Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2014, 17:42   #141
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Het werd gewoon kort vermeld in het nieuws.
Morgen zal er wel meer in de krant over staan.
Het VB is dan ook grotendeels een partij van racisten. Dat is duidelijk. Ik heb ooit een VB- blaadje gezien in een bibliotheek, bladje dat doorging als kiespropaganda voor wat toen nog 'Vlaams Blok' heette. Ronduit degoutant.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 mei 2014 om 17:43.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:43   #142
Miauw!
Europees Commissaris

Miauw!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Je" en "u" zijn in die zin steeds persoonlijke voornaamwoorden, tweede persoon enkelvoud. "U bent racist", is dus naar Pas gericht. Of hij nu in deze context "u bent racist" of "je bent racist" zegt, maakt hoegenaamd geen verschil.
"Waarom blijft u die haat zaaien? Waarom blijft u onze samenleving vergiftigen? Waarom blijft u mensen tegen elkaar opzetten?" waren duidelijk niet aan Pas persoonlijk, maar aan het VB gericht.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:44   #143
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Klopt. Had moeten zeggen: jullie zijn racist.
Nee, want als hij het over het VB heeft, zegt hij ook "U".
Oud 20 mei 2014, 17:45   #144
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oei. Dat willen we niet.
Ik moet nu met mijn jongste dochter naar de speeltuin.
Niets met statistiek toch, want dat kan ik moeilijk geloven.
Omwille van dat stomme grapje?????? Verder heb ik me hier nooit uitgesproken over statistiek!
Oud 20 mei 2014, 17:47   #145
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Juist, maar kun je niet zeggen dat Firma 2 fraudeert a priori.
Als je dat niet zwart op wit kan bewijzen, kan Firma 2 je inderdaad vervolgens wegens laster. Dan is het aan de rechter om te zien of je je beschuldiging in het wilde weg hebt geuit, of dat jij wel degelijk redenen had om aan te nemen dat Firma 2 fraudeerde, ook al was dat misschien niet zo. Het draait hier vooral om "te goeder trouw zijn".
Oud 20 mei 2014, 17:47   #146
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Juist maar VB blijft toch wel door hameren op hetzelfde nageltje
Moet witte Jozef dan niet optreden?
Ik begrijp wel dat ze het VB niet in een slachtofferrol willen duwen wat ze electoraal willen/kunnen uitbuiten, maar dan kan je het centrum met de lange naam ook beter opdoeken hé.

Laatst gewijzigd door hamac : 20 mei 2014 om 17:50.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:48   #147
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Juist, maar kun je niet zeggen dat Firma 2 fraudeert a priori.
A priori niet, maar wel als Firma 2 alweer 10 jaar bezig is.
Oud 20 mei 2014, 17:49   #148
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Je schrijft "echter", maar het tweede lijkt me niet echt in tegenspraak te zijn met het eerste.
Als je "over voldoende feitelijke elementen moet beschikken zodat ieder redelijk mens er normalerwijze door overtuigd geraakt" dan kan je eigenlijk redelijkerwijze stellen dat je zelf die gast die je zogezegd lasterde, voor de rechter kan dagen voor zijn misdrijf, nietwaar ?

Als ik iemand uitmaak voor "moordenaar", dan moet ik, opdat het niet als laster zou beschouwd worden, over voldoende feitelijke elementen beschikken dat ieder redelijk mens door mijn bewijsmateriaal ook overtuigd geraakt dat het een moordenaar is... de procureur dus ook (ik neem aan dat men procureurs redelijke mensen vindt ?). Dat wil niet zeggen dat het een moordenaar is (een materieel element waarover ik niet beschik kan maken dat mijn bewijsmateriaal waar ik dacht over te beschikken ongeldig is).

Het komt er dus eigenlijk op neer dat om NIET veroordeeld te worden voor laster als je iemand van een MISDRIJF beschuldigd, je over voldoende feitelijk bewijsmateriaal moet beschikken om "redelijker wijze bij een potentieel proces gelijk te krijgen".

Dat is inderdaad IETS minder sterk dan systematisch veroordeeld worden voor laster als je iemand die niet veroordeeld werd, van een misdrijf beschuldigt. Maar de enige uitzondering is dat diegene die je beschuldigt, normaal gezien bij een hypothetisch proces veroordeeld zou moeten worden !

In de praktijk komt het er dus wel degelijk op neer dat als je iemand van een misdrijf beschuldigt die niet veroordeeld is, je laster pleegt, tenzij in dat geval dat je je beschuldigen zo hard kunt maken dat hij in een toekomstig proces naar alle waarschijnlijkheid veroordeeld zal worden.

Je mag dus inderdaad wel degelijk iemand beschuldigen.... als je ongeveer zeker bent dat je elementen hebt waarop die veroordeeld zal worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:50   #149
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Moet witte Jozef dan niet optreden?
Ik begrijp wel dat ze het VB niet in een slachtofferrol willen duwen wat ze electoraal willen/kunnen uitbuiten, maar dan je het centrum met de lange naam ook beter opdoeken hé.
Dat centrum is er voor nog wel wat anders dan racismeklachten alleen, hoor! Maar voor sommigen kan het CGKR nooit goed doen, zelfs niet als ze in de bres springen voor mensen die omwille van hun handicap gediscrimineerd worden.
Oud 20 mei 2014, 17:53   #150
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je "over voldoende feitelijke elementen moet beschikken zodat ieder redelijk mens er normalerwijze door overtuigd geraakt" dan kan je eigenlijk redelijkerwijze stellen dat je zelf die gast die je zogezegd lasterde, voor de rechter kan dagen voor zijn misdrijf, nietwaar ?
Maar als dat misdrijf jou niet aanbelangt, maar je er wel weet van hebt?

Citaat:
Als ik iemand uitmaak voor "moordenaar", dan moet ik, opdat het niet als laster zou beschouwd worden, over voldoende feitelijke elementen beschikken dat ieder redelijk mens door mijn bewijsmateriaal ook overtuigd geraakt dat het een moordenaar is... de procureur dus ook (ik neem aan dat men procureurs redelijke mensen vindt ?). Dat wil niet zeggen dat het een moordenaar is (een materieel element waarover ik niet beschik kan maken dat mijn bewijsmateriaal waar ik dacht over te beschikken ongeldig is).
Ja, zo denk ik er ook over.

Citaat:
Het komt er dus eigenlijk op neer dat om NIET veroordeeld te worden voor laster als je iemand van een MISDRIJF beschuldigd, je over voldoende feitelijk bewijsmateriaal moet beschikken om "redelijker wijze bij een potentieel proces gelijk te krijgen".
Correct, denk ik.

Citaat:
Dat is inderdaad IETS minder sterk dan systematisch veroordeeld worden voor laster als je iemand die niet veroordeeld werd, van een misdrijf beschuldigt. Maar de enige uitzondering is dat diegene die je beschuldigt, normaal gezien bij een hypothetisch proces veroordeeld zou moeten worden !
Ik neem aan van wel.

Citaat:
In de praktijk komt het er dus wel degelijk op neer dat als je iemand van een misdrijf beschuldigt die niet veroordeeld is, je laster pleegt, tenzij in dat geval dat je je beschuldigen zo hard kunt maken dat hij in een toekomstig proces naar alle waarschijnlijkheid veroordeeld zal worden.

Je mag dus inderdaad wel degelijk iemand beschuldigen.... als je ongeveer zeker bent dat je elementen hebt waarop die veroordeeld zal worden.
Ik volg nog altijd!

Als dit proces er komt, kan het een interessante kluif worden!

Laatst gewijzigd door Miauw! : 20 mei 2014 om 17:53.
Oud 20 mei 2014, 17:54   #151
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het VB is dan ook grotendeels een partij van racisten. Dat is duidelijk. Ik heb ooit een VB- blaadje gezien in een bibliotheek, bladje dat doorging als kiespropaganda voor wat toen nog 'Vlaams Blok' heette. Ronduit degoutant.
Nochtans als er één krantje betrouwbaar is, dan is dat het t"Palieterke .
Mocht daar ene zin in staan die niet correct is worden ze door de fascisten gedagvaard.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:56   #152
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omwille van dat stomme grapje?????? Verder heb ik me hier nooit uitgesproken over statistiek!
Nee , omwille van de onzin die je vertelt over debiele steekproeven.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 17:58   #153
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als dat misdrijf jou niet aanbelangt, maar je er wel weet van hebt?
Ik weet niet in Belgie, maar ik weet dat dat in Frankrijk strafbaar is om een misdrijf waar je weet van hebt, en over voldoende materiaal bezit om het hard te maken, niet aan te geven.

Ttz, als men kan aantonen dat je op de hoogte was van een misdrijf dat potentieel voor herhaling vatbaar is, en je gaf het NIET aan, ben je strafbaar.

non-dénonciation de crime of zoiets heet dat.
Oud 20 mei 2014, 18:07   #154
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
bs

Belgische rechters hanteren een andere norm voor politici, ivm laster ligt de lat voor hen veel hoger ... Pas gaat botvangen.
Je bedoelt dat theater acteurs elkaar niet kunnen vervolgen voor laster ten gevolge van de teksten die ze in het theaterstuk voorgedragen hebben ?
Oud 20 mei 2014, 18:35   #155
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat in vetjes staat, zijn toch allemaal dingen waar ze NA hun "vrijspraak" mee doorgegaan zijn, zij het dan onder een andere naam? Ik bedoel hier niet mee dat men het VB nog eens een proces moet aandoen wegens racisme, want dat zou koren op hun molen zijn. Maar wél dat Pas waarschijnlijk geen gelijk gaat krijgen, vermits Calvo's verwijt, op basis van wat hierboven staat, terecht lijkt. Hoe "lomp" ik het persoonlijk ook vind.
Het punt is dat om "oproep tot haat en geweld" of tot "discriminatie" hard te maken dat iets anders is dan een vaag onwennig gevoel dat we aangeleerd hebben om te krijgen jegens sommige politiek oncorrecte uitspraken.

Als Frederik De Herfst stelt dat het probleem in Gondwana eerder de verblauwing dan de vergrijzing is, bijvoorbeeld, dan hebben we dat onwennige gevoel van racisme jegens mensen met een blauwe huidskleur.

Maar volgens de letter van de wet is dat helemaal niet racistisch, want daar zit geen aanzetting tot geweld in, daar zit geen aanzetting tot discriminatie in.

Twee voorbeelden die dat wel zouden zijn, klinken:

Het probleem van Gondwana is de verblauwing eerder dan de vergrijzing, en we zouden al die blauwe kinkels beter op hun lelijke smoel slaan. (aanzet tot haat en geweld)

of:

Het probleem van Gondwana is de verblauwing eerder dan de vergrijzing. Ik stel voor dat mensen met een blauwe huid voortaan uitgesloten worden van het openbaar vervoer. (discriminatie: hen nadelig behandelen)

of iets gelijkaardigs.

Voor mij stelt de wet zelfs niet dat een uitspraak:

blauwe mensen zijn over het algemeen veel dommer dan groene

racistisch is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 mei 2014 om 18:39.
Oud 20 mei 2014, 18:52   #156
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee , omwille van de onzin die je vertelt over debiele steekproeven.
We zullen zondag wel zien hoe debiel ze waren, ok?
Oud 20 mei 2014, 18:53   #157
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet niet in Belgie, maar ik weet dat dat in Frankrijk strafbaar is om een misdrijf waar je weet van hebt, en over voldoende materiaal bezit om het hard te maken, niet aan te geven.

Ttz, als men kan aantonen dat je op de hoogte was van een misdrijf dat potentieel voor herhaling vatbaar is, en je gaf het NIET aan, ben je strafbaar.

non-dénonciation de crime of zoiets heet dat.
Ook als het "slachtoffer" het niet wil aangeven?
Oud 20 mei 2014, 18:56   #158
Miauw!
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het punt is dat om "oproep tot haat en geweld" of tot "discriminatie" hard te maken dat iets anders is dan een vaag onwennig gevoel dat we aangeleerd hebben om te krijgen jegens sommige politiek oncorrecte uitspraken.

Als Frederik De Herfst stelt dat het probleem in Gondwana eerder de verblauwing dan de vergrijzing is, bijvoorbeeld, dan hebben we dat onwennige gevoel van racisme jegens mensen met een blauwe huidskleur.

Maar volgens de letter van de wet is dat helemaal niet racistisch, want daar zit geen aanzetting tot geweld in, daar zit geen aanzetting tot discriminatie in.

Twee voorbeelden die dat wel zouden zijn, klinken:

Het probleem van Gondwana is de verblauwing eerder dan de vergrijzing, en we zouden al die blauwe kinkels beter op hun lelijke smoel slaan. (aanzet tot haat en geweld)

of:

Het probleem van Gondwana is de verblauwing eerder dan de vergrijzing. Ik stel voor dat mensen met een blauwe huid voortaan uitgesloten worden van het openbaar vervoer. (discriminatie: hen nadelig behandelen)

of iets gelijkaardigs.

Voor mij stelt de wet zelfs niet dat een uitspraak:

blauwe mensen zijn over het algemeen veel dommer dan groene

racistisch is.
Ik weet niet in hoeverre hij dat "hard" moet kunnen maken. Uit die tekst die jij hier aanhaalde, meende ik te kunnen opmaken dat hij moet kunnen aantonen dat hij zelf wel degelijk overtuigd was dat het "misdrijf" heeft plaatsgevonden. M.a.w.: handelde hij te goeder trouw of niet?
Als hij het VB als geheel bedoelde, zou je "ja" kunnen antwoorden, als het tegen Pas persoonlijk gericht was, eerder "nee".
Oud 20 mei 2014, 18:57   #159
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe luidt de aanklacht?
Laat me raden, laster en eerroof?
Racisme is een misdaad.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2014, 19:15   #160
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...as-dagvaarding
Vanaf 1.53 :
Pas : "ik ben geen racist. Ik voel me niet aangesproken"
Calvo : "U bent wel een racist en racisme is geen kinderspeeltje, racisme is een misdrijf' en vervolgens de verwijzing naar wat Pas zou gezegd hebben over de situatie rond Victor.
Nee, Calvo heeft zeker en vast niet Pas zelf als raciste bestempeld

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 20 mei 2014 om 19:16.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be