Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2015, 22:01   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee, het is absoluut niet interessant hoe IK die 'verhouding invul'.
Om welke duistere reden zou dat niet interessant zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2015, 22:07   #142
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Als die trezemie gewetensbezwaarde is (ok , moet kunnen) ,
waarom nam ze geen ontslag wanneer het holebihuwelijk werd goedgekeurd !!
Het had haar veel schaamte & tijd bespaard !!
Nu heeft ze het door haar "opgelegde" keuze enigszins vlaggen !!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2015, 22:14   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Als die trezemie gewetensbezwaarde is (ok , moet kunnen) ,
waarom nam ze geen ontslag wanneer het holebihuwelijk werd goedgekeurd !!
Het had haar veel schaamte & tijd bespaard !!
Misschien wist ze zich juist gesteund door de mensen die haar verkozen hebben.
Oud 7 september 2015, 22:30   #144
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2015, 04:51   #145
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten kent de VS dat wel. Naargelang de staat kan een burgerlijk huwelijk afgesloten door een burgemeester, (vrede)rechter, enzovoort. Slechts in een beperkt aantal staten kan een huwelijk worden afgesloten zonder enige tussenkomst van de overheid. Ik geloof dat dit bestaat in Pennsylvanië, wat een oplossing is voor de daar talrijk wonende mennonieten van de Old Order.
Met een burgerlijk huwelijk bedoelde ik een niet een huwelijk dat in een niet religieuse context plaatsvindt. Daarmee bedoelde ik letterlijk het burgerlijk huwelijk zoals dat in België, Nederland en Frankrijk een vereiste is voordat er ook een kerkelijk huwelijk kan plaatsvinden. In landen die een op Frans recht geïnspireerd burgerlijk wetboek hebben is enkel het burgerlijk huwelijk rechtsgeldig. In de meeste Angelsaksische landen is echter een kerkelijk huwelijk ook rechtsgeldig. Het is daar niet zoals bij ons dat je verplicht bent om je eerst door een ambtenaar te laten trouwen, en dat je nadien optioneel ok nog bij een priester voorbij kan.
Niet religieuse huwelijks ceremonies staan in de VS op gelijke voet als religieuse huwelijks ceremonies. Het is niet zo als bij ons dat enkel je handtekening op het stadhuis bindend is.

Dat is belangrijk in deze discussie.
De county clerk is niet erantwoordelijk voor het afsluiten van huwelijken. Wat ze doet is niet mensen trouwen. Wat ze doet is mensen de toestemming geven om te trouwen. De "marriage licence" is vergelijkbaar met de "ondertrouw" in België., niet met het burgerlijke huwelijk.
En de mevr. Davies had dus gewoon als hoofd van de burgerlijke stand van haar county het bevel gegeven om geen "marriage licences" aan home koppels te geven. Je zal zelf toch moeten inzien dat er een is verschil tussen uit gewetensbezwaar zelf weigeren iets te doen, en te verbieden van iets te laten doen...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2015, 04:59   #146
Zwitser

Standaard

Citaat:
De vraag lijkt me eerder te zijn wat er problematisch is aan bijvoorbeeld de soepelheid waarmee Nederland over het algemeen met dergelijke gewetensbezwaren omgaat. Ook op andere vlakken toont Nederland die rekbaarheid: zo gaan verkiezingen er nooit door op een zondag.
Als een ambtenaar bezwaar heeft tegen blonde koppels, moet die dan ook dispensatie krijgen?
... repeat ...
Oud 8 september 2015, 05:13   #147
Zwitser

Standaard

[quote=geertvdb;7812054]Ge vergist u 100%!! Ge koopt een appartement, dat privaat eigendom is, en een aandeel in de gemeenschappelijke delen. Wat privaat en gemeenschappelijk is, staat duidelijk beschreven in de statuten.
/quote]

Je hebt gelijk. In België is dat inderdaad zo. En dan kan ik Coucke begrijpen dat hij dit een probleem vindt.
In Nederland is de wet anders, weet ik uit persoonlijke ervaring. In Zwitserland idem.

Citaat:
Een AV kan enkel beslissen over alles wat in onverdeeldheid is. Dwz het dak, de trappen, de lift. Over de private eigendom heeft de AV niets te zeggen.
Wat als de AV beslist om het gemeenschappelijke deel te vereffenen?
... repeat ...
Oud 8 september 2015, 07:37   #148
geertvdb

Standaard

Citaat:
Juist daarom stel ik de vraag, in de hoop dat u met enige juridische argumentatie zou afkomen. Alleen komt die er niet. Van een zelfverklaarde kenner mogen we toch wel anders verwachten, nietwaar?!
Zie post #117, daar leg ik het perfect juridisch uit. Als gij twijfelt daarover wel dan moogt gij van mij twijfelen.

Ik heb nooit beweerd een kenner te zijn. Wat ik schrijf weet elke eigenaar van een appartement. Of zou moeten kennen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2015, 07:38   #149
geertvdb

Standaard

Citaat:
Om welke duistere reden zou dat niet interessant zijn?
Omdat ik het oninteressant vind.

Het trouwens ook off topic.
Oud 8 september 2015, 07:39   #150
geertvdb

Standaard

[quote=Zwitser;7812273]
Citaat:

Wat als de AV beslist om het gemeenschappelijke deel te vereffenen?
Wat bedoelt ge met het gemeenschappelijke deel te vereffenen?

En hoe is het in Nederland anders?

Laatst gewijzigd door geertvdb : 8 september 2015 om 07:40.
Oud 8 september 2015, 09:20   #151
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Met een burgerlijk huwelijk bedoelde ik een niet een huwelijk dat in een niet religieuse context plaatsvindt. Daarmee bedoelde ik letterlijk het burgerlijk huwelijk zoals dat in België, Nederland en Frankrijk een vereiste is voordat er ook een kerkelijk huwelijk kan plaatsvinden. In landen die een op Frans recht geïnspireerd burgerlijk wetboek hebben is enkel het burgerlijk huwelijk rechtsgeldig. In de meeste Angelsaksische landen is echter een kerkelijk huwelijk ook rechtsgeldig. Het is daar niet zoals bij ons dat je verplicht bent om je eerst door een ambtenaar te laten trouwen, en dat je nadien optioneel ok nog bij een priester voorbij kan.
Niet religieuse huwelijks ceremonies staan in de VS op gelijke voet als religieuse huwelijks ceremonies. Het is niet zo als bij ons dat enkel je handtekening op het stadhuis bindend is.

Dat is belangrijk in deze discussie.
De county clerk is niet erantwoordelijk voor het afsluiten van huwelijken. Wat ze doet is niet mensen trouwen. Wat ze doet is mensen de toestemming geven om te trouwen. De "marriage licence" is vergelijkbaar met de "ondertrouw" in België., niet met het burgerlijke huwelijk.
En de mevr. Davies had dus gewoon als hoofd van de burgerlijke stand van haar county het bevel gegeven om geen "marriage licences" aan home koppels te geven. Je zal zelf toch moeten inzien dat er een is verschil tussen uit gewetensbezwaar zelf weigeren iets te doen, en te verbieden van iets te laten doen...
Dit is inderdaad de essentie.
Oud 8 september 2015, 09:24   #152
geertvdb

Standaard

Citaat:
Als een ambtenaar bezwaar heeft tegen blonde koppels, moet die dan ook dispensatie krijgen?
Dit is ook belangrijk, want wat als elke persoon zomaar gewetensproblemen arbitrair kan uitvinden? Gaan we alle gewetensproblemen aanvaarden? Indien dat mogelijk is krijgen we een 'dictatuur van de lange tenen'.
Of gaan we een selectie maken? Of gaan we er geen enkele aanvaarden? Ik denk dat dat laatste het meest rechtvaardige is.
Oud 8 september 2015, 10:08   #153
Zwitser

Standaard

[quote=geertvdb;7812332]
Citaat:
Wat bedoelt ge met het gemeenschappelijke deel te vereffenen?
We besluiten alle gemeenshappelijke delen af te breken...

Citaat:
En hoe is het in Nederland anders?
In Nederland is het zoals ik het beschreven heb: Je koopt een aandeel in een geheel, waaraan verbonden het exclusief gebruiksrecht van een deel.
In Zwitserland is het ook zo. In principe is mijn balkon zelfs gemeenschappelijk (want het bevindt zich aan de buitenkant), maar omdat je er niet op kan zonder door mijn appartement te gaan heb ik er de facto toch het alleengebruik van.
... repeat ...
Oud 8 september 2015, 10:58   #154
geertvdb

Standaard

Citaat:
We besluiten alle gemeenshappelijke delen af te breken...
Hoe kan dat nu? Dus het dak, de traphal en de inkom worden afgebroken, en de appartementen blijven bestaan? Die blijven in de lucht zweven?
Citaat:

In Nederland is het zoals ik het beschreven heb: Je koopt een aandeel in een geheel, waaraan verbonden het exclusief gebruiksrecht van een deel.
In Zwitserland is het ook zo. In principe is mijn balkon zelfs gemeenschappelijk (want het bevindt zich aan de buitenkant), maar omdat je er niet op kan zonder door mijn appartement te gaan heb ik er de facto toch het alleengebruik van.
In Nederland heeft men inderdaad een monistisch systeem, in tegenstelling tot België (dualistisch), maar ook in Nederland is er een splitsingsakte bij de Notaris, dus tegenwerpelijk tegenover derden, waar privé en gemeenschappelijk in beschreven staan. Ik weet niet wat % is om op een AV te beslissen om een gebouw af te breken in Nederland. Indien dat 100% is zoals in België is er de facto geen verschil met het Belgische systeem. En geldt dus voor het privé gedeelte van een appartement gebouw het onverminderd eigendomsrecht.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 8 september 2015 om 11:15.
Oud 8 september 2015, 12:52   #155
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Deze zaak heeft niks met vrijheid van geloof te maken. Een ambtenaar moet de grondwet en de wetten, in de interpretatie van het Hoogste gerechtshof, gewoon uitvoeren. Ze heeft daartoe een eed afgelegd. Kan zij er niet mee leven, dan moet ze maar ontslag nemen.
Trouwens de dame in kwestie is een hypocriet eerste klas. Ze is vier maal getrouwd geweest en ze was zwanger van haar derde man toen ze nog getrouwd was met haar tweede man. Waar staat dat in de Bijbel als acceptabel gedrag!

Citaat:
Ik reageerde slechts op de stelling dat het om een democratisch genomen beslissing zou gaan. Voor heel wat staten in de VS gaat het echter om iets wat van hogerhand werd opgelegd.
Inderdaad maar desegregatie werd overigens ook opgelegd door het Hof tegen de wil in van de Zuidelijke staten, het is dus niet iets nieuw. Indien men om religieuze redenen een huwelijk tussen twee mannen zou mogen tegenhouden, waar trekt je de grens? Dan kunnen andere vormen van huwelijk (bv. een blanke met een zwarte) ook onder het mom van een religieus fatwa worden tegengehouden (trouwens strijdig met de SCOTUS zaak Loving vs Virginia). Het is een slippery slope.

Citaat:
Ik vind ook dat zich dat moet beperken tot ontslag. Celstraf is er voor mij veel te ver over.
Citaat:
Ah, als een verkozene zich niet aan de wet houdt, gaat hij de cel in, en wordt niet gewoon uit zijn mandaat ontzet ?
In Kentucky is de functie van county clerk inderdaad een verkozen functie. Ze kan dus niet worden ontslagen, maar moet via een formele impeachmentprocedure en -proces door de statelijke legislatuur worden afgezet, en daarvoor is er in KY geen meerderheid.

Er was overigens een aantal vonnissen waarin ze werd gelast de nodige licenties te verstrekken. Het negeren van een dergelijke rechterlijke beschikking is “Contempt of Court”, wat in de US een misdrijf is waar niet mee wordt gelachen en waarop inderdaad een mogelijke gevangenisstraf staat. Ze weigert trouwens alle compromis en meent dat de Grondwet ondergeschikt is aan haar visie op het geloof. Nochtans geldt ook in de VS scheiding van kerk en staat.

Voor alle duidelijkheid in deze zaak is de rechter in kwestie absoluut geen liberaal: Judge Bunning werd immers in 2004 tot federaal districtsrechter benoemd door George W. Bush en hij is de zoon van een conservatieve – inmiddels ex - US Senator, Jim Bunning (zetelend van 1999 tot 2011).
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2015, 19:37   #156
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

De rechter laat haar vrij

https://pbs.twimg.com/media/COZUApyWwAAzhHk.png
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2015, 19:40   #157
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe denkt u daar over? Mag een meerderheid wel een beslissing opleggen aan een minderheid overeenkomstig de democratische geplogenheden ?
Ik zal even op uw vraag antwoorden: als het gaat over rechten, dan is het antwoord klaar en duidelijk NEEN.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2015, 19:45   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee bedoelde ik letterlijk het burgerlijk huwelijk zoals dat in België, Nederland en Frankrijk een vereiste is voordat er ook een kerkelijk huwelijk kan plaatsvinden. In landen die een op Frans recht geïnspireerd burgerlijk wetboek hebben is enkel het burgerlijk huwelijk rechtsgeldig. In de meeste Angelsaksische landen is echter een kerkelijk huwelijk ook rechtsgeldig. Het is daar niet zoals bij ons dat je verplicht bent om je eerst door een ambtenaar te laten trouwen, en dat je nadien optioneel ok nog bij een priester voorbij kan.
In heel wat Europese landen geldt een dergelijke regeling, waardoor je moeilijk kan stellen dat het slechts een eigenheid is van de Angelsaksische wereld. In de Scandinavische landen geldt hetzelfde, net zoals in Italië, Griekenland, Cyprus... en zelfs een Baltisch land als Litouwen.
Oud 8 september 2015, 19:46   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik zal even op uw vraag antwoorden: als het gaat over rechten, dan is het antwoord klaar en duidelijk NEEN.
Op basis van welke more grond gebeurt de inperking van de democratische macht dan wel? Een van de filosofische pijlers van de democratie is juist dat de macht bij het volk berust en alleen bij het volk. Bij u schijnbaar dus niet.
Oud 8 september 2015, 19:48   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie post #117, daar leg ik het perfect juridisch uit.
U geeft uw mening weer, maar ik zie nergens ook maar enige juridische bewijsgrond voor wat u stelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be