Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2019, 13:04   #141
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De Belgische regering had ook niks verloren in Londen.
Die had hier moeten zijn om de Belgische bevolking te beschermen en te steunen, om de Belgische bevolking te informeren.

Maar ja, die waren bezig te besparen op defensie en de Belgische krijgsmacht af te bouwen.
En toen ze zagen dat hun politiek totaal fout liep, kozen zij voor het hazepad.
En de Belgische bevolking mocht opdraaien voor de gevolgen van hun beleid.
En daarna met de vinger wijzen naar zij die proberen te overleven en hun beleid durven aanvallen.

Maar ja, dat zijn we gewend.
Larie en apekool. Gewoon prietpraat die u vertelt. Er zijn ministers die teruggekomen zijn. Zoals Arthur Vanderpoorten. En die werd later opgepakt op verdenking van dit en dat , weggevoerd en overleed in een concentratiekamp. Leopold III ging niet lopen. En die hebben de nazi-Duitsers gevangen gezet in een gouden kooi , namelijk zijn kasteel, met permanent in hoge Duitse officier in zijn omgeving als zijn bewaker. En later werd hij weggevoerd naar Duitsland. Was dat dan beter?

Neen, de ministers hadden groot gelijk om te vluchten. Vaneiges. De Duitsers waren niet te vertrouwen. In geen enkel opzicht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2019 om 13:29.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 14:13   #142
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… herbewapenen. Het is maar hoe men het bekijkt. Hier is enige nuance nodig. Duitsland was door het Verdrag van Versailles gefnuikt voor wat betreft zijn leger. Te erg eigenlijk. En dus bouwde ze dat leger stiekem terug op, al lang voor Hitler aan de macht kwam. Ze deden dit zelfs in samenwerking met de Russen met wie ze zich zeer goed verstonden op dit punt. Meer nog, Duitsland kreeg de beschikking toen over zeer grote en uitgebreide oefenterreinen in Rusland, grote Russische lappen grond , en het organiseerde menig maal gezamenlijke maneuvers met de (communistische) Russen.

Toen Hitler aan de macht kwam ging de herbewapening in een stroomversnelling. Maar toch nog altijd lang in het geheim.

Indien België en Frankrijk (en ook Engeland, want die had ook maar een beperkt leger) in zekere zin ontwapenden dan was dit door omdat de linkse krachten (die vaak pacifistisch waren) naïef waren en ook omdat de Franse en Belgische politici Mein Kampf niet hadden gelezen of het boek niet ernstig namen. En dat laatste hadden ze zeker moeten doen.
In 1933 toonde Hitler al de Duitse luchtmacht en een vollige herbewapende krijgsmacht, in 1936 kreeg die de officiele naam Luftwaff.
Reeds in de jaren 30 verkocht de UK het oud ijzer van de in 1928 gezonken Duitse vloot.
Zodat Duitsland een nieuwe vloot kon bouwen.
Laat u toch geen onzin aanpraten, de Europese landen wisten verdomd goed genoeg waar Duitsland mee bezig was in de jaren tussen WWI en begin WWII.
In 1939 had je zelfs het Saar-offensief.
En van vanaf oktober 1939 tot mei 1940 de schemeroorlog.
En de westerse soldaat mocht het met wapens uit WWI opnemen tegen een goed bewapende en geoefende Duitse krijgsmacht.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 15:13   #143
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1933 toonde Hitler al de Duitse luchtmacht en een vollige herbewapende krijgsmacht, in 1936 kreeg die de officiele naam Luftwaff.
Reeds in de jaren 30 verkocht de UK het oud ijzer van de in 1928 gezonken Duitse vloot.
Laat u toch geen onzin aanpraten, de Europese landen wisten verdomd goed genoeg waar Duitsland mee bezig was in de jaren tussen WWI en begin WWII.
En de westerse soldaat mocht het met wapens uit WWI opnemen tegen een goed bewapende en geoefende Duitse krijgsmacht.
U vroeg me waarom Frankrijk en België ontwapenden. Ik heb u geantwoord waarom ze dat deden volgens mij. En de rest van uw betoog doet maar weinig ter zake.

De herbewapening was zeer geheim gehouden door de hoge Duitse militairen. Toen Hitler aan de macht kwam zette hij de deur open voor nog snellere herbewapening. Maar hij schrok er ook niet voor terug om voor te buitenwereld steeds weer te benadrukken dat hij vrede wilde. Niemand wist hoe sterk het Duitse leger eigenlijk was. En dat bleek ook nadien. Toen Hitler het Ruhrgebied terug inpalmde was hij ten zeerste beducht dat de voormalige vijanden van Duitsland hem zouden gaan bevechten. Want zijn leger was belange nog niet op de nodige militaire sterkte.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2019 om 15:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 19:16   #144
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Ja en nee,

Stalin had ook de Duitse strijdkrachten onderschat en was van mening dat Duitsland hen niet kon aanvallen.
Toen Hitler de Sovjet-Unie binnenviel vroeg de Amerikaanse president aan zijn adviseurs hoe lang de russen zouden stand houden.Het antwoord was 2 maanden,Roosevelt zei dat hij een eerlijk antwoord wilde en dat er geen mens was die geloofde dat Stalin 2 maanden zou standhouden.
Oud 28 november 2019, 20:56   #145
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Allemaal praat voor de vaak. Nogmaals, Oostfronters hadden in Rusland niets te zoeken. En de Duitsers maar evenmin. En ja, óók Oostfronters hebben zich schuldig gemaakt aan wandaden in Rusland. In bepaalde milieus hoort men dit niet zo graag, maar het is wel de realiteit. Helaas.
Juist: oostfronters waren uitschot v.d. ergste soort.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2019, 22:06   #146
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Juist: oostfronters waren uitschot v.d. ergste soort.
Waarom mss?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2019, 00:18   #147
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de Amerikaanse zakenelite heeft tonnen geld verdiend aan Snorremans:

Profijt über alles. De Amerikaanse concerns en Hitler.

https://www.vrede.be/nieuws/8-mei-einde-woii-europa
Oud 29 november 2019, 02:25   #148
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Man man, de gevluchte regering vergelijken met het oost-front uitschot, ga je spinnen maar hooi voederen.
Ja man die vreten daar dagelijks kaviaar doorgespoeld met champagne...
So far ,so far away ...

Mijn ouders zowel mijn moeder als mijn vader zagen hun vader en oudere broers en zusters opgeëist worden om in Duitsland te gaan werken...

Daar bleven zij dan achter,alleen,met één enkele keuze,ga je vrijwillig mee of blijf je alléén eenzaam achter ,14 jarigen
he gast,daar ging het om...

Vertel eens even wat jij op dat moment zou doen....
Mijn vader had destijds de hoofdprijs....

Berlijn,begrijp je hoe dan ook dat hij en de familie daar destijds zijn platgebombardeerd door wat wij onze vrienden de geallieerden plachten te noemen...

En nu komt het mooiste,mijn vader,tot het laatste van de oorlog en de ooggetuige van de russische overrompeling in Berlijn en de daarbij gepaarde wreedheden zonder onderscheid te maken tussen de échte Berlijners en diegenen die vanuit de veroverde gebieden daar tewerkgesteld waren en die tot de geallieerde legers behoorden wat nationaliteit betreft...

Het mooiste was nog,toen mijn vader uiteindelijk terug thuis kwam moest hij zich gelijk aanmelden...

Goed bevonden om gelijk twee jaar het nieuwe leger te vertegenwoordigen als ordonnans getooid in een uniform van het Britse leger waarvan de vorige eigenaar gezien de hersteloperatie op de borst het geenszins kon overleefd hebben .....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2019, 06:28   #149
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Gewoon even terzijde: een ingekleurde foto van de Vlasov-brigade.

Wat valt u op?
Goeike
Oud 29 november 2019, 06:37   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Waarom mss?
Omdat de verloren hebben, de kiekens !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2019, 06:58   #151
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Omdat de verloren hebben, de kiekens !
in de praktijk niet uitschotterig genoeg geweest wsl dan, te braaf wellicht.
Oud 29 november 2019, 06:59   #152
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Gewoon even terzijde: een ingekleurde foto van de Vlasov-brigade.

Wat valt u op?
niks?
Oud 29 november 2019, 07:31   #153
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Ja man die vreten daar dagelijks kaviaar doorgespoeld met champagne...
So far ,so far away ...

Mijn ouders zowel mijn moeder als mijn vader zagen hun vader en oudere broers en zusters opgeëist worden om in Duitsland te gaan werken...

Daar bleven zij dan achter,alleen,met één enkele keuze,ga je vrijwillig mee of blijf je alléén eenzaam achter ,14 jarigen
he gast,daar ging het om...

Vertel eens even wat jij op dat moment zou doen....
Mijn vader had destijds de hoofdprijs....

Berlijn,begrijp je hoe dan ook dat hij en de familie daar destijds zijn platgebombardeerd door wat wij onze vrienden de geallieerden plachten te noemen...

En nu komt het mooiste,mijn vader,tot het laatste van de oorlog en de ooggetuige van de russische overrompeling in Berlijn en de daarbij gepaarde wreedheden zonder onderscheid te maken tussen de échte Berlijners en diegenen die vanuit de veroverde gebieden daar tewerkgesteld waren en die tot de geallieerde legers behoorden wat nationaliteit betreft...

Het mooiste was nog,toen mijn vader uiteindelijk terug thuis kwam moest hij zich gelijk aanmelden...

Goed bevonden om gelijk twee jaar het nieuwe leger te vertegenwoordigen als ordonnans getooid in een uniform van het Britse leger waarvan de vorige eigenaar gezien de hersteloperatie op de borst het geenszins kon overleefd hebben .....
De appel valt niet ver van de boom.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2019, 08:16   #154
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De appel valt niet ver van de boom.
ik vind Svennies verhaal nogal wat geloofwaardiger dan al de helden hier die zwart/wit zo maar weten dat zij de goeden zouden zijn ten allen tijde.

mijn grootvader zei altijd : 'in de oorlog is er niks zwart of wit, t is altijd grijs'

en ik denk dat m gelijk had.

PS in de oorlog verstopte hij en stelde hij vervolgde zigeuners te werk, en na de oorlog doken een paar gezochte zwarten bij hem onder...

toen ze in zijn straat bij een 'fabriekswachter' de inboedel wilden komen kort en klein slagen, heeft hij daar die 'witten' buiten gehouden, omdat die 'fabriekswachter' volgens hem ook maar ne kleine arbeider was waar ze niks gingen vinden, en of ze zich niet schaamden, die moedige witten zijn dan maar bedeesd afgedropen.

vindt t allemaal nogal wat moediger dan als felle forummer 70 jaar na de feiten aan de goeie kant van de geschiedenis te staan.
Oud 29 november 2019, 08:47   #155
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
ik vind Svennies verhaal nogal wat geloofwaardiger dan al de helden hier die zwart/wit zo maar weten dat zij de goeden zouden zijn ten allen tijde.

mijn grootvader zei altijd : 'in de oorlog is er niks zwart of wit, t is altijd grijs'

PS in de oorlog verstopte hij en stelde hij vervolgde zigeuners te werk, en na de oorlog doken een paar gezochte zwarten bij hem onder...

toen ze in zijn straat bij een 'fabriekswachter' de inboedel wilden komen kort en klein slagen, heeft hij daar die 'witten' buiten gehouden, omdat die 'fabriekswachter' volgens hem ook maar ne kleine arbeider was waar ze niks gingen vinden, en of ze zich niet schaamden, die moedige witten zijn dan maar bedeesd afgedropen.

vindt t allemaal nogal wat moediger dan als felle forummer 70 jaar na de feiten aan de goeie kant van de geschiedenis te staan.
Ja na de oorlog waren het allemaal verplegers, ambulanciers en bruggenbouwers

Precies een Déja-vu
Oud 29 november 2019, 08:52   #156
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Precies een Déja-vu
had ge liever gehad dat de zigeuners die hij voor de Duitsers verstopt hield naar concentratiekampen gegaan waren? of dat hij zelf naar een concentratiekamp gestuurd was om het vertoppen van die mensen?

of is het alleen dat hij na de oorlog het wangedrag van de zogezegde 'witten' door de vingers had moeten zien???

leg het eens uit dpg, want je wordt ontwijkend cryptisch.

Laatst gewijzigd door Anna List : 29 november 2019 om 08:52.
Oud 29 november 2019, 08:54   #157
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
had ge liever gehad dat de zigeuners die hij voor de Duitsers verstopt hield naar concentratiekampen gegaan waren? of dat hij zelf naar een concentratiekamp gestuurd was om het vertoppen van die mensen?

of is het alleen dat hij na de oorlog het wangedrag van de zogezegde 'witten' door de vingers had moeten zien???

leg het eens uit dpg, want je wordt ontwijkend cryptisch.
Doe eens wat minder huillie huillie en voor de rest:

Citaat:

Precies een Déja-vu
Oud 29 november 2019, 08:56   #158
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Doe eens wat minder huillie huillie en voor de rest:
je staat dus echt met je mond vol tanden.

mooi zo.
Oud 29 november 2019, 08:59   #159
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

in de oorlog is er niks zwart of wit, t is altijd grijs
In het leven is er niks zwart/wit, 't is altijd grijs.
Het verhaal van Svennies is trouwens geen alleenstaand verhaal.

En het verhaal over die witten is ook geen alleenstaand verhaal.
Mijn grootvader vertelde zo ooit een verhaal over een jonge vrouw die na de bevrijding door witten van het laatste uur als collaborateur werd behandeld.
De jonge vrouw was in wekelijkheid de beste spion van de eenheid die piloten en andere gevangen strijders naar Engeland hielp ontsnappen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2019, 09:02   #160
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
in de oorlog is er niks zwart of wit, t is altijd grijs
In het leven is er niks zwart/wit, 't is altijd grijs.
Het verhaal van Svennies is trouwens geen alleenstaand verhaal.

En het verhaal over die witten is ook geen alleenstaand verhaal.
Mijn grootvader vertelde zo ooit een verhaal over een jonge vrouw die na de bevrijding door witten van het laatste uur als collaborateur werd behandeld.
De jonge vrouw was in wekelijkheid de beste spion van de eenheid die piloten en andere gevangen strijders naar Engeland hielp ontsnappen.
Zat die aan het Oost-front ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be