![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europa verengelst niet zoals de VS verspaanst. In de VS heb je die enorme instroom van Spaanstaligen. Ik zie in Europa geen instroom van grote groepen Engelstaligen die ervoor zorgen dat het Engels de omgangstaal wordt in het dagelijks leven. Dat is immers wat er gebeurd is in bepaalde gebieden van de VS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De opgang van het Spaans in Amerika is veel meer een kwestie van migratie. Let wel, de modale Amerikaan heeft nog steeds een zeer beperkte kennis van Spaans. Maar je merkt dat er meer en meer jobs zijn waarbij tweetaligheid indien geen vereiste dan minstens geprefereerd wordt. Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 18 januari 2020 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Engels, taal van de entertainmentindustrie? De twee populaire soapseries van Vlaanderen worden integraal in het Nederlands opgenomen. Populaire comedy is in Vlaanderen in het Nederlands. Enkel op muzikaal en filmisch gebied zie je een Engelstalige dominantie. Wie als Nederlandstalige op FB, Twitter... of andere sociale media zit, gebruikt daarbij meestal, zo niet uitsluitend Nederlands. Heel velen die als Engelstaligen in het zuiden van de VS wonen, hebben ondertussen ruime noties van het Spaans. Kinderen in die gebieden groeien op met Spaanstalige vriendjes. In het straatbeeld is Spaans sterk aanwezig, zowel naar opschriften, reclames maar ook als taal van de kleine winkel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U doet precies uitschijnen alsof we nog steeds in een cultureel Bokrijk leven en de verngelsing compleet aan ons is voorbijgegaan. Ja, Vlamingen bekijken nog steeds soaps uit eigen bodem. Ga je echter naar de cinema of huur je videos dan zul je merken dat vrijwel alle blockbusters in het Engels zijn. Nog zo'n woord ... "blockbuster". Wat bedoel je eigenlijk met het zuiden van de VS? Ik kan me voorstellen dat in El Paso of Phoenix dit het geval is. In New Orleans of Memphis heb ik echter vrijwel geen Spaans in het straatbeeld gezien. Zelfs als ik Mexicaanse restaurants bezoek wordt ik moeiteloos in het Engels bediend. Niet te vergelijken met De Panne waar je met Nederlands niet zo ver komt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we in het AN woorden als "croissant", "routine", "plafond".... gebruiken, is onze Nederlandse standaardtaal dan Frans? Er zitten in onze taal meer Franse leenwoorden dan Engelse. Net zoals iedere andere taal nemen we woorden uit andere talen over en vervormen die na verloop van tijd. Een woord als "boter" is ooit een leenwoord geweest. Door de eeuwen is dit Latijns woord door en door vernederlandst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb hier niets gelezen om iets te wijzigen aan mijn idee dat ik over dat taalonderricht al lang heb:
Tot en met de humaniora wordt in het Nederlands les gegeven, met veel aandacht voor het taalonderricht - op het niveau van de richting van de student. In het hoger onderwijs komen enkel studenten die van ongeveer alle vakken fatsoenlijk kaas gegeten hebben, dus mits enige moeite lessen kunnen volgen in het Engels (en zelfs in het Frans voor uitzonderlijke gastproffen of -lectoren.)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan keren we terug naar de tijd dat hoger onderwijs een andere taal vereiste. Aan de universiteit van Leuven was de onderwijstaal immers nog tot aan de Franse tijd het... Latijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 19 januari 2020 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En toch spreken we nog steeds Nederlands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk aan volgende presidentiële uitspraak van lange tijd geleden: Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Windows 7 is Rutte 7, aldoare ![]()
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben fan ![]()
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() Juist Jan. Maar is ons Nederlands hetzelfde als pakweg een 100 jaar geleden? Ontwikkelingen in de vorige en deze eeuw hebben nu eenmaal een pak meer Engelse woorden in ons taalgebruik geintroduceerd. Ik begrijp niet waarom je daar zo veel moeite mee hebt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |