Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2016, 16:10   #141
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan hebt u echt nog nooit iets over de islamitische op de kledingsvoorschriften gelezen. Ook de man moet volgens de islam zedig gekleed zijn.

Voor het overige heb ik niets verklaard over die andere zaken waarover ik in andere draden ook al zovele malen heb geschreven.
Uit de koran:

Citaat:
30. Zeg tot de gelovige mannen dat zij hun ogen neergeslagen houden en dat zij hun passies beheersen. Dat is reiner voor hen. Voorzeker, Allah is wel op de hoogte van hetgeen zij doen.

31. En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders, of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven, of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang hebben, of de jonge kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar schoonheid bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.
http://pitoweb.nl/salat/quran_nl/24.html
Ik zie toch duidelijke verschillen.

Citaat:
33. Blijft in uw huizen en stelt uw schoonheid niet ten toon als in de vroegere dagen der onwetendheid; leeft het gebed na, en betaalt de Zakaat en gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper. O huisgenoten, Allah wenst alleen onreinheid van u te verwijderen, en u schoon en zuiver te maken
http://pitoweb.nl/salat/quran_nl/33.html
Eigenlijk mag de vrouw zelfs niet buitenkomen, in de buurt van mannen.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2016, 17:19   #142
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een democratie zijn we helemaal niet geroepen tot het respecteren van bepaalde fundamenten, maar wel tot het opvolgen van de wetgeving.

Dat is een heel belangrijk verschil. Een automobilist mag gerust denken dat de snelheidslimiet op de autosnelwegen gewijzigd moet worden, maar ondertussen moet hij die wel opvolgen als hij op die wegen rijdt.
Mag ik dan overal propaganda gaan maken met dat de snelheidslimiet 300 km/h moet worden? En daar voor nog gesponsord worden door de staat?

"Het enige goede dier is; roadkill!" "Remmen is voor janetten."
Oud 15 april 2016, 17:43   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Uit de koran:

Ik zie toch duidelijke verschillen.

Eigenlijk mag de vrouw zelfs niet buitenkomen, in de buurt van mannen.
Alleen is de koran niet de enige bron van waaruit moslims hun morele leidraad halen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2016, 17:44   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Mag ik dan overal propaganda gaan maken met dat de snelheidslimiet 300 km/h moet worden?
Natuurlijk.

En waarom niet?
Oud 15 april 2016, 17:48   #145
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Alleen is de koran niet de enige bron van waaruit moslims hun morele leidraad halen.
Neen, er zijn nog wat beweersels die het grote woestijnrovershandboek* proberen te verduidelijken. De Hadiths.

* zo bestaat er ook een handleiding om de zombieapocalyps te overleven.
Oud 15 april 2016, 18:40   #146
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het kan nog erger:

http://www.jihadwatch.org/2015/08/is...aring-the-veil

Nu, ga je ontkennen, dat de koran het basisboek is, voor moslims?
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Oud 15 april 2016, 18:42   #147
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar wel enige goddelijke bron. Al de rest is mensenwerk.

(Voor alle duidelijkheid, dat is wat moslims denken, de Koran is eigenlijk een liturgieboek van een Syrische Christelijke sekte, die de Arabieren hebben overgenomen)
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2016, 19:29   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu, ga je ontkennen, dat de koran het basisboek is, voor moslims?
Euh, wat bedoelt u nu eigenlijk? Zijn er dan geen islamitische voorschriften over de zedelijkheid bij de man? U lijkt mij een vrij rare strijd te voeren als reactie op mijn bericht waarin ik onderstreep dat er voor man als vrouw voorschriften bestaan in de islam. Niet enkel voor de vrouw.
Oud 15 april 2016, 19:31   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar wel enige goddelijke bron. Al de rest is mensenwerk.
Geen enkele islamitische school schuift de zekere overleveringen over Mohammeds onderricht aan de kant, hoor.
Oud 15 april 2016, 19:47   #150
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Euh, wat bedoelt u nu eigenlijk? Zijn er dan geen islamitische voorschriften over de zedelijkheid bij de man? U lijkt mij een vrij rare strijd te voeren als reactie op mijn bericht waarin ik onderstreep dat er voor man als vrouw voorschriften bestaan in de islam. Niet enkel voor de vrouw.
Je kan natuurlijk zeggen, dat beiden zedig gekleed zijn:

Maar ik denk, dat niet de zedigheid, bij de meesten opvalt, maar wel de ongelijkheid.
Oud 15 april 2016, 19:54   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik denk, dat niet de zedigheid, bij de meesten opvalt, maar wel de ongelijkheid.
Dan ontgaat het u dat de tegenhanger voor de vrouwelijke kledij de thawb is bij de moslimmannen.
Oud 15 april 2016, 20:09   #152
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Dan ontgaat het u dat de tegenhanger voor de vrouwelijke kledij de thawb is bij de moslimmannen.
Dat zegt gij. Bewijs dat eens.
Hier is een tegenvoorbeeld:

Citaat:
Hieronder een kort overzicht van de eisen die aan de kleding van een moslim worden gesteld:

De kleding van de vrouw bedekt het volledige lichaam, behalve gezicht en handen. Dat van de man bedekt minimaal het gebied van de navel tot en met de knie. Hier is dus een verschil tussen man en vrouw, de reden hiervan is onder andere uiteraard dat het lichaam van de vrouw anders is dan het lichaam van de man. Hieronder valt dus ook het dragen van de hijaab, wat door de vrouw gedaan dient te worden.
De kleding van de vrouw dient niet overmatig versiert te zijn met allerlei prints, felle kleuren etc. De kleding van zowel de man als de vrouw dient geen afbeeldingen van levende wezens en dergelijke te hebben. Dit is onder andere omdat men gepaste kleding dient te dragen die geen overdreven aandacht op zich vestigt. Vestigt de hijaab dan geen aandacht op zich? Jawel, maar het bedekken van het lichaam gaat daarbij voor op het vermijden van aandacht.
De kleding dient niet doorzichtig te zijn. Een belangrijk doel van het dragen van kleding is het bedekken/verbergen van het lichaam, wanneer de kleding doorzichtig is, is dit doel niet behaald.
De kleding hoort wijd te zijn en mag de lichaamsvormen niet zichtbaar laten. Hiervoor geldt hetzelfde als bij het voorgaande punt, het verbergen is niet van toepassing in een dergelijk geval, men ziet immers alles van het lichaam, ondanks dat men de huid niet ziet.
De kleding van de man mag niet lijken op vrouwenkleding en andersom.
De kleding mag niet lijken op de kleding van ongelovige of afgedwaalde mensen; hiermee doelende op kleding waarmee zij zich kenmerken. Zoals dat de moslimman een keppeltje zou dragen om maar een voorbeeld te noemen.
De kleding van de vrouw mag niet geparfumeerd zijn (buitenshuis). Dit vanwege onder andere hetgeen wat de geur van de vrouw teweegbrengt bij de man, waardoor dit slechts is toegestaan wanneer de vrouw zich binnenshuis bevindt met haar man of mannelijke familieleden met wie zij niet kan trouwen (zoals haar vader en broer).
http://bekeerlingen.com/de-islam/isl...-de-islam.html
Hier nog wat leuke redenen, waarom dit alles nodig is:

Citaat:
O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbâb) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zijn niet lastig gevallen
Koran, hoofdstuk 33:59

Hier zien we dus waarom het voor de vrouw is voorgeschreven om hun hoofd en lichaam te bedekken. Allah geeft hiervoor twee redenen: de eerste reden is zodat de moslimvrouwen herkend worden. De tweede reden die Allah geeft, is zodat de vrouw niet lastig gevallen wordt.

Het eerste punt, herkenning, is precies wat we zien in deze maatschappij. Het maakt niet uit of het een Nederlandse, Marokkaanse, Somalische of Pakistaanse moslimvrouw is. Als een moslimvrouw zichzelf bedekt, wordt zij ook als een moslimvrouw herkend. Iedereen die een vrouw met hoofddoek en lange kledij ziet, weet dat het een moslimvrouw is.

Het tweede punt is om niet lastig gevallen te worden. Want, zodra een vrouw zichzelf bedekt dwingt ze respect af in haar omgeving en vooral bij mannen. Zodra een man een bedekte vrouw ziet, weet hij dat zij niet geïnteresseerd is in een “leuke tijd”. Hij weet dat dit echt een vrouw is; een vrouw om mee te trouwen en niet om een dagje of week mee door te brengen. Zo zou een man die uit is op een kort pleziertje, nooit op een vrouw afstappen die zichzelf bedekt heeft zoals de islam dat voorschrijft.

Bedekking is dus iets wat door Allah is voorgeschreven om de vrouw een hogere status te geven. De vrouw wordt op deze manier geëerd en gerespecteerd om wie zij is, wat zij kan, om haar kwaliteiten en inhoud en niet om haar uiterlijke schoonheid. Het is ook een vorm van nederigheid en bescheidenheid dat je jouw lichaam bedekt. Zo zie je de nederigheid die de islam voorschrijft aan de moslims ook terug in hun kleding.

Zoek de 7 verschillen in nederigheid tussen vrouwen en mannen
Oud 15 april 2016, 20:18   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier is een tegenvoorbeeld:
U weet waarschijnlijk niet eens waarover ik heb heb. Misschien even vlug googlen?

Wat u aanbrengt, is trouwens geen "tegenvoorbeeld". Ik heb immers nergens gesteld dat de islam dezelfde kleding voor man en vrouw voorschrijft, maar wel dat er voor beiden voorschriften zijn. Ook de man hoort bepaalde lichaamsdelen te bedekken.
Oud 15 april 2016, 20:41   #154
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de man hoort bepaalde lichaamsdelen te bedekken.
Deze z'n hersenpan is alvast goed bedekt:

Naam: naamloos.png
Bekeken: 250
Grootte: 96,7 KB
Oud 15 april 2016, 20:53   #155
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
U weet waarschijnlijk niet eens waarover ik heb heb.
U bent niet zeker?

Citaat:
Misschien even vlug googlen?
Had ik al gedaan.

Citaat:
Wat u aanbrengt, is trouwens geen "tegenvoorbeeld".
Toch wel, want gij bracht de discussie buiten de koran. En dat heb ik dan ook gedaan.

Citaat:
Ik heb immers nergens gesteld dat de islam dezelfde kleding voor man en vrouw voorschrijft, maar wel dat er voor beiden voorschriften zijn. Ook de man hoort bepaalde lichaamsdelen te bedekken.
U sprak niet over bepaalde lichaamsdelen bedekken, maar over 'zedig':

Citaat:
Dan hebt u echt nog nooit iets over de islamitische op de kledingsvoorschriften gelezen. Ook de man moet volgens de islam zedig gekleed zijn.
U sprak ook het volgende:

Citaat:
Oud 15 april 2016, 20:59   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent niet zeker?

Had ik al gedaan.

Toch wel, want gij bracht de discussie buiten de koran. En dat heb ik dan ook gedaan.

U sprak niet over bepaalde lichaamsdelen bedekken, maar over 'zedig':

U sprak ook het volgende:
En? Ik zie nog steeds in op welke manier u mijn eerder bericht hebt kunnen weerleggen, waarvan de kern was "man als vrouw moeten in de islam zich schikken naar kledingvoorschriften; niet enkel de vrouw".
Oud 15 april 2016, 21:04   #157
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
En? Ik zie nog steeds in op welke manier u mijn eerder bericht hebt kunnen weerleggen, waarvan de kern was "man als vrouw moeten in de islam zich schikken naar kledingvoorschriften; niet enkel de vrouw".
Neen, de kern was 'zedig':

Citaat:
Ook de man moet volgens de islam zedig gekleed zijn.
Oud 15 april 2016, 21:11   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, de kern was 'zedig':
Neen, het ging over het feit dat dat er kledingvoorschriften zijn voor beiden en die van aard zijn dat het lichaam bedekt hoort te worden. Daar ging ik over. Niet over de misschien ruime rekbaarheid van het woord zedig.
Oud 15 april 2016, 21:18   #159
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, het ging over het feit dat dat er kledingvoorschriften zijn voor beiden en die van aard zijn dat het lichaam bedekt hoort te worden. Daar ging ik over. Niet over de misschien ruime rekbaarheid van het woord zedig.
Dat maakt je er nu van. Waarom ben je dan van 'zedig' overgegaan naar 'voor beiden lichaam bedekken'?

Bovendien ging het ook over het feit, dat je vond, dat het citeren van de koran, niet kon gebruikt worden, als morele leidraad van moslims:

Citaat:
Verder heb je hier nog niet op geantwoord:

Citaat:
Oud 15 april 2016, 21:24   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat maakt je er nu van. Waarom ben je dan van 'zedig' overgegaan naar 'voor beiden lichaam bedekken'?
Of ik dat nu van maak of niet, lijkt me geen zaak van belang te zijn. Mijn punt was van bij het begin te onderstrepen dat de islam niet enkel voorschriften oplegt voor de vrouw. D�*�*r ging het mij over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be