Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 17 november 2004, 19:09   #141
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Vlaams nationalisme is inderdaad enkel streven naar ene onafhankelijk Vlaanderen. Wat er bij komt, zoals de inburgering, is maar de logica zelve, en heeft an sich niets met nationalisme te maken. Het Blok laat dat alleen zo overkomen, zodat sommigen het zelfs beginnen te geloven.
neen! Waarom zou nationalisme opeens een andere betekenis krijgen in Vlaanderen dan bv. in het nabije buitenland? Natuurlijk, in een tweede betekenis weliswaar, wil nationalisme zeggen dat men het volk absolute - nationale - zelfstandigheid wil geven, maar het betekent vooral een speciale voorliefde, ja zelfs tot chauvenisme toe, voor de eigen natie. Hiermee gepaard gaande een zeker concurrentieel gevoel tov andere naties, dus andere volkeren.

Er blijft echter nog wel een duidelijk verschil met etnisch nationalisme, wat nog een stapje verder gaat. Maar ik denk dat zelfs het Vlaams Belang zich daar niet aan zondigt.
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 19:28   #142
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
je hebt gelijk, ik zou Bourgeois en anderen nooit flaminganten noemen!
Jou kan ik dan ook moeilijk een referentie noemen, gezien je voorname en hoffelijke debatstijl.

Citaat:
en dat weten ze nu pas? Wat voor een amateurs! Dat beloofd!
Dat weet iedereen die weet hoe wetten gestemd worden...

Citaat:
Wat had je liever? Kaakslagflamingant of zoetwaternationalist?
Ik zal me niet verlagen...

VL is offline  
Oud 17 november 2004, 19:30   #143
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
oeioeioei! dat gaat jaren duren!
Dolkomisch, inderdaad.

Ik kan maar besluiten dat je het principe 'wie niets doet, kan ook niets mis doen' looft als geen ander.

VL is offline  
Oud 17 november 2004, 19:31   #144
giserke
Banneling

Standaard

[quote=Zwart & Geel]neen! Waarom zou nationalisme opeens een andere betekenis krijgen in Vlaanderen dan bv. in het nabije buitenland? Natuurlijk, in een tweede betekenis weliswaar, wil nationalisme zeggen dat men het volk absolute - nationale - zelfstandigheid wil geven, maar het betekent vooral een speciale voorliefde, ja zelfs tot chauvenisme toe, voor de eigen natie. Hiermee gepaard gaande een zeker concurrentieel gevoel tov andere naties, dus andere volkeren.

Er blijft echter nog wel een duidelijk verschil met etnisch nationalisme, wat nog een stapje verder gaat. Maar ik denk dat zelfs het Vlaams Belang zich daar niet aan zondigt.[/QUOTE]
eigenvolk eerst! alle alibabas hand in hand......
giserke is offline  
Oud 17 november 2004, 19:37   #145
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
neen! Waarom zou nationalisme opeens een andere betekenis krijgen in Vlaanderen dan bv. in het nabije buitenland? Natuurlijk, in een tweede betekenis weliswaar, wil nationalisme zeggen dat men het volk absolute - nationale - zelfstandigheid wil geven, maar het betekent vooral een speciale voorliefde, ja zelfs tot chauvenisme toe, voor de eigen natie. Hiermee gepaard gaande een zeker concurrentieel gevoel tov andere naties, dus andere volkeren.

Er blijft echter nog wel een duidelijk verschil met etnisch nationalisme, wat nog een stapje verder gaat. Maar ik denk dat zelfs het Vlaams Belang zich daar niet aan zondigt.
Het Vlaams Blok is (en het lijkt er niet op dat het bij het Belang anders is) een mooi voorbeeld van ethnisch nationalisme, juist omdat ze die vreemdelingenproblematiek koppelen aan het Vlaams nationalisme.

VL is offline  
Oud 17 november 2004, 20:25   #146
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Blok is (en het lijkt er niet op dat het bij het Belang anders is) een mooi voorbeeld van ethnisch nationalisme, juist omdat ze die vreemdelingenproblematiek koppelen aan het Vlaams nationalisme.
1) Het is discussierbaar natuurlijk, maar ik denk dat het Blok zeker niet meer etnisch nationalisme verdedigt, en wel om die reden dat ze accepteren dat er "andere kleurkes" in ons land zijn die goed functioneren in de maatschappij en ook hun verantwoordelijkheid hebben.
2) Of het Belang acceptabel (voor jan modaal, voor de centrum kiezer ook) valt af te wachten. Ik heb een koffiebruin vermoeden dat het deels zal lukken. Waarom anders die Vlaamse ipv fel-oranje kleuren in het logo? (t"is maar een klein detail, maar het wijst op een duidelijke koers- of doelgroep wijziging).
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:37   #147
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Het is discussierbaar natuurlijk, maar ik denk dat het Blok zeker niet meer etnisch nationalisme verdedigt, en wel om die reden dat ze accepteren dat er "andere kleurkes" in ons land zijn die goed functioneren in de maatschappij en ook hun verantwoordelijkheid hebben.
2) Of het Belang acceptabel (voor jan modaal, voor de centrum kiezer ook) valt af te wachten. Ik heb een koffiebruin vermoeden dat het deels zal lukken. Waarom anders die Vlaamse ipv fel-oranje kleuren in het logo? (t"is maar een klein detail, maar het wijst op een duidelijke koers- of doelgroep wijziging).
Die kleurwijziging is er enkel om de breuk met het Blok te maken, en ook omdat oranje eigenlijk het kleur van CD&V is. En dat de vreemdelingenproblematiek niet meer zo verbonden zal worden met het onafhankelijkheidsstreven, ik twijfel er ten zeerste aan!

VL is offline  
Oud 17 november 2004, 23:39   #148
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Die kleurwijziging is er enkel om de breuk met het Blok te maken, en ook omdat oranje eigenlijk het kleur van CD&V is. En dat de vreemdelingenproblematiek niet meer zo verbonden zal worden met het onafhankelijkheidsstreven, ik twijfel er ten zeerste aan!
maar ik bedoel eigenlijk toch iets anders met etnisch nationalisme: het is het koppelen van ras aan natie. Dus wie zegt dat zwarten geen vlaming kunnen worden is een etnisch nationalist snapje?
Ambiorix is offline  
Oud 17 november 2004, 23:41   #149
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar ik bedoel eigenlijk toch iets anders met etnisch nationalisme: het is het koppelen van ras aan natie. Dus wie zegt dat zwarten geen vlaming kunnen worden is een etnisch nationalist snapje?
Ja, dat snap ik volledig. En dus blijf ik erbij dat ze toch problemen hebben daarmee, al zullen ze natuurlijk niets kunnen inbrengen tegen een geïntegreerde Marokaan of Zimbabwaan.

VL is offline  
Oud 19 november 2004, 13:22   #150
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dolkomisch, inderdaad.

Ik kan maar besluiten dat je het principe 'wie niets doet, kan ook niets mis doen' looft als geen ander.
en jij het principe van "veel beloven en weinig geven doet de zotten in vrede leven"! Maar ik twijfel of er nog veel zotten de volgende keer op de nva zullen stemmen!
jan hyoens is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be