Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2014, 12:01   #141
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Petrol! ja Jantje! is goed om in het geniept in je eigen achtertuin in het holst van de nacht te gaan kieperen als je achterburen overwoekerende bomen en struiken hebben staan;

Deze voortuin staat aan de straatkant en ik ga geen boete wegens grondvervuiling op mijn nek halen hoor!

Maar.... je hebt weldegelijk gelijk.
Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

En ja, dat bamboe slechts 48 jaar zou leven, is een fabel.
Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 13:05   #142
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het enige dat je dan kan doen tegen bamboe, is een laag van 10 meter beton in je voortuin kappen, dan heeft bamboe zo'n 30 jaar nodig om er door te geraken.

Tussen de 40 en 50 jaar sterft de moederplant, maar je jonge wortelbollen blijven opnieuw 40 tot 50 jaar leven.
Dat zal ze graag horen...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 13:08   #143
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan zal ik jaarlijks elk bamboestokje moet gaan afknippen en met roundup behandelen! ik denk niet dat ze me daarop gaan durven aanspreken!

Citaat:
Vermits ik iemand ken(de) die echt wel een halve tuin vol had gezet met bamboescheuten die het jaar nadien allemaal plotsklaps afstierven denk ik toch dat ik de versie van het gezamenlijk wereldwijd afsterven van moederplant+scheuten moet geloven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 13:08   #144
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan zal ik jaarlijks elk bamboestokje moet gaan afknippen en met roundup behandelen! ik denk niet dat ze me daarop gaan durven aanspreken!

Citaat:
Vermits ik iemand ken(de) die echt wel een halve tuin vol had gezet met bamboescheuten die het jaar nadien allemaal plotsklaps afstierven denk ik toch dat ik de versie van het gezamenlijk wereldwijd afsterven van moederplant+scheuten moet geloven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 27 juni 2014, 13:08   #145
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:

Oud 27 juni 2014, 16:26   #146
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bamboe zou reeds lang van de aardbol verdwenen zijn als die theorie juist zou zijn.
Maar wat veel mensen vergeten, is dat niet alle bamboe tegen vorst kan.
Daarnaast zijn er soorten die niet tegen een vochtige ondergond kunnen, terwijl andere soorten met hun wortels in water moeten staan.
Ook hebben sommige soorten een rijke bodem nodig, terwijl andere juist een arme bodem nodig hebben.
Je kan dus de wortels van sommige soorten bamboe gewoon vernielen door te veel te bemesten.
Weer andere soorten bamboe vragen veel verzorging, terwijl andere soorten juist geen verzorging nodig hebben.

Alles hangt dus af van de soort, om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is dat hun bamboe allemaal in korte tijd is afgestorven.

Het wereldwijde afsterven van bamboe is een fabel en blijft een fabel.
Moest dit echt waar zijn, dan zouden er geen Panda's meer zijn, want de leven zuiver op bamboescheuten.
Ook zou men in China enorme problemen kennen met methaan, want dat zou betekenen dat daar op korte tijd hele bamboewouden zouden afsterven en liggen rotten. Bamboewouden groter dan Belgie en Nederland samen.
Oud 27 juni 2014, 16:49   #147
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bamboe zou reeds lang van de aardbol verdwenen zijn als die theorie juist zou zijn.
Maar wat veel mensen vergeten, is dat niet alle bamboe tegen vorst kan.
Daarnaast zijn er soorten die niet tegen een vochtige ondergond kunnen, terwijl andere soorten met hun wortels in water moeten staan.
Ook hebben sommige soorten een rijke bodem nodig, terwijl andere juist een arme bodem nodig hebben.
Je kan dus de wortels van sommige soorten bamboe gewoon vernielen door te veel te bemesten.
Weer andere soorten bamboe vragen veel verzorging, terwijl andere soorten juist geen verzorging nodig hebben.

Alles hangt dus af van de soort, om te kunnen achterhalen wat de oorzaak is dat hun bamboe allemaal in korte tijd is afgestorven.

Moest dit echt waar zijn, dan zouden er geen Panda's meer zijn, want de leven zuiver op bamboescheuten.
Ook zou men in China enorme problemen kennen met methaan, want dat zou betekenen dat daar op korte tijd hele bamboewouden zouden afsterven en liggen rotten. Bamboewouden groter dan Belgie en Nederland samen.
Ik wil er geen polemiek over beginnen, mijn versie is dat elke plant - niet alleen bamboe, een einddatum heeft afgezien van de persoonlijke omstandigheden, zo staat er in het keizerlijk paleis van China een Pinus (in een pot) die ondertussen meer dan 800 jaar oud is, spijts de dagelijkse verzorging gaat ook die boom vroeg of laat sterven.

En over het wereldwijd afsterven van Bamboe, strikt genomen zijn het enkel de stekken van die bepaalde moederplant die wereldwijd afsterft, dus niet alle bamboe in de wereld die tegelijk afsterft.
Nu, ook dat zal stilaan verminderen, o.a. omdat vijftig jaar geleden zowat alle bamboe ingevoerd werd, ondertussen kweken ze hier ook soorten op uit zaad waardoor we dus minder afhankelijk worden/zijn van ingevoerde stekken en zal dus het gegeven van wereldwijd afsterven veel minder opvallend worden.

http://www.tuinkrant.com/artikel/bam...i-komen-bamboe
Oud 27 juni 2014, 16:59   #148
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grapjas.

Het simultane bloeien van bamboesoorten is geen fabel. De enigste fabel is hier dat het steeds om een periode van 48 jaar zou gaan.

Citaat:
In fact, many bamboos only flower at intervals as long as 65 or 120 years. These taxa exhibit mass flowering (or gregarious flowering), with all plants in a particular species flowering worldwide over a several-year period. The longest mass flowering interval known is 130 years, and it is for the species Phyllostachys bambusoides (Sieb. & Zucc.). In this species, all plants of the same stock flower at the same time, regardless of differences in geographic locations or climatic conditions, and then the bamboo dies. The lack of environmental impact on the time of flowering indicates the presence of some sort of “alarm clock” in each cell of the plant which signals the diversion of all energy to flower production and the cessation of vegetative growth.[14] This mechanism, as well as the evolutionary cause behind it, is still largely a mystery.
Vandaar dat een zinvolle vraag aan een verkoper van bamboe is of het geweten is wanneer de plant bloeide. Dat is echter niet altijd geweten voor alle soorten, zelfs bij goede kwekers.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2014 om 17:00.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 17:03   #149
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Grapjas.

Het simultane bloeien van bamboesoorten is geen fabel. De enigste fabel is hier dat het steeds om een periode van 48 jaar zou gaan.

Vandaar dat een zinvolle vraag aan een verkoper van bamboe is of het geweten is wanneer de plant bloeide. Dat is echter niet altijd geweten voor alle soorten, zelfs bij goede kwekers.
volgens wiki kwamen die eerste planten effektief allemaal van één beperkt aantal moederplanten:

Citaat:
De wereldwijde bloei van de Fargesia murieliae en de sterfte van alle volwassen exemplaren in de jaren negentig is goed gedocumenteerd. De eerste waarneming van een bloeiende murieliae kwam uit Denemarken in 1975. In 1998 bloeiden er planten in de Kew Gardens, in 1997 en 1998 in de rest van Europa, en in 1998 in de Arnold Arboretum in Massachusetts. Van 1996 tot 2000 was er bloei in de beboste bergen van Shennongjia in China, het natuurlijke verspreidingsgebied. De dood van de westerse planten, waarschijnlijk allemaal afstammelingen van Chinese spruiten uit 1905, heeft geleid tot vele selecties van de zaailingen.

Laatst gewijzigd door circe : 27 juni 2014 om 17:03.
Oud 27 juni 2014, 17:03   #150
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik wil er geen polemiek over beginnen, mijn versie is dat elke plant - niet alleen bamboe, een einddatum heeft afgezien van de persoonlijke omstandigheden, zo staat er in het keizerlijk paleis van China een Pinus (in een pot) die ondertussen meer dan 800 jaar oud is, spijts de dagelijkse verzorging gaat ook die boom vroeg of laat sterven.
Als het om bamboe wou gaan zou die reeds verschillende malen afgestorven zijn. Als men dan enkele jaren wacht heeft men terug bamboe op dezelfde plaats uit het zaad van de afgestorven plant.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2014 om 17:04.
Oud 27 juni 2014, 17:04   #151
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het om bamboe wou gaan zou die reeds verschillende malen afgestorven zijn. Als men dan enkele jaren wacht heeft men terug bamboe op dezelfde plaats uit het zaad van de afgestorven plant.
en ik maar denken dat "pinus" een pijnboom is.

Oud 27 juni 2014, 17:17   #152
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
volgens wiki kwamen die eerste planten effektief allemaal van één beperkt aantal moederplanten:
Die simultaan afgestorven fargesia soort komt allemaal uit hetzelfde zaad. Van het zaad dat de plant geeft op het moment van afsterven weet men dat het verschillende decennia zal duren vooraleer dat de plant zal afsterven. Maar dat zaad is niet allemaal gelijk. Daar kunnen mutaties tussen zitten die er anders uit zien. Die worden dan uitgeselecteerd en vermenigvuldigen zich door menselijk toedoen. Zo is de Phylostachis met zwarte stengels of die met zijn afwijkende knopen waar wandelstokken van gemaakt worden, ontstaan.

Zo heb ik het toch begrepen. Ik heb een aantal boeken thuis over bamboe. Maar het is al een decennium geleden dat ik ze gelezen heb.

Nu denk ik er inderdaad aan een paar soorten weg te doen in de tuin omwille van buren. Ook al zorg ik voor een paar meter gras tussen mijn planten en de omheining, dan nog zullen ze outfreaken, want de buren zullen scheuten krijgen aan hun kant. En mensen weten niet goed hoe met die plant om te gaan in België.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2014 om 17:17.
Oud 27 juni 2014, 17:19   #153
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en ik maar denken dat "pinus" een pijnboom is.
Ik ook. Die kunnen wel een paar duizend jaar oud worden.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 juni 2014 om 17:20.
Oud 27 juni 2014, 18:03   #154
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grapjas.

Zelfs de zaailingen van één plant bloeien niet simultaan over heel de wereld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Circe
Citaat:
De wereldwijde bloei van de Fargesia murieliae en de sterfte van alle volwassen exemplaren in de jaren negentig is goed gedocumenteerd. De eerste waarneming van een bloeiende murieliae kwam uit Denemarken in 1975. In 1998 bloeiden er planten in de Kew Gardens, in 1997 en 1998 in de rest van Europa, en in 1998 in de Arnold Arboretum in Massachusetts. Van 1996 tot 2000 was er bloei in de beboste bergen van Shennongjia in China, het natuurlijke verspreidingsgebied. De dood van de westerse planten, waarschijnlijk allemaal afstammelingen van Chinese spruiten uit 1905, heeft geleid tot vele selecties van de zaailingen.
Zelfs Circe levert het bewijs dat het afsterven van één ondersoort van de Fargesia's wereldwijd een periode van 4 jaar inbeslag nam. Zelfs de zaailingen van 1 plant hebben een periode van 2 jaar gebruikt om allemaal te bloeien en afsterven.

De meeste hebben het echter over de Fargesia's, een familie binnen de bamboe.
Maar er zijn zelfs bamboesoorten die jaarlijks bloeien. En andere soorten die slechts om de 150 jaar bloeien.

Trouwens ook die bloeiperiode van om de +/-48 jaar is wel van toepassing voor de reuzenbamboe.

Maar het gaat telkens om slechts één ondersoort van de bamboe, niet om alle bamboe.
Je moet dus weten om welke bamboesoort het gaat om de oorzaak van het afsterven te kunnen achterhalen.
Oud 27 juni 2014, 18:39   #155
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de zaailingen van één plant bloeien niet simultaan over heel de wereld.

...
Daarom dat ik het over stekken had en niet over zaailingen. Zaailingen zijn genetisch totaal verschillende planten dan de plant die het zaad leverde, stekken zijn genetisch identiek met de moederplant.

Zo, nu stop ik ermee.
Oud 27 juni 2014, 18:55   #156
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
....
Misschien dat Circe eens een fotoke van 'haar specie' zou kunnen posten ?
Oud 27 juni 2014, 18:58   #157
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Misschien dat Circe eens een fotoke van 'haar specie' zou kunnen posten ?
Viezerik...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 19:20   #158
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Daarom dat ik het over stekken had en niet over zaailingen. Zaailingen zijn genetisch totaal verschillende planten dan de plant die het zaad leverde, stekken zijn genetisch identiek met de moederplant.

Zo, nu stop ik ermee.
2

Website
Oud 27 juni 2014, 19:30   #159
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Viezerik...
Wat je zegt ben je zelf, né.
Oud 28 juni 2014, 23:35   #160
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Nu is Miauw weer Bembem?
Da's hier toch een lastig forum se...

LOL

nee hoor, Miauwke is geen dubbelnick van mij
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be