Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Geboortebeperking?
Ja 19 61,29%
Neen 12 38,71%
Geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2015, 06:04   #141
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Grenzen kan men sluiten. Als men dat wil. Ook al moet men een muur bouwen. Sluiten kan men ze. jamaar zal er ne slimme opmerken. Muren houden niet iedereen tegen .. breek dan ook de gevangenismuren maar af.
Er is echter een verschil. Een gevangenis heeft muren, en bewakers.
Wil je op onze grens echt om de zoveel meter een wachtoren met iemand in die het bevel heeft te schieten?
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 06:05   #142
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Tja, ik zie ook niet in waarom mijn kinderen voor uw pensioen moeten opdraaien.
Wil je de lusten van een kinderloos gezin, draag er dan ook de lasten van, nee?
Maar er bestaat blijkbaar zoiets als solidariteit en sociale zekerheid in Belgie.
Dat laatste is nu net het probleem. Normaal gezien zou pensioen totaal geen probleem moeten zijn, want in principe is pensioen geen uitkering, of geen solidariteit, maar een spaarformule. Pensioen is leven tijdens uw oude dag van wat ge opzij gezet hebt tijdens uw actief leven. Het is, met andere woorden, niks anders dan een financieel product. Dat kan de vorm aannemen van een normaal spaarfonds, maar dat kan ook een formule zijn met een gegeven bedrag vanaf een zekere leeftijd.
Dat is dus normaal gezien een INDIVIDUEEL ding. Tijdens mijn actieve jaren leg ik opzij, en daar leef ik van tijdens mijn oude dag. Leg ik veel opzij, dan heb ik veel in mijn oude dag. Leg ik weinig opzij dan heb ik weinig op mijn oude dag.

Natuurlijk belet niks in zo een financieel product van daar ook een verzekeringsaspect aan te geven. Voor minder rendement een beetje meer veiligheid. Allemaal louter financiele producten. Niks "solidariteit", niks "uitkering", niks "de jeugd moet zich afsloven voor de ouderen". Gewoon een spaarformule.

Maar in onze welvaartstaat mag dat natuurlijk niet. Daar gaat men eerst de mensen hun bijdragen STELEN, om ze nadien van een AALMOES doen te leven en "dank u" doen te zeggen. Dat is de samenvatting van het omslagstelsel.

Als je uitrekent hoeveel je bijdragen tot je pensioen als belegging uw gans leven zouden opbrengen, en als je dan ziet hoeveel je echt krijgt als pensioen, dan WORD JE FERM BEDROGEN. Je krijgt een factor 2 of 3 minder pensioen dan je zou bekomen als je had mogen sparen, en dan ben ik nog heel vriendelijk. Als je aan een normale beleggingsinterest kijkt hoeveel je zou hebben als pensioen met je bijdragen, dan zouden de pensioenen gemiddeld 3 keer groter zijn dan ze nu zijn.

Waar is dat verschil naartoe ? In de "solidariteit" van de staatskas. En dan de mensen laten geloven dat ze een GUNST krijgen als ze een miezerig pensioentje als *uitkering* krijgen. Nadat ze zwaar bestolen werden.

De reden van dat verschil is natuurlijk de domheid van het omslagstelsel. Voor een pensioen kan je sparen gedurende gemiddeld 40 jaar of zo. Dat brengt, zelfs met kleine, veilige interest, ENORM op. Maar de staat doet dat niet. Die boert uw bijdragen er DIRECT door. Niks beleggen, niks sparen. Welvaartsstaat. Alles erdoor. Direct. Zelfs alles van morgen erdoor.
Oud 10 november 2015, 06:06   #143
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Vandalen, Gothen, Franken, Longobarden, Burgundii enz. hielden het Romeinse Rijk dan ook voor een aanzienlijk deel in stand. En namen bijvoorbeeld het Latijn over. Naast zovele andere zaken.
Het is dus belangrijk dat we er voor zorgen dat nieuwkomers in onze cultuur geassimileerd worden. Onze normen en waarden overnemen.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 06:09   #144
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De logica zelve.
Wie daar niet mee akkoord gaat, moet ook niet langer op hypokriete wijze de groene zeiktheorieën komen verkondigen over eco-voetafdrukken etc.
In een echte demokratie voert een regering uit wat de soevereine burger wenst.
Trek uw conclusies...
We vragen het niet luid genoeg. Maar de elite liet zich al zien.
Alles wordt geprivatiseerd, behalve kindergeld.
Dus 5 kinderen hebben blijft gelijk staan aan btw vrij leven en extra maandloon.
Maar ons bomma mag in over verzadigde pamper blijven liggen want die was te lomp haar lichaam kapot te werken en betaalde al die tijd netjes belastingen.

De vrouwen die haar verzorgen gaan bijna op pensioen en die erna volgen zijn niet zo gemotiveerd. Hoeven wij zo te sterven en hoeven onze kinderen in overvolle klassen ongezellig naar school te gaan? De kerstsfeer is bij velen niet bestaand meer.

Waar is onze cultuur naartoe en is de kloof niet ietske te groot?

Laatst gewijzigd door Peche : 10 november 2015 om 06:10.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 06:12   #145
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probeer dat maar eens aan mijn kind te vertellen terwijl die uw poep moet afkuisen in het rusthuis. Die 'kleine' gaat zich nog revancheren op u.
De enige reden voor uw kind om mijn poep af te kuisen, is ping-ping, he, die ik heb (want gespaard) en uw kind wenst. Het is een deal. Heb ik genoeg ping-ping, zal er wel iemand mijn poep willen afkuisen daarvoor. Heb ik niet genoeg ping-ping, dan zal mijn pamper vol blijven. Op een zeker ogenblik is het dan voor mij misschien niet plezant meer om te leven, en dan is het beter dat ik ermee stop. Ook beter voor iedereen.
Oud 10 november 2015, 06:14   #146
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Och blijf maar naast de kwestie lullen. Merkel laat al dat volk afkomen om de welvaartsstaat te doen imploderen en zo elk communistisch idee tot de grond af te branden.
Dan is ze misschien slimmer dan ik dacht. Maar ik denk dat de neveneffecten veel erger zijn dan het voordeel om de welvaartsstaat op te blazen.
Namelijk een boerka op uw kop.
Oud 10 november 2015, 06:21   #147
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als een volk voor onvoldoende of geen nageslacht zorgt, sterft het uit.
En daar is niks verkeerds mee. Wat telt is het plezier van de individuen. Niet van "het volk" dat een onbewuste entiteit is. Als individuen minder plezier hebben om "het volk" te dienen, dan zijn we verkeerd bezig. Als door uitsterven van het volk, individuen zich beter voelen en meer fun hebben, zijn we goed bezig. Niet-bestaande mensen kunnen niet lijden, dus een uitgestorven volk is geen probleem voor niemand.

De enige zorg die je kan hebben, is de niet-fun voor "de laatsten die het licht uit doen".
Oud 10 november 2015, 06:32   #148
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U ziet dan ook geen waarde in de noodzaak tot het blijvend ontwikkelen van onze eigen beschaving. Als volkeren en dus culturen verdwijnen, vindt u dat niet erg.
Dat is enkel maar erg in de mate dat je daar zelf in investeert: ttz, als je eigen kinderen hebt. Je wil natuurlijk dat je eigen kinderen een aangename en geschikte omgeving hebben, en DAAROM wil je het behoud van een cultuur, een beschaving, een dit of dat: om jouw kinderen een aangename omgeving te geven waarin ze fun kunnen hebben en niet lijden. Als je geen kinderen hebt, is er uiteraard niet de minste reden om het overleven van wat dan ook te wensen. Bij uw dood stopt immers elk belang dat je kan hebben.

Een "volk", een "cultuur" een "beschaving" heeft maar belang in zoverre het kan dienen om uzelf, of uw kinderen, fun te bezorgen en van lijden te vrijwaren he.

Maw, het argument "we moeten kinderen hebben om de beschaving/volk/cultuur doen te overleven" is op zijn kop. Het is andersom. ALS ik kinderen heb, zou ik er beter voor zorgen dat de beschaving/volk/cultuur overleeft (tenminste als ik die geschikt vind voor mijn kinderen).

De echte redenen om kinderen te hebben zijn enkel maar:
- Darwinistische drang
- Graag poppenkast spelen (ttz, graag een levend wezen boetseren, opvoeden, en nadien een volwassene rondlopen hebben die "papa" of "mama" tegen U zegt).

In dat laatste geval kan het U zelfs niet schelen wat met hen gebeurt als ge dood gaat: zij waren een consumptieproduct om voor UW plezier te zorgen. Op dezelfde wijze als een fles wijn U niet kan schelen als ge dood zijt, want ge zult ze niet meer drinken, kan een kind voor poppenkast U niet meer schelen als ge dood zijt he.

Maw, uiteindelijk is de enige reden om beschaving/volk/cultuur/... voort te zetten, als ge er hoop op hebt dat uw genetisch materiaal erin zal voortbloeien.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 november 2015 om 06:41.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 06:43   #149
Peche
Banneling

Standaard

PatrickVe vind je dat nu zelf niet de "selfish approach" van zaken?
Als ik dood ben....

Maar stel die voor ons dachten zo, in welke wereld hadden wij dan vandaag geleefd?
Hebben onze voorouders niet hard gewerkt om ons iets beters en mooi na te laten na de wereldoorlogen?
Hebben wij geen decennia lang in de waan geleefd dat wij betrokken partij waren, maar plots als slachtoffer nog eens de schuld erbij kregen?
Wij, iedereen, maakt zich zorgen voor de toekomst. Het maakt niet uit in welk religie, cultuur je geboren bent. Als Europees lid, burger, bewoner zie je gewoon dat we op een muur afstormen.
Jij zit daar veilig in Frankrijk, de meeste van ons niet.

Er moet dus dringend iets komen waar iedereen mee gediend is, en waar iedereen verder in vrede kan blijven leven.
En waar iedereen een toekomstperspectief voor ogen heeft. Door het verdwijnen van onze eigen sociale zekerheden (pensioen, ziekenzorg, ...) is er meer dan onze eigen cultuur verdwenen. Het is hoog tijd die dingen in ere te herstellen.
Als we het nu niet meer kunnen dragen, hoe gaan ze het dan in de toekomst dragen?
We zitten met een recept voor MASTER CHAOS dat op ieder moment kan uitbreken, het is een héél fijn draadje nu.
Ik opteer toch naar mensen te luisteren die er middenin wonen.

Hoe zorgen wij ervoor dat iedereen kan blijven wie hij/zij is, in een gewaarborgde vrede die onze voorouders voor ogen hadden, met de gewaarborgde rechten waarvan wij ons verlosten van tirannieke dictators in het verleden?
Oud 10 november 2015, 06:45   #150
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een volk voor onvoldoende of geen nageslacht zorgt, sterft het uit. Daar niets "simplistisch, plebejisch of waardeloos" aan. Slechts de harde werkelijkheid.
Heb geen vrees, Noach zal u wel komen opvissen.
Oud 10 november 2015, 06:52   #151
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Hoe zorgen wij ervoor dat iedereen kan blijven wie hij/zij is, in een gewaarborgde vrede die onze voorouders voor ogen hadden, met de gewaarborgde rechten waarvan wij ons verlosten van tirannieke dictators in het verleden?
En is dat nu niet de hamvraag waar wij als hele maatschappij en samenleving moeten aan werken?
Oplossingen en mogelijkheden tonen. Perspectieven aanreiken.
Oud 10 november 2015, 06:54   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
PatrickVe vind je dat nu zelf niet de "selfish approach" van zaken?
Als ik dood ben....
Uiteraard. Bewustzijn is een selfish ding he. Ons hele leven draait rond ons eigen. Maar het is handig om *anderen* wijs te maken dat ze niet aan zichzelf (maar aan mij) moeten denken...

Citaat:
Maar stel die voor ons dachten zo, in welke wereld hadden wij dan vandaag geleefd?
Dezelfde.

Citaat:
Hebben onze voorouders niet hard gewerkt om ons iets beters en mooi na te laten na de wereldoorlogen?
In de mate dat dat voor hun eigen kinderen was, misschien. Ik denk dat het vooral was om het voor zichzelf en eventueel hun EIGEN kinderen beter te maken.

Citaat:
Hebben wij geen decennia lang in de waan geleefd dat wij betrokken partij waren, maar plots als slachtoffer nog eens de schuld erbij kregen?
Wij, iedereen, maakt zich zorgen voor de toekomst. Het maakt niet uit in welk religie, cultuur je geboren bent. Als Europees lid, burger, bewoner zie je gewoon dat we op een muur afstormen.
Jij zit daar veilig in Frankrijk, de meeste van ons niet.
Ik maak mij maar zorgen voor de rest van mijn leven. Ik geef toe het zelfs sneu te vinden om te denken dat ze het na mij beter zullen hebben, maar aan de andere kant kan ik mijn plezier van nu niet omzeep helpen met het pogen het slechter te maken voor die na ons....

Frankrijk is er slechter aan toe dan Belgie. Maar het is groter, logger en zal hopelijk pas zinken tegen dat ik dood ben
Oud 10 november 2015, 07:02   #153
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Probeer dat maar eens aan mijn kind te vertellen terwijl die uw poep moet afkuisen in het rusthuis. Die 'kleine' gaat zich nog revancheren op u.
Mag ze dat bij mannen ?
Persoonlijk zag ik nog maar 1 allochtone verpleegsterom mij te verzorgen
Allochtone patienten genoeg die door Belgische verpleegsters verzorgd worden.
Sta me dus toe niet onder de indruk te zijn van uw argument.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2015, 07:13   #154
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welneen, dat is in België zo laag, dat je er nauwelijks wat schoenen en kleding mee kunt kopen.
Dan kan dat hogen in plaats van belastingsvoordelen te geven.
Oud 10 november 2015, 07:18   #155
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, daar de belastingsvermindering per kind groter zal doorwegen bij een kleiner verdiener dan bij een grootverdiener.
Doorwegen wel, maar die betaald hoe dan ook weinig of geen belasting.
Dat belastingsvoordeel voor grote gezinnen zal dus wegvallen.
Oud 10 november 2015, 08:48   #156
Peche
Banneling

Standaard Anarchisme kan aan U een puntje zuigen!!!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard. Bewustzijn is een selfish ding he. Ons hele leven draait rond ons eigen. Maar het is handig om *anderen* wijs te maken dat ze niet aan zichzelf (maar aan mij) moeten denken...
Eerlijk gezegd ben ik hier een beetje sprakeloos tegen.

Citaat:
In de mate dat dat voor hun eigen kinderen was, misschien. Ik denk dat het vooral was om het voor zichzelf en eventueel hun EIGEN kinderen beter te maken.
Had Europa zich niet voorgenomen dat zoiets nooit te nimmer meer zou gebeuren? Hadden wij geen natie van vredesakkoorden?
Na wereldoorlog 2 heeft de Europeaan alles op alles gezet iets nieuw te brengen en dat was zeer zeker voor hun nakomelingen.

Citaat:
Ik maak mij maar zorgen voor de rest van mijn leven. Ik geef toe het zelfs sneu te vinden om te denken dat ze het na mij beter zullen hebben, maar aan de andere kant kan ik mijn plezier van nu niet omzeep helpen met het pogen het slechter te maken voor die na ons....

Frankrijk is er slechter aan toe dan Belgie. Maar het is groter, logger en zal hopelijk pas zinken tegen dat ik dood ben
Ik denk niet dat gij daar in een Frans suburbia zit he.
Er moet toch iets komen dat iedere ideologie overstijgt, en tegelijk ieders ideologie respecteert.
Waar het bij mij lijkt mis te lopen is hoeveel er op kleine locaties samen gebracht worden.
Mensen denken niet meer na over de toekomst en zien niet in dat overmorgen alles anders zal zijn. Als er geen acties ondernomen worden, is er dus ook geen nieuw toekomstperspectief.

Geboortebeperking is misschien geen oplossing, maar geeft wel de mogelijkheid debat open te rukken.
Oud 10 november 2015, 09:40   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd ben ik hier een beetje sprakeloos tegen.
Nochtans de basis van alles.
Oud 10 november 2015, 09:43   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er moet toch iets komen dat iedere ideologie overstijgt, en tegelijk ieders ideologie respecteert.
Natuurrecht.
Oud 10 november 2015, 09:53   #159
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Nochtans de basis van alles.
Ik kan dat moeilijk vatten. Door een co evolutie zouden wij als beschavingen mijlen vooruit springen. Het is de diversiteit in eenheid proppen dat ons de das omdoet.
Sommige denken niet aan morgen, en zij die dat wel doen hebben een lelijk toekomstperspectief.
Zij die blind verder leven vormen een grote bedreiging voor onze maatschappij van morgen.
Oud 10 november 2015, 09:54   #160
Peche
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurrecht.
Wat houdt dat in?
Als we nu eens gewoon behouden wat was, en vrijwaarden van komende problemen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be