Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe interpreteert u de groet die Karel Dillen op onderstaande foto bracht?
Het is de Hitlergroet 25 58,14%
Het is de Romeinse groet 7 16,28%
Geen van beiden, het is een rebelse groet 7 16,28%
Ik weet het niet 4 9,30%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2004, 20:17   #141
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Toch wel vreemd dat sommige forummers hier een probleem hebben als wij Dillen een fascist noemen. Diezelfde Dillen die jaren terug verklaarde "fascist is voor mij een eretitel'. Blijkbaar kent de man zichzelf beter dan zijn volgelingen denken dat ze hem kennen. 8)
Als deze opmerking (onder meer) op mij slaat, dan reken ik dat je persoonlijk aan... Ik heb niks, maar dan ook niks te maken met het uitschot van het VB.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 20:32   #142
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Zeker onder het motto "Ik wil het niet gezegd hebben, maar ik zeg het toch maar". Waarom staat dit dan onder communautaire discussie's?
Dit is een peiling ossaert, waar de forumgebruikers gevraagd wordt hoe ze de deze groet interpreteren.

Wat ik in dit topic zeg, is een mening zoals die van u, van de Garde, van thePiano, van Superstaaf, van Radicaal, van JVDB.............. En dus mag ik die verkondigen.

Eerlijk gezegd wist ik niet goed waar ik deze topic zou plaatsen. Misschien had "partijdiscussies" een betere plaats geweest. Koetjes en Kalfjes zeker niet, want daar zit men nu al te klagen dat het er teveel over politiek gaat, en daar is het onderwerp te serieus voor. Ik heb het bij communautair geopend, omdat het een vervolg was van een discussie met Luc Broes, in de topic: Ijzerbedevaart pleit voor ontvoogding. (eveneens onder communautair).

Voor mijn part mogen de moderators dit onderwerp verplaatsen naar "partijdiscussies". Maar stoort het u nu echt zo erg dat het bij communautair staat? Je kan dit onderwerp ook gewoon links laten liggen als het je niet interesseert. U HOEFT maw dit topic niet te openen.

Laatst gewijzigd door Yann : 26 augustus 2004 om 20:34.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 20:40   #143
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Als deze opmerking (onder meer) op mij slaat, dan reken ik dat je persoonlijk aan... Ik heb niks, maar dan ook niks te maken met het uitschot van het VB.
Dat is tenminste een duidelijk standpunt. En nu maar hopen dat niemand er zich persoonlijk door aangesproken voelt.

Laatst gewijzigd door thePiano : 26 augustus 2004 om 20:41.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 20:41   #144
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Voil�*!
Wat maakt het ons dan een zak uit?
Wat heeft het voor zin dat wij er een interpretatie aan te geven?

Dillens politieke stellingen, daden of non-acties, zeggen heel wat meer dan die onozelheden van de hitlergroet. Ik beschouw het dan ook als een voorwendsel tot discussie in deze politieke en journalistieke komkommertijd.
Het is niet omdat we nooit zullen te weten komen wat Karel Dillen op dat moment bezielde, dat we het niet bespreekbaar kunnen maken. Daar dient een forum tenslotte voor. Ik ben nieuwsgierig wat de meerderheid uit deze groet kan afleiden. Deze foto is mij nog niet zo lang geleden onder ogen gekomen. Ik weet er dus bitter weinig over. En het was vooral mijn intentie om informatie hieromtrent te vergaren, juist omdat het mij interesseert. Het was niet mijn bedoeling om alle Vlaams-nationalisten in het fascistische verdomhoekje te duwen, in tegendeel. Dit topic bewijst dat er toch Vlaams-nationalisten bestaan die zich hier openlijk tegen verzetten, en eerlijk gezegd, dat stemt me blij.
Oud 26 augustus 2004, 21:09   #145
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Toch wel vreemd dat sommige forummers hier een probleem hebben als wij Dillen een fascist noemen. Diezelfde Dillen die jaren terug verklaarde "fascist is voor mij een eretitel'.
In welke context, Hugo?

Volgens jou was hij toch een 'nazi'? Jullie maken geen onderscheid tussen 'nazi' en 'fascist', maar Karel Dillen is intelligent en zal dat wel doen.

Mijnheer Dillen bedoelt hier wellicht dat hij de beledigingen van de linksen beschouwt als eretitels. Scheldwoorden kunnen eretitels worden, wanneer men weet uit welke hoek ze komen.

Laatst gewijzigd door PAJOT : 26 augustus 2004 om 21:11.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 21:32   #146
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
In welke context, Hugo?

Volgens jou was hij toch een 'nazi'? Jullie maken geen onderscheid tussen 'nazi' en 'fascist', maar Karel Dillen is intelligent en zal dat wel doen.

Mijnheer Dillen bedoelt hier wellicht dat hij de beledigingen van de linksen beschouwt als eretitels. Scheldwoorden kunnen eretitels worden, wanneer men weet uit welke hoek ze komen.
Fascisme komt van Italië en Mussolini, nazisme van Adolf Hitler en zijn Verknipte Rijk. Zoals je weet waren het bondgenoten en dikke vrienden. Als wij fascisten en nazi's door elkaar haspelen zitten we er historisch gezien nooit ver naast
Oud 27 augustus 2004, 09:25   #147
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fascisme komt van Italië en Mussolini, nazisme van Adolf Hitler en zijn Verknipte Rijk. Zoals je weet waren het bondgenoten en dikke vrienden. Als wij fascisten en nazi's door elkaar haspelen zitten we er historisch gezien nooit ver naast
internationale betrekkingen zijn soms een raar verhaal. Maar haspel je dan ook de Sovjet Unie en Duitsland door elkaar wegens het Molotov-Von Ribbentrop verdrag?

Kom Hugo, het waren twee landen die elk door hun visie op het buitenland nu eenmaal niet anders konden dan samen komen.

Overigens, Dolf was een grote fan van Mussolini (zolang die geen oorlog voerde toch).
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 10:59   #148
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Overigens, Dolf was een grote fan van Mussolini (zolang die geen oorlog voerde toch).
Joris Van Severen (Verdinaso), één van de helden van het V. Blok en extreemrechts, was ook een grote fan van Mussolini. Van Severen noemde zichzelf ook de enige echte Vlaamse Fascist, anti-democraat en anti-parlementair.

Zo schrijft Van Severen halverwege 1930 over zijn afkeer van het parlement aan Carel Gerretson: [size=2]" De echte Vlaams-nationale actie ligt buiten het parlement en buiten het parlementarisme. Zij moet een staat in de staat vormen en wel op prefiguratieve wijze. Duizend mannen, geestelijk geschoold door een solide en coherente doctrine, tuchtvol aaneengesloten in een falanks. Die duizend mannen zouden zulk een geweldige kracht uitstralen dat zijn in tien jaar er tienduizend van hun soort zouden gevormd hebben. Alzo zou daar staan, paraat en dynamisch, de jonge Vlaams-nationale aristocratie die de komende staat in handen zou nemen en die de staat zou leiden met een gezag en een beleid die overal bewondering zou afdwingen. Utopie? In geloof niet aan zulke dooddoeners. Kijk maar wat Mussolini heeft gerealiseerd."[/size]

In zijn nieuwjaarstoespraak uit 1934 stelde Van Severen: "dat het Verdinaso de enige vertegenwoordiger in Dietsland is van de internationale fascistische beweging."

De stijl en de rituelen van de nazi's met hun SA (Sturmabteilungen) en Benito Mussolini's fascistische Zwarthemden Militie (La Milizia Nazionale opgericht in 1923) wordt klakkeloos overgenomen in zijn Dietsche Militie.

Oud 27 augustus 2004, 11:08   #149
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Joris Van Severen (Verdinaso), één van de helden van het V. Blok en extreemrechts, was ook een grote fan van Mussolini. Van Severen noemde zichzelf ook de enige echte Vlaamse Fascist, anti-democraat en anti-parlementair.

Zo schrijft Van Severen halverwege 1930 over zijn afkeer van het parlement aan Carel Gerretson: [size=2]" De echte Vlaams-nationale actie ligt buiten het parlement en buiten het parlementarisme. Zij moet een staat in de staat vormen en wel op prefiguratieve wijze. Duizend mannen, geestelijk geschoold door een solide en coherente doctrine, tuchtvol aaneengesloten in een falanks. Die duizend mannen zouden zulk een geweldige kracht uitstralen dat zijn in tien jaar er tienduizend van hun soort zouden gevormd hebben. Alzo zou daar staan, paraat en dynamisch, de jonge Vlaams-nationale aristocratie die de komende staat in handen zou nemen en die de staat zou leiden met een gezag en een beleid die overal bewondering zou afdwingen. Utopie? In geloof niet aan zulke dooddoeners. Kijk maar wat Mussolini heeft gerealiseerd."[/size]

In zijn nieuwjaarstoespraak uit 1934 stelde Van Severen: "dat het Verdinaso de enige vertegenwoordiger in Dietsland is van de internationale fascistische beweging."

De stijl en de rituelen van de nazi's met hun SA (Sturmabteilungen) en Benito Mussolini's fascistische Zwarthemden Militie (La Milizia Nazionale opgericht in 1923) wordt klakkeloos overgenomen in zijn Dietsche Militie.

Dat was de mode in vele landen: Spanje, Portugal, Roemenië, Nederland, enz.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 11:11   #150
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Dat was de mode in vele landen: Spanje, Portugal, Roemenië, Nederland, enz.
... Vlaanderen... Wallonnië...

Gelukkig dat niet iedereen die 'mode' volgde, anders zaten we er nog mee opgescheept.
Oud 27 augustus 2004, 11:20   #151
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Gelukkig dat niet iedereen die 'mode' volgde, anders zaten we er nog mee opgescheept.
Fijn dat zijn dus landen. Goed zo, houden zo dit idee.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 11:28   #152
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Van Severen heeft wel meer bochten gemaakt in zijn leven: van aanhanger van de Russische revolutie begin de jaren '20, tot Vlaamsnationaal kamerlid eind de jaren '20, Grootnederlander bij het begin van het Verdinaso en Belgicist eind de jaren '30. Feit is dat hij nooit hoog opgelopen heeft met het nazisme.

Nu, over het fascistisch gehalte van Van Severen is er in historische kringen toch enige discussie. Zeev Sternhell vond hem alleszins geen fascist. Daar had hij Hendrik De Man voor of het Legion National, waar de familie Nothomb aan verbonden was.

En dat van die milities? Zelfs de anti-oorlogs liga-militanten hadden een uniform met strikte discipline.

Vlaamse milities bestonden al van in de jaren '20. Niks nieuws dus.

En oh ja, antwoord misschien ook eens op die bedenking over buitenlandse politiek. Want daar had Van Severen eigenlijk niks mee te maken.

Laatst gewijzigd door De Garde : 27 augustus 2004 om 11:29.
Oud 27 augustus 2004, 11:28   #153
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Fijn dat zijn dus landen. Goed zo, houden zo dit idee.
Tijdens WOII kon Vlaanderen hooguit een Duitse provincie worden met het Duits als voertaal. Veel meer zat er niet in voor de Vlaamse fascisten van die tijd. Staf de Clercq (VNV) hoopte op meer maar greep naast de prijzen en draaide zich om in zijn graf.
Oud 27 augustus 2004, 11:30   #154
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Je zal in alle landen wel geuniformeerde bewegingen tegenkomen in de jaren '30. Het is maar hoe je bepaalde dingen tegen het licht wil houden.
Oud 27 augustus 2004, 11:32   #155
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tijdens WOII kon Vlaanderen hooguit een Duitse provincie worden met het Duits als voertaal. Veel meer zat er niet in voor de Vlaamse fascisten van die tijd. Staf de Clercq (VNV) hoopte op meer maar greep naast de prijzen en draaide zich om in zijn graf.
Fout, men heeft hem omgedraaid met dynamiet.

En voor de rest: de Belgische staat had meer dan genoeg gedaan om een tweede collaboratie voor elkaar te krijgen. Je moet me anders maar eens uitleggen waarom mensen die in veel gevallen in 14-18 modder hadden gevreten aan de Ijzer ineens met de Duitsers wilden collaboreren.
Oud 27 augustus 2004, 11:34   #156
thePiano

Standaard

Citaat:
Van Severen heeft wel meer bochten gemaakt in zijn leven: van aanhanger van de Russische revolutie begin de jaren '20, tot Vlaamsnationaal kamerlid eind de jaren '20, Grootnederlander bij het begin van het Verdinaso en Belgicist eind de jaren '30. Feit is dat hij nooit hoog opgelopen heeft met het nazisme.

Nu, over het fascistisch gehalte van Van Severen is er in historische kringen toch enige discussie. Zeev Sternhell vond hem alleszins geen fascist. Daar had hij Hendrik De Man voor of het Legion National, waar de familie Nothomb aan verbonden was.

En dat van die milities? Zelfs de anti-oorlogs liga-militanten hadden een uniform met strikte discipline.

Vlaamse milities bestonden al van in de jaren '20. Niks nieuws dus.

En oh ja, antwoord misschien ook eens op die bedenking over buitenlandse politiek. Want daar had Van Severen eigenlijk niks mee te maken.
Klopt, het bochtenwerk van Van Severen blijft opmerkelijk. Als je over Van Severen spreekt is het belangrijk dat je steeds de periode erbij vermeld, voor of n�* de Nieuwe Marsrichting bv. Maar als Van Severen zichzelf een fascist vind, ben ik eerder geneigd hem te geloven dan bv Zeev Sternhell.

In 1934 kreeg Van Severens militie te maken met de wet op de privémilities die speciaal voor hem werd gemaakt. Diezelfde wet zal vele jaren later opnieuw gebruikt worden om de VMO van Bert Eriksson op te doeken.

Laatst gewijzigd door thePiano : 27 augustus 2004 om 11:37.
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2004, 11:36   #157
thePiano

Standaard

Citaat:
Fout, men heeft hem omgedraaid met dynamiet.

En voor de rest: de Belgische staat had meer dan genoeg gedaan om een tweede collaboratie voor elkaar te krijgen. Je moet me anders maar eens uitleggen waarom mensen die in veel gevallen in 14-18 modder hadden gevreten aan de Ijzer ineens met de Duitsers wilden collaboreren.
Niet alle flamingante frontsoldaten zijn in die collaboratie gestapt. Het was een kwestie van keuze. Borms deed het zelfs twee keer, vandaar ook dat hij voor het vuurpeloton kwam.
Oud 27 augustus 2004, 11:40   #158
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Klopt, het bochtenwerk van Van Severen blijft opmerkelijk. Als je over Van Severen spreekt is het belangrijk dat je steeds de periode erbij vermeld, voor of n�* de Nieuwe Marsrichting bv. Maar als Van Severen zichzelf een fascist vind, ben ik eerder geneigd hem te geloven dan bv Zeev Sternhell.

In 1934 kreeg Van Severens militie te maken met de wet op de privémilities die speciaal voor hem werd gemaakt. Diezelfde wet zal vele jaren later opnieuw gebruikt worden om de VMO van Bert Eriksson op te doeken.
Ja jong, maar Sternhell wordt wel aanzien als een theoreticus die het fascisme bestudeerd heeft. Je loopt bij Van Severen nogal makkelijk het risico uit één van zijn bochten te vliegen met citaten.

En die militie: dat klopt. Maar die was te omzeilen (fanfare, met werktuigen rondlopen). Het enige wat niet meer mocht was de stok. Ook bedoeld voor de Leuvense en Gentse studenten overigens die ook hun veldslagen uitvochten in die tijd.
Oud 27 augustus 2004, 11:42   #159
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet alle flamingante frontsoldaten zijn in die collaboratie gestapt. Het was een kwestie van keuze. Borms deed het zelfs twee keer, vandaar ook dat hij voor het vuurpeloton kwam.
Klopt. Maar het blijft opmerkelijk. Los daarvan: er zijn er maar heel weinig in het verzet gegaan (ik herinner mij juist een paar Dinaso's). Passieve collaboratie dan?
Oud 27 augustus 2004, 14:11   #160
thePiano

Standaard

Citaat:
Ja jong, maar Sternhell wordt wel aanzien als een theoreticus die het fascisme bestudeerd heeft. Je loopt bij Van Severen nogal makkelijk het risico uit één van zijn bochten te vliegen met citaten.

En die militie: dat klopt. Maar die was te omzeilen (fanfare, met werktuigen rondlopen). Het enige wat niet meer mocht was de stok. Ook bedoeld voor de Leuvense en Gentse studenten overigens die ook hun veldslagen uitvochten in die tijd.
Ook de VMO probeerde dat. Opeens klonk het dat voortaan VMO stond 'Voor Meer Ontspanning' en dat het een turnkring voor volwassen werd. Eriksson lachte zich een aap, voor zover hij niet dronken neerzeeg bij elke après-gymnastiek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be