Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2016, 17:19   #141
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat klopt.Men gaat er altijd van uit dat mensen ouder worden.Op zich is dat al in strijd met het gelijkheidsbeginsel en discriminerend tegenover mensen die niet zo oud worden.
Als men de lijn dan zou doortrekken zou men dus moeten besluiten dat gezien vrouwen gemiddeld tot 8 jaar langer leven dan mannen ze
bijgevolg 8 jaar langer zouden moeten werken dan mannen.
Vrouwen hebben gewonnen als het van mannen afhing waren we nog altijd wat aan t rondzwerven met speren in de hand op een onzekere gevaarlijke jacht naar wild.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2016, 18:41   #142
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Vrouwen hebben gewonnen als het van mannen afhing waren we nog altijd wat aan t rondzwerven met speren in de hand op een onzekere gevaarlijke jacht naar wild.
Als het van de vrouwen had afgehangen was de wereld al lang verleden tijd...Ik zie weinig dingen rondom mij die door vrouwen zijn gemaakt of gerealiseerd ....behalve de commentaar erop
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2016, 18:49   #143
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mannen kunnen zware zaken tillen; vrouwen kunnen zware zaken dragen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2016, 18:56   #144
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mannen kunnen zware zaken tillen; vrouwen kunnen zware zaken dragen.

.
Ze kunnen ook alles ....zolang er wat mannen in de buurt zijn om te helpen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 februari 2016 om 18:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 07:55   #145
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, wie had dat indertijd gedacht dat we nog gingen roepen, 'Schiltz kom terug, alles is vergeven'.

Nu, ik dacht persoonlijk dat BDW, omdat hij toch aan het sterfbed van Schiltz heeft gezeten toen die daar lag te wenen dat hij alles verkeerd had gedaan, iets had opgestoken.

Maar hij doet gewoon hetzelfde, zijn partij kapotmaken om toch maar in de macht te kunnen delen.
het probleem met oplichters als Verhofstadt en De Wever is niet dat ze niks leren. het is ook niet zo dat ze geen rake analyse kunnen maken van respectieflijk 'de belgische ziekte' en 'de oorzaken van het falen van de VLD na de burgermanifesten' (elke Vlaamse partij die het B belang kiest ten nadele van het V belang eindigt electoraal gedecimeerd-in ongeveer die bewoordingen las ik het ooit van BDW zelf, over de paarse puinhopen)...

bij GV denk ik dat hij het wist en bewust een politieke struikroof pleegde op kiezersgroepen die hij anders nooit bereikt had.
bij BDW denk ik dat hij de theorie snapt, maar niet de capaciteit heeft om het waar te maken op het veld, mss ware het beter dat hij ipv allerhande politiek stemmenbinnenrijftalent aan te trekken, werk zou maken van het vormen van een professioneel onderhandelingsteam ... af en toe eens een kleinigheid van politiek doel binnenhalen ipv alleen maar postjes en geen beleid, zou een verademing zijn ...

'o Heilige heer Hugo, kom terug!'

groen lachen is nog altijd beter dan niet lachen. de Vlaming moest zo maar geen politieke dommekloot zijn! ... op dat vlak moet je de Franstaligen toch benijden! ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 22 februari 2016 om 07:56.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 08:00   #146
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Precies dat is er zo moeilijk aan te begrijpen, iedereen gelijk.

Dat is ook logisch in het land waar de metsers tot hun 67 moeten werken en de politie/leger/ambtenaren op 56 op pensioen gaan.

Politieagenten krijgen gratis gezondheidszorg en er zijn tienduizenden gezinnen waarvan de kinderen nooit een tandarts zien want te duur.

Probeer dat in het buitenland eens uit te leggen, de mensen gaan u niet geloven.
buitenland, buitenland ...

geef mij een podium en een zaal vol vakbondsmilitanten van ABVV of ACV. Ik wil dat wel eens proberen uitleggen.

echt, gewoon voor de adrenalinekick, ik wil wel eens een poging wagen.

1 voorwaarde : ge moogt voor mij geen politiebescherming voorzien.
Oud 22 februari 2016, 08:04   #147
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat was zo. Op internaat, jaren 60, kregen de 'kleintjes' ook sigaretten bij speciale gelegenheden, roken was gewoon toegestaan tijdens de recreaties vanaf de 'vierdes', sigaretten kon je daar kopen.
bij elke schoolreis : gestencilde brieven voor thuis met "benodigdheden" ... die brieven eindigden steevast met als laatste puntje : "-uw goed humeur en rookwaren."

hahaha nostalgie!
Oud 22 februari 2016, 08:10   #148
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160218_02135369

Moet de maatschappij opdraaien voor mensen die, mogelijk omwille van hun levensstijl, dure medicijnen moeten slikken, en toch niet wensen hun ongezonde levensstijl aan te passen?
on topic :

'de staat' moet daar niet voor opdraaien en mag bijzondere voorwaarden opleggen, op één en slechts één conditie :

dat de staat eerst eens begint met vegen voor de eigen deur en de inconsequentie opveegt die het hanteert tov verschillende ongezonde producten.
maw EERST een compleet verbod op verkoop van tabak ...
het belangenconflict van de staat door de accijnzeninkomsten eist rechtstreeks mensenlevens mét hoge gezondheidskost immers.
Oud 22 februari 2016, 08:19   #149
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
on topic :

'de staat' moet daar niet voor opdraaien en mag bijzondere voorwaarden opleggen, op één en slechts één conditie :

dat de staat eerst eens begint met vegen voor de eigen deur en de inconsequentie opveegt die het hanteert tov verschillende ongezonde producten.
maw EERST een compleet verbod op verkoop van tabak ...
het belangenconflict van de staat door de accijnzeninkomsten eist rechtstreeks mensenlevens mét hoge gezondheidskost immers.
>Dat is hier weer een intelligente post!

Als de overheid tabak verbiedt, dan bestaat de ethische kwestie van deze draad niet, hé!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 08:46   #150
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee, het gaat over kosten gezondheidszorg, mijn opmerking over ouders van EU leden die hier komen en de gezondheidszorg kunnen gebruiken zonder ooit bijgedragen te hebben is dus wel relevant.
Het was niet relevant, en het blijft niet relevant.
Op de vraag welke keuzes je maakt in je uitgavenpatroon voor deze en gene hulpbehoevenden, waarbij er geen enkele referentie wordt gemaakt naar de migratie-achtergrond van die personen, kan "we moeten selectief zijn in wie we toelaten" geen valabel antwoord zijn.

Citaat:
En wat de keuze betreft in uw scheve vraagstelling heeft u antwoord, gelijke rechten voor iedereen die bijgedragen heeft, punt uit.
Mooi zo; durf dan ook openlijk voor dat standpunt uitkomen. Voor jou is het dus ok dat mensen die geen schuld hebben aan hun medische problemen, afgestraft worden ten voordele van zij die wel schuld hebben aan hun medische problemen. Het kind met leukemie mag samen met zijn ouders opdraaien voor een stuk van de kosten van de behandeling, zodat de alcohol-verslaafde een nieuwe lever kan krijgen en daarvoor ook terugbetaald kan worden.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 08:50   #151
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Er mogen geen keuzes gemaakt worden!!!! Iedereen heeft recht, ongeacht wat het kost, op gezondheidszorg. Wat is daar moeilijk aan?
Keuzes moeten gemaakt worden. Easy as that. Middelen zijn beperkt en moeten dus efficiënt ingezet worden.

Als jij vindt dat mensen extra belast moeten worden, zodat we iedereen kunnen blijven trakteren op gratis gezondheidszorg, inclusief de kettingrokers, alcohol-verslaafden en anderen die er bewust een ongezonde levensstijl op nahouden, dan mag je dat ook gewoon openlijk zeggen uiteraard.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Jij gaat er a priori van uit dat de vier gevallen moeten gered worden met je fictief bedrag! Nogmaals, hier moeten geen keuzes gemaakt worden, maar gewoon beslissingen genomen worden dat iedereen dient geholpen te worden.
De viergevallen en het bedrag zijn fictief, maar principiëel is dat wel de discussie die gevoerd moet worden. Of je dat nu graag hebt, of niet.
Ik snap heus wel dat zulks jullie dwingt tot het maken van fundamentele keuzes en dat zoiets ingaat tegen jullie "keuzes moeten zonder gevolgen zijn, de maatschappij moet de kost van onze keuzes dragen"-mentaliteit, maar uiteindelijk is dergelijke mentaliteit weinig meer dan een kinderachtige ingesteldheid die de realiteit ontkent.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 10:30   #152
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Je kan dan beter de gezondheidszorg volledig privatiseren.

Maar zo van die regeltjes dat iedereen meelegt aan de pot, en dat er uiteindelijk maar een paar van profiteren, dat is wraakroepend. Dat is niet minder dan slavernij.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 10:54   #153
DewareJakob

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat mag uw mening zijn, ik ben het daar niet mee eens.
Menselijk gedrag wordt gestuurd door veel factoren, wil is er maar één van.
Dat je die mensen blijft aanspreken, ok, maar uitsluiten? Nee.
Zwaarverslaafden aan andere drugs kunnen wel verplicht worden om af te kicken. Doen ze het niet, vliegen ze den bak in. Dat sigaretten met hun giftige, verslavende samenstelling legaal is, maakt ze niet minder drug. Dus kan men voorwaarden stellen.

Ze stellen toch ook voorwaarden voor alcoholgebruik. Wil je graag drinken, dan mag je niet rijden. Wil je rijden, drink dan niet. Geen denkend mens stelt dit in vraag, ook niet dat degenen die er zich niet aan houdt, stevig gestraft worden.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 februari 2016 om 10:55.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 11:02   #154
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
>Dat is hier weer een intelligente post!

Als de overheid tabak verbiedt, dan bestaat de ethische kwestie van deze draad niet, hé!
mijn punt zijnde :

'de staat' die regels en voorwaarden oplegt, dat is de wetgever. (de politici, de burger zelf dus)

maar blijkbaar is die wetgever niet te goed om inkomsten te genereren op bewezen ziekmakende producten via de accijnzen.

maw, de redenering "om financiële redenen" in de gezondheidszorg voorwaarden opleggen ... is een drogreden.

gelijke behandeling, gelijkheid en eenduidigheid, toch ook behoorlijk doorwegende punten in ethische kwesties, dunkt me.
Oud 22 februari 2016, 11:17   #155
geertvdb

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
mijn punt zijnde :

'de staat' die regels en voorwaarden oplegt, dat is de wetgever. (de politici, de burger zelf dus)

maar blijkbaar is die wetgever niet te goed om inkomsten te genereren op bewezen ziekmakende producten via de accijnzen.

maw, de redenering "om financiële redenen" in de gezondheidszorg voorwaarden opleggen ... is een drogreden.

gelijke behandeling, gelijkheid en eenduidigheid, toch ook behoorlijk doorwegende punten in ethische kwesties, dunkt me.
Eu ..... Ik snap er niets van, maar waarschijnlijk u ook niet.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 11:50   #156
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Eu ..... Ik snap er niets van, maar waarschijnlijk u ook niet.
Ik vrees ook dat jij het niet snapt. Gewoon een vraagje....

Ik neem 2 wekelijks een medicijn (spuitje) dat 1149 € kost. Van die 1149 betaal ik 27 €. Het verschil is dus 1122 € voor het RIZIV. 1122 X 26 = 29172 ( we komen dicht in de buurt van de fameuze 30000 €).

Er zijn mensen hier die supergezond door het leven gaan; waarvoor alle lof en respect.
Ik ben daar minder door geobsedeerd omdat de link met de aandoening ontbreekt.
Wat denk je.....moet ik alles zelf betalen? Ik betaal me al te pletter aan hospitalisatieverzekeringen, betaal met mijn 13,07 % RSZ werknemer ook al meer dan het gemiddelde, doe mijn verplichte bijdragen aan zorgfonds en andere ondemocratische bijdragen.

Om het nu specifiek over de OP te hebben. Roken is ongezond, dat weet iedereen. Initieel had het RIZIV voor ogen dat wie rookt uitgesloten wordt van de tegemoetkoming. Dat is compleet iets anders dan het afgezwakte verhaal die stelt dat er enkel tegemoetkoming is op voorwaarde dat de roker stopt met roken!
Dat is dus niet het initiële verhaal hé! Het RIZIV ging er principieel van uit dat wie ongezond geleefd heeft (roken dus) uitgesloten wordt!
Nogal een geluk dat we ene Magie hebben die de zaken iets genuanceerder bekijkt!
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 12:12   #157
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Het was niet relevant, en het blijft niet relevant.
Op de vraag welke keuzes je maakt in je uitgavenpatroon voor deze en gene hulpbehoevenden, waarbij er geen enkele referentie wordt gemaakt naar de migratie-achtergrond van die personen, kan "we moeten selectief zijn in wie we toelaten" geen valabel antwoord zijn.

Mooi zo; durf dan ook openlijk voor dat standpunt uitkomen. Voor jou is het dus ok dat mensen die geen schuld hebben aan hun medische problemen, afgestraft worden ten voordele van zij die wel schuld hebben aan hun medische problemen. Het kind met leukemie mag samen met zijn ouders opdraaien voor een stuk van de kosten van de behandeling, zodat de alcohol-verslaafde een nieuwe lever kan krijgen en daarvoor ook terugbetaald kan worden.
Zucht...nog maar eens...ik schreef nergens dat ik vond dat mensen die geen schuld hebben aan hun medische problemen afgestraft moeten worden, wel vind ik het absurd dat wij betalen voor mensen die hier nooit enige bijdrage hebben geleverd, en enkel omwille van hun medische problemen, naar hier komen ( medisch toerisme dus)
Voor de rest blijft mijn standpunt hetzelfde , iedereen die bijgedragen heeft , behoudt gelijke rechten.
Anders dan u sluit ik niemand uit, op basis van voorgeschiedenis.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 12:15   #158
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zwaarverslaafden aan andere drugs kunnen wel verplicht worden om af te kicken. Doen ze het niet, vliegen ze den bak in. Dat sigaretten met hun giftige, verslavende samenstelling legaal is, maakt ze niet minder drug. Dus kan men voorwaarden stellen.

Ze stellen toch ook voorwaarden voor alcoholgebruik. Wil je graag drinken, dan mag je niet rijden. Wil je rijden, drink dan niet. Geen denkend mens stelt dit in vraag, ook niet dat degenen die er zich niet aan houdt, stevig gestraft worden.
Nee. Wie verslaafd is aan illegale middelen vliegt nooit daarvoor den bak in, wel voor een misdrijf.
Nee. je kunt die mensen niet verplichten tot afkicken, dat werkt ook niet wanneer mensen niet gemotiveerd zijn, ook niet voor andere legale drugs, het is dus een kwestie van motiveren.
Nee. Je mag geen voorwaarden stellen, wie bijdraagt heeft gelijke rechten.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 12:21   #159
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Aah ja en mensen die vuil en gevaarlijk werk doen krijgen meer rechten dat moet ook in die zin werken... Zo'n bureaumens zou minder dekking moeten krijgen want minder gevaarlijk werk...simpel...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2016, 12:44   #160
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Als terugbetaling van de zorgen afhankelijk wordt van een levensstijl is dit niet meer dan een politieke beslissing.
De zorgverleners doen hun werk, en meer wordt van hen niet verwacht.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be