![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leg mij eens uit waarom een deel van de bevolking zich krom moet werken om een ander deel van de bevolking een pensioen te kunnen geven dat dubbel zo groot is als dat van hen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderwijs is waarschijnlijk 4 of 5 keer te duur voor de geleverde "kennistoename". Al die papierschuivers zijn er die hun eigen onnozel regels toepassen waardoor er zoveel "werk" aan is. Geneeskunde zou goeiekoper zijn mochten mensen het uit eigen zak moeten betalen. Ga zo maar door. Ongeveer elke staatsuitgave veroorzaakt extra kosten die niet nodig zouden zijn in de prive (hieronder versta ik niet alleen bedrijven, maar ook alles wat associatief is en dergelijke). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tussen werkgever (in dit geval federaal, gewest, provinciaal, gemeentelijk) en de werknemer (statutair, contractueel) wordt/werd een overeenkomst afgesloten waarin alle elementen opgelijst staan. Indien beide partijen daarmee akkoord gaan wordt/werd een contract afgesloten. Aan een contract zijn er zowel voor- als nadelen. Eenzijdig dit contract gaan wijzigen is contractbreuk. Dat er telkens weer gediscuteerd moet worden over dit soort overeenkomsten, waar vooral de remuneratie vanaf de pensioenleeftijd HET thema is, ruikt meer naar afgunst dan wat anders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen contrakt. In een arbeidsovereenkomst staat de hoogte van je loon , niet de hoogte van je pensioen. Geen enkele ambtenaar heeft met de overheid een contrakt wat de hoogte van zijn pensioen afdwingbaar maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar afgenomen geld uitgeven, of bijgedrukt geld uitgeven, "voedt" de economie niet, want het is geen ruil. Er is niks gepresteerd, geproduceerd, voor dat uitgegeven geld. Het is de fundamentele neo-Keynesiaanse fout (zelfs Keynes zelf was zo idioot niet). Artificieel stimuleren van de vraag, zonder dat die voortkomt uit een productie, is schijn, en stimuleert de economie niet. Ik zal dat even illustreren met een simplistisch voorbeeldje: Stel dat jij kippen houdt en dat jij 200 eieren hebt, en ik heb een boomgaard en ik heb 400 appelen. Als wij 200 appelen tegen 100 eieren ruilen, dan zijn wij nu beter af, want wij kunnen alletwee meer gevarieerd eten. Dat is de waardecreatie in de ruil, en die komt voort van het feit dat ik appelen heb geproduceerd, waarmee ik eieren kocht, en jij hebt eieren geproduceerd, waarmee jij appelen kocht. Stel dat een derde persoon erbij komt, die niks te bieden heeft. Die zal dus ook geen eieren, en geen appelen kunnen bekomen. Die klopt op zijn kin (en dat is maar goed ook). Stel nu dat we geld gebruiken. Stel dezelfde situatie, waarbij elk van ons 400 Bombels heeft. Ik zou 100 eieren bij U willen kopen met mijn 400 Bombels. Gij zou 200 appelen bij mij willen kopen voor uw 400 Bombels. De prijs van de eieren zal dus 4 Bombels zijn, en de prijs van een appel, 2 Bombels. Nadat we onze koopjes gedaan hebben, is de situatie dezelfde als ervoor. Het invoeren van geld heeft gewoon dezelfde ruilen laten plaats vinden. Maar nu komt Keynie langs en ziet dat Janneke daar staat zonder iets. Hij zegt: "we gaan de economie stimuleren". Nu kan Keynie 2 dingen doen. 1) Keynie gaat 400 Bombels bijdrukken en aan Janneke geven. 2) Keynie gaat elk van ons 200 Bombels afnemen, en aan Janneke geven. Geval 1. Janneke heeft nu 400 Bombels erbij en wil daarmee ook eieren en appelen kopen. Ik heb nogaltijd maar 400 appelen, gij hebt 400 Bombels waarmee gij bij mij 200 appelen wilt kopen, en Janneke wil van zijn 400 Bombels 200 aan mij geven om appelen te kopen. Ik ga mijn appelen nu duurder verkopen: in plaats van 2 bombels voor een appel, vraag ik er 3. Ik verkoop U dus 133 appelen voor uw 400 bombels, en ik verkoop 67 appelen aan jantje voor zijn 200 bombels. Van 't zelfde voor de eieren: de prijs van een ei gaat nu geen 4, maar wel 6 bombels worden. Gij verkoopt 66 eieren aan mij voor mijn 400 bombels, en 34 eieren aan Jantje voor zijn 200 Bombels. Alles bij elkaar heb ik dus vroeger 100 eieren voor mijn 200 appelen, en nu maar 66 eieren voor mijn 200 appels gekregen. Gij hebt 133 appelen gekregen voor uw 100 eieren in plaats van 200 vroeger. Janneke heeft gratis voor niks 67 appelen en 34 eieren gekregen. IS DE ECONOMIE NU GEGROEID omdat Janneke dat extra geld heeft uitgegeven ? Nee. De productieven hebben minder waar gekregen voor hun productie, da's al. Het geval 2 zal identiek zijn: de prijzen gaan niet veranderen, maar elk van de productieven gaan minder kunnen kopen. Dus geld bijdrukken om uit te geven, of geld af nemen van productieven om aan niet-productieven laten te spenderen, laat de economie NIET GROEIEN. In het eerste geval krijgen we inflatie, in het tweede geval krijgen we staatsbeslag via fiscaliteit. Maar het uitgeven van afgenomen of bijgedrukte centen laat de economie niet groeien. In tegendeel. Als ik maar 66 eieren kan krijgen voor mijn appelen in plaats van 100, vind ik het misschien de moeite niet meer waard om nog veel appelen te kweken: ze zijn toch niks waard. Als gij maar 133 appelen krijgt voor uw 100 eieren in plaats van 200, vindt gij het de moeite misschien niet waard om nog veel eieren te laten leggen: ze zijn toch niks waard. Misschien vinden we het alletwee uiteindelijk plezanter om zoals Janneke gaan te leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Voor een contractueel is er een INDIVIDUELE arbeidsovereenkomst Voor een statutair gaat het over het statuut van statutair waar lonen, benoemingen, carrieremogelijkhen EN pensioenvoorwaarden worden opgelijst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als de staat wil dan zet ze morgen het pensioen van de ambtenaar op het niveau van dat van de privé , alleen geen enkele politieke partij gaat dat zonder dat Europa er hen toe dwingt daadwerkelijk doen, want het zou electorale zelfmoord betekenen. In Griekenland kunnen ze toch ook met één pennetrek de pensioenen verminderen , waarom zou dat hier dan niet kunnen gebeuren. Laatst gewijzigd door Pericles : 1 juli 2015 om 08:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vergeet 'contracten' , 'arbeidsovereenkomsten', 'gewaarborgd pensioen' en alle andere beloftes van vadertje staat. Griekse toestanden staan aan de voordeur en die gaan daar niet weg door wat Euro's meer te eisen van de groep die het niet meer kan missen. Ik ben er dus gerust in, die wantoestanden in de ambtenarij zullen verdwijnen gewoon omdat er geen weg naast is. Laat de tijd zijn werk doen en hoe harder men vandaag tegensparteld hoe dieper de put morgen. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 juli 2015 om 08:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De staat kan zelfs het pensioen van een individuele ambtenaar volledig schrappen als strafmaatregel, hetgeen bijvoorbeeld het geval is geweest met de SM rechter, iets wat in de privé totaal onmogelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Heb ik ergens het tegendeel beweerd misschien? Het punt is dat iedereen, als men een job aanvaard, weet wat de voor- en nadelen zijn. Niet meer, niet minder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien er een Grexit komt gaat dat weeral gevolgen hebben voor die rentes. Maandag steeg de rente voor Italiaans staatspapier met nauwelijks een half procent maar dat betekende een extra kost van 10 miljard Euro. Gevolg gaat zijn dat de beleggers de Euro terug aanvallen en steeds de zwakste schakel uitkiezen. Dat land zal NIET gered worden door de andere landen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Parlementslid
|
![]() Jij kent het dossier van de rechter door en door? En de uitzondering wordt de regel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 1 juli 2015 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar goed, dat doet nadenken over het lenen van geld aan "vrienden in nood" he. Want dan ben jij de volgende "vriend in nood". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onder die premissen moet er hier over niets meer gediscussieerd worden want alles "is wat het is". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
zelfs de extreemste islam heeft meer moraal dan jij. jouw moraal past in de jaren BC
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain "Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler Laatst gewijzigd door Sywen : 1 juli 2015 om 09:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() "Statutair" heeft betrekking op BESCHERMING van de dienstverlening aan het belgische volk en NIET op de ambtenaar. ELKE regering staat het vrij om een statuut aan te passen of af te schaffen. Hetzelfde geldt voor de berekening vh pensioen. ELKE regering kan dit eenzijdig veranderen cfr het brugpensioen (swt).
Laatst gewijzigd door demonen : 1 juli 2015 om 09:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |