![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hier is een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar bijlange niet helemaal...neem maar je wensen niet voor werkelijkheid!
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 22:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Europees Commissaris
|
![]() En knarsetandend stel ik daarbij vast dat het feit dat Brussel verfranst geraakte doordat het de Belgische hoofdstad werd (met toenertijds massale inwijking van Walen),
nu deze verfransing bestendigd wordt, doordat Brussel de hoofdstad van Europa werd ( massale inwijking van Europeanen, shape en nato-ambtenaren....) En dat allemaal tot meerdere eer en glorie van de Francité. En dan denk ik -ach, godverdomme toch! - waren de Nederlanden 1 gebleven, zou het allemaal niet waar geweest zijn. Tijdens Willem I was er zoiets als een evenwichtige taalpolitiek iets waar we na 1830, nog minstens honderd jaar moesten op wachten! Maar voor Brussel was het toen te laat, de prille taalweten van de jaren 30 golden niet voor Brussel, als ze trouwens elders in Vlaanderen al werden toegepast..... ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Europees Commissaris
|
![]() Naast Luxemburg en Straatsburg was ook Berlijn in de running voor Europese hoofdstad te worden, dacht ik, helaas is het anders uitgedraaid en nu moeten na de Vlamingen, de Europeanen verbrusseld worden.
Hoe zou ik me verkneukeld hebben als het Berlijn geworden was. De Francophonie zou een mooi neus gezet geweest zijn. Een verdiende loon voor het separatisme van 1830! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 23:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Europees Commissaris
|
![]() Eu ..U bedoelt? Gedurende 2 generaties.... Het startschot voor de verfransing werd gegeven in 1830 en die gaat nog steeds voort.....zoals ik hierboven schreef.....
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Minister-President
|
![]() Wel ja; de eerste generatie sprak Nederlands; onder meer door sociale druk en door het feit dat er geen Nederlandstalig onderwijs was in Brussel, stuurde de 1ste generatie hun kinderen naar Franstalige scholen. Het gevolg was dat die kinderen tweetalig. De 2de generatie stuurden hun kinderen opnieuw naar dezelfde Franstalige scholen en voedde die generatie dus grotendeels in het Frans op. Gevolg: een heleboel (Franstalige) kleinkinderen verstonden hun (Nederlandstalige) grootouders niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mensen! Dit is toch om te gieren! De Belgicistische staatsnationalist die de Vlaamse volksnationalist verwijt nationalist te zijn. ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Minister
|
![]() Eric, Franstalige Brusselaars (annex verbrusselden van allerlei pluimage) en Walen zijn twee totaal verschillende culturen. Buiten de taal hebben ze weinig of niets gemeen. Vanaf het moment dat u dat onderscheid begint te maken, zal veel u al duidelijker worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ware het niet natuurlijk dat het een utopie is van op een forum mensen te overtuigen. Een forum als dit dient enkel om de identifikaties van ons ego uit te scheeuwen en bevestigd te zien of zich er schrap tegen te zetten. Het is in wezen zoals voetbal. Wat we gemeen hebben is dat we allen achter de vlag van onze klub lopen, alleen heeft die een andere kleur. En probeer nu eens een supporter van club A te overtuigen dat club B beter speelt.... ![]() Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat ge bij belgicisten moet zijn om BUB te stemmen, ik begrijp je wel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Europees Commissaris
|
![]() Verassend als men ziet wie daar allemaal post; of beter wie daar allemaal niet post. Dat lijkt me een forum te zijn opgericht door het Vlaams Belang.
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 00:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
"De tael is gansch het Volk". Dat was zo in 1836 toen dat genootschap werd opgericht en is meer dan ooit aktueel. We leven immers in een gestandaardiseerde mondiale kultuur waarin we allemaal blue jeans dragen, cola dringen en Mc Donnalds vreten. De enige kulturele determinant die werkelijk van beteknis is en het éne van het andere volk onderscheidt is de taal. Het is niet toen de Schotten geen rokken meer droegen dat ze ophielden Schotten te zijn, maar toen ze ophielden Schots te spreken. Het is niet toen de Sioux ophielden met wigwams te bouwen en adelaarsveren in hun haar te steken dat ze ophielden Sioux te zijn. Toen ze stopten met hun taal te spreken, toen hoorden ze tot de geschiedenis... Mijn vaderland is mijn moedertaal en wie dezelfde moedertaal heeft als ik is mijn volksgenoot. Ongeacht zijn huidskleur, geloof of politieke overtuiging! Maar wat is de meerwaarde van de verspreiding van mijn volk over twee (zelfs drie, denk aan Suriname) verschillende staten? L'Union Fait la Force! Weg met het separatisme! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 00:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn luciede voorstel: Laten we dus de gewestgrenzen van Brussel slopen en het Brusselse Gewest fusioneren met het Vlaamse gewest. Geografisch trouwens beter verantwoord dan Wallobrux! En binnen dat gewest Vlaandrobrux blijft Brussel zijn tweetalig statuut behouden. In mijn breeddenkendheid en dialoogbereidheid wil ik er dan het ganse ekonomische hinterland bij doen (ongeveeer 60 gemeenten in totaal zegt een studie). En om kommunautair gehakketak te vermijden behouden de 6 faciliteitengemeenten hun speciaal statuut en de Vlaamse gemeenten behouden hun ééntalig Nederlandstalig statuut. Brussel wordt dan een soort agglomeratie met dezelfde bevoegdheden als pakweg de agglomeratie Antwerpen. Per saldo een gewestregering minder. Administratief dus eenvoudiger en Brussel is groter waarbij de ekonomische grenzen samen vallen met de agglomeratiegrenzen.. Deal? ![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 01:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Ik die me geen Belg noem ben dat toevallig wel....... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 01:46. |
|
![]() |
![]() |