![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hebt u dat nu echt niet door? Hoeveel bedraagt de waarde van een brief van vijf euro? Vijf euro. Stop een brief van vijf euro in de handen van een bedelaar dan wel in de handen van een miljonair, en je snapt zou waar het verschil zit. In dat laatste geval spreken we over waardebeleving.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja, semantische discussie.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ge maakt een onderscheid tussen een foetus (die niet beschermd moet worden) en een individu (dat wel beschermd moet worden). Waar is het verschil met de ziel van JvdB? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Europees Commissaris
|
![]() Misschien heeft een gemeenschap wel een soort ziel. Niet dualistisch bedoeld maar een maatschappij heeft ook een orde, een orde die ook verdwijnt als de maatschappij verdwijnt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Het is een drogreden omdat het geen reden is. Iets kan totaal veranderen door een opeenvolging van minuscule processen. Vandaar dat een foetus geen mens is en een mens geen foetus ondanks het feit dat er geen punt kan aangeduid worden waar de overgang juist plaats vindt. 3. Ik begrijp daar de vraag niet van. Er is gewoon geen gelijkenis. Als het gaat over het probleem van het roken, dan kan ik stellen dat de moeder het recht heeft om te beslissen om de foetus al dan niet te houden, maar als ze beslist van het te houden mag ze niet eender wat doen. Ze moet de regels van de maatschappij eerbiedigen omdat de mens in wording ooit deel zal uitmaken van deze maatschappij en dit is er een onderdeel van. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat weet ik zelf niet. Ik voel dat zo aan. Ik ervaar dat als de hedendaagse Vlaamse cultuur.
En die katholieke ouderwetsen brol behoort al enige tijd helemaal niet meer tot de hedendaagse Vlaamse cultuur. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier komt u toch wel verrassend uit de hoek, want hiermee geeft u aan dat de waardebepaling van het menselijk leven schijnbaar een subjectief gegeven is dat in de tijd variabel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verrast me nog meer dat jij spreekt over zo'n contradictio in termines: waardebepaling van het menselijk leven. Jij gaat, zo vermoed ik al langer, alleen maar uit van een slordig samengesteld boekwerkje van de tijd toen ze nog dachten dat het doden van een dier een offer was voor iets of voor iemand en toen ze nog dachten dat de aarde plat was. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus, u bent geen dualist en u gelooft ook niet in een leven na de dood? U gaat ervan uit dat de mens gewoon een fysisch gegeven is dat volledig sterft wanneer het lichaam sterft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De period is een beetje arbitrair en met een grote foutenmarge maar ik vind het niet zo slecht dat men een beetje druk op de beslissing zet, met dergelijke zaken moet men niet talmen. En ik vind het feit dat men mag beslissing de zwangerschap te onderbreken maar dat men de foetus geen schade mag toebrengen indien men het wenst te houden hoegenaamd niet onlogisch. Dit zijn 2 totaal verschillende zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
|
![]() Citaat:
Ik bekijk het liever evolutionair. Citaat:
Dus ik mag mijn hond aan een leiband achterlaten langs een gewestweg. Maar als ik dat niet doe, en ik besluit hem te houden, dan moet ik hem goed behandelen? Dat is het idee? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Neen, ik zou er geen probleem mee hebben dat je jouw hond laat inslapen maar als je hem houdt moet je hem goed behandelen. Ikzelf zou trouwens een dier waar ik van houd niet naar een asiel of zo brengen maar het laten inslapen, gewoon om het risico dat het slecht behandeld wordt buiten mijn controle te vermijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is natuurlijk mijn punt niet in mijn analogie! Het gaat om de paradox dat men een foetus kan doden, maar indien men dat niet doet, het wel goed moet behandelen. Dat is iets dat niet logisch is! |
|||
![]() |
![]() |