Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 22:51   #141
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
er staat inderdaad "het separatisme zal de levensstandaard van de Vlamingen met 10 �* 15 procent verminderen". klopt dit dan niet?

Klopt niet. De rating van Vlaanderen volgens Standard & Poor is AA+.

Citaat:
Credit ratings agency Fitch has given Flanders (Belgium) a score of AA-. That is one of the best ratings a country or region can get. It’s the first time Fitch has rated the northern region of Belgium.
Ok, de transitie naar een onafhankelijk Vlaanderen kan in de beginne pijn doen maar op lange termijn staat Vlaanderen er zeer goed voor. Die 10 of 15 % die we(hypothetisch) zouden verliezen gaan we dik terugverdienen met het stoppen van de transfers naar het Zuiden. Niet dat ik een voorstander ben voor het splitsen van België, anderzijds zie ik Vlaanderen als een klein Luxemburg wel zitten.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...50642-3137.art

http://www.investinflanders.be/en/ne...ating-by-Fitch
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:52   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er staat inderdaad "het separatisme zal de levensstandaard van de Vlamingen met 10 �* 15 procent verminderen". klopt dit dan niet?
Op basis van welke elementen beweert men dit eigenlijk? Ik stel immers vast dat een land als Slovakije er sinds zijn onafhankelijkheid enorm op vooruit is gegaan. Ook op economisch vlak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:54   #143
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op basis van welke elementen beweert men dit eigenlijk? Ik stel immers vast dat een land als Slovakije er sinds zijn onafhankelijkheid enorm op vooruit is gegaan. Ook op economisch vlak.
Dat zou ik ook graag wel weten.

Gaat hij ervan uit dat Vlaanderen uit de EU gaat of zo?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:55   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben geen expert terzake (en frankly my dear, 't zal mij worst wezen), doch dank zij professor Devos' (Carl) interview op Radio 1 vanavond weet ik dat het confederalisme een samenwerking tussen onafhankelijke staten inhoudt. 't is dus omgekeerd : vanuit onafhankelijkheid kan men tot confederalisme komen. je zal maar ben of bart heten dees dagen.
Wie zegt ons dat er slechts één weg is om tot dat confederalisme te komen? Kan er dan geen gedegen voorbereidend werk gebeuren?
Oud 4 januari 2013, 22:57   #145
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zegt ons dat er slechts één weg is om tot dat confederalisme te komen? Kan er dan geen gedegen voorbereidend werk gebeuren?
Het enigste dat je zou kunnen doen is een verregaand federalisme.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:57   #146
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silverfields Bekijk bericht
Klopt niet. De rating van Vlaanderen volgens Standard & Poor is AA+.

Ok, de transitie naar een onafhankelijk Vlaanderen kan in de beginne pijn doen maar op lange termijn staat Vlaanderen er zeer goed voor.
Die 10 of 15 % die we(hypothetisch) zouden verliezen gaan we dik terugverdienen met het stoppen van de transfers naar het Zuiden. Niet dat ik een voorstander ben voor het splitsen van België, anderzijds zie ik Vlaanderen als een klein Luxemburg wel zitten.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...50642-3137.art

http://www.investinflanders.be/en/ne...ating-by-Fitch
Als (klein) onderdeel van Europa dan... En dan zit je nog steeds met die verdomde walen, zij zijn immers lid van hetzelfde clubje. Zucht... Het gaat over 20% van de wetten die nog Belgisch(en niet Europees) bepaald worden, nee sorry minder, aangezien België reeds een federaal land is. Al die drukte om een paar symbolische kortzichtige dossiers... Is het het echt waard?
Oud 4 januari 2013, 23:02   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Als (klein) onderdeel van Europa dan... En dan zit je nog steeds met die verdomde walen, zij zijn immers lid van hetzelfde clubje. Zucht... Het gaat over 20% van de wetten die nog Belgisch(en niet Europees) bepaald worden, nee sorry minder, aangezien België reeds een federaal land is. Al die drukte om een paar symbolische kortzichtige dossiers... Is het het echt waard?
Gewoon een vraagje: waar haalt u dat cijfer vandaan? Waar is dat op gebaseerd?

Waaruit moet ik afleiden dat 80% van ons burgerlijk wetboek of ons strafwetboek "Europees" is? Dat 80% van onze fiscale of sociale wetgeving Europees is?

Ik ben immers nogal sceptisch over uw gezwaai met cijfertjes.
Oud 4 januari 2013, 23:16   #148
Silverfields
Burgemeester

Silverfields's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ondertussen mijn buik vol van Europa. Liever wat minder Europa dan meer! Je kan trouwens niet kiezen voor een Europese president, er is niets democratisch in de samenstelling van het Europese parlement. Europa is een log instituut dat beslissing te laat of op zijn Belgisch met "compromis" dient ten nemen. We zouden ons beter eens spiegelen aan Zwitserland!
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:50   #149
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
In de jaren '90 ging iedereen er op vooruit...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:51   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In de jaren '90 ging iedereen er op vooruit...
Wie de vergelijking maakt met Tsjechië, stelt vast dat uw algemene opmerking geen grond heeft.
Oud 4 januari 2013, 23:55   #151
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie de vergelijking maakt met Tsjechië, stelt vast dat uw algemene opmerking geen grond heeft.
Tsjechië, Hongarije, allemaal gingen ze erop vooruit, zelfs Albanië.
Oud 5 januari 2013, 00:00   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tsjechië, Hongarije, allemaal gingen ze erop vooruit, zelfs Albanië.
Toch bleek het groeicijfer in Tsjechië flink lager dan in Slovakije. De scheiding had in Slovakije een bepaalde dynamiek losgemaakt die er voorheen niet was.
Oud 5 januari 2013, 00:04   #153
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch bleek het groeicijfer in Tsjechië flink lager dan in Slovakije. De scheiding had in Slovakije een bepaalde dynamiek losgemaakt die er voorheen niet was.
Ja, iedereen spreekt nog steeds over het Slovaakse Wonder
Oud 5 januari 2013, 00:07   #154
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haal jij dat wij iets tegen de Walen hebben?? We hebben gewoon iets tegen het huidige België,
Oud 5 januari 2013, 00:09   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, iedereen spreekt nog steeds over het Slovaakse Wonder
U schijnt te vergeten dat Slovakije in 2009 wel al voldeed aan de voorwaarden voor de euro, terwijl Tsjechië niet.
Oud 5 januari 2013, 00:11   #156
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
U schijnt te vergeten dat Slovakije in 2009 wel al voldeed aan de voorwaarden voor de euro, terwijl Tsjechië niet.
Ja, hoe kon ik dat nu vergeten, men hoort de hele dag niets anders.
Oud 5 januari 2013, 00:13   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, hoe kon ik dat nu vergeten, men hoort de hele dag niets anders.
Kortom, u geeft toe dat u onwetend was hierover. Uw eerder oordeel was dus gebaseerd op onwetendheid.
Oud 5 januari 2013, 00:15   #158
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, u geeft toe dat u onwetend was hierover. Uw eerder oordeel was dus gebaseerd op onwetendheid.
Ik geef het toe, meester.
Ik ben in slaap gevallen tijdens de lessen Economische geschiedenis van Slovakije.
Oud 5 januari 2013, 01:55   #159
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als een lidstaat uit de euro wil stappen dan kan ze dat doen. Ze kan dan haar eigen munt drukken. Als een lidstaat niet uit de euro wil stappen kunnen andere lidstaten haar niet dwingen. Ze kunnen deze lidstaat dan wel onder druk plaatsen. Dit zijn de confederale aspecten. Het monetair beleid wordt trouwens niet gedaan door een supranationale structuur. Het wordt gevoerd door de ECB die als enige aandeelhouders de nationale banken van de lidstaten heeft.
Zoek het op als je me niet gelooft maar financiëel gezien heeft de EU supranationale kenmerken, dat je dat niet wil erkennen zegt meer over jouw kennis erover.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 02:48   #160
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
B voerde de laatste 5 jaar een ferme bocht uit in buitenlandbeleid en zit nu vrijwel altijd 100% op de Franse lijn ...
Ook de Vlamingen op ''buitenland'' definieren de Belgische belangen als zijnde parallel aan die van Frankrijk. [En dus niet zozeer transatlantisch]

De francisation van een aantal Afrikaanse landen en de belangen van Franse multinationals in Afrika zijn daar speerpunten.

Dat is volgens mij geen Belgisch beleid van de laatste 5 jaar, maar van de laatste 183.

Als dank daarvoor gebruiken de Fransen trouwens ook regelmatig hun politieke gewicht om Belgen (ook Vlamingen) te belonen met hoge posten in internationale organisaties of Vlaamse economische belangen in Frans Afrika te faciliteren.

En iedereen weet; Uiteindelijk is het centen -en postjesnationalisme in Vlaanderen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be