Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2016, 22:57   #141
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U hebt schijnbaar ferm gat in uw geheugen.
Ik schreef dat ministers verhinderen geen politieke inmenging van de Koning verhinderen. Ze dragen er enkel de verantwoordelijkheid van.

Waarop u vroeg waarom Verhofstadt zich dan kwaad maakte. Wanneer heeft die zich dan wel op Koning Albert II kwaad gemaakt ?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2016, 22:59   #142
BWarrior

Standaard

Citaat:
Juist niet, België heeft met veel van die zaken gebroken. Bijvoorbeeld: waar is dan wel die Habsburgse traditie te onderkennen in het België van 1830?
Ik heb die traditionele tendensen toch in mijn vorige post opgesomd?
Oud 4 augustus 2016, 23:03   #143
BWarrior

Standaard

Citaat:
Neen, daar ik heb over de Oostenrijkse Nederlanden had. U blijft om de een of andere bizarre reden steken bij de Spaanse tijd.
In de Oostenrijkse Nederlanden stelden de rederijkerskamers dan ook niet bijster veel meer voor.
Oud 4 augustus 2016, 23:39   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
In de Oostenrijkse Nederlanden stelden de rederijkerskamers dan ook niet bijster veel meer voor.
U probeert van het ene deelaspect naar het andere te wippen. Ik heb het helemaal niet over de waarde van de literaire productie van de rederijkers. Wel over de wijze waarop zij de politieke grenzen van die tijd overstegen en bij elkaar thuis waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2016, 23:40   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb die traditionele tendensen toch in mijn vorige post opgesomd?
Neen, daar België juist een breuk voorstelt met het verleden.
Oud 4 augustus 2016, 23:50   #146
BWarrior

Standaard

Citaat:
U probeert van het ene deelaspect naar het andere te wippen. Ik heb het helemaal niet over de waarde van de literaire productie van de rederijkers. Wel over de wijze waarop zij de politieke grenzen van die tijd overstegen en bij elkaar thuis waren.
De eerste monografie over dat thema in die tijdsperiode moet nog geschreven worden.
Oud 4 augustus 2016, 23:56   #147
BWarrior

Standaard

Citaat:
Neen, daar België juist een breuk voorstelt met het verleden.
Ik ben wel benieuwd hoe u dat gaat aantonen.
Oud 5 augustus 2016, 00:03   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben wel benieuwd hoe u dat gaat aantonen.
Wel, u sprak over de Habsburgse traditie? Waar is die wel in het België van 1830?
Oud 5 augustus 2016, 00:04   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De eerste monografie over dat thema in die tijdsperiode moet nog geschreven worden.
U ontkent dus dat de rederijkers zich weinig gelegen lieten van de toenmalige politieke grenzen?
Oud 5 augustus 2016, 07:29   #150
BWarrior

Standaard

Citaat:
U ontkent dus dat de rederijkers zich weinig gelegen lieten van de toenmalige politieke grenzen?
Nee, waarom zou ik? Ik heb gewoon gesteld dat ze zich vanaf het eind van de 16de eeuw anders ontwikkelden. Het feit dat er een culturele grens was, maakt die nog niet tot een ijzeren gordijn.
Oud 5 augustus 2016, 10:40   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, waarom zou ik? Ik heb gewoon gesteld dat ze zich vanaf het eind van de 16de eeuw anders ontwikkelden. Het feit dat er een culturele grens was, maakt die nog niet tot een ijzeren gordijn.
En ik vroeg al eerder wat dat verschil dan wel inhoudt. Daar kwam geen antwoord op.
Oud 5 augustus 2016, 11:58   #152
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En ik vroeg al eerder wat dat verschil dan wel inhoudt. Daar kwam geen antwoord op.

Jan; een leraar in het onderwijs geeft zelf eerst zijn visie en stelt nadien vragen over hetgeen hijzelf vertelde.
Uw benadering is steeds negatief met de bedoeling waarschijnlijk om anderen te kleineren? Die indruk heb ik toch hoor.
Een forum is tenslotte toch geen rattenval!
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2016, 17:02   #153
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ik schetste reeds in mijn eerste post de verschillende ontwikkeling
Oud 5 augustus 2016, 17:46   #154
BWarrior

Standaard

Citaat:
Wel, u sprak over de Habsburgse traditie? Waar is die wel in het België van 1830?
Ik heb geschetst hoe het onafhankelijke België de veruitwendiging was van een eeuwenlange Bourgondisch-Habsburgse staats- en natievorming.

Het waren trouwens de Habsburgers die in de 18de eeuw de opleving van het Belgisch bewustzijn krachtig stimuleerden, o.a. door de Keizerlijke Academie in Brussel in Brussel die interesse opwekte voor de Belgische aard, voor 's lands geschiedenis, voor de ontwikkeling van de politieke vertegenwoordiging van de natie etc. De klemtoon lag niet alleen op een soevereiniteit die louter bij de vorst lag, noch bij een zuiver monarchistische voorstelling van de geschiedenis, maar wel bij het gemengde bestuur, nl. de gedeelde soevereiniteit tussen de vorst en de standen. Net deze voorstelling van de natie was een concept dat hier volledig verschilde van de buurlanden.

Het opende in die zin de deur naar de volkssoevereiniteit, daar het concept politieke autoriteit losgekoppeld werd van (de figuur van) de soeverein. In die zin waren niet alleen de progressieve "Vonckisten", maar ook de "Statisten" die deze voorstelling overnamen - of anders gezegd alle groepen die aan politiek deden - de voorlopers van de Belgische Revolutie die middels haar Grondwet deze notie van volkssoevereiniteit hernam (tijdens de Brabantse revolutie reeds kwam o.g.v. deze nationale conceptie trouwens volgens de revolutionairen de hele soevereiniteit aan de burgers of aan de corporaties - al naar gelang aan wiens kant je stond - toe omdat de vorst eedbreuk gepleegd had).

Dit concept werd in de periode 1790-1830 natuurlijk nog versterkt door de Franse revolutie (en het was er trouwens eerder bij ons dan in Nederland dat pas in 1848 een semi-parlementair regime kreeg, in navolging van vele Duitse staten).

Staatkundig werd ook een ruime autonomie aan de gemeenten en de provincies toebedeeld: ook deze visie was volledig tegengesteld aan het centralistisch despotisme van de voorbije decennia, maar knoopte aan bij de Habsburgse traditie. De voorstelling van Vlaanderen en Brabant als kernland van het nieuwe Koninkrijk is ook onmogelijk te begrijpen zonder de eeuwenlange voorgeschiedenis (het was daarom trouwens geen toeval dat de Vlaamse beweging die grotendeels parallel liep met het Belgisch cultuurnationalisme pas zo laat in Limburg - een gebied dat pas laat in de Belgische ruimte geïntegreerd werd - voet aan de grond kreeg). Idem voor de Belgische monarchie die zich middels haar titels (graven van Vlaanderen, hertogen van Brabant...) identificeerde met de Bourgondisch-Habsburgse traditie.
Oud 5 augustus 2016, 18:48   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik schetste reeds in mijn eerste post de verschillende ontwikkeling
Neen, u gaf helemaal geen voorbeeld van de verschillen bij de rederijkers. Wel dat er in het Noorden en het Zuiden er een andere staatsgodsdienst was. Meer niet.
Oud 5 augustus 2016, 18:50   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geschetst hoe het onafhankelijke België de veruitwendiging was van een eeuwenlange Bourgondisch-Habsburgse staats- en natievorming.

Het waren trouwens de Habsburgers die in de 18de eeuw de opleving van het Belgisch bewustzijn krachtig stimuleerden, o.a. door de Keizerlijke Academie in Brussel in Brussel die interesse opwekte voor de Belgische aard, voor 's lands geschiedenis, voor de ontwikkeling van de politieke vertegenwoordiging van de natie etc. De klemtoon lag niet alleen op een soevereiniteit die louter bij de vorst lag, noch bij een zuiver monarchistische voorstelling van de geschiedenis, maar wel bij het gemengde bestuur, nl. de gedeelde soevereiniteit tussen de vorst en de standen. Net deze voorstelling van de natie was een concept dat hier volledig verschilde van de buurlanden.
In dat alles ging het steeds om de Nederlanden, de Nederlandse traditie. Geen "Belgische" als u daarmee een concept van uit de latere 19e eeuw mee bedoelt.

In het België van 1830 hadden de standen geen enkele macht. Enige band tussen de staatkundige bestuursvorm van de Oostenrijkse Nederlanden en die van het latere België is totaal afwezig. Niet echt verwonderlijk, daar het België van 1830 zich inspireert op... Frankrijk.
Oud 5 augustus 2016, 18:51   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het opende in die zin de deur naar de volkssoevereiniteit, daar het concept politieke autoriteit losgekoppeld werd van (de figuur van) de soeverein. In die zin waren niet alleen de progressieve "Vonckisten", maar ook de "Statisten" die deze voorstelling overnamen - of anders gezegd alle groepen die aan politiek deden - de voorlopers van de Belgische Revolutie die middels haar Grondwet deze notie van volkssoevereiniteit hernam (tijdens de Brabantse revolutie reeds kwam o.g.v. deze nationale conceptie trouwens volgens de revolutionairen de hele soevereiniteit aan de burgers of aan de corporaties - al naar gelang aan wiens kant je stond - toe omdat de vorst eedbreuk gepleegd had).
Ik hoop dat u toch weet wat de Nederlandse titel was van het belangrijke document dat deze revolutie met zich meebracht, niet?!
Oud 5 augustus 2016, 18:54   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Staatkundig werd ook een ruime autonomie aan de gemeenten en de provincies toebedeeld: ook deze visie was volledig tegengesteld aan het centralistisch despotisme van de voorbije decennia, maar knoopte aan bij de Habsburgse traditie.
Juist niet, er is in het jonge België juist een grote discussie geweest over de rol en macht van de provincie. Uiteindelijk heeft men besloten niet te gaan voor een provincie met uitgebreide bevoegdheden.
Oud 5 augustus 2016, 18:56   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idem voor de Belgische monarchie die zich middels haar titels (graven van Vlaanderen, hertogen van Brabant...) identificeerde met de Bourgondisch-Habsburgse traditie.
Titels die men zich gratuit heeft toegeëigend.
Oud 5 augustus 2016, 20:01   #160
BWarrior

Standaard

1. Ik heb meer gezegd dan dat er een andere staatsgodsdienst ontstond. (Vreemd trouwens hoe u godsdienst volledig schijnt los te koppelen van cultuur, want die bleef wel één volgens u).

2. Neen, het ging om een Belgische traditie, geen Nederlandse.

3. Natuurlijk hadden de standen geen enkele macht. De volkssoevereiniteit kwam in 1830 bij de burgerij te liggen. Cf. mijn vorige post voor die ontwikkeling.

Krachtens de Franse Grondwet van 1830 werd de 1ste Kamer volledig door de Koning benoemd. Die Koning was ook bron van elke rechterlijke, uitvoerende en wetgevende macht. De middels kiescolleges gekozen Tweede Kamer kon enkel de wetsvoorstellen van het staatshoofd bespreken en op vraag van een handvol leden niet-openbare vergaderingen organiseren. U kan misschien de desbetreffende Belgische grondwetsartikels aanduiden waar we ook zulke bepalingen terugvinden, maar ik vrees ervoor

4. Wat maakt de taal van dat document uit?

5. Neen, de provincies hadden wel uitgebreide bevoegdheden, de steden ook trouwens.

6. Deze titels zijn niet zomaar een gratuite toeëigening, maar de uitdrukking van de continuïteit binnen een eeuwenoud (pre-)nationaal verhaal.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 5 augustus 2016 om 20:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be