![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het Vlaams Blok eiste een referendum; en daar heeft hij zich niet achter gesteld, maar nu zou er wel een referendum moeten komen? Voor mij mogen er voor ALLE belangrijke beslissingen een referendum komen; zoals het Zwitsers model! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een daad stellen. Je mag wel proberen mijn ideologie bekampen, en uitleggen waarom mijn onverdraagbare kop jou zo stoort. Of de meerderheid der verstandige mensen daar interesse voor gaat betonen, is een andere zaak. Het is dus weldegelijk heel simpel.
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Referenda zijn totaal zonder nuance. de uitslag, is dikwijls het resultaat van het "opbod" van twee strekkingen 8) . Een beetje zoals verkiezingen dus .
![]() |
#144 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar mag ik weldegelijk selectief in zijn. Ik zou b.v. nooit een anti-monarchie-referendum mee op gang helpen trekken, laat staan het steunen. Ik zou het bekampen door zoveel mogelijk pro-stemmers te proberen ronselen, en op de bewuste dag tegen afschaffing te stemmen, doch dit alles zonder het principe van het referendum zelve in vraag te stellen. Ik hoef niet elk referendum te steunen, omdat ik het principe van referenda genegen ben. Dat verschil zou je toch moeten snappen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar past een klare expressie van de wil der meerderheid. Ben jij misschien voorstander van wattige wolkige onduidelijkheid in de traditie der tsjeven?
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En niet die paar peren die dan nog MOETEN stemmen tegen hun goesting, ompdat hun fractie het hen zo voorschrijft. Dus geheime stemming steeds en altijd in het parlement. Ik geef U een voorbeeld. Evergem had een schepen voor de groenfractie. Die man wou na drie jaar zijn zetel en WEDDE aan de het andere gemeenteraadslid van groen doorgeven. Normaal is er geen enkel vuiltje aan de lucht, want de meerderheid moet zo wie zo de groennen steunen. Wel de groenen hebben het verloren, en er zit een schepen vanuit de oppositie! En dat kan er gebeuren met geheime stemmingen. De dame in kwestie had reeds verschillende interwieuw afgelegd in de pers, over hetgene ze zou gaan verwezelijken. Ze had haar werk reeds opgezegd, want ze was nu schepenen. Maar ze kon alles afblazen. Eerlijk is eerlijk, bij een geheime stemming kan de volksvetegenwoordiger zijn eigen mening laten tellen, en niet ide van de partij! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mij is het parlement een bende knopkesduwers zonder enig politiek inzicht. Ze stemmen steeds de partijlijn! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
voor uiterst belangrijke beslissingen, stel nu eens de splitsing van belgie, kan je bv aan 49.5% pro en 50.5% contra zitten ik zou wel eens willen weten wat er zo democratisch is een het in de maag gesplitst krijgen van beslissingen die, laat ons eerlijk zijn, afhankelijk zijn van statistische oneffenheden hadden de belgen bv de week ervoor zich niet geplaatst voor het WK, dan was er misschien 50.5% pro geweest dus ook al is de helft van de bevolking tegen, dan nog kunnen uiterst belangrijke beslissingen opgedrongen worden en soms is een referendum gewoon overbodig neem nu grondwetswijzingen in de huidige grondwet is vastgelegd dat men een voorstel tot wijziging moet indienen VOOR de parlementaire verkiezingen op deze manier krijgt het volk de kans om te oordelen of het deze grondwetswijziging ziet zitten waarom zou je dan nog een referendum moeten hebben? bovendien, democratie is veel meer dan het volk raadplegen, volgens mij het is een constante controle die de verschillende machten op elkaar uitvoeren, waarbij het volk uiteindelijk 1 tak van de macht beoordeelt als men de democratie wil uitdiepen, dat men dat bv de innige band tussen regering en parlement probeert door te knippen, zodat het parlement effectief doet wat het zou moeten doen (wetten maken) en de regering zich beperkt tot hun officiele taak (wetten uitvoeren)
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 16 augustus 2004 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dan zal U wel tevreden zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en hen daarom de ultieme beslissingsmacht wenst te onzeggen, dan hoop ik dat je jezelf het etiket democraat niet opspeldt.
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ons politieke bestel is in het beste geval een particratie, waar de uiteindelijke beslissingsmacht ligt bij een politieke elite die haar mandaten afdwong via verplichte verkiezingen. Geen enkele vorm van democratie is de ultieme, misschien betekent democratie zelf ook niet het oniddelijke paradijs op aarde, maar als je jezelf tot de democraten in de ware zin van het woord wenst te rekenen, dan moet je simpelweg de basisdefinitie onderschrijven, dewelke bijna strikt ethymologisch te nemen valt: volksheerschappij. M.a.w.: "In een democratie ligt de souvereiniteit en uiteindelijke beslissingsmacht bij de burger" Het Belgische systeem is dus slechts een klein stapje in de goede richting, maar het een democratie heten is koudweg liegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer ik over referenda praat, dan bedoel ik het referendum op volksinitiatief. Niet de bevraging van bovenaf, of het plebisciet. Uiteraard moeten onze vertegenwoordigers hun verantwoordelijkheden opnemen, en hun job doen, maar de burgers behoeven daarnaast een instrument om wars van partijgrenzen of koppelverkoop van programmapunten, hun wil te kunnen afdwingen, en de politieke elite terecht te wijzen.
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan komen er debatten, informatie op nationale of lokale tv, en dan wordt pro en contra objectief samengevat in een folder. Vervolgens wordt het referendum aangeboden bij een of andere vertegenwoordigende verkiezing, voor wie wenst zijn stem uit te brengen. Om klaar zicht te krijgen in de aard van het bindend referendum op volksinitiatief (BROV) raad ik je aan om het boek van Jos Verhulst "Het verdiepen van de democratie" eens door te nemen. Het leest supervlot, en is zelfs on-line te raadplegen of binnen te halen. http://www.wit-be.org/publicaties/index.html Ik wed dat vele van je vooroordelen tegen referenda als sneeuw voor de zon verdwijnen.......
![]() |
![]() |