Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 november 2014, 13:25   #141
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De Nederlandstalige tekst betreft helemaal niet het omfloerst taalgebruik waar administraties en politici alle kanten mee uit kunnen. Het gaat om amateurisme.
Nee nee, dat is geen amateurisme. Dat is de regel. Je begrijpt het concept beleidsnota toch?
Oud 27 november 2014, 13:27   #142
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan je aanraden de Tiberghien eens te lezen.
Ik heb het zelf meegemaakt dat een hogere ambtenaar van het ministerie mij i.v.m. de interpretatie van regelgeving (van een Vlaams ministerie) mij volledig gelijk gaf i.v.m. de interpretatie van de geest van de wetgever, maar mij tevens zei: "Ik deel uw mening volledig, maar je kunt maar lezen wat er staat en dus moet u die onzinnige maatregel letterlijk uitvoeren. We kunnen niet anders dan het zo interpreteren als het er staat, ook al schiet het zijn doel volledig voorbij."
Vaak hoor ik uit andere hoeken - magistratuurwereld - gelijkaardige ergernissen over de huidige wetgeving.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 13:29   #143
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we hebben het over België.

stel uw verwachting neerwaarts bij, of leer leven met constante teleurstelling.
Zoals hoger al gemeld: de Vlaamse regelgeving is geen zier beter.
Oud 27 november 2014, 13:30   #144
hagel
Banneling

Standaard

Citaat:
De Nederlandstalige tekst betreft helemaal niet het omfloerst taalgebruik waar administraties en politici alle kanten mee uit kunnen. Het gaat om amateurisme.
Zo komt het mij ook over: je kunt dat moeilijk een doordachte tekst noemen.

Laatst gewijzigd door hagel : 27 november 2014 om 13:31.
Oud 27 november 2014, 13:33   #145
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Elk ministerie heeft een vertaaldienst. Elke staatssecretaris kan daarvan gebruik maken.
Als er een dringend werk is, wordt al het andere werk onderbroken.
Het feit dat zo'n tekst dan nog verschijnt zonder dat ook maar iemand dat voor publicatie naleest......
Dit is voor iemand die de geplogenheden van de ambtenarij kent, niet te begrijpen....... Het kan haast niet anders of er is moedwilligheid in het spel.....maar dat kan van 2 kanten komen....
Oud 27 november 2014, 14:02   #146
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Elk ministerie heeft een vertaaldienst. Elke staatssecretaris kan daarvan gebruik maken.
Als er een dringend werk is, wordt al het andere werk onderbroken.
Het feit dat zo'n tekst dan nog verschijnt zonder dat ook maar iemand dat voor publicatie naleest......
Dit is voor iemand die de geplogenheden van de ambtenarij kent, niet te begrijpen....... Het kan haast niet anders of er is moedwilligheid in het spel.....maar dat kan van 2 kanten komen....
Deze gedachte speelde bij mij ook. Zelfs het Nederlands is krakkemikkig als men het vergelijkt met de gebruikelijke van Gallicismen bol staande parlementsverslagen en wetteksten. Het Frans maakt bovendien de indruk van een 'Google' vertaling. Het ziet er inderdaad uit als een kladversie of voorlopig werkdocument waarvan een kladvertaling gemaakt is. Dan blijft de vraag: hoe is dit stuk gepubliceerd geraakt? Door vergissing (70% kans), door onkunde (20% kans) of door opzet (10% kans).
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 14:11   #147
Leopold de halve
Provinciaal Statenlid

Leopold de halve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb hier nooit nagelaten om het gesproken Nederlands van uw voormalige eerste minister Elio Di Rupo en van een aantal Belgische Franstalige politici aan te klagen, maar ditmaal gaat het om het (geschreven) Frans van uw Nederlandstalige federale minister Mevrouw Elke Sleurs : de Franse tekst van haar beleidsnota lijkt werkelijk nergens op, en kan zelfs als beledigend slecht aangevoeld worden door de Franstalige Belgen.

Dit is de tekst : http://www.dekamer.be/flwb/pdf/54/0588/54K0588021.pdf
en dit is een Belgisch krantenartikel in bedoeld verband : http://www.lalibre.be/actu/politique...707696ba80e5e9

Benevens het feit dat het voor mij onbegrijpelijk is dat iemand zoals Di Rupo of Sleurs met een min of meer hogere opleiding in België dergelijke povere kennis blijkt te hebben van de andere dan de eigen landstaal, blijf ik het een schande vinden dat dergelijke mensen er desondanks niet voor terugschrikken om een federale ministriële bevoegdheid en derhalve een bestuurlijke bevoegdheid over beide grotere taalgroepen in België te aanvaarden.

Foei, mevrouw Sleurs !
Brusselaars maken dat dagelijks mee. Geschreven teksten van de verschillende overheden in schabouwelijk Nederlands zijn hier schering en inslag. Als je daar als Nederlandstalige op durft reageren wordt je dadelijk weggezet voor fundemantalist. Een koekje van eigen deeg. Goed zo, mevrouw Sleurs!

Laatst gewijzigd door Leopold de halve : 27 november 2014 om 14:11.
Leopold de halve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 14:28   #148
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Nee nee, dat is geen amateurisme. Dat is de regel. Je begrijpt het concept beleidsnota toch?
Blijkbaar heb jij een ander begrip van een beleidsnota. Een beleidsnota is een formele tekst waaraan de minister of staatssecretaris gebonden is als uitvoerende macht. Enkel als er consensus is binnen de regering kan er van beleidsnota's worden afwijkt.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 14:29   #149
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei. Ik heb altijd geleerd dat taal en taalgebruik toch nog iets meer inhoudt dan “een beetje ons best doen om ons verstaanbaar te maken”. Weer mis, blijkbaar.
Wat had u daarbuiten nog graag met taal gedaan?
Oud 27 november 2014, 14:33   #150
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Deze gedachte speelde bij mij ook. Zelfs het Nederlands is krakkemikkig als men het vergelijkt met de gebruikelijke van Gallicismen bol staande parlementsverslagen en wetteksten. Het Frans maakt bovendien de indruk van een 'Google' vertaling. Het ziet er inderdaad uit als een kladversie of voorlopig werkdocument waarvan een kladvertaling gemaakt is. Dan blijft de vraag: hoe is dit stuk gepubliceerd geraakt? Door vergissing (70% kans), door onkunde (20% kans) of door opzet (10% kans).
Als het een vergissing is dan waren de juiste teksten nu reeds gepubliceerd. Hoe langer N-VA wacht met een leesbare beleidsnota hoe meer garen hun politieke concurrentie hier bij zal spinnen.

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 27 november 2014, 14:40   #151
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hagel Bekijk bericht
De verrechtvaardiging van Sleurs die nu in de pers de ronde doet, laat echter iets anders uitschijnen. Nu je verdedigen met 'kladversie' die per ongeluk gepubliceerd werd...
Het zal wellicht een probleem zijn dat vrij verspreid is en zal toenemen, want welk NVA-parlementslid zei onlangs in het parlement:"Ik zal het maar in het Nederlands zeggen i.p.v. in Frans..." Ze doelde niet op een nationalistische reflex, maar omdat ze het anders niet gezegd kreeg.
De vraag is natuurlijk wie daar ook van wakker ligt. Vroeger heb ik mijn best gedaan op school om Frans te leren, omdat ik het mijn plicht vond om respect te tonen voor de mensen aan de andere kant van de taalgrens. Later, zo rond mijn 18e ben ik de politiek beginnen volgen en de gevoelens die leefden aan de andere kant. Meer en meer besefte ik dat er geen enkel greintje respect was voor de Vlamingen en dat onze taal en wensen hen compleet gestolen kon worden, zolang we maar de factuur betaalden. Nu spreek ik alleen nog Frans in Frankrijk. Als ze geen Nederlands verstaan als ik in de Ardennen ben dan kunnen ze mijn rug op.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 14:44   #152
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het zelf meegemaakt dat een hogere ambtenaar van het ministerie mij i.v.m. de interpretatie van regelgeving (van een Vlaams ministerie) mij volledig gelijk gaf i.v.m. de interpretatie van de geest van de wetgever, maar mij tevens zei: "Ik deel uw mening volledig, maar je kunt maar lezen wat er staat en dus moet u die onzinnige maatregel letterlijk uitvoeren. We kunnen niet anders dan het zo interpreteren als het er staat, ook al schiet het zijn doel volledig voorbij."
Vaak hoor ik uit andere hoeken - magistratuurwereld - gelijkaardige ergernissen over de huidige wetgeving.
Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Het is echter niet aan de administratie om de wet finaal te interpreteren. Uit pragmatische overwegingen kan je in veel gevallen berusten zonder er een zaak van te maken.

Oud 27 november 2014, 14:44   #153
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik heb hier nooit nagelaten om het gesproken Nederlands van uw voormalige eerste minister Elio Di Rupo en van een aantal Belgische Franstalige politici aan te klagen, maar ditmaal gaat het om het (geschreven) Frans van uw Nederlandstalige federale minister Mevrouw Elke Sleurs : de Franse tekst van haar beleidsnota lijkt werkelijk nergens op, en kan zelfs als beledigend slecht aangevoeld worden door de Franstalige Belgen.
Waarom is het nodig dat er een Franstalige versie van de beleidsnota geschreven wordt?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 14:53   #154
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als het een vergissing is dan waren de juiste teksten nu reeds gepubliceerd. Hoe langer N-VA wacht met een leesbare beleidsnota hoe meer garen hun politieke concurrentie hier bij zal spinnen.
Zijn die aparte beleidsnota's van de regeringsleden geen nieuwigheid, welke door deze regering gestart is geworden? Of zie ik dat verkeerd? In ieder geval maakt het gehele gebeuren en niet alleen Sleurs op mij een indruk van stuntelig amateurisme. Wij zijn nog ver verwijderd van de Angel-Saksische benadering.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 14:54   #155
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar mens, toch, wat het Frans betreft, bakken kinderen uit de middelbare school er gewoon niets van. Niets, niets, en nog eens niets!
Dat hoor ik mijn collega's ook vaak zeggen.

Zelf kan ik vaststellen dat mijn leerlingen doorgaans behoorlijk Frans spreken, al vind ik hun woordenschat toch vrij beperkt.

Het is bij niet weinigen de moedertaal, en bij de overgrote meerderheid ook de dagelijkse omgangstaal; het lijkt me dan ook logisch dat ze het vrij goed spreken.

Hun geschreven Frans is niet om aan te zien

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 15:12   #156
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar heb jij een ander begrip van een beleidsnota. Een beleidsnota is een formele tekst waaraan de minister of staatssecretaris gebonden is als uitvoerende macht. Enkel als er consensus is binnen de regering kan er van beleidsnota's worden afwijkt.
En ieder regeringslid heeft er alle baat bij om zo generalistisch mogelijk te zijn teneinde een zo breed mogelijk beleidsspectrum te hebben. Liefst gespekt met enkele targets, op te richten studiegroepen enz.

We moeten hier toch niet gaan uitleggen hoe politiek werkt he? Heb je al eens wat beleidsnota's gelezen?
Oud 27 november 2014, 15:19   #157
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Wat had u daarbuiten nog graag met taal gedaan?
Spelen, waar en wanneer mogelijk

Oud 27 november 2014, 15:21   #158
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... In ieder geval maakt het gehele gebeuren en niet alleen Sleurs op mij een indruk van stuntelig amateurisme...
2!

Oud 27 november 2014, 15:23   #159
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn die aparte beleidsnota's van de regeringsleden geen nieuwigheid, welke door deze regering gestart is geworden? Of zie ik dat verkeerd? In ieder geval maakt het gehele gebeuren en niet alleen Sleurs op mij een indruk van stuntelig amateurisme. Wij zijn nog ver verwijderd van de Angel-Saksische benadering.
De beleidsnota's worden sinds jaar en dag verdedigd in de betrokken parlementaire commissies. Maggie De Block lag tijdens haar start bij Elio Di Rupo I onder vuur omdat ze in de mondelinge toelichting verhaaltjes vertelde over minderjarigen sans-papiers die op straat gangbangen.

Er is sprake geweest van een vertrouwensstemming per minister zoals in het Europees parlement van toepassing is. Het blijft echter bij het oude waarbij eerst de premier een vertrouwensstemming ondergaat en nadien de ministers en staatssecretarissen met hun beleidsnota's komen.

Oud 27 november 2014, 15:24   #160
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals hoger al gemeld: de Vlaamse regelgeving is geen zier beter.
ik corrigeer :

leer leven met dubbel zoveel constante teleurstelling
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be