Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2016, 08:45   #141
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Als er hier op dit forum iemand is die het best kan lullen , dan ben jij dat wel , zit de N-VA in de regering van Nederland !
De beslissing die maandag gevallen is zit al jaren in de pijplijn (ik weet dat omdat ik daar werk), dus toen de PS in de regering zat om het eens zo te stellen. Dus ga maar ergens anders simple gaan doen.

Citaat:
Momenteel heeft ING 709 kantoren, en Record Bank 536. Volgens ceo Rik Vandenberghe is 650 het absolute minimum om de klanten te kunnen bedienen. Hij wijst erop dat er wel degelijk nog rekening is gehouden met de specifieke behoeften van de Belgische klanten. In Nederland, waar de digitalisering al veel verder ingeburgerd is, blijven maar zo'n 250 kantoren over voor 11 miljoen klanten. Er is geen intentie om nog meer kantoren te sluiten, klinkt het.
Waarom doet dit mij aan de overheden in België denken, en de daarbij horende rendabiliteit/kostprijs in verhouding met de Nederlandse overheid?
Welke is de invloed van NVA en haar voorlopers in de creatie van die onrendabele Belgische overheidstoestand?

Laatst gewijzigd door pajoske : 4 oktober 2016 om 08:45.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 09:09   #142
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is voor Belgie veel gunstiger dat er zuiver Belgische banken actief zijn.
2
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 09:12   #143
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is voor Belgie veel gunstiger dat er zuiver Belgische banken actief zijn.
De parken staan er vol van.
Oud 4 oktober 2016, 09:35   #144
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik stel dat economische activiteit geen enkel nut heeft indien het geen meerwaarde creeert voor de maatschappij.

Via belastingen, werkgelegenheid creeert het een meerwaarde.
Ook een 100% gerobotiseerde onderneming is een bron van maatschappelijke meerwaarde. Wanneer individuele spaarders zo verstandig willen zijn hun spaargeld te beleggen in dergelijke onderneming door de aankoop van aandelen (ik veronderstel dat ze beursgenoteerd is) dan zal die individuele spaarder kunnen genieten van een jaarlijks dividend en (als die onderneming goed draait) een waardevermeerdering van zijn aandelen. Door die toegenomen individuele welvaart kunnen de betrokkenen meer consumeren, waardoor anderen er ook van profiteren.
De maatschappij die u voor ogen hebt is er eentje dat steeds meer gaat gelijken op dat van de Sovjet-Unie destijds. Met hotels voorzien van goed functionerende liften, maar op elke etage zat een vrouwtje naast de toegang tot de lift met alsd opdracht te "waken" over het goede verloop van het liftgebruik. Volkomen nutteloos natuurlijk.
Oud 4 oktober 2016, 09:56   #145
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ook een 100% gerobotiseerde onderneming is een bron van maatschappelijke meerwaarde. Wanneer individuele spaarders zo verstandig willen zijn hun spaargeld te beleggen in dergelijke onderneming door de aankoop van aandelen (ik veronderstel dat ze beursgenoteerd is) dan zal die individuele spaarder kunnen genieten van een jaarlijks dividend en (als die onderneming goed draait) een waardevermeerdering van zijn aandelen. Door die toegenomen individuele welvaart kunnen de betrokkenen meer consumeren, waardoor anderen er ook van profiteren.
De maatschappij die u voor ogen hebt is er eentje dat steeds meer gaat gelijken op dat van de Sovjet-Unie destijds. Met hotels voorzien van goed functionerende liften, maar op elke etage zat een vrouwtje naast de toegang tot de lift met alsd opdracht te "waken" over het goede verloop van het liftgebruik. Volkomen nutteloos natuurlijk.
Ja maar als je bedrijf enkel maar geinteresseerd is in winst dan krijg je toestanden zoals die met banken die tegen hun eigen klanten gaan speculeren of onlangs nog Wells Fargo die hun klanten bedrogen met fake accounts.

Je mag er zeker van zijn dat de resterende personeelsleden van ING nu weten dat ze kanonnenvoer zijn en vanaf nu enkel gedreven zijn door angst en prestatiedruk. Dat is een zeer nefaste situatie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 10:05   #146
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
U kunt de automatisatie niet tegenhouden, dat ontkent niemand.
Maar wat Noels en Vermeersch gisteren zeiden is dat de enige die dat in België tegenhoudt de overheid is met als argument "wij kunnen al die mensen toch niet werkloos maken".
Dus krijg je het effect dat de privésector inkrimpt en nog zwaarder belast moeten worden om de ambtenarenzooi te onderhouden.
Het gevolg is dat wij dan collectief de afgrond ingaan.
Die vrouw aan de lift zit in de ambtenarij en niet in de privé.
U bent statutair, toch?
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 10:18   #147
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar als je bedrijf enkel maar geinteresseerd is in winst dan krijg je toestanden zoals die met banken die tegen hun eigen klanten gaan speculeren of onlangs nog Wells Fargo die hun klanten bedrogen met fake accounts.

Je mag er zeker van zijn dat de resterende personeelsleden van ING nu weten dat ze kanonnenvoer zijn en vanaf nu enkel gedreven zijn door angst en prestatiedruk. Dat is een zeer nefaste situatie.
Die ING-medewerkers kregen enkele bemoedigende woorden van leeglopers, sorry, politici :
- jullie mogen niet op brugpensioen
- jullie blijven allemaal beschikbaar
- jullie hoeven geen angst te hebben want Muyters is jullie "profielen" aan het "matchen"
- Vlaanderen heeft 10.000den openstaande betrekkingen

Ik zal zeggen wat er gaat gebeuren :
- de overheid gaat met het grootste gedeelte vd ontslagpremies lopen
- de ontslagpremies zullen opgegeten moeten worden (velen gaan gedurende tientallen maanden tot enkele jaren geen werkloosheids-/ziekteuitkering ontvangen)
- de ontslagen mensen moeten tot 7.000 Euro afstaan van hun premie om outplacement te volgen
- dit gaat niemand helpen (95% van die outplacement-begeleiders zijn zelf werkzoekend aangezien zij maar een zeer korte opdracht met deeltijds karakter hebben en veelal op zelfstandige basis in bijberoep werken)
- in de eerste fase gaan jullie zich kapot solliciteren en in de tweede fase gaan jullie de overlevingsstrijd voeren om niet geschorst te worden.
Oud 4 oktober 2016, 10:36   #148
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja maar nu raak je verzeild in het terrein van het regelrechte bedrog. Dat kan overal opduiken en niet uitsluitend bij banken. Hoe dat aangepakt wordt hangt af van de bekwaamheid en de performantie van de gerechtelijke instanties in het betrokken land.
De dramatische golf van ontslagen bij de Belgische ING-tak heeft ook en vooral te maken met het overdadig aantal bankkantoren en -kantoortjes. Toen ING in de België binnentrad is dat gebeurd via overname van de Bank van Brussel. Die zat, zoals alle Belgische banken destijds, met een kantoortje in iedere dorp, zelfs de meest landelijke. Dit zal onherroepelijk voor een groot gedeelte verdwijnen. Dat proces is overigens reeds een hele tijd bezig. Bejaarde mensen zijn daar dan dikwijls de pineut van. Die zullen zich dan moeten laten helpen. Dat geldt overigens niet voor alle bejaarden. Het hangt in de eerste plaats af van uw opleiding en uw voorbije loopbaan. Ik ben zelf evenzeer een "bejaarde" (79). Gelukkig heb ik een loopbaan gehad waarbij ik vrij vroeg moest omgaan met computers, ook al ben ik geen informaticus. Internet-bankieren is voor mij tot op heden geen probleem. Maar ik kan mij voorstellen dat dit sommige mensen afschrikt. Overigens, ik heb familieleden die nog ouder zijn en die als 70+ de moed hebben gehad om lessen te volgen en nu vlotjes met de computer omgaan.
Oud 4 oktober 2016, 10:56   #149
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik stel dat economische activiteit geen enkel nut heeft indien het geen meerwaarde creeert voor de maatschappij.

Via belastingen, werkgelegenheid creeert het een meerwaarde.
Als een bedrijf winstgevend is, dan levert het goederen of diensten waar vraag naar bestaat, en dus een meerwaarde voor de maatschappij. Een openbaar verhandeld bedrijf is ook gewoon eigendom van "de maatschappij".

Wat jij voorstelt, dat een bedrijf een maatschappelijke plicht heeft om bezigheidstherapie te organiseren voor werknemers die het niet nodig heeft, is ontzettend wereldvreemd.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 11:27   #150
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar worden die >3000 afgedankt ?

U moet niet langs de kwestie doorlullen. Sinds deze regering aan de macht is is het banenverlies schrijnender dan ooit.

U zou ook kunnen gaan staken.
Dat klopt niet er is nog altijd een positief saldo van tienduizenden privé werknemers
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 11:41   #151
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar worden die >3000 afgedankt ?

U moet niet langs de kwestie doorlullen. Sinds deze regering aan de macht is is het banenverlies schrijnender dan ooit.

U zou ook kunnen gaan staken.
Tja, het is algemeen geweten dat regeringsmaatregelen een twee tot drie jaar nodig hebben vooral ze zichtbaar zijn.

De maatregelen van Di Rupo werpen hun vruchten af.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 11:43   #152
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedereen staart zich blind als er klappen vallen bij een grote maar 2 op de 3 werknemers werken in een KMO. Daar ligt dan ook de positieve balans het hoogst. 2016 zou zelf een record jaar worden van tewerkstelling in KMO's. Als één KMO een werknemer aanwerft is dat natuurlijk geen nieuws maar als tienduizenden dat doen buigt de balans wel door.
Oud 4 oktober 2016, 11:45   #153
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat klopt niet er is nog altijd een positief saldo van tienduizenden privé werknemers
Over welke jobs spreekt U : dienstencheques, interim, deeltijds, pwa, studentenarbeid, flexijobs, jobs op zelfstandige basis, hamburgerjobs, stage, opleiding, sociale tewerkstelling, ...
Oud 4 oktober 2016, 12:09   #154
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen staart zich blind als er klappen vallen bij een grote maar 2 op de 3 werknemers werken in een KMO. Daar ligt dan ook de positieve balans het hoogst. 2016 zou zelf een record jaar worden van tewerkstelling in KMO's. Als één KMO een werknemer aanwerft is dat natuurlijk geen nieuws maar als tienduizenden dat doen buigt de balans wel door.
Het zijn nochtans de multinationals zoals ING die massale belastingcadeaus's krijgen. NIET de kleine KMO's

wat ik op dit forum al 'tig keer op dit forum heb gezegd: de trickle-down-economy theorie WERKT NIET!.

zoals ING nog maar eens bewijst: Ze nemen gewoon die cadeaus en keren die uit als dividenten aan hun aandeelhouders, of ze nemen die cadeaus en investeren in digitalisatie zodat er MINDER jobs zijn.

welke naïevelingen geloven er nog in de trickle-down-economy?

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler

Laatst gewijzigd door Sywen : 4 oktober 2016 om 12:10.
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 14:11   #155
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sywen Bekijk bericht
Het zijn nochtans de multinationals zoals ING die massale belastingcadeaus's krijgen. NIET de kleine KMO's

wat ik op dit forum al 'tig keer op dit forum heb gezegd: de trickle-down-economy theorie WERKT NIET!.

zoals ING nog maar eens bewijst: Ze nemen gewoon die cadeaus en keren die uit als dividenten aan hun aandeelhouders, of ze nemen die cadeaus en investeren in digitalisatie zodat er MINDER jobs zijn.

welke naïevelingen geloven er nog in de trickle-down-economy?
Bent u een marxist ofzo? Uiteraard blijft die therie correct, zelfs in tijden van recessie. Dankzij die theorie heeft het gros van de bevolking een zeer menswaardig bestaan opgebouwd.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 14:15   #156
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar nu raak je verzeild in het terrein van het regelrechte bedrog. Dat kan overal opduiken en niet uitsluitend bij banken. Hoe dat aangepakt wordt hangt af van de bekwaamheid en de performantie van de gerechtelijke instanties in het betrokken land.
De dramatische golf van ontslagen bij de Belgische ING-tak heeft ook en vooral te maken met het overdadig aantal bankkantoren en -kantoortjes. Toen ING in de België binnentrad is dat gebeurd via overname van de Bank van Brussel. Die zat, zoals alle Belgische banken destijds, met een kantoortje in iedere dorp, zelfs de meest landelijke. Dit zal onherroepelijk voor een groot gedeelte verdwijnen. Dat proces is overigens reeds een hele tijd bezig. Bejaarde mensen zijn daar dan dikwijls de pineut van. Die zullen zich dan moeten laten helpen. Dat geldt overigens niet voor alle bejaarden. Het hangt in de eerste plaats af van uw opleiding en uw voorbije loopbaan. Ik ben zelf evenzeer een "bejaarde" (79). Gelukkig heb ik een loopbaan gehad waarbij ik vrij vroeg moest omgaan met computers, ook al ben ik geen informaticus. Internet-bankieren is voor mij tot op heden geen probleem. Maar ik kan mij voorstellen dat dit sommige mensen afschrikt. Overigens, ik heb familieleden die nog ouder zijn en die als 70+ de moed hebben gehad om lessen te volgen en nu vlotjes met de computer omgaan.
Het probleem met de banken is dat ze dat doen met (enorm veel) geld van anderen en als puntje bij paaltje komt moet de Staat bijspringen om de spaarders te redden en de sjoemelaars die bijven ongestraft op hun miljoenen gefraudeerd geld zitten.

Als zoiets bij een privé firma gebeurt dan is dat hoofdzakelijk spijtig voor de firma zelf en heeft dat veel minder impact op de economie.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 14:29   #157
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Zonder multinationals en grote bedrijven blijft er vd 100 miljard Euro soc zekerh geld nog 30 miljard Euro over.
Indien U enkel kmo's wenst, mij niet gelaten, maar dan zal je alle uitkeringen met 70% moeten verminderen.
Oud 4 oktober 2016, 15:37   #158
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Zonder multinationals en grote bedrijven blijft er vd 100 miljard Euro soc zekerh geld nog 30 miljard Euro over.
Indien U enkel kmo's wenst, mij niet gelaten, maar dan zal je alle uitkeringen met 70% moeten verminderen.
Van waar haalt gij die onzin. Als de KMO's méér dan 60 procent van de tewerkstelling vertegenwoordigen dan dragen zij en hun werknemers ook voor meer dan 60 procent bij aan de sociale zekerheid. Dat is hier niet om doen op dit forum zodra het over economie gaat.
Ik heb trouwens nergens gesteld dat ik enkel KMO's wil, dat wordt hier onzin in het kwadraat!

Laatst gewijzigd door Gipsy : 4 oktober 2016 om 15:47.
Oud 4 oktober 2016, 16:47   #159
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van waar haalt gij die onzin. Als de KMO's méér dan 60 procent van de tewerkstelling vertegenwoordigen dan dragen zij en hun werknemers ook voor meer dan 60 procent bij aan de sociale zekerheid. Dat is hier niet om doen op dit forum zodra het over economie gaat.
Klopt niet echt volgen wat ik gevonden heb, het is niet omdat er 60% van de werknemers in een KMO werken dat ze ook zoveel bijdragen aan de sociale zekerheid.
De bijdrage SZ en belastingen hangen af van wat je verdient en in een multinational verdien je meer dan in een KMO.

Citaat:
Volgens de recente salarisenquête van Vacature.com en KU Leuven liggen de loonverschillen zelfs nog hoger.

•In een multinational (+500 werknemers) bedraagt het gemiddelde loon tot 16% meer dan in een Belgische kmo met minder dan 10 werknemers.
•In een bedrijf met 200 tot 499 werknemers ligt het loon nog altijd 11,8% hoger.
•En in een firma met minder dan 140 werknemers bedraagt het verschil nog altijd 7,3%.
•De beste lonen vind je nog steeds met ruime voorsprong in de farmaceutische en chemische industrie. De loonkloof met de minst lucratieve sectoren (toerisme, sport en recreatie) bedraagt maar liefst 31%.
•Een Belgische dochteronderneming van een Amerikaanse, Duitse, Britse of Japanse multinational betaalt de hoogste lonen uit.
http://www.vacature.com/carriere/sal...ciatie-bij-kmo
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2016, 17:09   #160
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Klopt niet echt volgen wat ik gevonden heb, het is niet omdat er 60% van de werknemers in een KMO werken dat ze ook zoveel bijdragen aan de sociale zekerheid.
De bijdrage SZ en belastingen hangen af van wat je verdient en in een multinational verdien je meer dan in een KMO.

http://www.vacature.com/carriere/sal...ciatie-bij-kmo
Ok dan gaan we een gemiddelde maken. Zelfs moest de 35 procent werknemers royaal gerekend 20% meer verdienen dan zouden de werknemers van KMO's nog steeds 58% bijdragen aan de sociale zekerheid en de grote bedrijven 42%.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be