Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2014, 14:51   #141
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leopold de halve Bekijk bericht
Hoe egoïstisch! Jij bent ook alleen maar voor besparingen zolang ze niet in jou zakken zitten hé.

Natuurlijk weet ik wel wat perequatie is, ik heb het toch uitgelegd. Ik ben Nota Bene zelf ambtenaar (en ook nog eens verpleger) en zou er hoegenaamd geen probleem mee hebben om dit af te geven. Ik wil dan wel dat de opbrengst gebruikt wordt om de privé pensioenen mee op te trekken.

Perequatie afschaffen = onmiddelijke besparing zonder sociaal bloedbad. DOEN!
Oud 18 september 2014, 15:13   #142
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
ik heb voor een parastatale gewerkt die steeds winst gemaakt heeft, u ook?
Mijnheer, Belgacom heeft duizenden mensen vd RTT betaald thuis laten zitten omdat ze met die mensen niets konden aanvangen! Het werkritme van een ambtenaar is (ik zal maar zeggen was) om te huilen!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 15:14   #143
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
ik heb voor een parastatale gewerkt die steeds winst gemaakt heeft, u ook?
U was de enige speler op de markt!
Oud 18 september 2014, 15:38   #144
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Ford beloofde werkzekerheid tot 2020.
Welke beloften zijn eeuwigdurend?
De huwelijkstrouw?
Welkom in de echte wereld!
De Staat dat is niet Reynders, Di Rupo, ... maar U en ik en de kas is leeg.
Met dat verschil dat er nog altijd een verschil is tussen de privé en de staat, hé. 't Moet al een serieuze 'overmacht' zijn om aan de staat 't zelfde te 'hebben' als in de privé..... Als de 'ontwerper' van de rechtsregels al geen rechtszekerheid meer garandeert is 't ver gekomen......
Oud 18 september 2014, 15:40   #145
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dat is ook zever, als de grootste partijen niet willen veranderen heb je geen consensus, dus wie of wat wanneer doet hangt dus af van de evenwichten die je vindt in een regering.
Tiens, waarom is dat dan nu plots zo'n probleem als (omdat ?) de NVA mee aan tafel zit ?
Oud 18 september 2014, 15:43   #146
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Met dat verschil dat er nog altijd een verschil is tussen de privé en de staat, hé. 't Moet al een serieuze 'overmacht' zijn om aan de staat 't zelfde te 'hebben' als in de privé..... Als de 'ontwerper' van de rechtsregels al geen rechtszekerheid meer garandeert is 't ver gekomen......

Mijnheer, U kunt uw toekomstig pensioen uitrekenen op de side vd Fod Mypension. Naast de uitkomst staat dat dit resultaat geen enkele garantie naar de toekomst geeft.
De pensioencommissie geeft punten en de waarde ervan is gerelateerd aan de financiële toestand van de NV België.
U noch ik, NIEMAND is zeker!!
Oud 18 september 2014, 15:44   #147
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik heb altijd wel wat problemen met termen zoals "gedane beloftes" of "verworven rechten".

Een politicus kan niets beloven in perpetuum. Dat zou ondemocratisch zijn, want dat zou inhouden dat toekomstige kiezers diezelfde keuze zou ontzegd worden. Dat is dus niet hoe het werkt.

Hetzelfde met verworven rechten. Een recht staat nooit op zich. Wij hebben allemaal het 'recht' op een werkloosheidsuitkering, maar als we dat recht vanaf morgen allemaal zouden opnemen, dan heeft niemand er nog iets aan want dan is er geen geld meer.

Zo ook de pensioenen. De 'rechten' van de gepensioneerden moeten in verhouding staan tot de plichten die het anderen oplegt, en de rechten van de werkenden (bijvoorbeeld tot een eerlijke belastingsgraad) kunnen ook leiden tot plichten voor de gepensioneerden.

Dat evenwicht ontkennen is het toppunt van asocialiteit.
Dat is het 'probleem' ontkennen van de ambtenaren die indertijd aan een wreed lachwekkend (in vergelijking met de privé) loontje zijn begonnen met precies die belofte op een deftig pensioen.
Ze hadden echter al veel langer die situatie moeten rechttrekken toen de lonen van de ambtenaren stegen.... Nu zit je met een scheefgetrokken situatie in de ambtenarij zelf...
Ik ben volledig akkoord om de ambtenarenpensioenen aan te passen, mits er gekeken wordt naar die aanvangsweddes. En dat ze dan ook maar met procenten werken voor iedereen....ambtenaren én privé....... Voor al de rest zijn de vakbonden toch zo'n voorstander daarvan ?
Oud 18 september 2014, 15:46   #148
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Over welke tijden zijt gij aan het spreken ?
Ambtenaren verdienen al decennialang meer of hetzelfde dan hun equivalent in de privé.
Gij zijt van voor den oorlog bezig precies.
Neenee, ik ben begonnen in de jaren '70 aan een zeer mager loontje in vergelijking met mijn kennissen in de privé...Gelachen dat ze toen hebben....nu ook, maar eerder groen......
Oud 18 september 2014, 15:48   #149
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het 'probleem' ontkennen van de ambtenaren die indertijd aan een wreed lachwekkend (in vergelijking met de privé) loontje zijn begonnen met precies die belofte op een deftig pensioen.
Ze hadden echter al veel langer die situatie moeten rechttrekken toen de lonen van de ambtenaren stegen.... Nu zit je met een scheefgetrokken situatie in de ambtenarij zelf...
Ik ben volledig akkoord om de ambtenarenpensioenen aan te passen, mits er gekeken wordt naar die aanvangsweddes. En dat ze dan ook maar met procenten werken voor iedereen....ambtenaren én privé....... Voor al de rest zijn de vakbonden toch zo'n voorstander daarvan ?
Ze moeten helemaal geen rekening houden met die aanvangsweddes, daarna zijn ze decennialang overbetaald geweest Nu neemt de overbetaling zelfs degoutante vormen aan.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 15:49   #150
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neenee, ik ben begonnen in de jaren '70 aan een zeer mager loontje in vergelijking met mijn kennissen in de privé...Gelachen dat ze toen hebben....nu ook, maar eerder groen......
Dat kan misschie in de jaren "70 , maar al lang niet meer in 1995 zoals uw collega hierboven meent te moeten stellen.
Oud 18 september 2014, 15:53   #151
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Ze moeten helemaal geen rekening houden met die aanvangsweddes, daarna zijn ze decennialang overbetaald geweest Nu neemt de overbetaling zelfs degoutante vormen aan.
Dat was nu eenmaal de overeenkomst : een lage wedde en dan een hoger pensioen. Dat de weddes later hoger geworden zijn en de pensioenregeling niet werd aangepast, dat kan me geen zak schelen, dat moet je de politiekers en de vakbonden aanrekenen. Misschien dat ze dan tegelijkertijd hun eigen pensioenstelsel ook eens kunnen aanpassen....
En als ze dan toch met terugwerkende kracht die pensioenen zouden aanpassen.....gelijk oversteken.. in procenten en ook voor de privé.
Oud 18 september 2014, 15:55   #152
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Dat kan misschie in de jaren "70 , maar al lang niet meer in 1995 zoals uw collega hierboven meent te moeten stellen.
Zjust, maar ik heb die jaren wel degelijk aan den lijve ondervonden en dat was niet voor de oorlog, hé
Oud 18 september 2014, 16:01   #153
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat was nu eenmaal de overeenkomst : een lage wedde en dan een hoger pensioen. Dat de weddes later hoger geworden zijn en de pensioenregeling niet werd aangepast, dat kan me geen zak schelen, dat moet je de politiekers en de vakbonden aanrekenen. Misschien dat ze dan tegelijkertijd hun eigen pensioenstelsel ook eens kunnen aanpassen....
En als ze dan toch met terugwerkende kracht die pensioenen zouden aanpassen.....gelijk oversteken.. in procenten en ook voor de privé.
Tja, in Ford Genk was er ook een overeenkomst van werkgelegenheid tot 2020.
Het staat in de sterren geschreven dat de ambtenarenpensioenen gedecimeerd zullen worden en staken tot Sint Juttemis van 2040 zal niet helpen.
De werkmens van de privé gaat zijn kas niet blijven afdraaien om iemand anders een dubbel pensioen te blijven gunnen.
Oud 18 september 2014, 16:16   #154
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, in Ford Genk was er ook een overeenkomst van werkgelegenheid tot 2020.
Het staat in de sterren geschreven dat de ambtenarenpensioenen gedecimeerd zullen worden en staken tot Sint Juttemis van 2040 zal niet helpen.
De werkmens van de privé gaat zijn kas niet blijven afdraaien om iemand anders een dubbel pensioen te blijven gunnen.
Je zou dat inderdaad denken...
Oud 18 september 2014, 16:42   #155
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, er is niemand beloofd dat alles tot in de oneindigheid hetzelfde zou blijven.

Dat is alsof ik zou zeggen dat het niet eerlijk is dat iemand in de prive ontslagen wordt, want toen ze die persoon aangenomen hebben was dat niet te bedoeling. Tja.

Omstandigheden veranderen, niemand is daarvan vrijgesteld.

Beweren dat als het pensioenstelsel niet meer betaalbaar is, dat anderen dan maar meer moeten geven maar dat jij niet minder mag krijgen, dat is niet redelijk.

Citaat:
Ik ben volledig akkoord om de ambtenarenpensioenen aan te passen, mits er gekeken wordt naar die aanvangsweddes. En dat ze dan ook maar met procenten werken voor iedereen....ambtenaren én privé
Ik ben voorstander van hetzelfde plafond voor werknemers en ambtenaren. Niet alleen moet je dan helemaal niet naar de aanvangstweddes kijken, tegen dat argument is ook nog eens geen moer in te brengen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2014, 17:29   #156
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijnheer, uw AANVANGSWEDDE was lager, uw werkdruk was veel lager en daarbovenop kreeg U het grootste geschenk uit de belgische sociale geschiedenis nl werkzekerheid tot aan uw pensioenleeftijd.
Oud 18 september 2014, 17:42   #157
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijnheer, uw AANVANGSWEDDE was lager, uw werkdruk was veel lager en daarbovenop kreeg U het grootste geschenk uit de belgische sociale geschiedenis nl werkzekerheid tot aan uw pensioenleeftijd.
Waarom klaag je over de aanvangswedde. Dat is zo ongeveer het enig moment waar het openbaar ambt inzake loon kan wedijveren met de privé...
Oud 18 september 2014, 17:52   #158
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Waarom klaag je over de aanvangswedde. Dat is zo ongeveer het enig moment waar het openbaar ambt inzake loon kan wedijveren met de privé...
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, verdient de gemiddelde ambtenaar in ons land bijna 12% meer dan zijn collega in de privésector. Een belangrijk feit met het oog op een onvermijdelijke sanering van onze openbare financiën alsook op een mogelijke hervorming van het ambtenarenpensioen. - See more at: http://www.vkw.be/kennisbank/loon-am....XfIuyNt7.dpuf
Oud 18 september 2014, 17:59   #159
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, verdient de gemiddelde ambtenaar in ons land bijna 12% meer dan zijn collega in de privésector. Een belangrijk feit met het oog op een onvermijdelijke sanering van onze openbare financiën alsook op een mogelijke hervorming van het ambtenarenpensioen. - See more at: http://www.vkw.be/kennisbank/loon-am....XfIuyNt7.dpuf
Waarom zou ik u het tegendeel aantonen, ik heb het al twee keer gedaan, en je bent wijselijk de discussie steeds uit de weg gegaan.

I rest my case.
Oud 18 september 2014, 18:41   #160
Another Jack
Banneling

Standaard

Afwachten wat de concrete plannen zijn.
Ik vind dat er één goede correctie in zit: namelijk degene die stelt dat studiejaren niet mogen meetellen.

Voor al de rest: njet!
Met praten als het kan, staken als het moet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be