Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2014, 17:22   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Uw "Vlaanderen" bestaat niet eens.
Jaja, we kennen uw refreintje wel. Blijf maar bij uw domme overtuiging, die heeft toch niet het minste belang.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 17:22   #142
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Peperdure creaturen van de alom gehate particratie.
Waar u al jarenlang wanhopig poogt aan deel te nemen...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 17:23   #143
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vind dat zelfstandigen moeten kunnen communiceren, publiceren, spreken... in de taal (talen) die zij willen.
Waar ze zich ook mogen bevinden.
Vanzelfsprekend. Alleen is dat in België/Belgique een probleem! Als er niets opgelegd word...spreekt het ganse land straks weer Frans! Zoals destijds.
Met uitzondering van wat "Vlaamse boertjes, meiden en knechten" zoals destijds...
La Belgique sera latine ou ne sera pas! Nietwaar...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 17:25   #144
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Vanzelfsprekend. Alleen is dat in België/Belgique een probleem! Als er niets opgelegd word...spreekt het ganse land straks weer Frans! Zoals destijds.
Met uitzondering van wat "Vlaamse boertjes, meiden en knechten" zoals destijds...
La Belgique sera latine ou ne sera pas! Nietwaar...
Het is natuurlijk uw mentale trip...
Maar ik ondervind daar nergens last van.
Oud 19 februari 2014, 17:27   #145
Another Jack
Banneling

Standaard

Andev,
Vindt u het kunnen dat de wetgever zich mag moeien met welke taal men in handelszaken spreekt?
Oud 19 februari 2014, 17:37   #146
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bernardo P. Bekijk bericht
Ik vind dat elke handelszaak/praktijk zelf mag beslissen welke de gevoerde taal is, waavan zij wensen gebruik te maken. Dit zowel rechtstreeks naar klanten toe; als onrechtstreeks via reclame en/of andere vormen van publiciteit. De locatie van de handelszaak (Vlaanderen - Brussel - Wallonië) mag geen rol spelen. Dit om de heel eenvoudige reden, dat er totaal geen wet is, die iemand verplicht om gebruik te maken van de diensten van een welbepaalde zaak/praktijk.

Of het commercieel zo verstandig is, om bijvoorbeeld op Vlaams grondgebied enkel Frans te spreken, is een ander gegeven. Toegestaan, is het hoe dan ook.
Er zijn hier nog mensen met liberale ideologie...
Gelukkig!
Oud 19 februari 2014, 17:43   #147
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U hebt het over FRANKRIJK, waar men geen Nederlands leert.
Ook op veel plaatsen in "Franstalig" België leert men blijkbaar geen (of zo goed als geen) Nederlands ! Heb zelf een paar jonge universitairen in de familie die in Bruxelles wonen en daar hebben gestudeerd en diploma behaald en die tot mijn verwondering amper een paar woorden en zinnen in het Nederlands kunnen brabbelen terwijl ze met zichzelf staan te lachen!
Een ganse "schoolcarrière" dus, met dat als resultaat?
Oud 19 februari 2014, 17:56   #148
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN

Vrijheideerst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jaja, we kennen uw refreintje wel. Blijf maar bij uw domme overtuiging, die heeft toch niet het minste belang.
Als we ons allemaal aan de franstalige balie inschrijven is het probleem vanzelf opgelost.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 18:02   #149
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ook op veel plaatsen in "Franstalig" België leert men blijkbaar geen (of zo goed als geen) Nederlands ! Heb zelf een paar jonge universitairen in de familie die in Bruxelles wonen en daar hebben gestudeerd en diploma behaald en die tot mijn verwondering amper een paar woorden en zinnen in het Nederlands kunnen brabbelen terwijl ze met zichzelf staan te lachen!
Een ganse "schoolcarrière" dus, met dat als resultaat?
Kan zijn dat ze te beperkt waren, van slechte wil, niet geïnteresseerd... of het gewoon niet nodig hebben.
Ik ken veel Vlaamse leerlingen die het secundair verlaten en na 8(!) jaar nog steeds geen zin in het Frans kunnen zeggen. Een taal moet je met je goesting willen leren en er tijd in steken, anders is het van geen nut...
Daarom dat ik van alle vreemde talen keuzevakken zou maken.
Oud 19 februari 2014, 18:11   #150
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Andev,
Vindt u het kunnen dat de wetgever zich mag moeien met welke taal men in handelszaken spreekt?
Het antwoord daar op zou moeten "neen" zijn, uiteraard.
Maar België is een zeer "speciaal" land, een land waar men twee verschillende volkeren aan elkaar heeft vastgeplakt in 1830! En we zijn nog altijd grotendeels twee verschillende volkeren! En in zo'n situatie staat er altijd een "volk" klaar om baas te spelen over het andere. Dat is gans de geschiedenis van Vlaanderen en de Vlamingen! Vechten om niet door de Franstaligen blijvend overrompeld te worden en eens je daar in slaagt voortdurend op je hoede zijn om het niet weer "zoals vroeger" te laten worden met de Franstalige dominantie!
Het aangepaste antwoord aan die situatie is dus: de wetgever mag/moet de nodige beperkingen en afspraken invoeren om dat probleem te verhelpen.
In andere woorden: wie met publiek iets te maken krijgt zou de twee landstalen voldoende onder de knie moeten hebben vooraleer een zaak op te mogen starten! Via het onderwijs kan dat toch geen onmogelijke taak zijn! Je gaat toch ook niet vragen of de wetgever zich mag/moet moeien met de basiskennis van andere zaken (zekere kennis boekhouding enz)die je moet hebben om een zaak te mogen beginnen?

Laatst gewijzigd door andev : 19 februari 2014 om 18:13.
Oud 19 februari 2014, 18:13   #151
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het antwoord daar op zou moeten "neen" zijn, uiteraard.
Maar België is een zeer "speciaal" land, een land waar men twee verschillende volkeren aan elkaar heeft vastgeplakt in 1830! En we zijn nog altijd grotendeels twee verschillende volkeren! En in zo'n situatie staat er altijd een "volk" klaar om baas te spelen over het andere. Dat is gans de geschiedenis van Vlaanderen en de Vlamingen! Vechten om niet door de Franstaligen blijvend overrompeld te worden en eens je daar in slaagt voortdurend op je hoede zijn om het niet weer "zoals vroeger" te laten worden met de Franstalige dominantie!
Het aangepaste antwoord aan die situatie is dus: de wetgever mag/moet de nodige beperkingen en afspraken invoeren om dat probleem te verhelpen.
In andere woorden: wie met publiek iets te maken krijgt zou de twee landstalen voldoende onder de knie moeten hebben vooraleer een zaak op te mogen starten! Via het onderwijs kan dat toch geen onmogelijke taak zijn! Je gaat toch ook niet vragen of de wetgever zich mag/moet moeien met de basiskennis van andere zaken (zekere kennis boekhouding enz)die je moet hebben om een zaak te mogen beginnen?
Wie Frans spreekt wil baas spelen over de Nederlandstaligen??

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 februari 2014 om 18:14.
Oud 19 februari 2014, 18:26   #152
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie Frans spreekt wil baas spelen over de Nederlandstaligen??
Hier maak het super-simplistisch natuurlijk!
Alhoewel, bij het lezen van Franstalige kranten en in het bijzonder de lezersbrieven enz als reactie op de dagelijkse nieuwtjes is het verbazend om op te merken hoeveel Franstalige lezers menen zich te moeten druk maken over het gevoel dat ze hebben dat de Vlamingen/les flamins over hen willen beginnen baas spelen en dat het in die richting evolueert volgens hen!
Ze zijn het zo lang in de andere richting gewoon geweest!
Er zit wel degelijk iets in, in dat "baas spelen over de andere"...
Dat hebben onze Franstalige kranten wel voor de meeste Vlaamse tegenwoordig dat de lezers bijna bij elk artikel ongezouten hun mening kunnen en mogen neerpennen! Dat is een heel andere en interessantere lectuur dan de door de politiek gestuurde krantenartikelen zelf...
Onze Vlaamse media weet wel waarom ze die mogelijkheid meer en meer beperkt. Neem maar eens de Standaard door bvb...serieus geëvolueerd op dat gebied, de laatste jaren!
Oud 19 februari 2014, 18:29   #153
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik spreek dezelfde taal als jij.
Toch voel ik me meer verbonden met een Uruguayaan dan met jou...
Uruguay, officieel de Republiek ten oosten van de Uruguay is een land in Zuid-Amerika.

Ik heb je er altijd van verdacht dat je voor een republiek was, dus waarom geen "Belgische" republiek
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 18:33   #154
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier maak het super-simplistisch natuurlijk!
Alhoewel, bij het lezen van Franstalige kranten en in het bijzonder de lezersbrieven enz als reactie op de dagelijkse nieuwtjes is het verbazend om op te merken hoeveel Franstalige lezers menen zich te moeten druk maken over het gevoel dat ze hebben dat de Vlamingen/les flamins over hen willen beginnen baas spelen en dat het in die richting evolueert volgens hen!
Ze zijn het zo lang in de andere richting gewoon geweest!
Er zit wel degelijk iets in, in dat "baas spelen over de andere"...
Dat hebben onze Franstalige kranten wel voor de meeste Vlaamse tegenwoordig dat de lezers bijna bij elk artikel ongezouten hun mening kunnen en mogen neerpennen! Dat is een heel andere en interessantere lectuur dan de door de politiek gestuurde krantenartikelen zelf...
Onze Vlaamse media weet wel waarom ze die mogelijkheid meer en meer beperkt. Neem maar eens de Standaard door bvb...serieus geëvolueerd op dat gebied, de laatste jaren!
Ik denk niet men taal via wetten kan opdringen, aanmoedigen of juist ontmoedigen in handelszaken.
Ik blijf vinden dat een overheid zich daar niet in te moeien heeft.

Verder denk ik dat lezersbrieven, commentaren in media niet representatief zijn voor een regio. Stel u voor dat een Waal zou denken dat de gemiddelde Vlaming denkt ,schrijft en redeneert als de gemiddelde hln.be commentator...
Hij zou kunnen denken dat de Vlamigen een volk van ongeschoolde extremistische schreeuwlelijkerds zijn.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 19 februari 2014 om 18:37.
Oud 19 februari 2014, 18:38   #155
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Uruguay, officieel de Republiek ten oosten van de Uruguay is een land in Zuid-Amerika.

Ik heb je er altijd van verdacht dat je voor een republiek was, dus waarom geen "Belgische" republiek
Ik ben voor een Koninkrijk omdat ik de meeste republikeinen klootzakken vind.
Oud 19 februari 2014, 18:48   #156
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet men taal via wetten kan opdringen, aanmoedigen of juist ontmoedigen in handelszaken.
Ik blijf vinden dat een overheid zich daar niet in te moeien heeft.

Verder denk ik dat lezersbrieven, commentaren in media niet representatief zijn voor een regio. Stel u voor dat een Waal zou denken dat de gemiddelde Vlaming denkt ,schrijft en redeneert als de gemiddelde hln.be commentator...
Hij zou kunnen denken dat de Vlamigen een volk van ongeschoolde extremistische schreeuwlelijkerds zijn.
Mijn bedoeling is dat, indien een voldoende kennis van de twee landstalen verplicht zou zijn, zoals ook andere kennis verplicht is om bvb een zaak op te starten, waar ook in België (je zet er toch ook geen analfabeet in die ook niet weet hoeveel 8x7 is!) dat eeuwig gezeur dat we nu kennen flink zou wegvallen! Je geeft een antwoord in de taal waarin men je je aanspreekt, en gedaan! Wie dan problemen maakt of zoekt bewijst dan duidelijk dat hij/zij van slechte wil is en daar dan kan op aangesproken worden + gevolgen!
Aan beide zijden van de taalgrens uiteraard.
Voor wat de lezersbrieven van bepaalde kranten betreft heb je gelijk, langs de twee kanten. Vergelijk dus bvb de Standaard en Le Soir qua commentaren en/of mogelijkheid om commentaar te geven!
Oud 19 februari 2014, 18:55   #157
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je geeft een antwoord in de taal waarin men je je aanspreekt, en gedaan! Wie dan problemen maakt of zoekt bewijst dan duidelijk dat hij/zij van slechte wil is en daar dan kan op aangesproken worden + gevolgen!
Dat was eigenlijk exact mijn punt. Uiteraard zijn er hier mensen die deze wantoestanden prima vinden "zolang de Vlaam een kl**t kan afgetrokken worden" en dan is hier een daar nog een schizofrene Belgicist die liever als Franstalige nobiljon geboren had willen worden. Het illustreert gewoon de mentaliteit van sommige "demandeurs de rien qui exigent la solidarité". Dat soort mensen kan mijn rug op.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 18:56   #158
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben voor een Koninkrijk omdat ik de meeste republikeinen klootzakken vind.
"de meeste" dus niet allemaal , laat me even "gokken" , de rebublikeinen in frankrijk zijn geen "klootzakken" ?

Blijft de vraag waarom je juist refereerde naar "Uruguayaan" ?.....oh ja op school was het dictee vandaag
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2014, 19:00   #159
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
"de meeste" dus niet allemaal , laat me even "gokken" , de rebublikeinen in frankrijk zijn geen "klootzakken" ?

Blijft de vraag waarom je juist refereerde naar "Uruguayaan" ?.....oh ja op school was het dictee vandaag
Inderdaad.
Ik had het enkel over Belgische republikeinen.
Oud 19 februari 2014, 19:05   #160
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Luchthaven Charleroi en Pairi Daiza zijn twee- of meertalig. En die liggen in de provincie Henegouwen. Wat nu?

Heel België meertalig is de oplossing. We leven in de 21ste eeuw. Niet meer in de Middeleeuwen.
Waarom ontken je dan het bestaan van het Vlaams gewest? Volgens jou bestaat Vlaanderen, geheel in de stijl van de middeleeuwen, uit West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Zeeuws-Vlaanderen en Frans-Vlaanderen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be