![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#142 | ||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Hij doet het maar weer!!! De statisten van Hendrik van der Noot zochten juist aansluiting bij die zogenaamde Hollandse bezetter!!! Wat een majeure afgang voor Hansie pansie!!! De werkelijke naam voor deze confederatie was trouwens niet Verenigde Staten van België, maar Verenigde Belgische Staten, al is vanuit historisch oogpunt Verenigde Nederlandse Staten correcter en evenveel gebruikt. Citaat:
De Belgische revolutie van 1830 was een liberale revolte die tot doel had de Zuidelijke Nederlanden in te lijven bij Frankrijk, weg van de Lage Landen, in een unitair staatsverband. Dus kort samengevat: 1789: conservatief, pro-Nederlands, confederaal 1830: liberaal, anti-Nederlands, unitair Verdorie, zelfs ik zou in 1789 een revolutionair geweest zijn, en niet in 1830. Kortom: u heeft ergens wel iets gelezen, maar u weet er niets van af...
|
|
|
|
#143 | |
|
|
Citaat:
12500 kiezers over heel België, dat is eerder 0,2% van de stemmen...
|
|
|
|
#144 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#145 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#146 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#147 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hij heeft dat bijna woordelijk verklaard zoals ik het hier heb geschreven. Of hij dat nu meende of hij gewoon uit was om te provoceren, weet ik natuurlijk niet. |
|
|
|
|
|
|
#148 |
|
Banneling
|
Vandenberghe, u liegt dat u zwart ziet. Maar dat zijn we ondertussen gewoon van u.
Bovendien, Alecia, spreekt u daar over het verleden: in België zijn de talen reeds sinds lang gelijkwaardig en de B.U.B. wenst dat ook zo te behouden. Wat is dan het probleem? |
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Banneling
|
Citaat:
1830: zeer juist. Gemene deler: onafhankelijkheid van de Zuidelijke Nederlanden of België (dat zijn synoniemen). |
|
|
|
|
|
|
#150 |
|
Parlementslid
|
Hans, koop u aub een gameboy en hou u daar nuttig mee bezig.
Dit forum zal u eeuwig dankbaar zijn. |
|
|
|
|
|
#151 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ook hier lieg ik niet, maar herhaal ik wat u ooit gesteld heeft. Jammer genoeg is een groot deel van de oude berichten en reeksen bij de overzetting hier niet meer geplaatst. Ik kan het dus niet meer opzoeken. Maar u heeft weldegelijk gesteld dat het misschien beter ware dat Vlaanderen verfranst zou zijn, zodanig dat er dan geen communautaire problemen meer waren. Dat heeft u weldegelijk gezegd. |
|
|
|
|
|
|
#152 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bijvoorbeeld, ik neem de zuidelijke Nederlanden, Luik, Stavelot en Bouillon van de 16e eeuw. Niet echt onmiddellijk een "synoniemkaart" van België: ![]() Dan in de 18e eeuw. Ook dit lijkt me geen "synoniemkaart" te zijn: ![]() En dan de territoriale indeling van de bij Frankrijk gevoegde zuidelijke Nederlanden (indeling die later nog eens drie maal zal worden gewijzigd onder Frans bestuur). Min of meer België, maar merk het grote stuk Bouillon en omstreken dat er niet bijhoorde (voorbij het blauwe lijntje dat hele gebied in het wit). Maar op dat moment is er geen sprake meer van de zuidelijke Nederlanden. Dan zijn de aloude vorstendommen afgeschaft, hun onafhankelijkheid eveneens en zijn ze een onverbrekelijk deel geworden van de Franse Republiek. ![]() Het latere België ontstaat dankzij de tussenkomst van Engeland dat het voortbestaan van de Belgische staat gewaarborgd wil zien. Op die manier weet GB de annexatiepogingen van Frankrijk te verijdelen (want dat was natuurlijk de bedoeling van de ongeregeldheden in 1830) en tegelijkertijd verzwakt ze een concurrent, nl. het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Ideaal dus. Maar koning Willem I liet zich nog niet doen. Waren toen de Franse troepen niet tussengekomen, dan was het losgescheurde gebied weer bij Nederland gekomen. België zal vanaf dan volledig in het vaarwater van Frankrijk zitten, iets wat we tot op heden nog zien. |
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Banneling
|
Muggenzifter ! De vormen van het latere België van 1789 en 1830 zijn duidelijk zichtbaar !
|
|
|
|
|
|
#154 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#156 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En over die vormen. Vergelijk eens de Oostenrijkse Nederlanden uit de 16e eeuw met het latere België: daar gaat een enorm gat in de kaart. Het eigenlijke prinsbisdom Luik, het leenroerige Land van Loon, Stavelot, Bouillon en nog wat kleinere heerlijkheden en enclaves behoorden daar niet toe. Ook zien we dat de grenzen van een aantal Zuid-Nederlandse vorstendommen de huidige Belgische grenzen ruim overschreden: waar men ook kijkt de grenzen vallen nergens samen. De gelijkenis is wel frappant met de door de Fransen aangehechte gebieden. Maar toen was er geen sprake meer van de zuidelijke Nederlanden en past een afzonderlijk kaartje eigenlijk niet meer: de departementen maakten gewoon een onverbrekelijk deel uit van de Franse Republiek, net als het departement Le Nord. Er was geen enkel verschil. |
|
|
|
|
|
|
#157 | |||
|
|
Citaat:
De revolutie van 1789 was in zijn geheel een Nederlandse aangelegenheid. Nog een verschil met 1830 was dat in de Nederlandstalige delen men vlotjes meedeed, maar dat men in Wallonië moest tussenbeide komen. Omgekeerd reageerde men in 1830 nogal lauw in Vlaanderen -dat orangistisch was!- en moest men Waalse en Franse bendes sturen om hier het wettelijke gezag te vernietigen. Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#158 |
|
Banneling
|
in de Belgische schoolboekjes. na de uitvoering van "La Muette de Portici" in de munt in brussel brak een spontane volksopstand plaats'. Wie wil mij eens komen vertellen, wie in 1830 naar een opera ging kijken?
Laatst gewijzigd door giserke : 11 augustus 2004 om 20:08. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Minister-President
|
Het belgische volk! (woehahahaha)
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
|
|
|
|
|
#160 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 augustus 2004 om 08:10. |
|