Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2013, 18:42   #141
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Natuurlijk moogt ge U in een Belgische kontekst plaatsen en vanuit een Belgisch standpunt vertrekken.
Maar het is d�*�*rom en enkel daarom dat ge meer dan drie deelstaten voorstelt.
"Goed bestuur" is daarbij slechts marketinggewijs het glijmiddel, de verkooptruk.

Het belangrijkste is dus de Belgitude en als dat zou kunnen gebaat worden door eventueel een slechter bestuur dan zoudt ge daar natuurlijk nog steeds voor kiezen. Een psychologische identifkatie - in uw geval met België - is vooral emotioneel geladen en is niet zozeer een kwestie van ratio.

Men gaat dan echter wel hineinrationalisieren om dat gevoel te onderbouwen, te verrechtvaardigen en te promoten. De grote klassieker daarbij is: Geen splitsing want België is al zo klein. Vlaanderen zal te klein zijn.... Maar eigenlijk is grootte niet zo belangrijk voor diegenen die dat beweren.
Wat vooral opmerkelijk is, is dat uw betoog volledig klopt. Maar dat het eveneens van toepassing is op veel echte Vlaams-nationalisten, voor wie de band met "Vlaanderen" emotioneel is, maar die hun standpunten op een rationele manier proberen voor te stellen.

Hierin is het een strategische noodzaak er alles aan te doen om aan te tonen dat België niet werkt. Zij hebben er geen enkele baat bij om België zo te structureren, dat het kan werken. Alles wordt dan ook door een negatieve bril gestuurd en alles is gericht "tegen goed bestuur", of weet ik wat.

Het feit dat u op geen enkel ogenblik echt ingaat op het idee achter mijn "voorstel", is daar een voorbeeld van.
Oud 4 juni 2013, 18:44   #142
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
simpel, voor mij is het belang van België ondergeschikt aan het belang van de Belgen. en een groot deel van die Belgen spreekt Nederlands.
Ik denk niet dat wij hierover van mening verschillen. Misschien zijn er wel tegenstrijdige standpunten over de middelen, maar het doel is hetzelfde.

Behalve uiteraard indien onafhankelijk Vlaanderen een doel op zich is, maar iK dacht, in uw geval althans, van niet.
Oud 4 juni 2013, 19:11   #143
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik denk niet dat wij hierover van mening verschillen. Misschien zijn er wel tegenstrijdige standpunten over de middelen, maar het doel is hetzelfde.

Behalve uiteraard indien onafhankelijk Vlaanderen een doel op zich is, maar iK dacht, in uw geval althans, van niet.
Een staatstructuur is idd een middel, nooit een doel.
Oud 4 juni 2013, 21:22   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat u op geen enkel ogenblik echt ingaat op het idee achter mijn "voorstel", is daar een voorbeeld van.
Eigenlijk komt uw "voorstel" neer op: "Duitsland is een probleem. Verdeel Duitsland." Vlaanderen met zijn groeiende emancipatie vormt een probleem voor menig belgicist en de toekomst van België. Dus, laten we Vlaanderen in stukken breken. Hopelijk verdeelt dit de Vlamingen onder elkaar en kan België hierdoor blijven bestaan. M.a.w. een soort verdeel en heers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 09:55   #145
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk komt uw "voorstel" neer op: "Duitsland is een probleem. Verdeel Duitsland."
Zijn het de Vlaams-nationalisten niet die zeggen: "België is een probleem, het werktniet, laten we België verdelen"?

Citaat:
Vlaanderen met zijn groeiende emancipatie vormt een probleem voor menig belgicist en de toekomst van België. Dus, laten we Vlaanderen in stukken breken. Hopelijk verdeelt dit de Vlamingen onder elkaar en kan België hierdoor blijven bestaan. M.a.w. een soort verdeel en heers.
Bwah, het enige wat mij echt interesseert, is dat België zo goed mogelijk functioneert. En om dit te realiseren zijn er tal van opties. Met de juiste, wel onbestaande, mentaliteit zou zelfs een unitair België kunnen werken.

Maar als iemand afkomt met de boodschap dat er maar twee opties zijn: unitair België of splitsing België, dan ben ik het daar niet mee eens, en toon ik aan dat er wel degelijk andere mogelijkheden zijn, en ik heb daar één voorbeeld van gegeven.

Dat u mijn mening niet volgt, is niet erg, daar dient een discussieforum voor. Maar vermijd om mij zaken te laten zeggen die ik zelfs niet denk., meer nog, die ik zelfs nooit gedacht heb.
Oud 5 juni 2013, 10:33   #146
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn het de Vlaams-nationalisten niet die zeggen: "België is een probleem, het werktniet, laten we België verdelen"?
België is al verdeeld, de facto...
De ironie van die uitspraak van U is dat ge zelf België wilt verdelen in dan nog wel in meerdere entiteiten dan de huidige verdeeldheid. Waarbij het er dan uiteindelijk op neerkomt dat de gemeenschappen/gewesten verdeeld worden.

Citaat:
Bwah, het enige wat mij echt interesseert, is dat België zo goed mogelijk functioneert. En om dit te realiseren zijn er tal van opties.
Wat U bovenal interesseert is dat België blijft bestaan, eender hoe het funktioneert, ook al zou dat slecht zijn. Want die identifikatie daarmee maakt deel uit van Uw identiteit. Wie aan België raakt trapt dus op uw ziel.

En de meest aangewezen optie om België te laten voortbestaan is daarbij uiteraard de (grosso modo) tweedeligheid breken.
Citaat:
Met de juiste, wel onbestaande, mentaliteit zou zelfs een unitair België kunnen werken.
Niet dus. Het unitaire België heeft zijn kans gehad en het verprutst. Van mij krijgt het geen tweede kans. Integendeel:Ik wil doodnuchter wraak.

Citaat:
Maar als iemand afkomt met de boodschap dat er maar twee opties zijn: unitair België of splitsing België, dan ben ik het daar niet mee eens, en toon ik aan dat er wel degelijk andere mogelijkheden zijn, en ik heb daar één voorbeeld van gegeven.
Dat eigenlijk in niets verschilt van het BUB standpunt...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juni 2013 om 11:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 10:53   #147
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga daar niet op in omdat het tweedehandse, "valse" , oneigenlijke argumenten zijn die de aandacht afleiden van waarom het U werkelijk te doen is.

Wat mij interesseert is hoe uw ego ertoe gekomen is die binding met België aan te gaan. Wat vormde het sleutelmoment waarbij U zich begon te identificeren met België?
Oud 5 juni 2013, 11:00   #148
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan geen deelstaten in België. Er zijn slechts gewesten en gemeenschappen. Samen goed voor zes besturen.
Toch wel.

Citaat:
Vlaanderen maakt als eerste deelstaat van Europa TSA-resultaten bekend tijdens bezoek van UNWTO

Bron:
Departement internationaal Vlaanderen.
Flemish Department of Foreign Affairs.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 13:04   #149
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Oud 5 juni 2013, 17:41   #150
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België is al verdeeld, de facto...
De ironie van die uitspraak van U is dat ge zelf België wilt verdelen in dan nog wel in meerdere entiteiten dan de huidige verdeeldheid. Waarbij het er dan uiteindelijk op neerkomt dat de gemeenschappen/gewesten verdeeld worden.

Wat U bovenal interesseert is dat België blijft bestaan, eender hoe het funktioneert, ook al zou dat slecht zijn. Want die identifikatie daarmee maakt deel uit van Uw identiteit. Wie aan België raakt trapt dus op uw ziel.

En de meest aangewezen optie om België te laten voortbestaan is daarbij uiteraard de (grosso modo) tweedeligheid breken.
Niet dus. Het unitaire België heeft zijn kans gehad en het verprutst. Van mij krijgt het geen tweede kans. Integendeel:Ik wil doodnuchter wraak.

Dat eigenlijk in niets verschilt van het BUB standpunt...
Je moet uw eigen opvattingen niet op mij projecteren, hoor...
Oud 5 juni 2013, 19:29   #151
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je moet uw eigen opvattingen niet op mij projecteren, hoor...
Ik doe niets meer of minder dan U trachten te begrijpen en vroeg U daartoe trouwens iets.
Oud 5 juni 2013, 21:04   #152
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

http://www.vlaanderen.be/int/nieuws/...ens-bezoek-van
Oud 5 juni 2013, 21:16   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch wel.
Neen, lees er de Belgische grondwet maar eens goed op na.
Oud 5 juni 2013, 21:18   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn het de Vlaams-nationalisten niet die zeggen: "België is een probleem, het werkt niet, laten we België verdelen"?
En juist daar zit het verschil: België werkt niet. Er zijn in het verleden reeds allerlei oplossingen uitgeprobeerd. Allemaal binnen een Belgische context en al allemaal even weinig succesvol. Vandaar.
Oud 5 juni 2013, 21:21   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwah, het enige wat mij echt interesseert, is dat België zo goed mogelijk functioneert. En om dit te realiseren zijn er tal van opties. Met de juiste, wel onbestaande, mentaliteit zou zelfs een unitair België kunnen werken.

Uw oplossing bestaat erin instrumenten uit te dokteren om de werkelijkheid die u niet zint (nl. een verder emanciperend Vlaanderen) te verstoren. Onder het dromerige "Belgie zo goed mogelijk functioneren" schuilt de boze gedachtegang dat Vlaanderen de spelbreker vormt in uw Belgisch droombeeld. Daarom moet dat Vlaanderen in stukken versneden worden. In de hoop dat een aldus verdeeld Vlaanderen een gewin voor het Belgisch niveau kan worden. M.a.w. wat u aanbrengt, is slechts gedacht vanuit een negatieve gedachte. Een die u evenwel tracht te vermommen en te verkopen onder het mom "België goed laten functioneren".
Oud 6 juni 2013, 07:26   #156
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik doe niets meer of minder dan U trachten te begrijpen en vroeg U daartoe trouwens iets.
Dan begrijpt u mij totaal verkeerd...
Oud 6 juni 2013, 07:31   #157
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw oplossing bestaat erin instrumenten uit te dokteren om de werkelijkheid die u niet zint (nl. een verder emanciperend Vlaanderen) te verstoren. Onder het dromerige "Belgie zo goed mogelijk functioneren" schuilt de boze gedachtegang dat Vlaanderen de spelbreker vormt in uw Belgisch droombeeld. Daarom moet dat Vlaanderen in stukken versneden worden. In de hoop dat een aldus verdeeld Vlaanderen een gewin voor het Belgisch niveau kan worden. M.a.w. wat u aanbrengt, is slechts gedacht vanuit een negatieve gedachte. Een die u evenwel tracht te vermommen en te verkopen onder het mom "België goed laten functioneren".
Zelfde opmerking als voor Jacob : u moet uw eigen opvattingen niet op mij projecteren.

Maar ja, blijkbaar is Judge Dredd effen gepasseerd, en hij heeft het proces gevoerd.
Oud 6 juni 2013, 10:29   #158
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan begrijpt u mij totaal verkeerd...
Ik wil te weten komen wat U werkelijk beweegt, waar die identifikatie met België vandaan komt.

Maar ge hoeft het natuurlijk niet uit de doeken te doen, als ge echt niet wilt; ik beschouw U uiteindelijk gewoon maar als willekeurig studieobjekt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juni 2013 om 10:30.
Oud 6 juni 2013, 10:35   #159
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zelfde opmerking als voor Jacob : u moet uw eigen opvattingen niet op mij projecteren.
Wat we willen doen, is blootleggen waar het werkelijk om gaat, de ware inzet en bedoeling van de diskussie naar voren brengen.

Zoals elke zet van een schaakspeler op zich niet belangrijk is; de achterliggende bedoeling is van de andere mat te zetten en de partij te winnen.

De zet die U hier doet zou volstrekt kunnen vervangen worden door de zet die men hier doet:
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=66

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juni 2013 om 10:39.
Oud 6 juni 2013, 11:09   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, lees er de Belgische grondwet maar eens goed op na.

Wikipedia.
De Gemeenschappen en GewestenBelgië was oorspronkelijk een unitaire Staat, zonder deelstaten. De communautaire problemen tussen Nederlandstaligen en Franstaligen maakten een behoud van deze structuren onmogelijk. Op taalvlak werd een regeling uitgewerkt in de taalwetgeving, wat echter niet voldoende bleek. Een ruimere autonomie werd daarom uitgewerkt in de staatshervorming.

Inrichting
België is een federale Staat, samengesteld uit de gemeenschappen en de gewesten (art. 1). In tegenstellingen tot andere federale Staten heeft België dus twee types van deelstaten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juni 2013 om 11:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be