Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2015, 18:28   #141
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk niet dat de werking van De Lijn gegijzeld kan worden door de wensen van een enkele persoon. U moet me onmiddellijk denken aan de eis van sommige Waalse politici om bepaalde NMBS-haltes open te houden, ook al waren er welgeteld drie abonnementen uitgereikt voor die halte.

Dit is ronduit onzinnig en een regelrechte verspilling van overheidsgeld. Lees: gemeenschapsgeld.
OK, maar graag dan een alternatieve oplossing op maat voor die drie sukkelaars.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 18:29   #142
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Fraude bestaat. Wat mij betreft, moeten fraudeurs hard aangepakt worden.
Daar zijn we het dan toch al over eens
Oud 22 december 2015, 18:29   #143
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Fietsen of wandelen tot aan de dichtbijzijnde halte.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 18:31   #144
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Verzopen? Uitgeregend?

Ooit gehoord over degelijke regenkledij voor op de fiets? Waterafstotend, maar tegelijkertijd ook ademend. Natuurlijk niet te koop in een supermarkt. Daarvoor moet je in een speciaalzaak zijn.

De arbeidsreglementering stipuleert dat werknemers over een ruimte moeten kunnen beschikken waar ze zich kunnen verfrissen en omkleden. Ik weet trouwens niet waar u het statistisch cijfermateriaal vandaan haalt waaruit u kan besluiten dat douches bijvoorbeeld slechts aangeboden worden door een minderheid onder de werkgevers.
Ik heb daar geen statistisch onderzoek naar gedaan, ik weet wel dat ik zelf nog geen enkele werkplek heb gehad waarop je je comfortabel kon omkleden laat staan douchen.
Oud 22 december 2015, 18:32   #145
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie in de praktijk dat die categorie mensen zich vaak wel een bromfiets kan permitteren. Bijgevolg wel over een zekere mobiliteit kan beschikken. Voor driehonderd euro heb je een ouderwetse, maar nog altijd heel degelijke Peugeot. Verzekering ligt lager dan honderd euro op jaarbasis.
Gaat u hier nu reclame maken voor vervuilende ouderwetse brommertjes ???
Oud 22 december 2015, 18:33   #146
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Degelijke regenkledij voor op de fiets moet de baas dan maar betalen, hij betaald tenslotte ook een deel van de firmawagens.
Ben ik het volstrekt mee eens !
Oud 22 december 2015, 18:37   #147
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Over hoeveel % van onze bevolking hebben we het hier dan wel? Juist, een te verwaarlozen groep.

Wat mensen van het OCMW vaak vaststellen, is dat een deel van die laagste categorie verbazend genoeg zich schijnbaar wel de aankoop van dure HIFI of een Iphone (met bijhorend abonnement) kan permitteren.

't Doet me onmiddellijk denken aan een geval uit het begin van mijn loopbaar, waarbij de moeder me liet weten dat ze de maandelijkse schoolrekening voor het middageten van haar school niet kon betalen. Financiële problemen, enzovoort. Wel bleek dat de zoon iedere dag zakgeld van moeder meekreeg om na school allerlei snoep te kopen.

Hiermee heb ik niet gesteld dat er geen armoede bestaat, maar wel dat we toch een zekere omzichtigheid aan de dag moeten leggen. Fraude komt ook in die groep voor.
Uiteraard komt fraude onder alle lagen van de bevolking voor. Echter, het door u gestelde fenomeen, dat wel degelijk bestaat, is zeer bekend bij maatschappelijk werkers en gezinsbegeleiders, dat is een soort van 'overcompensatie'. Net omdat mensen in kansarmoede opgroeien en leven, gaan ze bijvoorbeeld willen overcompenseren door allerhande gadgets en luxeproducten te kopen. Niet zelden op consumentenkrediet of in het slechtste geval 'van de camion gevallen'. Soms proberen ze ook hun kinderen te 'rotverwennen' met bijvoorbeeld snoep of gefrituurd voedsel of materiële zaken allerhanden (populair zijn bijvoorbeeld de nieuwste playstation en dure spellen allerhande).

Kortom, die mensen hun eigenwaarde en zelfresepect is vaak zo laag, dat ze dit proberen te compenseren door materiële statussymbolen.
Oud 22 december 2015, 18:40   #148
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als je iedere vakantie op reis wil, een of twee auto's voor de deur, iedere week op restaurant gaat, iedere dag een belegd broodje koopt... dan heb je inderdaad twee lonen nodig.

Ga je voor minder luxe, dan het gerust met één inkomen.

Ook het bestedingspatroon is anders geworden, iets wat ik heel duidelijk zie bij onze jongere collega's. Indertijd spaarden we als beginnende onderwijzers ons bijna kreupel. Nu hoor ik hoe sommige jonge leraren zo goed als niets over hebben op het einde van de maand.
Alleen wonen of rondkomen met één loon, zonder steun van ouders of familie, is voor de jonge generatie met een beginnend loon van onderwijzer/regent bijna onmogelijk geworden. Hoeveel krijgt een huidige bachelor met nul jaar anciënniteit ? 1500 euro netto ? En naar extralegale voordelen kan je ook al fluiten.

U kan bezwaarlijk uw jonge tijd als leerkracht nog vergelijken met de huidige beginnende leerkrachten. Om te beginnen de 'voordelen' zoals een riant pensioen en 'absolute werkzekerheid' zullen stelstelmatig afgebouwd worden. Uiteraard niet alleen in het onderwijs.
Oud 22 december 2015, 18:42   #149
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is "in de nabijheid"? Hoeveel haltes moeten er dan wel niet zijn in een uitgestrekte wijk of in een uitgestrekte gemeente met veel lintbebouwing?
Lintbebouwing is inderdaad een prangend probleem voor onze mobiliteit, maar u mag oorzaak en gevolg niet verwarren. Die lijnhaltes zijn er pas gekomen na de bebouwing, niet andersom. Het is dus niet de schuld van De Lijn dat de bussen vaak een omslachtig en tijdrovend traject moeten volgen.
Oud 22 december 2015, 18:44   #150
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dames van 85 met rollator: nog nooit op bus of tram gezien. Minder Moblielen Centrale of hoe heten die initiatieven in de gemeentes ?

Mevr Schoof ging in haren tijd met nr 1 achter op de fiets, en nr 3 in de dikke buik, 7 komma nul kilometers op bezoek naar nr 2 in het ziekenhuis. Weken na mekaar.

Basismobiliteit en mobiliteit zijn complexe begrippen die niet op sos-eenvoudige en vakbondsgerelateerde manier ingevuld kunnen worden.

.
Daarstraks nog in de tram gezeten met enkele hoogbejaarde dametjes rond mij, waarvan twee met een wandelstok. Mogen van u die dametjes voortaan lekker 'knus' binnenblijven of gaat u ze te voet doen gaan of op een e-bike zetten ?
Oud 22 december 2015, 18:45   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet de overheid voor alles in een oplossing voorzien? Ooit gehoord over zelfredzaamheid, eigen initiatief?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2015, 18:46   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb daar geen statistisch onderzoek naar gedaan, ik weet wel dat ik zelf nog geen enkele werkplek heb gehad waarop je je comfortabel kon omkleden laat staan douchen.
De notie "comfortabel" lijkt me vrij subjectief te zijn. De arbeidsreglementering is voor het overige heel duidelijk: er moet een ruimte voorzien zijn om te verfrissen en om te kleden. Wettelijk vastgelegd.
Oud 22 december 2015, 18:47   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaat u hier nu reclame maken voor vervuilende ouderwetse brommertjes ???
In bepaalde gevallen zie ik liever tien brommertjes rijden dan tien wagens.
Oud 22 december 2015, 18:52   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen wonen of rondkomen met één loon, zonder steun van ouders of familie, is voor de jonge generatie met een beginnend loon van onderwijzer/regent bijna onmogelijk geworden.
Bijna alle jonge collega's wonen alleen. Een flink deel van hun loon gaat dus naar de huur.
Oud 22 december 2015, 18:54   #155
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen wonen of rondkomen met één loon, zonder steun van ouders of familie, is voor de jonge generatie met een beginnend loon van onderwijzer/regent bijna onmogelijk geworden. Hoeveel krijgt een huidige bachelor met nul jaar anciënniteit ? 1500 euro netto ? En naar extralegale voordelen kan je ook al fluiten.

U kan bezwaarlijk uw jonge tijd als leerkracht nog vergelijken met de huidige beginnende leerkrachten. Om te beginnen de 'voordelen' zoals een riant pensioen en 'absolute werkzekerheid' zullen stelstelmatig afgebouwd worden. Uiteraard niet alleen in het onderwijs.
Als pas afgestudeerde alleenstaande met 1500Euro alleen gaan wonen is inderdaad niet interessant als je ooit een eigen huis wil hebben, maar dat is nooit anders geweest.

En je kan natuurlijk de pech hebben dat je ouders je niet kunnen of willen helpen en dan heb je brute pech, maar dat is ook nooit anders geweest.
Oud 22 december 2015, 18:55   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lintbebouwing is inderdaad een prangend probleem voor onze mobiliteit, maar u mag oorzaak en gevolg niet verwarren. Die lijnhaltes zijn er pas gekomen na de bebouwing, niet andersom. Het is dus niet de schuld van De Lijn dat de bussen vaak een omslachtig en tijdrovend traject moeten volgen.
Dat klopt niet. Heel veel lijnen van DL zijn nog steeds gekalkeerd op de oude lijnen van de Buurtspoorwegen. Zo loopt de buslijn tussen Gent en Tielt nog steeds langs het traject dat de stoomtram tussen die twee plaatsen voor WO II aandeed.
Oud 22 december 2015, 18:56   #157
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarstraks nog in de tram gezeten met enkele hoogbejaarde dametjes rond mij, waarvan twee met een wandelstok. Mogen van u die dametjes voortaan lekker 'knus' binnenblijven of gaat u ze te voet doen gaan of op een e-bike zetten ?
Op het platteland rijden geen trams bij mijn weten.
Oud 22 december 2015, 18:57   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die tijd ligt inderdaad al heel lang achter ons.
Oud 23 december 2015, 12:18   #159
non-conformist
Europees Commissaris

non-conformist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wie doet er de planning en verkaveling van de bedrijven-terreinen ? is dat de bedrijven ? Of zijn dat intercommunales ??

wie wil er met zijn huis naast de industrie wonen ? zijn dat de werknemers ? of vragen die allemaal om zo ver mogelijk van de vervuilende lawaaierige industrie te wonen ?

wie wil er een sidmar in Brussel centrum hebben ? Zijn dat de mensen die dat vragen om zo'n bedrijven in te planten in brussel centrum ?

wie bepaalt er de prijzen van de grond ? zijn dat de bedrijven ? of gaat dat een beetje volgens vraag en aanbod principe ??

ik weet een ding: je lijkt wel veel dingen te vergeten
Ja ?
Hoeveel industrie is er nog in Vlaanderen die echt vervuilend is ?
Hoeveel van de pendelaars zijn bedienden die een kantoorjob hebben ?
Waarom kan een kantoor niet ergens op het platteland gevestigd worden ?
Zouden die personeelsleden zelfs niet bereid zijn om voor minder loon te gaan werken als ze dichter bij huis konden gaan werken.

Ik weet wel één ding : de regering en nu dus ook jouw partijtje, wil hieraan gewoonweg niets veranderen.
Oud 23 december 2015, 12:21   #160
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dus er zijn op het 'platteland' geen oude mensen die gebruik maken van het OV ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be