Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 23 februari 2014, 16:02   #141
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Waarom kan er geen regering met een franstalige minderheid gevormd worden of wilt u gewoon zeggen dat de Vlaamse collabopartijen dat niet zien zitten?

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 23 februari 2014 om 16:02.
Pjotr 2691 is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:02   #142
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pjotr 2691 Bekijk bericht
Ik zal de kernvraag nog eens stellen daar men de vraag blijft ontwijken: mogen de parlementsleden van het VB in het VP mee een onafhankelijkheidsverklaring of een motie voor sterk doorgedreven autonomie, confederalisme dus, stemmen
Die optie lijkt me (hoewel nauwelijks plausibel) conform het recht op secessie.
Iets demokratischer ware, wanneer op zijn minst alle stemgerechtigde burgers zich hierover in een referendum mogen uitspreken.
Want geef toe: is er binnen het electoraat van VB+N-Va een meerderheid pro secessie?
Zolang we dat niet met zekerheid weten, zou het best wel eens kunnen dat het uitroepen van secessie door een politieke meerderheid niet noodzakelijk een representatieve daad is voor de wil van de burgermeerderheid.
Citaat:
en gaat u dan als democraat de Kärcher bovenhalen of u neerleggen bij een democratisch genomen beslissing?
Als ik met mijn ruitenkuisgerei enige invloed op het resultaat kan hebben, dan zie ik niet in waarom ik me zou inhouden.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 23 februari 2014 om 16:03.
Supe®Staaf is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:03   #143
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik kan u geruststellen: ik ben waarschijnlijk minder xenofoob dan u. Maar gaat u het VB uitsluiten als het ook op niet-xenofobe zaken, zoals het onafhankelijkheidsstreven van Vlaanderen, gaat. Ik zeg het nogmaals u ge/misbruikt het vreemdelingenstandpunt van het VB als belgicist als een schaamlapje om de eis naar een meer autonoom Vlaanderen te kunnen onderuithalen. Dat geeft duidelijk aan dat het cordon is uitgegroeid van een reactie op xenofobie naar anti-Vlaams cordon.
Het 'cordon sanitaire' of de politieke schutkring tegen het toenmalig (1990-2004) sterk groeiende VB was van oorsprong uit een, door de franstaligen opgezette en gesteunde, anti-Vlaams en links politiek maneuver, dat het schaamlapje van een zogenaamde xenofobie nodig had en niet omgekeerd.
fcal is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:09   #144
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Iets demokratischer ware, wanneer op zijn minst alle stemgerechtigde burgers zich hierover in een referendum mogen uitspreken.
Want geef toe: is er binnen het electoraat van VB+N-Va een meerderheid pro secessie?
Zolang we dat niet met zekerheid weten, zou het best wel eens kunnen dat het uitroepen van secessie door een politieke meerderheid niet noodzakelijk een representatieve daad is voor de wil van de burgermeerderheid.
Waarom zou bijvoorbeeld een euthanasiewet voor minderjarigen dan wel legitimiteit hebben of bent u zeker dat iedere kiezer van de partijen die het stemden dezelfde mening zij toegedaan als hun vertegenwoordigers? Dus uw stelling hierboven is waardeloos.

Laatst gewijzigd door Pjotr 2691 : 23 februari 2014 om 16:10.
Pjotr 2691 is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:14   #145
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... de wil van de burgermeerderheid...

In het Heilig Land Der Vaad'ren geldt traditiegetrouw nog steeds: on s'en fiche comme de l'an quarante!

ALLES IST GUT!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:16   #146
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Wever moet uit de federale regering weg blijven. Ze laten hm daar toch maar alleen toe om zijn vleugeltjes te verbranden. Zelfs Leterme bazuinde tien jaar geleden al uit daat hij niet meer geloofde in een toekomst in de Belgisch context, maar dat er meer dan ooit vanuit Vlaanderen moest vertrokken worden.

Dat Leterme zijn gat door de haag zou steken stond in de sterren geschreven. Een schorpioen kan ook zijn natuur niet verraden. Nochtans wist Leterme toen al héél goed wat de Vlaamse kiezers van hem verwachtten. Ze kwamen bedrogen uit, en het resultaat is er naar. De tsjeven halen over de hele lijn niet meer zoveel stemmen als Leterme toen op zijn eentje.

Er zijn ondertussen weeral 10 jaar verloren gegaan. Met dank aan de vijf-minuten-politieke-moed-politici en "nooit-zonder-de-N-VA-tsjeven". Als ze nog ooit 20% van de stemmen willen halen weten ze wat hen te doen staat.

En De Wever weet nog beter wat hem te doen staat als hij zijn doel wil bereiken: datgene wat de traditionele labbekakken nog moeten beginnen leren: het been stijf houden.
Oud 23 februari 2014, 16:26   #147
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als ik met mijn ruitenkuisgerei enige invloed op het resultaat kan hebben, dan zie ik niet in waarom ik me zou inhouden.
Je weet wie het houden van zijn zelf voorgestelde referendum niet aandurfde én een week later belette dat het in de grondwet kon worden opgenomen.
En met de uitslag van de enige volksraadpleging die in dit land plaats vond werd in dit kloteland ook geen rekening gehouden. Bedank daar de Franstaligen maar voor, want als er wél met de uitslag was rekening gehouden waren zij in de helft van vorige eeuw het cement dat uw geliefde koningdom samenhoudt al kwijt geweest.
Oud 23 februari 2014, 16:27   #148
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja hoor.
Wees maar lekker Vlaming tussen de Belgen.
Borst vooruit, terugwijkende kin, de ogen bedroefd maar streng omwille van al het vermeende onrecht dat ge op de licht gebogen schouders meezeult.

Vergeet vooral uw leeuwschildje niet zichtbaar te dragen.
Fijn zelfs dat ge het vrijwillig doet, zodat we u geen gele of roze ster moeten opspelden.
Kwestie dat ge dan samen met de hoofddoekendraagsters en baardmannen in soepjurk uzelf goed herkenbaar toont, mocht het er ooit op aankomen...

Zelfs uw zogezegde humor is smakeloos.
Pjotr 2691 is offline  
Oud 23 februari 2014, 16:43   #149
hollande
Banneling

Standaard

ze
Citaat:
Zelfs uw zogezegde humor is smakeloos.
zeker niet als ge s'morgens opstaat en een fles aldi azijn

drinkt zoals gij
Bijgevoegde afbeelding(e)

hollande is offline  
Oud 23 februari 2014, 22:14   #150
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat is eigenlijk uw mening betreffende de omvorming van de "Communauté française de Belgique" tot "Fédération Wallonie-Bruxelles"?

Van die eerste maakte ik nooit deel uit, maar van die tweede ben ik wél - tegen heug en meug - citoyen.

Ik heb voor dat statuut nooit écht gekozen, maar omdat ik mijn toenmalige én huidige job als leerkracht Germaanse Talen verder wilde uitoefenen, zat er niks anders op dan mij als dusdanig te laten 'inlijven', en bijgevolg mee te stappen in éénzijdige verhaaltjes en andere sprookjes.

Dat was voor mij de druppel die de emmer definitief deed overlopen.

Ik wil echt graag blijven werken voor het "Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles", maar dan wél met het - nu al eveneens mogelijke - statuut van 'expat'.
Ik vind dat een zinloze en vooral inhoudsloze naamverandering. Een dwaas symbooldossier. Wat bereikte men daarmee ? Niets volgens mij.
peter1962 is offline  
Oud 23 februari 2014, 22:19   #151
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Eigenlijk is het kostelijk dat jullie daar nu pas achterkomen.
Eigenlijk nét iets te laat, want de truuk is feilloos gelukt: het VB is gereduceerd tot een sausje dat zelfs met een kilo boter erdoor te draaien niet meer te redden valt.

En maak u geen illusies: de N-Va raakt stilaan verstrikt in een vergelijkbaar kluwen, noem het een fluwelen cordon.
Nog even geduld, een faux-pas of twee-drie, een mindere uitslag (desnoods enkel in perceptie) een paar verkeerde keuzes die het kiespubliek tegen de haren instrijken, en de separatistische partij met de wind in de zeilen verliest haar élan, en wordt bij het grof huisvuil geschoffeld.

België is onverwoestbaar.
Ik word er zowaar religieus van.
het blok is helemaal niet in een cordon gezet om zo belgië te willen redden, dat klopt gewoonweg niet met de feiten. Tenzij je wil geloven dat de Volksunie indertijd ook belgicistische aspiraties had ? Die gingen ook akkoord met het cordon en pasten het met even veel overtuiging toe, net als hun nazaten van nu de N-VA.
peter1962 is offline  
Oud 23 februari 2014, 22:23   #152
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ik zie n-va totaal niet in de revolutionaire toestanden geraken, los van het obligate stoere discours zijn zij een centrum-partij die vele mondjes te voeden hebben en in korte tijd vele nieuwe kiezers hebben binnengekregen die niet uit de oude Volksunie komen.
Zijn er misschien andere politieke partijen die je wél in revolutionaire toestanden ziet geraken ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 23 februari 2014, 22:24   #153
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Maar diegenen die vandaag op de sossen stemmen, en op 25 mei op PTB-GO!-PVDA+, die zullen niet aarzelen als een centrum-rechtse regering de sociale zekerheid zou trachten te saneren. De eenheidsstaking van 1960 is aan een heruitgave toe.
Ben jij echt bang gemaakt dat PTB-GO!-PVDA+ een burgeroorlog gaat ontketenen ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 23 februari 2014, 22:25   #154
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

De jongens en meisjes van de FGTB staan nu al te popelen om 'de boel' aan diggelen te slaan.
Bron ?

Oud 23 februari 2014, 22:26   #155
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Peterken, het vreemdelingenstandpunt van het VB is een schaamlapje voor de belgicisten om een autonoom Vlaanderen te kunnen counteren. Niet meer, niet minder.
Bron ?

Oud 23 februari 2014, 22:27   #156
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Talking

Citaat:
het blok is helemaal niet in een cordon gezet om zo belgië te willen redden, dat klopt gewoonweg niet met de feiten. Tenzij je wil geloven dat de Volksunie indertijd ook belgicistische aspiraties had ? Die gingen ook akkoord met het cordon en pasten het met even veel overtuiging toe, net als hun nazaten van nu de N-VA.
Komaan zeg,... gaan we het naïef spelen?
Ik ben in de grond een véél grotere racist dan 90% van de VB'ers.
Maar ik heb zelf onophoudelijk op het VB en hun racisme gekabast omdat vooral hun communautair en economische programma me niet beviel.
En reken maar dat ik niet alleen zo redeneerde: in de priveesfeer off the record vind je bij ELKE partij een pak mensen die het 'racistische' discours van het VB nog vlotter in de mond nemen dan een Filip De Winter op warp-speed, maar in publiek uiteraard de afgeborstelde politiek correcte met opgehaalde neus spelen als er al eens iemand een raciale slip-of-the-tongue beging.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 23 februari 2014 om 22:28.
Supe®Staaf is offline  
Oud 23 februari 2014, 22:27   #157
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Afgaande op de peilingen zal men de PS op federaal vlak moeilijk kunnen uitsluiten.
NVA zal in dit geval moeilijk tot een federale regering kunnen toetreden zonder zijn verkiezingsslogan "kiezen voor het PS model of voor het NVA model" te verloochenen. En dan spreek ik nog niet over het confederaal model �* la NVA waar geen enkele Franstalige partij in wil stappen.
Och, dat is gewoon maar een slogan om de verkiezingen mee in te gaan. Vanaf 26 mei mag die in de kast gestoken worden. Dat is zo voor alle partijen die in een coalitie treden. Geen reden waarom het voor n-va anders zou verlopen.
En het confederale verhaal komt er sowieso niet gezien ze daar geen enkele bondgenoot voor kunnen vinden. Dat heeft dan paradoxaal genoeg nog een onverwacht voordeel voor henzelf : ze kunnen hun streven intact houden en in 2019 nog eens dezelfde show opvoeren. En nu na enkele weken onderhandelen zeggen dat ze 'met de dood in het hart, maar na rijp beraad toch beslissen mee te gaan in een socio economische regering zonder verdere staatsevolutie'. En eraan toevoegen dat een regering met n-va toch altijd beter is dan eentje zonder.
En wachten ze een paar weken te lang, dan vertrekt de trein Elio II wel. Die gaat natuurlijk niet blijven wachten hee.
peter1962 is offline  
Oud 23 februari 2014, 22:28   #158
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees er maar zeker van dat hij daarin gelijk heeft.

Ik denk niet dat forum-genoot "peter1962" zélf tot geweld bereid is, maar het staat m.i. buiten kijf dat "Onafhankelijk Vlaanderen" niet zonder een (zéér) vuile oorlog tot stand zal komen.
Ga jij een vuile oorlog beginnen voor jouw "Onafhankelijk Vlaanderen" ?

Oud 23 februari 2014, 22:30   #159
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U blijft de vraag ontwijken: mogen de parlementsleden van het VB in het VP mee een onafhankelijkheidsverklaring of een motie voor sterk doorgedreven autonomie, confederalisme dus, stemmen en gaat u dan als democraat de Kärcher bovenhalen of u neerleggen bij een democratisch genomen beslissing?
Van welke duistere machten zou zoiets niet mogen ? In een democratie mag het parlement doen waar ze zin in heeft.

Oud 23 februari 2014, 22:32   #160
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat kan ik daar meer over zeggen ? het blok doet wat het wil, ze mogen stemmen wat ze willen. Wat begrijp je daar niet aan ?
Een totaal andere zaak is wat het vlaams parlement kan beslissen. onafhankelijkheidsverklaringen behoren daar in elk geval niet bij.
Elk parlement kan een onafhankelijksdecreet uitroepen. Dat ze erkent wordt is een andere zaak.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be