijlsnel de dieperik inging ? Of vraag het gewoon aan een forumlid dat van Antwerpen is. Hij weet het antwoord ook. De wagen uit het centrum bannen is not done. En nog eens voor zij die het vergeten zijn.. ik heb geen wagen dus kun je mij toch al zeker niet als bevooroordeeld beschouwen.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 16:13   #142
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Dit weekend werd er weer een fietser door een zatlap doodgereden.
wrss een heel ervaren chauffeur (het meest voorkomende snertargument om zat achter het stuur te kruipen).
Erg natuurlijk, maar misschien was de fietser ook poepeloere. Wie zou dan volgens U het meest in fout zijn ?
Oud 12 november 2012, 16:25   #143
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Op autosnelweg en autoweg mag de fietser nooit op.
Ik vind dat spijtig en een vorm van discriminatie. Met een fluogroen jasje mogen al die fietsers van mij op de autostrade op voorwaarde dat de automobilisten een minimumsnelheid van 120km/h opgelegd word. Op eigen risico uiteraard. Ik heb daarover een toekomstvisie ...

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 12 november 2012 om 16:26.
Oud 12 november 2012, 16:34   #144
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet Bekijk bericht
Ik vind dat spijtig en een vorm van discriminatie. Met een fluogroen jasje mogen al die fietsers van mij op de autostrade op voorwaarde dat de automobilisten een minimumsnelheid van 120km/h opgelegd word. Op eigen risico uiteraard. Ik heb daarover een toekomstvisie ...
Dat is geen "vorm van discriminatie": alle verkeer/voertuigen dat niet snel genoeg is mag de snelweg niet op, een voertuig moet bvb minstens 70 kmh kunnen halen op vlakke snelweg. En al die voertuigen die op de snelweg mogen, mogen niet op fietspaden rijden. (moto´s bvb)

Maar ik begrijp je provocatie ook niet goed, zijn 40-tonners die al minstens 70 kmh halen dan niet zwaar genoeg ?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2012 om 16:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 16:44   #145
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Was maar een graptje natuurlijk. Maar ik blijf erbij dat ik het niet zo op die groene fietsers begrepen heb die denken dat het verkeersreglement niet voor hun is, maar enkel voor automobilisten.
Oud 12 november 2012, 19:56   #146
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

U bent nog nooit in Rusland geweest ?

http://www.clint.be/entertainment/ri...mpilatie-video
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 20:41   #147
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
In belgie is het risico op dood en zware letsels dubbel zo groot als in onze buurlanden. en neen, een voetganger kan onmogelijk een andere voetganger doodwandelen.
ook in de buurlanden fietst men en negeren die al eens een rood licht.
dat lijkt me dus vooral een nogal flauw verzinsel van een struisvogel en zeker geen verklaring

is het verhoogde risico niet eerder een mentaliteitsprobleem zoials jij bewijst? verantwoordelijk afschuiven en de domste uitvluchten om niet nuchter te rijden of je aan de verkeersregels te houden?
ga dit topic eens door
fietsers, voetgangers, flitspalen, verkeersdrempels krijgen de schuld toegewezen.

zoals ik eerder zei
geen boetes maar veel sneller overgaan tot een rijverbod en mensen zullen wel nadenken
ik heb een beter idee, maak fietsen illegaal en er zullen zoveel geen fietsers meer dood gaan
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 20:47   #148
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben geen automobilist. Dus zal mijn mening hier wel 100x meer waarde hebben dan die van een automobilist of zelfs fietser. Ik ben voetganger. En weet ge wat ? Als voetganger heb ik meer last en zie ik 1000x meer overtredingen van die fietsers dan van automobilisten. Het is niet de eerste keer dat een een fietser zichzelf tegen de grond gekwakt heeeft, omdat hij dacht dat ik opzij moest gaan op het voetpad toen hij aangereden kwam. Wat een arrogantie die groene fietsers.
Het feit dat u noch fietser, noch automobilist bent zegt eigelijk al hoe beperkt uw standpunt is.
Ik wist trouwens niet dat er nog mensen bestonden die geen fiets hebben ( naast Bart De Wever dan natuurlijk ). Uw subjectieve standpunt toont eveneens dat u bovendien niet in staat bent de situatie juist in te schatten.

De auto vervuilt en maakt daardoor andere mensen ziek ( met als gevolg kankers bij mensen, astma en andere luchtwegaandoeningen, allergieën, hart- en vaatziekten, prematuurtjes, …) en dat terwijl degene die met de auto rijdt zelf geen last van heeft van de vervuiling die hij produceert – wat op zich al moreel enorm verwerpelijk is. Bovendien zorgt hij ook voor lawaaiproductie, houden de mensen daarmee uit hun slaap en veroorzaakt daarmee tal van hartaanvallen bij mensen.

http://www.gezondheidsnet.nl/goed-ge...hartaanvallen-

Daarnaast rijden automobiliste dagelijks mensen en dieren dood, of verminken ze die voor het leven waardoor families uiteen gerukt worden en voor de rest van hun leven verscheurd zijn van verdriet. De auto is een moordwapen, maar helaas wordt daar niet zo mee omgegaan en wordt er niet defensief mee gereden. Dat bewijzen ook de statistieken die mijn assistent Micele met veel plezier uit zijn hoed zal toveren; in maar liefst de helft van de feiten is de automobilist in fout. Gezien het feit dat de automobilist een rijbewijs heeft moeten halen, gezien er bij de fietsers ook veel kinderen bij zijn is dat op zijn minst onthutsend te noemen.

Laten we eens het aantal doden / verminkten door toedoen van de auto vergelijken met die van de fietser. Dat zou al een goede indicatie moeten geven.

http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland...in-moskou.aspx

Voorts nog volgende statistiekjes;

-7/10 gebruikt richtingaanwijzer niet bij rond punt

http://www.gva.be/arch/7-op-10-gebru...p-rotonde.aspx

-2/3 gebruikt dagelijks GSM in wagen

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...et-stuur.dhtml

-2/3 rijdt te snel in bebouwde kom

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...ouwde-kom.aspx

-de helft kent de voorrangsregels niet met betrekking tot fietsers

http://www.standaard.be/artikel/deta...18870129070904

Fietsen is bovendien stil en je produceert geen vervuiling. Het is goedkoop en is goed voor je eigen gezondheid en is bovendien ontspannend. Moet er nog zand zijn?

Maar ja, sommigen ergeren zich 1000x meer aan de boosaardige, groene fietser.

Mij reactie op dat standpunt; I pity the fool.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 21:18   #149
Doa
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De auto vervuilt en maakt daardoor andere mensen ziek ( met als gevolg kankers bij mensen, astma en andere luchtwegaandoeningen, allergieën, hart- en vaatziekten, prematuurtjes, …) en dat terwijl degene die met de auto rijdt zelf geen last van heeft van de vervuiling die hij produceert – wat op zich al moreel enorm verwerpelijk is. Bovendien zorgt hij ook voor lawaaiproductie, houden de mensen daarmee uit hun slaap en veroorzaakt daarmee tal van hartaanvallen bij mensen.
check het zalige geluid van mijn auto dan maar eens
http://www.youtube.com/watch?v=qmKSE5FsQOM

Laatst gewijzigd door Doa : 12 november 2012 om 21:18.
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 21:41   #150
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
ik heb een beter idee, maak fietsen illegaal en er zullen zoveel geen fietsers meer dood gaan
Dan moet je voegangers ook verbieden?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 21:46   #151
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Jij natuurlijk, je geeft hier aan de verkeersreglementen niet volledig onder de knie te hebben.
Oranje is indicatie voor rood. heb je voldoende tijd om te stoppen dan stop je
lukt dit niet dan rij je door.
rij je niet te snel door oranje zul je NOOIT geflitst worden.
jij weet dit niet maar zit gewoon achter het stuur

ik vrees een correlatie tussen ongevallen en nooit naar een rijschool gegaan zijn.
uiteraard is het verband tussen zat, te snel en verkeersongevallen duidelijk.
dit weekend werd er weer een fietser door een zatlap doodgereden.
wrss een heel ervaren chauffeur (het meest voorkomende snertargument om zat achter het stuur te kruipen).
Waar geef ik dat aan?
Tegen dat je er door rijdt is het rood,.... het blijft geen tien seconden oranje hé.
Lichten hebben bij mij steeds de gewoonte om op de meest ongelegen momenten op oranje te springen. Ik denk wel dat je het al voor gehad hebt. Zo net de plaats waar je denkt gaat het rood zijn als je erdoor rijdt of nog oranje. Laat me dus zeggen dat die flitspalen me op de zenuwen werken als ze aan lichten staan en ik liever hard rem dan het risico te nemen om door rood te rijden.

Even een berekening: een licht blijft drie seconden op rood. Als je nadert tegen 90 dan doe je 25 meter per seconde. Wanneer het licht dus op 75 meter afstand op rood springt heb je een boete aan je been. Wanneer je begint te remmen ben je al een seconde kwijt en heb je dus nog vijftig meter om van 90 naar nul te gaan. Dat staat gelijk aan hard remmen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg

Flitspalen aan lichten zijn dus een gevaar.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 21:57   #152
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
http://www.knack.be/nieuws/belgie/be...0205381557.htm

en dat gaat dan gewoon over attitude...

je vergelijkt landen met allemaal verschillende barema's
en je vergelijkt met een land die juist zijn barema verlaagd heeft...
en die uitblinkt in flitspalen...
Het wordt tijd dat de politie ingezet wordt om bendes inbrekers en drugsdealers op te sporen in plaats van de burger te pesten door al hun bemande controles.

Zet op gevaarlijke punten een flitspaal, dan gaat men niet te snel rijden, maar schaf die bemande controles af. Die bemande controles hebben niets met verkeersveiligheid te maken maar met geldklopperij. Bovendien moet je bijna meer bezig zijn in het verkeer met al die snelheidsborden dan op te letten op de andere weggebruikers.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 21:58   #153
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
In belgie is het risico op dood en zware letsels dubbel zo groot als in onze buurlanden. en neen, een voetganger kan onmogelijk een andere voetganger doodwandelen.
ook in de buurlanden fietst men en negeren die al eens een rood licht.
dat lijkt me dus vooral een nogal flauw verzinsel van een struisvogel en zeker geen verklaring

is het verhoogde risico niet eerder een mentaliteitsprobleem zoials jij bewijst? verantwoordelijk afschuiven en de domste uitvluchten om niet nuchter te rijden of je aan de verkeersregels te houden?
ga dit topic eens door
fietsers, voetgangers, flitspalen, verkeersdrempels krijgen de schuld toegewezen.

zoals ik eerder zei
geen boetes maar veel sneller overgaan tot een rijverbod en mensen zullen wel nadenken
Het is inderdaad een mentaliteitsprobleem die geschapen is door de belachelijke wetgeving in dit land.

In men jonge jaren heb ik als fervente fietser dikwijls bijna onder een auto gelegen. Ja de autobestuurder zou in fout geweest zijn. De vraag is echter of deze er altijd kan aan doen. Doordat er in België veel meer punten zijn waar men fietsers of voetgangers kan aanrijden dan in andere landen is het ook logisch dat er meer ongevallen gebeuren. De overheid steekt het echter maar al te graag op overdreven snelheid. Men heeft dan een mooie stok om met te slaan om hun eigen gebreken te verdoezelen.

Om op mijn ervaringen als fietser terug te komen. Het zijn vooral de ronde punten die gevaarlijk zijn alsook parkeerplaatsen net tegen een fietspad. Autobestuurders hebben dikwijls de fietser niet zien aankomen (dode hoek of onvoorzichtigheid) Ronde punten zijn zoiezo plaatsen waar je als bestuurder reeds veel in het oog moet houden. In vele andere landen liggen de fietspaden en parkeerplaatsen gescheiden,...
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:03   #154
Max van Dietschland

Standaard

Bovendien mogen de snelheidsbeperkingen aangepast worden:

bebouwde kom:

30 km/u in zeer smalle straatjes, bij scholen, winkelstraten en dergelijke
50 km/u in de rest rond de kerktoren
70 km/u in mooie rechte tweevaksbanen in de bebouwde kom

buiten bebouwde kom

schaf soms waanzinnige beperking 50 km/u buiten de bebouwde kom af !
70 km/u op gevaarlijke punten of punten waar huizen of winkels zijn
90 km/u op de gewone tweevakswegen buiten de bebouwde kom
110 km/u op expreswegen: dus viervakswegen die geen autosnelweg zijn

autosnelwegen

130 km/u in plaats van 120 km/u

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 12 november 2012 om 22:04.
Oud 12 november 2012, 22:08   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik vergis mij dus niet.
Jawel, daar u met "op verschillende plaatsen" fijntjes suggereerde alsof de snelheid ook op andere types wegen omhoog zou gaan, zeker al omdat uw opmerking in het geheel van de discussie wordt geplaatst die juist niet gaat over autosnelwegen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:10   #156
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk bericht
check het zalige geluid van mijn auto dan maar eens
http://www.youtube.com/watch?v=qmKSE5FsQOM
That's pretty badass. Me likes AMG.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 22:17   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, stel dat het zo is. Hoe helpt dat al de winkels en mensen met een zaak in de stad ? Ze gaan bankroet en dat interesseert de groenen en roden van weleer in de gemeente geen barst. Kijk maar naar al de zaken die rond de Meir in Antwerpen bankroet zijn gegaan. St.Kathelijnevest, ooit een bloeiende straat met electronica en audio/video zaken. Na de heraanleg en het grotendeels afschaffen van de parkeerplaatsen schiet er na een aantal jaren niets meer van over. Wat je commentaar over andere steden betreft kan ik niet over oordelen. Vraag verder de mening aan enkele winkeleigenaars van de St.Kathelijnevest vanaf waanneer het klienteel pijlsnel de dieperik inging ? Of vraag het gewoon aan een forumlid dat van Antwerpen is. Hij weet het antwoord ook. De wagen uit het centrum bannen is not done. En nog eens voor zij die het vergeten zijn.. ik heb geen wagen dus kun je mij toch al zeker niet als bevooroordeeld beschouwen.
Uit bloei en groei van de verkeersvrije winkelstraten van Gent, Brugge en Roeselare bijvoorbeeld blijkt dat uw hele uitleg niet klopt. De oorzaak is dus niet gelegen bij het verkeersvrije karakter, maar schijnbaar wel bij andere elementen.
Oud 12 november 2012, 22:17   #158
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Algemeen bekend dat de pakkans in België laag is. Daarom is het noodzakelijk dat het aantal controles drastisch wordt opgevoerd.
Neen de controles dienen volledig afgeschaft te worden. De politie moet ingezet worden om de criminaliteit hard aan te pakken.

Op gevaarlijke punten kun je een flitspaal zetten en dat is het dan ook.

Oud 12 november 2012, 22:18   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Doordat er in België veel meer punten zijn waar men fietsers of voetgangers kan aanrijden dan in andere landen is het ook logisch dat er meer ongevallen gebeuren..
Ik stel vragen bij wat u schrijft. Zijn er in Frankrijk bijvoorbeeld dan minder punten waar fietsers aangereden kunnen worden dan in België?
Oud 12 november 2012, 22:20   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Neen de controles dienen volledig afgeschaft te worden. De politie moet ingezet worden om de criminaliteit hard aan te pakken.

Op gevaarlijke punten kun je een flitspaal zetten en dat is het dan ook.
Welneen, er moeten veel controle komen. Alleen kan dat uitgevoerd worden door ander personeel dan de politie. 'n Flitscamera opstellen en die laten werken, hoeft niet gebeuren door de politie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be