![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe interpreteert u de groet die Karel Dillen op onderstaande foto bracht? | |||
Het is de Hitlergroet |
![]() ![]() ![]() |
25 | 58,14% |
Het is de Romeinse groet |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
Geen van beiden, het is een rebelse groet |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
Ik weet het niet |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,30% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat ik in dit topic zeg, is een mening zoals die van u, van de Garde, van thePiano, van Superstaaf, van Radicaal, van JVDB.............. En dus mag ik die verkondigen. Eerlijk gezegd wist ik niet goed waar ik deze topic zou plaatsen. Misschien had "partijdiscussies" een betere plaats geweest. Koetjes en Kalfjes zeker niet, want daar zit men nu al te klagen dat het er teveel over politiek gaat, en daar is het onderwerp te serieus voor. Ik heb het bij communautair geopend, omdat het een vervolg was van een discussie met Luc Broes, in de topic: Ijzerbedevaart pleit voor ontvoogding. (eveneens onder communautair). Voor mijn part mogen de moderators dit onderwerp verplaatsen naar "partijdiscussies". Maar stoort het u nu echt zo erg dat het bij communautair staat? Je kan dit onderwerp ook gewoon links laten liggen als het je niet interesseert. U HOEFT maw dit topic niet te openen.
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 26 augustus 2004 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 26 augustus 2004 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volgens jou was hij toch een 'nazi'? Jullie maken geen onderscheid tussen 'nazi' en 'fascist', maar Karel Dillen is intelligent en zal dat wel doen. Mijnheer Dillen bedoelt hier wellicht dat hij de beledigingen van de linksen beschouwt als eretitels. Scheldwoorden kunnen eretitels worden, wanneer men weet uit welke hoek ze komen. Laatst gewijzigd door PAJOT : 26 augustus 2004 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#147 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kom Hugo, het waren twee landen die elk door hun visie op het buitenland nu eenmaal niet anders konden dan samen komen. Overigens, Dolf was een grote fan van Mussolini (zolang die geen oorlog voerde toch). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Zo schrijft Van Severen halverwege 1930 over zijn afkeer van het parlement aan Carel Gerretson: [size=2]" De echte Vlaams-nationale actie ligt buiten het parlement en buiten het parlementarisme. Zij moet een staat in de staat vormen en wel op prefiguratieve wijze. Duizend mannen, geestelijk geschoold door een solide en coherente doctrine, tuchtvol aaneengesloten in een falanks. Die duizend mannen zouden zulk een geweldige kracht uitstralen dat zijn in tien jaar er tienduizend van hun soort zouden gevormd hebben. Alzo zou daar staan, paraat en dynamisch, de jonge Vlaams-nationale aristocratie die de komende staat in handen zou nemen en die de staat zou leiden met een gezag en een beleid die overal bewondering zou afdwingen. Utopie? In geloof niet aan zulke dooddoeners. Kijk maar wat Mussolini heeft gerealiseerd."[/size] In zijn nieuwjaarstoespraak uit 1934 stelde Van Severen: "dat het Verdinaso de enige vertegenwoordiger in Dietsland is van de internationale fascistische beweging." De stijl en de rituelen van de nazi's met hun SA (Sturmabteilungen) en Benito Mussolini's fascistische Zwarthemden Militie (La Milizia Nazionale opgericht in 1923) wordt klakkeloos overgenomen in zijn Dietsche Militie. ![]()
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Gelukkig dat niet iedereen die 'mode' volgde, anders zaten we er nog mee opgescheept.
![]() |
![]() |
#151 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu, over het fascistisch gehalte van Van Severen is er in historische kringen toch enige discussie. Zeev Sternhell vond hem alleszins geen fascist. Daar had hij Hendrik De Man voor of het Legion National, waar de familie Nothomb aan verbonden was. En dat van die milities? Zelfs de anti-oorlogs liga-militanten hadden een uniform met strikte discipline. Vlaamse milities bestonden al van in de jaren '20. Niks nieuws dus. En oh ja, antwoord misschien ook eens op die bedenking over buitenlandse politiek. Want daar had Van Severen eigenlijk niks mee te maken. Laatst gewijzigd door De Garde : 27 augustus 2004 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#154 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En voor de rest: de Belgische staat had meer dan genoeg gedaan om een tweede collaboratie voor elkaar te krijgen. Je moet me anders maar eens uitleggen waarom mensen die in veel gevallen in 14-18 modder hadden gevreten aan de Ijzer ineens met de Duitsers wilden collaboreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
In 1934 kreeg Van Severens militie te maken met de wet op de privémilities die speciaal voor hem werd gemaakt. Diezelfde wet zal vele jaren later opnieuw gebruikt worden om de VMO van Bert Eriksson op te doeken.
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 27 augustus 2004 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#158 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En die militie: dat klopt. Maar die was te omzeilen (fanfare, met werktuigen rondlopen). Het enige wat niet meer mocht was de stok. Ook bedoeld voor de Leuvense en Gentse studenten overigens die ook hun veldslagen uitvochten in die tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |