Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2018, 22:24   #141
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ook.

Ik ken die buurt ook goed.

Vuiligheid ?

Ik weet niet wat men van plan is. Of beter gezegd ik ken de intenties niet.
Als men zich houdt aan de afspraken zie ik er geen probleem in dat men een gedeelte van die hectaren mijnhout vervangt door nieuwe loofbossen van grotere omvang.
En voor wat betreft natuurbescherming zelf vind ik het project goed.
Alles is beter dan in uw auto kruipen en honderden kilometer afleggen om in het buitenland nog een rustige hobby of verblijf te kunnen genieten.
Wat voor mij belangrijk is blijkt alleen wat men voorziet bij de uitbouw.
Zal er eindelijk ruimte komen waar gehandicapten ook nog van de natuur kunnen genieten zonder het gevaar te lopen dat ze risico lopen op verzuipen? En wat betreft nieuwe werkgelegenheid zal Limburg er wel bij varen. De kleine bospartikels minderen maar steeds in omvang en de weinig onvruchtbare vrijgekomen gronden worden meer en meer gebruikt voor begrazing door paarden. Eén paard volstaat gewoonlijk om mijnheer of mevrouw één keer per maand toe te laten om op een paard in het bos te gaan wandelen. Bos dat er dus minder en minder is.
Maar goed. Ik moei mij niet. Het is de Limburgers hun zaak.
Maar als ze het goed aanpakken zal ik er opnieuw met veel plezier gaan verblijven. Nu voel ik mij er niet welkom meer. Voor te koersen en te wandelen beschik ik niet meer over de vereiste mobiliteit.
Ik heb absoluut niks tegen de mensen die er gebruik van maken; integendeel zelfs. Maar van het groene Limburg waar overal vreemde geïmporteerde koeien grazen moet ik ook niks hebben. Zolang mens en dier mekaar kunnen mijden op die zand- en grintgaten; omdat ze groot en ruim genoeg zijn; vind ik dat methaan producerende koebeesten geen enkel gunstig aspect bijbrengen voor de natuur.
Dat Groen! geweld heeft het volgens mij dus niet bij het rechte eind.
Trouwens die koebeesten hebben vroeger ook nooit het Limburgs landschap gevormd. De soort is dus geïmporteerde milieu-vervalsing.
En die gekweekte aalscholvers ook. Die hoorden er vroeger ook niet en de meeuwen die op storten leven evenmin. Ik leef ook in een buurt waar er veel zitten op een open container van een rusthuis voor ouderen.
Ik wordt verdomd soms gek van dat gekrijs. En mijn vrouw maar rondkoersen met emmers water om de stront weg te kuisen die ze overal op mijn huis in de vlucht deponeren. Echte bommenwerpers dus.
En die waren er vroeger ook niet. Niet meer voederen in containers en ze terug sturen naar zee. Waar ze er ook al te veel hebben.
En momenteel komt er nog een invasie bij van kraaien. Nooit zoveel gezien. Als die hun jongen nu moeten gaan voederen blijft er van het broed van de parkvogels niet veel meer over. Zeker weten. Diversificate in de natuur? Noppes? Vergeet het! Hopelijk gaat de natuur zelf het overtal elimineren.
Verhongeren dus. Tja, natuur kan wreed zijn.
En het ergste is voor velen dat de natuur zelfs onze toestemming niet vraagt.
Hoe spijtig nietwaar?

Laatst gewijzigd door werkman : 19 maart 2018 om 22:29.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 09:27   #142
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook.

Ik ken die buurt ook goed.

Vuiligheid ?
Gij zijt dan ook een generatie jonger.

Die grote (vroeger kale steenberg) terril is volgens mijn geheugen tientallen jaren geleden beplant met bomen en struiken door centerparcs.
En kiezelkuilen waren nu ook niet het mooie natuurgebied. Dat zijn namelijk de plaatsen waar men die nieuwe bungalows inplant.

Je kan nu hochterbampd bv, u zeker welbekend, ook niet vergelijken met de toestand zoals ik die herinner uit mijn kindertijd: een vuile kiezelkuil waar de maas na een overstroming telkens massa's smeerlapperij achterliet.

Op dertig/veertig jaar tijd kan de natuur industriegebied terug inpalmen.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 maart 2018 om 09:28.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 09:49   #143
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
België is niet eens bekend de andere zijde van de wereld, laat staan dat ge over Vlaanderen begint te zeveren. Ik zeg gewoon dat ik van Frankrijk ben aan de man van de straat, dat kennen ze. Zo niet wordt het een hopeloze uitleg en dan ben ik er vanaf.
Hoe fijn zeg, dat je geen hopeloze uitleg moet geven aan de andere zijde van de wereld.
Dat is nog eens een argument dat hout snijdt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 09:51   #144
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Verder nog iemand iets zinnigs te zeggen over die uitlating over wat er nu precies vervlaamst, volgens de PS ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 20 maart 2018, 09:51   #145
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
België is niet eens bekend de andere zijde van de wereld, laat staan dat ge over Vlaanderen begint te zeveren. Ik zeg gewoon dat ik van Frankrijk ben aan de man van de straat, dat kennen ze. Zo niet wordt het een hopeloze uitleg en dan ben ik er vanaf.
félicitations.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 10:02   #146
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bien fait.
Oud 20 maart 2018, 10:14   #147
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Verder nog iemand iets zinnigs te zeggen over die uitlating over wat er nu precies vervlaamst, volgens de PS ?
Ja

Een West-Vlaamse bv komt van zijn teut geven i.v.m. hetgeen Limburg wil doen met het Essersbos.
Een Oost-Vlaamse probeert 'terhills resort' te boycotten. Alhoewel dit project van LRM er gekomen is na Limburgs respectvol overleg tussen industrie, overheid en natuurgroepen.
Ikzelf mocht ervaren dat bij mijn laatste bezoek aan het gemeentehuis de ambtenaar (verplicht door de Vlaamse overheid?) mij te woord stond in AN. Nochtans bleef ik hem koppig aanspreken in de plaatselijke Limburgse streektaal omdat ik 100% zeker weet dat hij die taal (zijn moedertaal) perfect beheerst.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 maart 2018 om 10:17.
Oud 20 maart 2018, 10:18   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja

Een West-Vlaamse bv komt van zijn teut geven i.v.m. htgeen LImburg wil doen met het essersbos.
Een Oost-Vlaamse probeert 'terhills resort' te boycotten. Alhoewel dit project van LRM er gekomen is na Limburgs respectvol overeleg tussen industrie, overheid en natuurgroepen.
Ikzelf mocht ervaren dat bij mijn laatste bezoek aan het gemeentehuis de ambtenaar (verplicht door de Vlaamse overheid?) mij te woord stond in AN. Nochtans bleef ik hem koppig aanspreken in de plaatselijke Limburgse streektaal omdat ik 100% zeker weet dat hij die taal (zijn moedertaal) perfect beheerst.
Mja pajoske, met alle respect, veel mensen zijn het dialect niet machtig. En mag ik heel eerlijk zijn: het komt nogal marginaal over.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 10:24   #149
pajoske

Standaard

Citaat:
Mja pajoske, met alle respect, veel mensen zijn het dialect niet machtig. En mag ik heel eerlijk zijn: het komt nogal marginaal over.
Wie heeft u dat wijsgemaakt dat dit marginaal is? De Vlaamse overheid. Wat gij marginaal noemt is cultuur.
Ge weet toch ook hoop ik dat er hier dorpsnamen officieel Vervlaamst zijn begin vorige eeuw?

Wat PS bedoelt is dat in België het machtsblok 'Vlaamse ruit' bestuurt.
Oud 20 maart 2018, 10:29   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie heeft u dat wijsgemaakt dat dit marginaal is? De Vlaamse overheid. Wat gij marginaal noemt is cultuur.
Ge weet toch ook hoop ik dat er hier dorpsnamen officieel Vervlaamst zijn begin vorige eeuw?

Wat PS bedoelt is dat in België het machtsblok 'Vlaamse ruit' bestuurt.
Welke cultuur ? Carnaval (fenomeen van jaren 70, dus niet echt erfgoed) ?

Nochtans is dialect nauwelijks een cultuurdrager. Hoeveel hoogstaande literaire werken zijn er gepliceerd in het dialect ?

Dialect wordt vaak misbruikt door mensen die zich "maaslands" willen voelen om een of andere reden. Newsflash: taal is niet de onderscheidende factor. We zijn historisch gezien nu eenmaal geen Vlamingen. Wat niet wegneemt dat we daarom allemaal een brabbeltaaltje moeten spreken tegen jan en alleman en verwachten dat iedereen daar in meegaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 10:46   #151
pajoske

Standaard

Citaat:
Welke cultuur ? Carnaval (fenomeen van jaren 70, dus niet echt erfgoed) ?

Nochtans is dialect nauwelijks een cultuurdrager. Hoeveel hoogstaande literaire werken zijn er gepliceerd in het dialect ?

Dialect wordt vaak misbruikt door mensen die zich "maaslands" willen voelen om een of andere reden. Newsflash: taal is niet de onderscheidende factor. We zijn historisch gezien nu eenmaal geen Vlamingen. Wat niet wegneemt dat we daarom allemaal een brabbeltaaltje moeten spreken tegen jan en alleman en verwachten dat iedereen daar in meegaat.
Gij spreekt van dialect. Streektaal is een beter woord.
Ik gebruik mijn streektaal enkel in gesprek met mensen die de taal machtig zijn.

Nooit vna Hendrik van Veldeke gehoord?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_van_Veldeke

Citaat:
Het feit dat de Eneasroman uitsluitend in een Middelhoogduitse versie is overgeleverd, heeft de vraag doen rijzen of het deel van de roman dat hij aan de gravin van Kleef liet lezen, oorspronkelijk in het Maaslands dan wel in het Middelhoogduits was geschreven. Aan het Kleefse hof werd het Limburgs even goed of beter begrepen dan het Middelduits. Duitse wetenschappers denken daarom dat ook die tekst oorspronkelijk in het Maaslands was.
bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eneasroman

Geschreven rond 1175. Toen er van AN nog in geen verste verte sprake was.

Citaat:
in zijn rijmen bijna uitsluitend woorden gebruikt die een probleemloze omzetting van zijn Maaslandse gedicht in Hoogduitse dialecten mogelijk maakten.
bron: http://literairecanon.be/werken/sente-servas

Als gij dat niet weet kan dat enkel omdat u dat in het Vlaamse onderwijs bewust niet aangeleerd werd.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 maart 2018 om 10:47.
Oud 20 maart 2018, 11:45   #152
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij zijt dan ook een generatie jonger.

Die grote (vroeger kale steenberg) terril is volgens mijn geheugen tientallen jaren geleden beplant met bomen en struiken door centerparcs.
En kiezelkuilen waren nu ook niet het mooie natuurgebied. Dat zijn namelijk de plaatsen waar men die nieuwe bungalows inplant.

Je kan nu hochterbampd bv, u zeker welbekend, ook niet vergelijken met de toestand zoals ik die herinner uit mijn kindertijd: een vuile kiezelkuil waar de maas na een overstroming telkens massa's smeerlapperij achterliet.

Op dertig/veertig jaar tijd kan de natuur industriegebied terug inpalmen.
Ik ben er vijftig. Dat is ook bijna een generatie ouder dan Tavek (denk ik). Rond de Grote Kip was er tot eind jaren tachtig nog bedrijvigheid door de mijn. De kiezelwinning ging ook nog jaren door. Misschien versta je dat als vuiligheid. Daar kan ik wel inkomen.
Dat weerhield ons niet om op die plaatsen te komen. De keren dat ik op de toppen van alle Kippen heb gestaan, zijn niet te tellen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 11:45   #153
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat plat kallen marginaal zou zijn, is een beetje erover. Ik vind het juist charmant en typerend voor de streek. En ik kom het nog veel tegen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 12:28   #154
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men Vlaanderen niet kent, dan zeg je toch gewoon, "WWI is daar uitgevochten".
"Ohja", zegt iedereen dan in de beschaafde wereld, 'ik ken Vlaanderen toch".
Oud 20 maart 2018, 12:30   #155
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met wat voor achterlijke mensen spreekt u dat ze België niet kennen?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2018, 12:34   #156
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Met wat voor achterlijke mensen spreekt u dat ze België niet kennen?
Franstalige imperialisten.
Oud 20 maart 2018, 13:22   #157
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mij is't Luxembourg. (zie onderschrift)
Oud 20 maart 2018, 13:42   #158
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik ben er vijftig. Dat is ook bijna een generatie ouder dan Tavek (denk ik). Rond de Grote Kip was er tot eind jaren tachtig nog bedrijvigheid door de mijn. De kiezelwinning ging ook nog jaren door. Misschien versta je dat als vuiligheid. Daar kan ik wel inkomen.
Dat weerhield ons niet om op die plaatsen te komen. De keren dat ik op de toppen van alle Kippen heb gestaan, zijn niet te tellen.
Idd

Dat betekent dat jij 5/6 jaar was toen ik als nog net tiener met het fietske via het station en soms via de de terrils door het bos richting Lanklaar op de berg reed. Voor u was er busvervoer voorzien.
Oud 20 maart 2018, 13:55   #159
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja

Een West-Vlaamse bv komt van zijn teut geven i.v.m. hetgeen Limburg wil doen met het Essersbos.
Een Oost-Vlaamse probeert 'terhills resort' te boycotten. Alhoewel dit project van LRM er gekomen is na Limburgs respectvol overleg tussen industrie, overheid en natuurgroepen.
Je verwart. Taai is het woord.

Oud 20 maart 2018, 14:01   #160
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je verwart. Taai is het woord.
Ah, zoals diene van dat paleis.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be