![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat de Lijn een succes is, is te danken aan het typische karakter van busdiensten. Ten eerste zijn bussen vooral erg lokaal, dus beheer je die beter op lokalere niveaus. Ten tweede vergt een bus helemaal niet de immense infrastructuur die een trein wel eist. Zie je Vlaanderen al op zijn eentje een Eurostar-verbinding met Antwerpen bekomen? NAtuurlijk niet, dit kon enkel tot Brussel, de enige (en trouwens niet-Vlaamse) stad in Belgie waarvoor het sop de kool waard was. Zie je Wallonie al op zijn eentje Thalys-verbindingen met Parijs en Keulen onderhouden? NAtuurlijk niet. Ik begrijp dat dit prive-bedrijven zijn, maar het tekent enkel het internationale karakter van het treinverkeer van de 21ste eeuw. Het enige waar eventueel iets valt voor te zeggen is het uitbaten van lokale lijnen in Vlaanderen, genre de Kusttram. Hiervoor zie ik eventueel wel voordelen om het lokaal te houden (meer is er immers niet vereist). Ik zie het trouwens al gebeuren dat men 3 tickets moet kopen om tot de ardennen te geraken, 1 voor de vlaamse treinen, 1 voor de brusselse treinen en 1 voor de waalse treinen. Waar is zoiets nu goed voor?
![]() |
![]() |
#144 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Minister-President
|
![]() Zelfs autonome vervoersmaatschappijen kunnen samenwerken, kijk naar wat er in Duitsland gebeurt met hun Zweckverbande (vereniging van gemeentes die samen bepalen wat de voorwaarden zijn voor de vervoerders), Verkehrsverbünden (de vereniging van de vervoerders om het allemaal te organiseren), en de landelijke coördinatie, waar bijvoorbeeld over eengemaakte tarieven wordt beslist (elke gemeente kan wel nog altijd zelf bijbetalen voor bijvoorbeeld gratis tickets, zoals bij De Lijn in Hasselt), lijnen die buiten het Zweckverband worden georganiseerd (verdeelsleutel voor de kosten, bijvoorbeeld, zodat een buslijn door een maatschappij wordt uitgebaat van buiten het eigen gebied, maar waar de overheid toch voor bijbetaald), of grote interregionale verbindingen.
Niettemin, om alles onder te brengen in een holding blijft m.i. toch eenvoudiger. Je moet dan alleen de controle van de lagere beleidsniveau's bewaren. Door de structuur van het spoornet, met IC-lijnen, lokaallijnen, en alles daartussen, laat de NMBS niet toe, dat op bepaalde verbindingen stoptreinen rijden. Is het niet hemeltergend, dat een nationaal geleide maatschappij, aan lokale noden op dergelijke wijze niet wil voldoen? Ik denk bijvoorbeeld aan Gent-Antwerpen. Je zegt het zelf, lokale noden worden best lokaal vastgesteld. En (mee)gefinancierd. En dat is onmogelijk in de unitair geleide NMBS. De NMBS mag best federaal blijven, maar moet dan wel ook de subfederale niveau's, gewest, provincie en/of gemeentes, durven laten meespelen. Federaal kan nog altijd besloten worden tot een tariefintegratie, naar het voorbeeld van het Jumpticket in Brussel.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Minister-President
|
![]() gm10, probeer eens aan het internationaal loket van uw station, of bij uw reisagent. Enig nadeel: je betaalt een toeslag, omdat het een internationaal biljet is...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#151 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Gouverneur
|
![]() Hier zitten blijkbaar enkele zotten die de splitsing van de NMBS wensen. Waarom ook niet.
Enkele vraagjes:
![]() |
#153 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Onze buslijnen zijn vooral gericht op twee grote steden: Brussel en Leuven. In Brussel bedienen we naast een aantal belangrijke metrostations (waar u kunt overstappen op het metronet van de MIVB) ook de grote knooppunten van openbaar vervoer: de NMBS-stations Brussel Noord en Brussel Zuid. Deze twee stations bieden niet alleen een overvloed aan nationale en internationale treinen, maar zijn ook een overstappunt tussen onze verschillende lijnen Laatst gewijzigd door Public energy : 24 januari 2005 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() [/size] Laatst gewijzigd door Public energy : 24 januari 2005 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
dat is géén enkel probleem daarom natuurlijk, dat ze momenteel het station Antwerpen-Centraal voor doorritten klaarmaken (tunnelke eronder) PS: als ge moet draaien in een station is dat wél een probleemke, (normale) treinen kunnen niet achteruitrijden... PPS: kmoet wel zeggen, de zware argumenten worden bovengehaald "[size=2]In Antwerpen-Centraal, en andere terminus-stations blijkt dat omkeren altans niet te veel problemen op te leveren" ![]() PPPS: op de ![]() [/size]
Laatst gewijzigd door rodeo : 24 januari 2005 om 15:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
ge kunt genen trein duwen (cfr: auto-met-caravan) snappie snappie? hier in het station, was er ne keer een stagiair aant rijden (met nen trein), hij reed te ver. Heeft een half uur geduurd vooraleer een andere locomotief de trein wat naar achter kon trekken, zodat hij tot op het perron kwam. Of hoe je blijkbaar (met dat type trein) NIET achteruit kan rijden. IVM die lussen, er zijn idd lussen (voor wat liggen al die wissels als je een station binnenrijdt?) [je hebt natuurlijk heel wat plaats nodig voor zo'n lus] [size=1]Of treinen nen versnellingsbak hebben weet ik niet, maar ze rijden allesinds op elektriek, en elektrische auto's hebben geen versnellingsbak. ...[/size]
Laatst gewijzigd door rodeo : 24 januari 2005 om 15:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Minister-President
|
![]() De NMBS kampt hier ook met het algemeen probleem dat in België heerst, nl dat Vlaanderen en Wallonië een totaal verschillend ritme hebben.
Je moet eens vragen aan mensen die de twee landsgedeeltes controleren: voor een bepaald werk ( en zelfs de Vlamingen werken nog aan een traag ritme) hebben de Vlamingen een halve dag nodig, maar doen de Walen daar drie dagen over! En ik vertel echt geen fabeltjes; ik weet het uit de eerste hand! Anderzijds moet ik wel zeggen dat de treinen in Wallonië op kleine lijnen tot verleden jaar aftands waren en dat ik dergelijke treinen in Vlaanderen nergens zag rijden. Vanaf verleden jaar werd de lijn geëlectriseerd en nu rijden er deftige treinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Nog nooit naar Nederland geweest trouwens? Ook altijd één ticket. |
|
![]() |
![]() |