Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Zoveel tatouages als op deze foto, dat is voor een onderwijzende
nog altijd ok 10 62,50%
te veel 6 37,50%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2018, 18:05   #141
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Voor de rest loopt elke volwassene rond zoals hij/zij wil maar zonder bijkomende eisen zoals bepaalde "publieke" functies uitoefenen in hun specifieke "huid".
Wacht, mensen met tatoeages hebben "bijkomende eisen" ?

Allez vooruit, ik leer hier bij.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2018, 18:07   #142
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Zet die madam eens als politica en spreekster in het parlement of whatever...
Geen reacties denk je?
In het begin wel, maar als zij inhoudelijk sterk is, zullen de tatoeages snel naar de achtergrond verdwijnen.
Oud 1 mei 2018, 21:35   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Het is de jobkwaliteit die telt, niet hoe (normafwijkend) iemand eruit ziet.
Probeer dat maar eens uit te leggen aan modellenbureaus...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2018, 22:07   #144
Diego Raga

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Probeer dat maar eens uit te leggen aan modellenbureaus...
Die zoeken een uiterlijk dat past bij het imago van een produktengamma dat ze in opdracht van firma's promoten, zij het merkkledij, een automerk of wat dan ook.
Scholen daarentegen dienen hun personeel uit te kiezen op basis van (bewezen) vakcompetenties, die voldoen aan het 'produktengamma' dat scholen verzorgen en uitdragen, nl intellectuele kennis doorgeven aan leerlingen.

Ik vermoed dus niet dat de tattoo van de juf in kwestie - en die geeft geen enkele zichtbare religieuze/politieke symbolen en/of discriminerende/tot geweld oproepende teksten weer - afbreuk doet aan haar vakcompetentie.
Imo is die dus onterecht geschorst door de schooldirectie.
Oud 2 mei 2018, 07:21   #145
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zoeken een uiterlijk dat past bij het imago van een produktengamma dat ze in opdracht van firma's promoten, zij het merkkledij, een automerk of wat dan ook.
Scholen daarentegen dienen hun personeel uit te kiezen op basis van (bewezen) vakcompetenties, die voldoen aan het 'produktengamma' dat scholen verzorgen en uitdragen, nl intellectuele kennis doorgeven aan leerlingen.

Ik vermoed dus niet dat de tattoo van de juf in kwestie - en die geeft geen enkele zichtbare religieuze/politieke symbolen en/of discriminerende/tot geweld oproepende teksten weer - afbreuk doet aan haar vakcompetentie.
En op welke basis kiezen de ouders een school voor hun kinderen?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2018, 07:55   #146
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afstand, opvang, ligging, kwaliteit, openbaar vervoer om maar enkele te noemen.

Leerkrachten met een tatoeage in de vorm van een pauw en wat bloemen vormen tot zover ik weet nog geen struikelpunt.
Oud 2 mei 2018, 08:22   #147
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
schooldirecteurs die nog niet door hebben wat de vergrijzing betekent.

de tijd van eisen stellen aan personeel is voorbij. gewoon content zijn dat er nog personeel gevonden kan worden.
Dit houdt een impliciet waardeoordeel over dat personeel in .
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2018, 08:37   #148
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

roeien met de riemen die er zijn
Oud 2 mei 2018, 08:56   #149
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Afstand, opvang, ligging, kwaliteit, openbaar vervoer om maar enkele te noemen.

Leerkrachten met een tatoeage in de vorm van een pauw en wat bloemen vormen tot zover ik weet nog geen struikelpunt.
De sfeer in de school speelt mee, in verhouding zoals iedere ouder dat zelf wenst.
Wij betalen belastingen voor dat onderwijs.
Wij kiezen hoe de school er uit ziet. Weliswaar onrechtstreeks, en via beslissingen van politici, maar toch.

Vlaamse ouders kiezen voorlopig ook nog voor een zeker stabiel en rustig onderwijs ... dus onze opdracht is aan de politici om daarmee rekening te houden.
Die politici doen dat manifest nog veel te weinig. Men experimenteert er maar op los, men richt maar scholen in met enkele leerlingen per klasje (steek onder water, ook naar mijn voorzitter, naar de Grieken-lovers ...), men houdt de kaloten niet in bedwang of op verkeerde punten in bedwang ... enz.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 2 mei 2018, 12:06   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als u meent dat het bij de sollicitaties in het onderwijs enkel gaat om de intellectuele en pedagogische kennis, dan hebt u het verkeerd voor. In het katholieke net gaat het bijvoorbeeld ook over engagement, aanvaarding van het specifiek pedagogisch project, enzovoort. En daarbij kan het gerust ook geen over uiterlijke aspecten.

Net zo in een onderneming. Een bank heeft misschien een bepaald profiel voor ogen als ze een aantal bankbedienden zoekt die ook met klanten in contact zullen komen. Uiterlijk kan ook daar een factor van belang zijn.
Oud 2 mei 2018, 12:08   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De sfeer in de school speelt mee, in verhouding zoals iedere ouder dat zelf wenst.
Wij betalen belastingen voor dat onderwijs.
Wij kiezen hoe de school er uit ziet. Weliswaar onrechtstreeks, en via beslissingen van politici, maar toch.
U kiest als ouders niet hoe de school eruitziet, tenzij u deel uitmaakt van de inrichtende macht.

Het profiel van een school wordt ook niet bepaald door politici, want in dit land is onderwijs vrij. Grondwettelijk verankerd. Wel kan de overheid bepaalde normen opleggen, maar het profiel van de school wordt bepaald door de mensen die de school inrichten en besturen.
Oud 2 mei 2018, 12:09   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaamse ouders kiezen voorlopig ook nog voor een zeker stabiel en rustig onderwijs ... dus onze opdracht is aan de politici om daarmee rekening te houden.
Die politici doen dat manifest nog veel te weinig. Men experimenteert er maar op los, men richt maar scholen in met enkele leerlingen per klasje (steek onder water, ook naar mijn voorzitter, naar de Grieken-lovers ...), men houdt de kaloten niet in bedwang of op verkeerde punten in bedwang ... enz.
Schijnbaar weet u niet dat er in België geen schoolplicht bestaat en dat de organisatie van het onderwijs geen exclusieve bevoegdheid is van de overheid. Een bijzonder belangrijke vrijheid die u blijkbaar niet zint.
Oud 2 mei 2018, 15:27   #153
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kiest als ouders niet hoe de school eruitziet, tenzij u deel uitmaakt van de inrichtende macht.

Het profiel van een school wordt ook niet bepaald door politici, want in dit land is onderwijs vrij. Grondwettelijk verankerd. Wel kan de overheid bepaalde normen opleggen, maar het profiel van de school wordt bepaald door de mensen die de school inrichten en besturen.
Ja ja, een beetje zagen over het verschil tussen profiel en normen die wel/niet opgelegd kunnen of moeten worden.
Ge zijt weer goed op dreef.

Ik herhaal: dat onderwijs met zijn zogenaamde vrijheid om te doen met onze belastingscenten wat ze zelf maar willen, is dringend aan een diepgaande grondwetswijziging toe.

Oud 2 mei 2018, 15:58   #154
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik zie, jaar na jaar, het steeds maar terugkerend verschijnsel van ouders die kamperen (en desnoods overnachten) vóór en/of in een bepaalde school. Dan kan ik er slechts uit besluiten dat zeer veel jonge koppels met kinderen de verwoede pogingen en druk van onderwijsministers (en hun ideologisch linkse pedagogische adviseurs) in de richting van "inclusief" onderwijs niet appreciëren.
Hebben die jonge ouders ongelijk? Ik denk het niet. Want in de meeste gevallen betekent "inclusief onderwijs" een serieuze afremming van de normale voortgang in de leerstof en een onvermijdelijke verveling voor de "normale" leerlingen.

Zoals in nog andere domeinen wordt ook hier weer eens aangetoond dat egaliteits-streven beter niet door de mensen hun strot wordt geramd.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2018, 17:46   #155
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wel, ik zie, jaar na jaar, het steeds maar terugkerend verschijnsel van ouders die kamperen (en desnoods overnachten) vóór en/of in een bepaalde school. Dan kan ik er slechts uit besluiten dat zeer veel jonge koppels met kinderen de verwoede pogingen en druk van onderwijsministers (en hun ideologisch linkse pedagogische adviseurs) in de richting van "inclusief" onderwijs niet appreciëren.
Hebben die jonge ouders ongelijk? Ik denk het niet. Want in de meeste gevallen betekent "inclusief onderwijs" een serieuze afremming van de normale voortgang in de leerstof en een onvermijdelijke verveling voor de "normale" leerlingen.

Zoals in nog andere domeinen wordt ook hier weer eens aangetoond dat egaliteits-streven beter niet door de mensen hun strot wordt geramd.
Klopt.
Ik heb niet moeten kamperen, dat niet. Maar toch op mijn strepen moeten staan.

Oud 2 mei 2018, 18:12   #156
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Kiko heeft die voorkeuren al aangebracht.
Ik zou er ook zeker vakcompetentie aan toevoegen, los van feit dat leerkrachten al dan niet ’n tattoo hebben.
Het eerste lijkt me belangrijker.
Oud 2 mei 2018, 18:15   #157
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Als u meent dat het bij de sollicitaties in het onderwijs enkel gaat om de intellectuele en pedagogische kennis, dan hebt u het verkeerd voor. In het katholieke net gaat het bijvoorbeeld ook over engagement, aanvaarding van het specifiek pedagogisch project, enzovoort.
Ok. Wat dan als een solliciterende leerkracht – mét tattoos - aan die vereiste aspecten blijkt te voldoen ?
Citaat:
En daarbij kan het gerust ook geen over uiterlijke aspecten.
Akkoord.
Het zichtbaar dragen van religieuze/politieke symbolen en/of discriminerende/tot geweld oproepende teksten op de huid, op kledij of andere lichaamsattributen is idd verboden (btw, is een competente leerkracht die een tattoo van Jezus of een kerksymbool op z’n lichaam heeft staan, ook persona non grata in het katholiek onderwijs?), maar het enige wat ik op die juf haar lichaam zie staan zijn weergaven van natuurlijke dingen, zoals een pauw en een bloem.

Hoe zouden zulke zaken een negatieve invloed (kunnen) hebben op de competentie van de leerkracht in kwestie, als die in korte mouwen voor de klas staat ?
Kindjes gaan mss afgeleid zijn ? Na enkele dagen zien die dat zelfs niet meer uit gewenning, net zoals alle nieuwe en/of ongevaarlijke zaken na ’n tijdje ‘gewoon’ worden in de menselijke perceptie.
Citaat:
Net zo in een onderneming. Een bank heeft misschien een bepaald profiel voor ogen als ze een aantal bankbedienden zoekt die ook met klanten in contact zullen komen. Uiterlijk kan ook daar een factor van belang zijn.
Idem hier, Jan.
Als een getatoeëerde bankbediende z’n toegemeten bankdiensten prima verzorgd - heb ondertussen geleerd om mensen te beoordelen op de kwaliteit van hun metier en niet hoe ze er op een bepaald moment uitzien – is er voor mij geen probleem wie m’n bankcontact is.
Competentie overstijgt het uiterlijk.
Wie daar moeite mee heeft, no problemo, die mag vragen om zich door iemand anders laten bedienen, die meer tegemoet komt aan de (uiterlijke) eisen die de klant stelt.

Nu, wat die bank policy betreft, vermoed ik dat we in de nabije toekomst nog getuige zullen zijn, dat banken inked personeel zullen aanwerven om dienstgewijs tegemoet te komen aan hun (toenemende) getatoeëerde cliënteel:

“But times are changing. A YouGov poll last year found 19 per cent of adults in the UK had a tattoo. In the US, 32 per cent of 18-44 year-olds have at least one.

Andrew Timming, a reader at the School of Management, University of St Andrews, specializes in researching tattoos in the workplace. He points out the days of tattoos only being seen on the arms of footballers, sailors or pop stars are long gone. Indeed, you are nearly as likely to see them on the bodies of bankers.”

https://www.ft.com/content/fe17aaec-...e-b428cb934b78

Dat is een klantenpotentieel van tientallen miljoenen, banken gaan dat niet laten liggen.
Oud 2 mei 2018, 20:09   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, een beetje zagen over het verschil tussen profiel en normen die wel/niet opgelegd kunnen of moeten worden.
Ge zijt weer goed op dreef.

Ik herhaal: dat onderwijs met zijn zogenaamde vrijheid om te doen met onze belastingscenten wat ze zelf maar willen, is dringend aan een diepgaande grondwetswijziging toe.
Waar staat er in de grondwet iets over "belastingscenten" en "onderwijs"? Kunt u me even helpen, want ik vind niets van wat u hier beweert.
Oud 3 mei 2018, 05:50   #159
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Leerkrachten zijn een rolmodel. Gisteren naar het voetbal gekeken? Ook naar voetballers wordt opgekeken. Al gezien hoe die mannen vol, maar dan ook vol tatoeages staan? Niemand die zich daar aan ergert?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2018, 08:16   #160
Profiteur
Parlementslid

Standaard

Voor mij kan een tatoeage in een voorbeeldfunctie niet. Leraar, politie of welk beroep dan ook. Bij mijn vorig bedrijf was het simpel: tijdens het werk mochten tatoeages nooit zichtbaar zijn. Idem met piercings en oorbellen (voor de mannen). Maar meestal werden mensen mat tatoeages niet aangenomen. In veel gevallen waren de tatoeages van die vorm dat het ook niet kon. Hoe kan iemand met een doodskop of dergelijke op zijn voorarmen nu serieus genomen worden? Bij mijn vrouw op het werk mag het ook niet. Gewoon niet. Ook al zit je een ganse dag op een helpdesk en ziet niemand je zitten. Wordt daar niet aanvaard en iemand met een tatoeage wordt er niet aangenomen. Tijdens de eerste gesprekken wordt dit snel duidelijk maar de reden waarom je niet weerhouden wordt zal natuurlijk nooit zo geformuleerd worden.

Iedereen doet met zijn lichaam wat hij wil. Voor mij is het hebben van een tatoeage gelijk aan het niet respecteren van je eigen lichaam. Meestal gezet in een zatte bui of onder invloed van de vriendenkring. En op latere leeftijd helemaal belachelijk. Over voetballers: ik kijk daar niet naar op, integendeel. Voor mij zijn dat testosteron bommen met een zo groot ego dat ze constant high rond lopen. Die denken dat de wereld rond hun draait maar ze zijn gewoon een kl..tzak die wat beter tegen een bal kan stampen dan de gemiddelde puber van de plaatselijke pottenstampers.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be