Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 december 2013, 12:24   #141
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
2!!! Ik zie trouwens nog altijd niet in wat die mens nu eigenlijk heeft betekend voor ons Belgie?
Wat heeft Bolivar betekend voor België?
Oud 5 december 2013, 12:31   #142
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De gekende Bolivar plaats in Antwerpen

Hij heeft een groot deel van Zuid-Amerika afgesplitst van Spanje.

Deze mens toonde de weg aan Vlaanderen;blijf niet zitten bij Uw bezetter,maar kom op voor Uw eigen onafhankelijkheid.

Moest hij nog leven ,hij kreeg van mij direct een plaats op een N-VA lijst

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 5 december 2013 om 12:35.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 12:34   #143
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moéten we in Borgerhout een Terloplein hebben? Waarom moéten er straten bestaan die "Kruidlaan" heten of "Fruithoflaan"?
klopt volledig! laten we het terug "pad langs boer sjarel" noemen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 12:36   #144
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schreef dat reeds: Bolivar behoorde tot het gevolg van Napoleon voordat hij terug naar Zuid Amerika ging.

Net zoals we het Napoleondok hebben, en nog een aantal andere leuke herinneringen aan de Napoleontische tijd (de tentoonstelling had verleden jaar plaats) zal die "Bolivarplaats" een eerbetoon aan Simon Bolivar geweest zijn voor bewezen diensten in Antwerpen.

Wist U trouwens dat de huisnummering ook een gevolg was van de Napoleontische veranderingen? Voordien hadden de huizen een eigen naam vb. het Osterrieth Huis, het Karbonkel huis etc.... Napoleon ging belastingen heffen en voerde daarom de huisnummering in, zodat die heffingen bij de juiste personen terechtkwamen.

http://wdebelder.wordpress.com/2013/07/13/ik-mas-daar/

U geschiedenislessen wat oppoetsen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 5 december 2013 om 12:44.
Oud 5 december 2013, 12:36   #145
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
De gekende Bolivar plaats in Antwerpen

Hij heeft een groot deel van Zuid-Amerika afgesplitst van Spanje.

Deze mens toonde de weg aan Vlaanderen;blijf niet zitten bij Uw bezetter,maar kom op voor Uw eigen onafhankelijkheid.

Moest hij nog leven ,hij kreeg van mij direct een plaats op een N-VA lijst
Is dat niet zo'n beetje wat Al Khattabi wou?
Oud 5 december 2013, 12:43   #146
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik schreef dat reeds: Bolivar behoorde tot het gevolg van Napoleon voordat hij terug naar Zuid Amerika ging.

Net zoals we het Napoleondok hebben, en nog een aantal andere leuke herinneringen aan de Napoleontische tijd (de tentoonstelling had verleden jaar plaats) zal die "Bolivarplaats" een eerbetoon aan Simon Bolivar geweest zijn voor bewezen diensten in Antwerpen.

U geschiedenislessen wat oppoetsen.
Het Napoleondok heet zo omdat... Napoleon er de grondslag aan gaf. De keizer verbleef ook talloze malen in Antwerpen.

Bolivar tot het gevolg van Bonaparte... Ja, natuurlijk. Vandaar de "Neystraat", "Massénalei" en de "Joubertkaai"...

Oud 5 december 2013, 12:43   #147
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat niet zo'n beetje wat Al Khattabi wou?

Maar werkte hij als Marokkaan niet voor de Spaanse regering?
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2013, 12:46   #148
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Maar werkte hij als Marokkaan niet voor de Spaanse regering?
Was Bolivar oorspronkelijk geen Spaanse officier?
Oud 5 december 2013, 12:48   #149
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Napoleondok heet zo omdat... Napoleon er de grondslag aan gaf. De keizer verbleef ook talloze malen in Antwerpen.

Bolivar tot het gevolg van Bonaparte... Ja, natuurlijk. Vandaar de "Neystraat", "Massénalei" en de "Joubertkaai"...

Citaat:
Bol�*var keerde in 1804 terug naar Europa, waar hij enige tijd deel uitmaakte van het gevolg van Napoleon. In die periode (in 1807 te Cádiz in Spanje) trad hij toe tot de vrijmetselarij.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sim%C3%B3n_Bol%C3%ADvar

Oud 5 december 2013, 12:58   #150
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Circe, ik wou gewoon even illustreren dat Bolivar geen plein naar zich vernoemd heeft gekregen omwille van het feit dat hij tot het gevolg van Bonaparte behoorde.
Oud 5 december 2013, 13:11   #151
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Circe, ik wou gewoon even illustreren dat Bolivar geen plein naar zich vernoemd heeft gekregen omwille van het feit dat hij tot het gevolg van Bonaparte behoorde.
moeilijk te verifieren natuurlijk. Maar het kan best zijn dat jij gelijk hebt: Bolivar heeft zich tegen Bonaparte gekant en na 1815 zou het wel eens gekund hebben dat "de vijanden van mijn vijanden krijgen van mij een plein kado"....

Maar om terug on topic te geraken: als Bolivar een plein kreeg omwille van zijn GESLAAGDE vrijheidsstrijd dan is dat één. Waarom zouden we een NIET GESLAAGDE vrijheidsstrijder een plein in Borgerocco moeten geven? Er zijn duizenden niet geslaagde vrijheidsstrijders die het zelfs met hun leven hebben moeten bekopen.

Laatst gewijzigd door circe : 5 december 2013 om 13:12.
Oud 5 december 2013, 13:17   #152
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
moeilijk te verifieren natuurlijk. Maar het kan best zijn dat jij gelijk hebt: Bolivar heeft zich tegen Bonaparte gekant en na 1815 zou het wel eens gekund hebben dat "de vijanden van mijn vijanden krijgen van mij een plein kado"....
Ik dénk dat hij een plein cadeau heeft gekregen omdat hij half Zuid-Amerika onafhankelijk heeft gemaakt (of daar krediet voor kreeg) en een toonbeeld was voor de verzoening tussen voorzichtig katholicisme en vrijzinnig liberalisme.

Ik dénk dat Napoleon een dok naar zich vernoemd kreeg omdat hij een dok liet bouwen. Ik dénk dat Willen een dok naar zich vernoemd kreeg omdat hij een dok liet bouwen. Ik dénk dat Albert een kanaal naar zich vernoemd kreeg omdat hij een kanaal liet bouwen.

Ik dénk dat Roosevelt een plein naar zich vernoemd kreeg omdat zijn soldaten Antwerpen mee bevrijdden. Ik dénk dat De Keyser een lei naar zich vernoemd kreeg omdat hij een toonaangevend Antwerps schilder was.

Ik dénk dat Kruger verschillende straten naar zich vernoemd kreeg omdat België (vooral Vlamingen, maar ook Walen) sympathiseerden met de Boeren.

Ik dénk dus dat er weinig redenen zijn om a priori "nee" te zeggen tegen een Berberse onafhankelijkheidsstrijder die later in ballingschap zich bleef verzetten tegen zowel het kolonialisme als (!) het huidige Marokkaanse koningshuis.

En mag ik er even op wijzen dat Al Khattabi juist daarom niet al te populair is bij bepaalde andere segmenten van de Marokkaanse doelgroep?
Oud 6 december 2013, 23:42   #153
Zondag
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Dit gezegd zijnde, een Belgisch plein naar deze man noemen, vind ik geen goede keuze. Om te beginnen al omdat de man destijds publiekelijk zijn sympatie voor de Nazi's kenbaar gemaakt heeft.
En verder, omdat wij met de ( mislukte ) vrijheidsstrijd der Berbers geen zaken hebben.
Ik heb het niet nagetrokken, maar als je beseft hoe weinig onze Vlaamse, Waalse en Belgische politici van de nazi's begrepen tot het te laat was, neem ik aan dat deze Rifbewoner er al helemaal niets van snapte.

Of Vlamingen met de vrijheidsstrijd van andere volken iets te maken heeft, hangt af met de vraag of het er iets mee te maken wil hebben, en er zijn goede redenen om daar eens goed over na te denken. In ieder geval noem ik een straat het liefst naar een Marokkaan als die in Marokko zelf geen kans krijgt. En ja, de Rifberbers zijn door iedereen slecht behandeld geweest; een straatnaam die tot gedenken maant vind ik wel passend, juist ook in een Vlaamse stad. Wat voor iemand Pieter de Coninck was, weet niemand meer, maar de naam betekent: we moeten niet te veel met ons laten sollen. En dat mag ook wel eens op zijn Berbers gezegd worden, in de stad van het Coninckplein, en nog niet eens omdat daar ook Berbers wonen.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2013, 11:12   #154
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
Ik heb het niet nagetrokken, maar als je beseft hoe weinig onze Vlaamse, Waalse en Belgische politici van de nazi's begrepen tot het te laat was, neem ik aan dat deze Rifbewoner er al helemaal niets van snapte.

Of Vlamingen met de vrijheidsstrijd van andere volken iets te maken heeft, hangt af met de vraag of het er iets mee te maken wil hebben, en er zijn goede redenen om daar eens goed over na te denken. In ieder geval noem ik een straat het liefst naar een Marokkaan als die in Marokko zelf geen kans krijgt. En ja, de Rifberbers zijn door iedereen slecht behandeld geweest; een straatnaam die tot gedenken maant vind ik wel passend, juist ook in een Vlaamse stad. Wat voor iemand Pieter de Coninck was, weet niemand meer, maar de naam betekent: we moeten niet te veel met ons laten sollen. En dat mag ook wel eens op zijn Berbers gezegd worden, in de stad van het Coninckplein, en nog niet eens omdat daar ook Berbers wonen.
Ik volg uw redenering. En nu ineens valt mijn oude Belgische Frank dat het misschien toch omwille van de vrijheidsstrijd dat de Simon Bolivarplaats zo werd genoemd... vast vlak nadat Belgique was afgescheurd van de Verenigde nederlanden. Dat zou een mogelijkheid zijn.

Echter: straten en pleinen worden enkel vernoemd naar degenen die gewonnen hebben, nooit naar degenen die hun strijd hebben verloren.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be