Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2020, 20:15   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals reeds stelde, toen ik enkele jaren geleden zijn boek las had ik ook de indruk dat hij een soort agnost was. Maar dan een agnost met ‘moslimroots’.
Wat dacht u van de omschrijving "ik ben een gelovige met atheïstische roots"? Wat moeten we ons daar bij voorstellen?

Als Jahjah een agnost is dan valt er hoogstens van te zeggen dat het iemand is van Arabische achtergrond en die waarschijnlijk wel islamitisch werd opgevoed. Om de reden dat het in die gemeenschap echter heel problematisch is om openlijk afstand te nemen van de islam, blijft hij zich dan omschrijven als "niet-gelovige moslim". Hij toont hiermee aan dat hij niet wil breken met de islam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 20:27   #142
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat dacht u van de omschrijving "ik ben een gelovige met atheïstische roots"? Wat moeten we ons daar bij voorstellen?

Als Jahjah een agnost is dan valt er hoogstens van te zeggen dat het iemand is van Arabische achtergrond en die waarschijnlijk wel islamitisch werd opgevoed. Om de reden dat het in die gemeenschap echter heel problematisch is om openlijk afstand te nemen van de islam, blijft hij zich dan omschrijven als "niet-gelovige moslim". Hij toont hiermee aan dat hij niet wil breken met de islam.
Dat is uw interpretatie als gelovige.

Voor hem kan dat gewoon zijn dat hij vele gebruiken en regels leuk vind maar er geen religieuze betekenis aan geeft.

Zoals Kerstfeest vieren omdat het leuk is met de familie te zijn, dat Jezeke is geboren die dag zal me worst wezen, of Paasfeest met familie, wat die dag met jezeke gebeurde weet ik zelfs niet meer.

Hey ik ben gedoopt, deed mijn vormsel.
Dit alles maakt van mij een culturele of niet praktizerende christen want aan die zever van me te laten uitschrijven doe ik niet mee.

En toch ga ik naar begrafenissen uit respect voor de familie, niet om religieuze redenen maar om het respect en de bijhorende traditie dat men bij een overlijden men zijn deelneming toont. En dat is wat men op papier een christen noemt, in realiteit gewoon traditie is.

En dat is waarschijnlijk wat ook den Abou ervan denkt, traditie, gebruiken en regels, leuk omwille van cultuur en afkomst, niet omwille van religie.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 20:27   #143
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Abu Jahjah was in zijn vroege jaren lid van de pan-Arabische Ba’ath partij. Ik dacht van de Syrische tak. En dat was een lekenpartij waar godsdienst geen enkele rol speelde. Hetgeen toch al veelbetekenend was. Zijn ’lekenstatus’ zat er toen al in.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 20:29   #144
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Fictief papier volgens u. Hoe kan het er dan op staan? Met fictieve inkt of zo?

Even ernstig weer: om welke reden beschouwt u zichzelf "op papier een christen", terwijl u aangeeft agnost te zijn?
De reden waarom ik een fictief Christen ben.
Simpel. Mijn ouders hebben me laten dopen, ik heb mijn beide communies moeten doen.

Maar ik geloof niet in een Jezeke die voor mijn zonden aan een kruis is gaan hangen.
Of die sekteleider bestond , en het is gewoon een debiel. Of die bestond niet, en het is een verhaaltje wat alleen ademende zombies kunnen geloven.

Noch geloof ik in een almachtige onzichtbare vriend die de "mensheid" ziet als een "experiment in vrije wil".

Zoek maar eens op HP Lovecraft. Die lijkt me korter bij de waarheid te zitten. Als er iets bestaat als een god, dan zijn de mensen met moeite een setje onschadelijke virussen die per ongeluk misschien interessant kunnen zijn.
Oud 4 juni 2020, 20:29   #145
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Abu Jahjah was in zijn vroege jaren lid van de pan-Arabische Ba’ath partij. Ik dacht van de Syrische tak. En dat was een lekenpartij waar godsdienst geen enkele rol speelde. Hetgeen toch al veelbetekenend was. Zijn ’lekenstatus’ zat er toen al in.
Hypocriet dus.
Oud 4 juni 2020, 20:30   #146
Glennos1
Provinciaal Statenlid

Standaard

Of dat Abou moslim is of niet is niet mijn zaak.

Dat hij constant de confrontatie opzoekt en zelfs 2 stenen kan laten vechten wel.
Glennos1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 20:32   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dat is uw interpretatie als gelovige.

Voor hem kan dat gewoon zijn dat hij vele gebruiken en regels leuk vind maar er geen religieuze betekenis aan geeft.

Zoals Kerstfeest vieren omdat het leuk is met de familie te zijn, dat Jezeke is geboren die dag zal me worst wezen, of Paasfeest met familie, wat die dag met jezeke gebeurde weet ik zelfs niet meer.

Hey ik ben gedoopt, deed mijn vormsel.
Dit alles maakt van mij een culturele of niet praktizerende christen want aan die zever van me te laten uitschrijven doe ik niet mee.

En toch ga ik naar begrafenissen uit respect voor de familie, niet om religieuze redenen maar om het respect en de bijhorende traditie dat men bij een overlijden men zijn deelneming toont. En dat is wat men op papier een christen noemt, in realiteit gewoon traditie is.

En dat is waarschijnlijk wat ook den Abou ervan denkt, traditie, gebruiken en regels, leuk omwille van cultuur en afkomst, niet omwille van religie.
Uit wat u schrijft, concludeer ik dat u geen christen bent. U volgt nog bepaalde christelijke culturele gebruiken, maar dan zonder enige religieuze dimensie. Dat is van hetzelfde gehalte als wanneer ik als christen in het verleden eens aanwezig was bij een gezin Ahmadiyya moslims die het einde van de ramadan vierde.

Ben ik nu een moslim omdat ik meedeed met hun iftar?

Als Jahjah zo omgaat met zijn religieus-culturele erfenis, is hij geen moslim meer. Hij gelooft niet meer in Allah en niet meer in de rol van Mohammed. Dat wordt verwoord door de sjahada. Wie daar afstand van neemt, is niet langer een moslim.

Net zoals u ook geen christen meer bent, want u hebt volledig en volkomen afstand genomen van de kernboodschap van christendom.

Er zijn trouwens zovele ongedoopten die ook op Kerst met de familie samenkomen om gezellig te vieren. Een feest op een christelijke dag, maar buiten de data is er geen enkele band meer.
Oud 4 juni 2020, 20:33   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee heeft hij nog geen afstand genomen van de sjahada.
Oud 4 juni 2020, 20:33   #149
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uit wat u schrijft, concludeer ik dat u geen christen bent. U volgt nog bepaalde christelijke culturele gebruiken, maar dan zonder enige religieuze dimensie. Dat is van hetzelfde gehalte als wanneer ik als christen in het verleden eens aanwezig was bij een gezin Ahmadiyya moslims die het einde van de ramadan vierde.

Als Jahjah zo omgaat met zijn religieus-culturele erfenis, is hij geen moslim meer. Hij gelooft niet meer in Allah en niet meer in de rol van Mohammed. Dat wordt verwoord door de sjahada. Wie daar afstand van neemt, is niet langer een moslim.

Net zoals u ook geen christen meer bent, want u hebt volledig en volkomen afstand genomen van de kernboodschap van christendom.

Er zijn trouwens zovele ongedoopten die ook op Kerst met de familie samenkomen om gezellig te vieren. Een feest op een christelijke dag, maar buiten de data is er geen enkele band meer.
Elke reden om te feesten is een goeie vind ik, zolang er geen rituelen nodig zijn die ik afkeur.
Oud 4 juni 2020, 20:34   #150
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hypocriet dus.
Waarom? Bent u moslim?
Oud 4 juni 2020, 20:35   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De reden waarom ik een fictief Christen ben.
Simpel. Mijn ouders hebben me laten dopen, ik heb mijn beide communies moeten doen.

Maar ik geloof niet in een Jezeke die voor mijn zonden aan een kruis is gaan hangen.
Of die sekteleider bestond , en het is gewoon een debiel. Of die bestond niet, en het is een verhaaltje wat alleen ademende zombies kunnen geloven.

Noch geloof ik in een almachtige onzichtbare vriend die de "mensheid" ziet als een "experiment in vrije wil".

Zoek maar eens op HP Lovecraft. Die lijkt me korter bij de waarheid te zitten. Als er iets bestaat als een god, dan zijn de mensen met moeite een setje onschadelijke virussen die per ongeluk misschien interessant kunnen zijn.
Het etiket "christen" heeft bij u geen enkele inhoud. Het is alsof men de inhoud van een fles compleet "verazijnde" wijn nog steeds als wijn wil zien, terwijl het uiteindelijk al lang geen wijn meer is.
Oud 4 juni 2020, 20:36   #152
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:

Niet praktizerende christenen, culturele christenen, als het kind maar een naam heeft.

Maar gezien mijn naam nog ergens in dat doopboek staat ben ik op papier een christen. Op papier net zoals den Abou door afkomst een moslim is, in de praktijk niet, want je laten schrappen uit dat boek is makkelijker dan een stukje vel terug plaatsen.
Oud 4 juni 2020, 20:42   #153
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee heeft hij nog geen afstand genomen van de sjahada.
Onzin. Wat heeft de shahada hier nu mee vandoen?
Oud 4 juni 2020, 20:42   #154
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor gelovigen zijn rituelen belangrijk, voor niet gelovige niet.
Oud 4 juni 2020, 20:43   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet praktizerende christenen, culturele christenen, als het kind maar een naam heeft.

Maar gezien mijn naam nog ergens in dat doopboek staat ben ik op papier een christen. Op papier net zoals den Abou door afkomst een moslim is, in de praktijk niet, want je laten schrappen uit dat boek is makkelijker dan een stukje vel terug plaatsen.
Een christen die afscheid van het geloof, niet meer gelooft in God, in Jezus' reddende rol als Heiland... heeft opgehouden christen te zijn.

U lijkt iemand te zijn die zegt: "Ik ben niet-praktizerend supporter van Club Brugge. Ik geloof wel niet meer in Club Brugge. Ik supporter niet meer voor Club Brugge. Ik ben zelfs totaal niet akkoord met het bestuur van Club Brugge. Ik vind de spelers maar niets. Ik keur ze zelfs af. Wel heb nog ergens in een doos op zolder een jaarabonnement zitten van vijftien jaar geleden, maar dat is het."

Denkt u dat u bij The Blue Army nog zal beschouwd worden als Club Bruggesupporter, omdat u gewoon verklaart: "Ik ben een niet-praktizerend Club Bruggesupporter".

Ik denk het niet. Ik ben er zelfs zeker van.
Oud 4 juni 2020, 20:45   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor gelovigen zijn rituelen belangrijk, voor niet gelovige niet.
Rituelen zijn voor iedereen belangrijk. Heel ons leven zit ermee doorspekt.

Voor een christen heeft het ritueel op zich echter geen waarde. Wel wat het met zich draagt of de boodschap die achter de symboliek zit.
Oud 4 juni 2020, 20:46   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles. Door de sjahada word je moslim. Door het verwerpen van de sjahada houd je op een moslim te zijn. Naar islamitische traditie mag je van alles uitvreten, je wordt pas een afvallige eens je de sjahada verwerpt.
Oud 4 juni 2020, 20:47   #158
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rituelen zijn voor iedereen belangrijk. Heel ons leven zit ermee doorspekt.

Voor een christen heeft het ritueel op zich echter geen waarde. Wel wat het met zich draagt of de boodschap die achter de symboliek zit.

Nogmaals, waarom sleurt u er nu de sjahada bij?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 juni 2020 om 20:48.
Oud 4 juni 2020, 20:48   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, waarom sleurt u er nu de sjahada bij?
Nogmaals:

Citaat:
Alles. Door de sjahada word je moslim. Door het verwerpen van de sjahada houd je op een moslim te zijn. Naar islamitische traditie mag je van alles uitvreten, je wordt pas een afvallige eens je de sjahada verwerpt.
Oud 4 juni 2020, 20:48   #160
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Een christen die afscheid van het geloof, niet meer gelooft in God, in Jezus' reddende rol als Heiland... heeft opgehouden christen te zijn.

U lijkt iemand te zijn die zegt: "Ik ben niet-praktizerend supporter van Club Brugge. Ik geloof wel niet meer in Club Brugge. Ik supporter niet meer voor Club Brugge. Ik ben zelfs totaal niet akkoord met het bestuur van Club Brugge. Ik vind de spelers maar niets. Ik keur ze zelfs af. Wel heb nog ergens in een doos op zolder een jaarabonnement zitten van vijftien jaar geleden, maar dat is het."

Denkt u dat u bij The Blue Army nog zal beschouwd worden als Club Bruggesupporter, omdat u gewoon verklaart: "Ik ben een niet-praktizerend Club Bruggesupporter".

Ik denk het niet. Ik ben er zelfs zeker van.
Dat gaat gij niet bepalen.

In een boek ergens staat dat ik een christen ben, kreeg immers een levenslange abbo die ze nog steeds niet geschrapt hebben en zolang ze dat daar niet doen ben ik een culturele christen, een niet praktizerende christen, of een niet gelovige christen.

Ik kan dat officieel aantonen, gij kunt daarvan de geldigheid niet betwisten, gij zijt gewoon een lid van de club zoals ik, alleen niet meer praktizerend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be