Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2017, 17:13   #141
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als een regio onder een bepaald bestuur (met eigen geplogenheden) valt is het logisch dat na verloop van tijd de geplogenheden en cultuur overgenomen worden.
Een 'volk' is dan ook een open verzameling van mensen dat varieert met de tijd.
Meerdere volkeren kunnen na verloop van tijd omwille van de cohesie samensmelten.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook.

Citaat:
Zoals gezegd beschouwden die Spanjaarden zich na verloop van tijd als echte Romeinen.
Het verkrijgen van het staatsburgerschap zal er wel met te maken hebben gehad. Net als overeenkomsten tegen gemeenschappelijke vijanden.
Maar nu je zelf schrijft, als ze zich beschouwden als Romeinen, kunnen deze dan niet bestempeld worden als zijnde een 'volk', ook al bestaat het historisch over 'subvolkeren'?
Onder gemeenschappelijk gezag staan van een bepaalde mogendheid waarmee overeenkomsten werden gesloten, staatsburgerschap werd verleend aan haar burgers, zich verdedigen tegen gemeenschappelijke vijanden, overnemen van cultuur, gemengde huwelijken, ...
Dat smeed een band.

Net zoals we dat nu ook verschillende niveaus ervaren, of we het nu willen of niet.
Als Rusland morgen een ex-USSR staat binnenvalt, dan zullen we daar als Europeaan toch anders tegenover staan, dan wanneer Rusland morgen Finland zou binnenvallen. Of niet?

Zodra er een soort wij-zij gevoel begint te spelen, dan is er een band tussen mensen. Op welk niveau het zich ook afspeelt.
Oud 7 juli 2017, 17:17   #142
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
zolang Brussel maar zelfbedruipend is, kan mij dat eigenlijk niet (meer) schelen.
Stel je voor. Brussel komt onder Europese voogdij. Haar ambtenaren worden Eu ambtenaren met dito lonen en pensioenen Een belastingparadijs zoals Monaco.....Gaan al die Vlamingen opeens weer willen bij Brussel horen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 17:23   #143
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De zaken niet omdraaien, hé... JIJ beweert dat de francophonie zo arrogant is als het maar kan, en zichzelf steeds verheerlijkt. Jij doet dat, terwijl je hen verwijt Calimero te spelen. Die twee begrippen zijn en blijven tegenstrijdig. Je gaat moeten kiezen.
Het is toch niet mijn fout dat wij hier om de haverklap het verwijt te horen krijgen dat we niet van onze franstalige vrienden houden en hen zelfs haten... Terwijl er totaal niet over gevoelens gediscuteerd werd...

Jijzelf hebt je er gisteren of eergisteren schuldig aan gemaakt...

En het is niet omdat jij het zegt; maar de francofone werkelijkheid toont ten volle aan dat die twee begrippen niet strijdig zijn en ze worden alletwee, overal waar het hen past, te past en te onpast opgevoerd... Zie de hele demonstratie 'je suis Charlie', waar ze als terechte callimero's de hele wereld opzadelde met hun zelfbeklacht...

Citaat:
We zijn het er dus over eens dat beweren dat Vlaanderen de laatste Europese kolonie is, complete bullshit is?

En ik merk dat je ineens het woord 'kolonie' tussen tekens plaatst.
Goed, we gaan vooruit!
Laten we zeggen dat we een moderne kolonie van de Fransen zijn... evengoed uitgebuit maar dan onder het mom van democratie...
Zolang ze maar kunnen scheppen, gunnen ze ons voor de rest alles ...
Ik denk dat de politiek van de oude kolonies veel te duur is geworden...

Citaat:
Bizar, je zegt dat Vlaanderen een puinhoop is door de Franstaligen, en nu ineens is het geen puinhoop meer... wat is het nu?
Een schuldenberg van hier tot de maan verdoezelt het slechte economische plaatje nog een beetje...
Stel je voor dat Vlaanderen inderdaad zijn eigen weg had kunnen gaan... Vlaanderen stond nu op het gebied van economie, sociale voorzieningen, armoedebestrijding, onderwijs, wegenwerken en zo veel meer overal op de eerste plaats, zeker van Europa, om niet te zeggen van de hele wereld...
Maar de francofonie heeft daar inderdaad een hele grote en dikke stok tussen gestoken...

Citaat:
En over welke wonden spreek je? De taalgenocide in Vlaanderen misschien?
Alsof Bruxelles en meer en meer de rand geen etterende francofone wonde is in een vredig Vlaams landschap...

[/quote]Kuch, bij nader inzien, is Vlaanderen stinkend rijk, en Wallonië de arme gast...[/quote]

Neen, dank zij de schuldenberg liggen Vlaanderen en Wallonië veel dichter bij elkaar en de francofonie kennende zal die schuldenberg negen op tien kansen helemaal, misschien als afscheidscadeau van de grote francofone hoer, naar Vlaanderen worden doorgeschoven...
Ik betrouw la Belgique voor geen haar...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 17:26   #144
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De zaken niet omdraaien, hé... JIJ beweert dat de francophonie zo arrogant is als het maar kan, en zichzelf steeds verheerlijkt. Jij doet dat, terwijl je hen verwijt Calimero te spelen. Die twee begrippen zijn en blijven tegenstrijdig. Je gaat moeten kiezen.
Het is toch niet mijn fout dat wij hier om de haverklap het verwijt te horen krijgen dat we niet van onze franstalige vrienden houden en hen zelfs haten... Terwijl er totaal niet over gevoelens gediscuteerd werd...

Jijzelf hebt je er gisteren of eergisteren schuldig aan gemaakt...

En het is niet omdat jij het zegt; maar de francofone werkelijkheid toont ten volle aan dat die twee begrippen niet strijdig zijn en ze worden alletwee, overal waar het hen past, te past en te onpast opgevoerd... Zie de hele demonstratie 'je suis Charlie', waar ze als terechte callimero's de hele wereld opzadelde met hun zelfbeklacht...

Citaat:
We zijn het er dus over eens dat beweren dat Vlaanderen de laatste Europese kolonie is, complete bullshit is?

En ik merk dat je ineens het woord 'kolonie' tussen tekens plaatst.
Goed, we gaan vooruit!
Laten we zeggen dat we een moderne kolonie van de Fransen zijn... evengoed uitgebuit maar dan onder het mom van democratie...
Zolang ze maar kunnen scheppen, gunnen ze ons voor de rest alles ...
Ik denk dat de politiek van de oude kolonies veel te duur is geworden...

Citaat:
Bizar, je zegt dat Vlaanderen een puinhoop is door de Franstaligen, en nu ineens is het geen puinhoop meer... wat is het nu?
Een schuldenberg van hier tot de maan verdoezelt het slechte economische plaatje nog een beetje...
Stel je voor dat Vlaanderen inderdaad zijn eigen weg had kunnen gaan... Vlaanderen stond nu op het gebied van economie, sociale voorzieningen, armoedebestrijding, onderwijs, wegenwerken en zo veel meer overal op de eerste plaats, zeker van Europa, om niet te zeggen van de hele wereld...
Maar de francofonie heeft daar inderdaad een hele grote en dikke stok tussen gestoken...

Citaat:
En over welke wonden spreek je? De taalgenocide in Vlaanderen misschien?
Alsof Bruxelles en meer en meer de rand geen etterende francofone wonde is in een vredig Vlaams landschap...

[/quote]Kuch, bij nader inzien, is Vlaanderen stinkend rijk, en Wallonië de arme gast...[/quote]

Neen, dank zij de schuldenberg liggen Vlaanderen en Wallonië veel dichter bij elkaar en de francofonie kennende zal die schuldenberg negen op tien kansen helemaal, misschien als afscheidscadeau van de grote francofone hoer, naar Vlaanderen worden doorgeschoven...
Ik betrouw la Belgique voor geen haar...
Oud 7 juli 2017, 17:28   #145
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
"De provincie Oost-Vlaanderen schrapt de festiviteiten op 11 juli. ‘Ze trokken zo goed als geen volk meer.’ Ook de andere provincies vieren de Vlaamse feestdag niet langer."

De Standaard.

Wat een verschil met "Les fêtes de Wallonie".
Werkdag voor de gewone Vlaming
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 17:36   #146
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Een 'volk' is dan ook een open verzameling van mensen dat varieert met de tijd.
Meerdere volkeren kunnen na verloop van tijd omwille van de cohesie samensmelten.
Het omgekeerde kan natuurlijk ook.

Het verkrijgen van het staatsburgerschap zal er wel met te maken hebben gehad. Net als overeenkomsten tegen gemeenschappelijke vijanden.
Maar nu je zelf schrijft, als ze zich beschouwden als Romeinen, kunnen deze dan niet bestempeld worden als zijnde een 'volk', ook al bestaat het historisch over 'subvolkeren'?
Onder gemeenschappelijk gezag staan van een bepaalde mogendheid waarmee overeenkomsten werden gesloten, staatsburgerschap werd verleend aan haar burgers, zich verdedigen tegen gemeenschappelijke vijanden, overnemen van cultuur, gemengde huwelijken, ...
Dat smeed een band.

Net zoals we dat nu ook verschillende niveaus ervaren, of we het nu willen of niet.
Als Rusland morgen een ex-USSR staat binnenvalt, dan zullen we daar als Europeaan toch anders tegenover staan, dan wanneer Rusland morgen Finland zou binnenvallen. Of niet?

Zodra er een soort wij-zij gevoel begint te spelen, dan is er een band tussen mensen. Op welk niveau het zich ook afspeelt.
Natuurlijk ontstaan er na verloop van tijden en omwille van allerlei omstandigheden groeperingen. In je schooltijd had je ook waarschijnlijk wel een groepje vrienden.

En als een Hollander tegen mij een Belgenmop vertelt dan vertel ik spontaan een Ollandermop terug.

Ik heb er echter bezwaar tegen om van een 'volk' te gaan spreken. Dat brengt automatisch connotaties met etniciteit en superioriteit. Met alle miserie vandien.

Als je begint met 'wij' zijn beter dan 'zij' is het hek van de dam.
IDF: 30000-40000 vrouwen en kinderen vermoord

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 juli 2017 om 17:39.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 17:42   #147
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Werkdag voor de gewone Vlaming
Dat is zeker geen regel. Banksector bv sluit op 11 juli. Vlaamse ambtenarij ook. De Post dan weer niet.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 17:42   #148
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We zullen zien.

Het zou het gedeelte Belgische schuld dat Vlaanderen meepakt van 50% naar 33% brengen. Veel Vlamingen zullen zeggen, graag.

Maar, we zullen zien.
Daar zouden we nog eens een boom over moeten opzetten Xeno. Volgens mij gaat men in Wallonistan en Bruxellistan niet akkoord gaan met die 33%
Oud 7 juli 2017, 17:47   #149
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moet je meer dan genoeg hebben van de francofonie...
Oud 7 juli 2017, 17:51   #150
TREBRON
Europees Commissaris

TREBRON's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ontstaan er na verloop van tijden en omwille van allerlei omstandigheden groeperingen. In je schooltijd had je ook waarschijnlijk wel een groepje vrienden.

En als een Hollander tegen mij een Belgenmop vertelt dan vertel ik spontaan een Ollandermop terug.

Ik heb er echter bezwaar tegen om van een 'volk' te gaan spreken. Dat brengt automatisch connotaties met etniciteit en superioriteit. Met alle miserie vandien.

Dat is in de voetbal toch ook,? Daarom slaan de wederzijdse supporters elkaar wederzijds de schedel in...........
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 17:54   #151
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
Dat is in de voetbal toch ook,? Daarom slaan de wederzijdse supporters elkaar wederzijds de schedel in...........
Ik verheug mij al op de volgende veldslag tussen het 'FC Antwerpvolk' en het 'Standardvolk'
Oud 7 juli 2017, 17:58   #152
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar zouden we nog eens een boom over moeten opzetten Xeno. Volgens mij gaat men in Wallonistan en Bruxellistan niet akkoord gaan met die 33%
Als ze beslissen dat de Belgische schuld niet moet betaald worden, voor mij niet gelaten.
Oud 7 juli 2017, 17:59   #153
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ik verheug mij al op de volgende veldslag tussen het 'FC Antwerpvolk' en het 'Standardvolk'
Het achterlijk plebs in actie.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 18:02   #154
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze beslissen dat de Belgische schuld niet moet betaald worden, voor mij niet gelaten.
Dat hoopten de Britten ook toen ze voor de Brexit stemden.
Oud 7 juli 2017, 18:06   #155
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hoopten de Britten ook toen ze voor de Brexit stemden.
Jaja, maar het ging even over de Belgische schuld. Je liet uitschijnen dat Wallonie en de onafhankelijke republiek Brussel beslissingsrecht hebben over wie de Belgische schuld moet betalen.

Op welke juridische grond is dat gebaseerd?
Oud 7 juli 2017, 18:09   #156
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, maar het ging even over de Belgische schuld. Je liet uitschijnen dat Wallonie en de onafhankelijke republiek Brussel beslissingsrecht hebben over wie de Belgische schuld moet betalen.

Op welke juridische grond is dat gebaseerd?
Ik keb dat juist niet laten uitschijnen, geen van de 3 partijen heeft daar beslissingsrecht over. Daar gaat moeten over onderhandeld worden.
Oud 7 juli 2017, 18:17   #157
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik keb dat juist niet laten uitschijnen, geen van de 3 partijen heeft daar beslissingsrecht over. Daar gaat moeten over onderhandeld worden.
Dat is het simpele gedeelte, Belgie in twee, de schuld in twee. Belgie in drie, de schuld in drie.
Oud 7 juli 2017, 18:20   #158
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het simpele gedeelte, Belgie in twee, de schuld in twee. Belgie in drie, de schuld in drie.
Ik heb er ook eentje: Spanje in twee, Catalonie de helft van de schuld, Spanje de rest.
Oud 7 juli 2017, 18:21   #159
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Gehandicapten zullen niet aan de onderhandelingstafel zitten.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2017, 18:21   #160
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat doe jij ook al dan niet onbewust. Of je het nu wil of niet.

Trouwens, zelfs al zou jij je afzonderen van elke groepering die te definiëren valt als zijnde een 'volk', dan geldt dat niet voor iedereen.

Het niet omdat een papegaai miauwt dat het geen vogel meer zou zijn, en dat daarom alle papegaaien miauwen.

Laatst gewijzigd door hamac : 7 juli 2017 om 18:27.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be