Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2008, 22:17   #141
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Welnu, waar komen al die Walen dan opeens vandaan. Loopt half Wallonië soms leeg of zo. Als Vlamingen in pak hem beet St. Genesius gaan wonen dan kunnen de Walen toch nooit voor elkaar krijgen om daar een meerderheid te krijgen.

eigenlijk geldt hetzelfde voor Brussel, maar dan in het groot.
Je mist duidelijk wat achtergrondinformatie over Brussel; het is een redelijk complex probleem. Misschien zal je de situatie beter begrijpen als je de geschiedenis van Brussel kent?
Hier is een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Verfransing_van_Brussel
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:18   #142
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik begreep dat vooral vermogende Brusselaars de binnenstad ontvluchten om zicht aan de rand van Brussel te vestigen, waar het nog groener en rustiger is. Met de auto zit je zo in het centrum. De vraag is alleen: waar zijn al die Vlamingen naartoe?!?! En waarom worden er door de Vlamingen daar geen huizen gekocht?
De autochtone Vlamingen verkopen eerder hun huis; die krijgen dagelijks van immobiliënmaatschappijen publiciteit in de bus om hun huis te verkopen. Die huizen worden dan ingepikt door vermogende Franstaligen en hoe langer hoe meer anderstaligen, anderstaligen die op termijn in de schoot van de Francophonie zullen vallen want die zijn eerder geneigd Frans dan Nederlands te leren, tenzij......die anderstaligen terecht komen in ééntalig Nederlands gebied waar -en ik raak weer eens de kern van de zaak - geen Franstalige scholen zijn.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:18   #143
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een intelligente vraag....U bent iemand die daarover nadenkt!

Het probleem:

In Brussel en zijn Zes passeren dagdagelijks Nederlandssprekenden de verfransingsmachine, waarvan de allerbelangrijkste motor het franstalig onderwijs is. De sociologische realiteit is dat ingeweken Nederlandstaligen vanaf de derde en soms tweede generatie Franstaligen zijn. Die franstalige ex-vlamingen wijken dan uit naar de Rand en maken daar dan een 'faciliteitenvuist', ...Het is dweilen met een open kraan!

De oplossing: De goedzakkige Vlamingen moeten beschermd worden tegen zichzelf. Vlamingen zou het moeten verboden worden van hun kinderen in Brussel en de Zes in het Frans naar het school te sturen. En neen, het is niet dat 'vrijheid' moet misbruikt worden om zijn volksgemeenschap te verraden en de rug toe te keren.
En neen, ik ben niet enggeestig, hoe meer talen men spreekt, hoe meer mens is men. Ik wou dat ik nog beter Frans sprak én nog meer andere talen.
Maar de invloed van schoolgaan in een andere taal dan de moedertaal is letterlijk kulturele overkill. Dat is te overweldigend; men wordt dan als het ware die ander kultuur binnengezogen en verliest zijn eigen kultuur. Die kinderen die - overigens met de beste bedoelingen - naar Franstalige scholen gestuurd worden, komen dan 's avonds thuis en gaan verder met Frans te spreken met hun – Nederlandstalige! - ouders. Die komen via schoolgenoten in een franstalig sociaal leven terecht en verliezen hun eigen kultuur. Ik kom beroepsmatig in vele Brusselse gezinnen en weet waarover ik spreek.

Tegenwoordig - en dat is iets nieuws, maar intussen is het onheil wel geschied - zijn er ook Franstaligen die hun kinderen naar Nederlandstalige scholen sturen maar dat blijft een marginaal fenomeen met het omgekeerde.
Vooral vroeger was het eerste wat Vlamingen deden als ze zich in Brussel vestigden hun kinderen inschrijven in de Franstalige school? Vroeger was Frans kennen synoniem met sociale promotie maken. Die nijvere Vlamingen begonnen daar een handelszaak, hadden moeilijkheden met zich in het Frans uit te drukken, m�*�*�*r ze zouden ervoor zorgen dat hun kinderen die geacht werden de zaak voort te zetten die moeilijkheden niet zouden kennen. Het gevolg was dus wel dat die kinderen vaak hun grootouders niet meer verstonden. Sla het telefoonboek van Brussel open en merk hoeveel franstalige adressen er staan achter de naam van al die Van....'s
Die tijd is voorbij.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:20   #144
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De autochtone Vlamingen verkopen eerder hun huis; die krijgen dagelijks van immobiliënmaatschappijen publiciteit in de bus om hun huis te verkopen. Die huizen worden dan ingepikt door vermogende Franstaligen en hoe langer hoe meer anderstaligen, anderstaligen die op termijn in de schoot van de Francophonie zullen vallen want die zijn eerder geneigd Frans dan Nederlands te leren, tenzij......die anderstaligen terecht komen in ééntalig Nederlands gebied waar -en ik raak weer eens de kern van de zaak - geen Franstalige scholen zijn.
Toch logisch dat een buitenlanders rond Brussel eerder voor het Frans dan voor het Nederlands kiest.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2008, 22:24   #145
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Die tijd is voorbij.
Maar bijlange niet helemaal...neem maar je wensen niet voor werkelijkheid!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 22:24.
Oud 19 mei 2008, 22:25   #146
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik begreep dat vooral vermogende Brusselaars de binnenstad ontvluchten om zicht aan de rand van Brussel te vestigen, waar het nog groener en rustiger is. Met de auto zit je zo in het centrum. De vraag is alleen: waar zijn al die Vlamingen naartoe?!?! En waarom worden er door de Vlamingen daar geen huizen gekocht?
Dat heeft veel te maken met de hoge grond -en woningprijzen in de rand. Steeds minder oorspronkelijke inwoners (autochtone Vlamingen) kunnen daar blijven wonen. Maar hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Franstaligen. De nieuwe inwoners van de randgemeenten zijn veelal Europese ambtenaren. (De Europese instellingen zetelen namelijk in Brussel).
Oud 19 mei 2008, 22:40   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En knarsetandend stel ik daarbij vast dat het feit dat Brussel verfranst geraakte doordat het de Belgische hoofdstad werd (met toenertijds massale inwijking van Walen),
nu deze verfransing bestendigd wordt, doordat Brussel de hoofdstad van Europa werd ( massale inwijking van Europeanen, shape en nato-ambtenaren....)
En dat allemaal tot meerdere eer en glorie van de Francité.

En dan denk ik -ach, godverdomme toch! - waren de Nederlanden 1 gebleven, zou het allemaal niet waar geweest zijn. Tijdens Willem I was er zoiets als een evenwichtige taalpolitiek iets waar we na 1830, nog minstens honderd jaar moesten op wachten! Maar voor Brussel was het toen te laat, de prille taalweten van de jaren 30 golden niet voor Brussel, als ze trouwens elders in Vlaanderen al werden toegepast.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 22:53.
Oud 19 mei 2008, 23:02   #148
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
En knarsetandend stel ik daarbij vast dat het feit dat Brussel verfranst geraakte doordat het de Belgische hoofdstad werd (met toenertijds massale inwijking van Walen),
nu deze verfransing bestendigd wordt, doordat Brussel de hoofdstad van Europa werd ( massale inwijking van Europeanen, shape en nato-ambtenaren....)
En dat allemaal tot meerdere eer en glorie van de Francité.

En dan denk ik -ach, godverdomme toch! - waren de Nederlanden 1 gebleven, zou het allemaal niet waar geweest zijn. Tijdens Willem I was er zoiets als een evenwichtige taalpolitiek iets waar we na 1830, nog minstens honderd jaar moesten op wachten! Maar voor Brussel was het toen te laat, de prille taalweten van de jaren 30 golden niet voor Brussel, als ze trouwens elders in Vlaanderen al werden toegepast.....
Inderdaad; dat is de juiste conclusie. Brussel werd verfranst door inwijking van Walen en vooral door sociale druk. (Nederlandstalige gezinnen die gedurende 2 generaties Franstalig werden).
Oud 19 mei 2008, 23:15   #149
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Naast Luxemburg en Straatsburg was ook Berlijn in de running voor Europese hoofdstad te worden, dacht ik, helaas is het anders uitgedraaid en nu moeten na de Vlamingen, de Europeanen verbrusseld worden.
Hoe zou ik me verkneukeld hebben als het Berlijn geworden was. De Francophonie zou een mooi neus gezet geweest zijn. Een verdiende loon voor het separatisme van 1830!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 23:17.
Oud 19 mei 2008, 23:20   #150
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
(Nederlandstalige gezinnen die gedurende 2 generaties Franstalig werden).
Eu ..U bedoelt? Gedurende 2 generaties.... Het startschot voor de verfransing werd gegeven in 1830 en die gaat nog steeds voort.....zoals ik hierboven schreef.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 23:20.
Oud 19 mei 2008, 23:36   #151
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Eu ..U bedoelt? Gedurende 2 generaties.... Het startschot voor de verfransing werd gegeven in 1830 en die gaat nog steeds voort.....zoals ik hierboven schreef.....
Wel ja; de eerste generatie sprak Nederlands; onder meer door sociale druk en door het feit dat er geen Nederlandstalig onderwijs was in Brussel, stuurde de 1ste generatie hun kinderen naar Franstalige scholen. Het gevolg was dat die kinderen tweetalig. De 2de generatie stuurden hun kinderen opnieuw naar dezelfde Franstalige scholen en voedde die generatie dus grotendeels in het Frans op. Gevolg: een heleboel (Franstalige) kleinkinderen verstonden hun (Nederlandstalige) grootouders niet.
Oud 19 mei 2008, 23:37   #152
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Naast Luxemburg en Straatsburg was ook Berlijn in de running voor Europese hoofdstad te worden, dacht ik, helaas is het anders uitgedraaid en nu moeten na de Vlamingen, de Europeanen verbrusseld worden.
Hoe zou ik me verkneukeld hebben als het Berlijn geworden was. De Francophonie zou een mooi neus gezet geweest zijn. Een verdiende loon voor het separatisme van 1830!
Hoe verder die eurocraten zitten; hoe beter. Wat dacht van je Groenland?
Oud 19 mei 2008, 23:44   #153
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
De argumentatie op onze site is inderdaad voor het grootste deel op Vlaamse nationalisten gericht; niet omdat we Vlaminghaters zijn, verre van, want dan zou ik mijn eigen taal haten, maar omdat het nationalistisch probleem in Vlaanderen veel acuter is dan in Wallonië waar het nationalisme/rattachisme helemaal niet sterk staat.
Het nationalistisch probleem is in Brussel zeer akuut en in Wallonie ook trouwens en dat in schril kontrast met met Vlaanderen. Zij het dan het nationalisme van de Begicistische staatsnationalisten waarvan uw site de ultieme belichaming is. In Vlaanderen heb ik in de verkizingsstrijd geen vlaggen gezien, in Brussel hing het er vol van, hoe het was in Wallonië heb ik niet gezien wel in Luik dat ook goed bevlagd was. Onnodig te zeggen waar het nationalisme het levendigst is.
Mensen! Dit is toch om te gieren! De Belgicistische staatsnationalist die de Vlaamse volksnationalist verwijt nationalist te zijn.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 mei 2008 om 23:45.
Oud 19 mei 2008, 23:44   #154
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eric v68 Bekijk bericht
even een vraagje van een volstrekt onwetende Ollander hè.

er zijn toch meer Vlamingen als Walen ?
Eric, Franstalige Brusselaars (annex verbrusselden van allerlei pluimage) en Walen zijn twee totaal verschillende culturen. Buiten de taal hebben ze weinig of niets gemeen. Vanaf het moment dat u dat onderscheid begint te maken, zal veel u al duidelijker worden.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 00:10   #155
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn heb ik al gezocht naar een franstalig forum zoals politics.be.
Heb je suggesties ? Uiteindelijk moeten we naar de argumenten van beide partijen luisteren. Weet iemand een franstalig forum, genre politics.be.
Btw, indien ik eraan zou deelnemen, zal ik dezelfde nick gebruiken .
Jullie laten al meer bubbels op dan ons lief is..... En denk je nu echt dat je op een franstlig forum meer mensen gaat bekeren tot jullie belgicisme. Ze zijn het daar toch reeds. Hier heb je toch een zeer grote potentiële visvijver.

Ware het niet natuurlijk dat het een utopie is van op een forum mensen te overtuigen. Een forum als dit dient enkel om de identifikaties van ons ego uit te scheeuwen en bevestigd te zien of zich er schrap tegen te zetten.
Het is in wezen zoals voetbal. Wat we gemeen hebben is dat we allen achter de vlag van onze klub lopen, alleen heeft die een andere kleur. En probeer nu eens een supporter van club A te overtuigen dat club B beter speelt....

Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat ge bij belgicisten moet zijn om BUB te stemmen, ik begrijp je wel...
Oud 20 mei 2008, 00:15   #156
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Politicsinfo.net heeft ook een franstalige tegenhanger.
Verassend als men ziet wie daar allemaal post; of beter wie daar allemaal niet post. Dat lijkt me een forum te zijn opgericht door het Vlaams Belang.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 00:15.
Oud 20 mei 2008, 00:41   #157
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
U hebt geen probleem met het verdwijnen van België, maar blijkbaar wel met verdwijnen van het Nederlands. Aantasting van uw Volk?...
Uiteraard! Zeer juist! Wij gaan mekaar nog goed begrijpen!En ik heb een probleem met het verdwijnen van het Verenigd Koningkrijk der Nederlanden. Maar stel nu eventjes dat de Luiks-Franse putsch van 1830 mislukt was. Aan welke vlag zou je dan je identiteit ophangen........???????

Citaat:
Een taal is maar een communicatiemiddel. Er is daar niks heiligs aan. ...
Taal is de ultieme belichaming der volksziel!
"De tael is gansch het Volk". Dat was zo in 1836 toen dat genootschap werd opgericht en is meer dan ooit aktueel. We leven immers in een gestandaardiseerde mondiale kultuur waarin we allemaal blue jeans dragen, cola dringen en Mc Donnalds vreten. De enige kulturele determinant die werkelijk van beteknis is en het éne van het andere volk onderscheidt is de taal.

Het is niet toen de Schotten geen rokken meer droegen dat ze ophielden Schotten te zijn, maar toen ze ophielden Schots te spreken.
Het is niet toen de Sioux ophielden met wigwams te bouwen en adelaarsveren in hun haar te steken dat ze ophielden Sioux te zijn. Toen ze stopten met hun taal te spreken, toen hoorden ze tot de geschiedenis...

Mijn vaderland is mijn moedertaal en wie dezelfde moedertaal heeft als ik is mijn volksgenoot. Ongeacht zijn huidskleur, geloof of politieke overtuiging! Maar wat is de meerwaarde van de verspreiding van mijn volk over twee (zelfs drie, denk aan Suriname) verschillende staten? L'Union Fait la Force! Weg met het separatisme!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 00:48.
Oud 20 mei 2008, 01:14   #158
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar dat de grenzen van Brussel moeten herzien worden is een economische wetmatigheid waar de flaminganten NIETS aan zullen kunnen veranderen. ...
Inderdaad Brussel moet bevrijd worden uit de ekonomische cacan waarin het verstrikt zit. Want zo kan dat niet verder. Er is bijvb.een Brusselse en een Vlaamse VDAB en die werken niet samen om arbeidsplaatsen uit te wisselen. Brusselse arbeidszoekenden geraken dus niet geplaatst in Vlaanderen met zijn vele openstaande vakatures.
Mijn luciede voorstel: Laten we dus de gewestgrenzen van Brussel slopen en het Brusselse Gewest fusioneren met het Vlaamse gewest. Geografisch trouwens beter verantwoord dan Wallobrux! En binnen dat gewest Vlaandrobrux blijft Brussel zijn tweetalig statuut behouden.
In mijn breeddenkendheid en dialoogbereidheid wil ik er dan het ganse ekonomische hinterland bij doen (ongeveeer 60 gemeenten in totaal zegt een studie). En om kommunautair gehakketak te vermijden behouden de 6 faciliteitengemeenten hun speciaal statuut en de Vlaamse gemeenten behouden hun ééntalig Nederlandstalig statuut. Brussel wordt dan een soort agglomeratie met dezelfde bevoegdheden als pakweg de agglomeratie Antwerpen. Per saldo een gewestregering minder. Administratief dus eenvoudiger en Brussel is groter waarbij de ekonomische grenzen samen vallen met de agglomeratiegrenzen.. Deal?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 01:21.
Oud 20 mei 2008, 01:25   #159
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat franstalige fora betreft, ik ben op het franstalig forum van rendez-vous.be begonnen in het jaar 2000 (met véél volk!) toen er op het nederlandstalig forum van diezelfde website nog geen kat kwam opdagen...
En laat me eens raden? Ge had op dat franstalig forum beet bij een Franstalige kat en vandaar is het dat ge miauwt zoals ge miauwt?
Oud 20 mei 2008, 01:44   #160
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En waarom spreekt men in de hoofdstad van Europa dan geen Duits, de taal van de meerderheid (ca 100 miljoen sprekers)?
Een opmerking die in feite niet zo gek is temeer daar Duits één vd. drie Belgische nationale talen is. Hoevelen van die Brusselaars die tijdens de voorbije regeringsvorming de Belgische vlag uithingen en zwelgend in nationale (ik schreef bijna nationalistische) trots zeggen un vrai Belge te zijn spreken de drie landstalen
Ik die me geen Belg noem ben dat toevallig wel.......

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 mei 2008 om 01:46.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be