Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2020, 21:24   #141
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Daar twijfel ik niet aan.
Ik stel alleen vast, hoe meer men heeft hoe minder men denkt dat men heeft.

De jeugd heeft nu veel meer, en dat mag, heel terecht overigens.

Alleen er valt even iets weg, en lap ze krijgen donkere gedachten. Of ze menen dat er precies niks meer is, terwijl wij vroeger "enkel' datgene hadden wat men nu precies nog wel heeft.
Ik denk dat wij nooit gedurende een hele periode de facto onder huisarrest zijn geplaatst.
Geef toe, je gaat wandelen in het weekend, maar je kan nergens een hapje gaan eten of gezellig iets gaan drinken.
En de jeugd kan niet meer samenkomen, en op die leeftijd is dat nodig. Anders vertoef je zoals nu 24/7 bij je ouders.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 21:27   #142
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Alles is relatief.
Geef ze nu de ruimte die wij hadden, dan nog krijg je ze niet buiten.

Niet dat ik me daar echt aan stoor, elke generatie heeft zijn 'levensstijl'.

Maar ze "zouden" zwakker zijn als er even iets gebeurt.
In onze tijd denk ik dat wij meer houvast hadden. We waren creatiever.

Als je nu hun smartphone afneemt... kruipen ze blijkbaar in bed omdat hun wereld plots niks meer inhoud.
Wat als redeneringen lukken niet.
De ruimte die wij hadden is voorgoed weg.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 21:48   #143
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik denk dat wij nooit gedurende een hele periode de facto onder huisarrest zijn geplaatst.
Geef toe, je gaat wandelen in het weekend, maar je kan nergens een hapje gaan eten of gezellig iets gaan drinken.
En de jeugd kan niet meer samenkomen, en op die leeftijd is dat nodig. Anders vertoef je zoals nu 24/7 bij je ouders.
Ik heb het gevoel dat velen hier hun eigen jeugd zijn vergeten.
Dat is een andere leefwereld, die je als jongere ook nodig hebt.
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 21:52   #144
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik heb toen ik jong was, een ongeval met de fiets gehad. Heel men gezicht lag open. Dat was weken niet 'uitgaan'.

Dat was klote, vooral omdat mijn vrienden wel konden plezier maken, en ik alleen thuis zat.

Nu is iedereen "thuis". De tijd staat voor iedereen even stil.
Dat is een enorm verschil. En ze zullen dat allemaal wel overleven.

Nu, in onze tijd hebben we toch ook heel even een 'huisarrest' gehad van de overheid. De autoloze zondagen.
Ja, dat was ook een vreemd gevoel, dat men plots je vrijheid van bewegen begon te beperken.

Dus ik kan me best voorstellen, dat deze corona tijd, voor de jeugd alles behalve leuk is.

Maar dat de media ( weeral) de zaak begint op te kloppen met 'donkere gedachte' en dat jongeren hun jeugd verloren zien gaan. Is fel overdreven.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 21:54   #145
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Als je dat verschil niet ziet ben je ofwel blind ofwel super egoïstisch.
omdat ik naar alle Belgen kijk en weiger er 1 groep uit te nemen ben ik egoistisch?
heel veel belgen uit alle bevolkingslagen zien enorm af.

ik ben er vrij zeker van dat de jongeren uit de periode 40-45 ook veel meer hebben afgezien dan de huidige jongeren.

Laatst gewijzigd door 1207 : 13 november 2020 om 21:56.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 22:11   #146
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
...

Dus ik kan me best voorstellen, dat deze corona tijd, voor de jeugd alles behalve leuk is.

Maar dat de media ( weeral) de zaak begint op te kloppen met 'donkere gedachte' en dat jongeren hun jeugd verloren zien gaan. Is fel overdreven.
De media kloppen de zaak op om te kunnen sensatie verkopen.
Dat verhoogt hun inkomsten.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 22:29   #147
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
omdat ik naar alle Belgen kijk en weiger er 1 groep uit te nemen ben ik egoistisch?
heel veel belgen uit alle bevolkingslagen zien enorm af.

ik ben er vrij zeker van dat de jongeren uit de periode 40-45 ook veel meer hebben afgezien dan de huidige jongeren.
Ik denk niet dat er nog veel rondlopen die tussen 16 en 24 waren tijdens de oorlog, maar verschillende hebben al aangegeven dat dit erger is dan toen, omdat er toen tenminste nog sociaal contact mogelijk was. Het zijn alleen de bleiters die daar tussen (lees 60-75 jarigen) in zitten die lockdown willen.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 22:56   #148
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hoe het maar bij Belgie

Ik zie geen enkel argument dat jongeren harder getroffen zouden zijn als de andere 8 ?* 9 miljoen Belgen.
het is voor iedereen gewoon erg tem dramatisch
Wel, niet iedereen is even hard getroffen.
Vrijgezellen worden harder getroffen dan koppels, jongeren worden harder getroffen dan ouderen.
Voor mij als 60 jarige is het voldoende dat ik kan gaan wandelen en fietsen.
Maar ik mis het wel om met mijn vrienden te kunnen gaan klimmen, duiken, zwemmen, enz...
Daarnaast hebben wij normaal om de 14 dagen een gezellig samenzijn, maar dat mogen we op onze buik schrijven.
Normaal doen wij per jaar zo'n 10 meerdaagse uitstappen, iets dat we dit jaar ook niet mochten.
Normaal bouwen wij zo'n 4 keer per jaar een deftig feestje, mochten we ook al niet.

Hé, maar wij hebben nog wel onze partners en/of onze thuiswonende kinderen.
Maar de jonge twins in mijn familie hebben nog geen partner en nu dat ze enkel nog mogen gaan werken en elkaar enkel mogen aanspreken vanop een afstand, zijn hun mogelijkheden om een partner te vinden zeer beperkt.
En zonder partner zullen ze het wel moeilijk hebben om kinderen te bekomen.
Voor de kotstudenten is het nog erger, van 3 tot 7 dagen feesten per week, naar 0 keren per maand.
Begod nog erger dan tijdens mijn legerdienst, toen konden we tenminste nog regelmatig en de kantien in de kazerne feestjes bouwen, maar zelfs die zijn nu gesloten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 23:21   #149
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom kom..

Wij hadden 'televisie' met 3 zenders BRT , NED1 en NED2.

Zaterdag moesten we thuis mee in het huishouden helpen.
Zondag konden we naar de jeugdbeweging.
In de week gingen we naar school.

Is dat de jeugd nu ontnomen???

Ik denk het niet hé

Zo ging dat week in week uit jaaaaren aan een stuk.

Hadden wij dierdoor donkere gedachten?
Of worstelden we met onszelf?

Helemaal niet.
Op ons 16 hingen we in de café's , zaten in de plaatselijke filmzalen, gingen naar boerenbals, reden als zotten rond met onze brommers, gingen zwemmen in de plaatselijke vijvers en kanalen, gingen fruit pikken in de tuinen, voetbalde op straat, gingen per autostop met een tent op vakantie, op ons 18 legde we een theoritisch rijexamen af en reden dan als gekken rond met onze oude wagens, kropen zelfs met 6 in een kever of 2pk, gingen als kind rookwaar en drank kopen, hielden kampvuren in onze tuinen, gingen ravotten in de bossen, gingen vissen in elke pals water die we zagen, bouwde kampen,

Moet ik nog verder gaan???
In de normale omstandigheden kon de jeugd al slechst 1/3 doen van wat wij allemaal deden, want den bejaardenbond moet zijn rust en kalmte hebben.

Echt ik walg van jullie mentaliteit.
Als je rust, kalmte, veiligheid, wil krijpt in en WZC en laat de rest van de maatschappij met rust.
Ge hebt uwe tijd gehad, nu is het aan de jongeren, want zij zijn de toekomst, gij het verleden.
En gaan de bejaarden massaal kapot, wel pech, tussen 1914-1918 en 1940-1945 gingen de twins massaal kapot en daar lag ook niemand van wakker.
Oud 13 november 2020, 23:25   #150
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Op ons 16 hingen we in de café's , zaten in de plaatselijke filmzalen, gingen naar boerenbals, reden als zotten rond met onze brommers, gingen zwemmen in de plaatselijke vijvers en kanalen, gingen fruit pikken in de tuinen, voetbalde op straat, gingen per autostop met een tent op vakantie, op ons 18 legde we een theoritisch rijexamen af en reden dan als gekken rond met onze oude wagens, kropen zelfs met 6 in een kever of 2pk, gingen als kind rookwaar en drank kopen, hielden kampvuren in onze tuinen, gingen ravotten in de bossen, gingen vissen in elke pals water die we zagen, bouwde kampen
Volgens mij moeten wij elkaar toen toch wel eens zijn tegengekomen
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 23:29   #151
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Volgens mij moeten wij elkaar toen toch wel eens zijn tegengekomen
Dat waren normale zaken in onze tijd, iedereen deed dat.
Oud 13 november 2020, 23:32   #152
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
omdat er toen tenminste nog sociaal contact mogelijk was. .
in de duitse werk- en concentratiekampen was inderdaad fysiek sociaal contact nog mogelijk, zeker met meer als 1 knuffelcontact
anna frank zat 4j ondergedoken in een kelder maar was beter af als de jeugd vandaag?

5j keldergat toen is minder erg dan een paar maanden 2020 met whatsapp, instagrammen smartphones, facebook, fora, tiktok, zoom en enkel op 1,5m afstand met mensen kunnen klappen.

Mo hetis ni alleen jeugd
zoveel volk bv klagen dat ge ni op restaurant of café of op reis kutn terwijl tientallen procenten in de maatschappij ook zonder corona nooit op café kunnen. iets met armoede.

sommige moeten toch stilaan dringend de dingen terug in het juiste perspectief plaatsen

Laatst gewijzigd door 1207 : 13 november 2020 om 23:34.
Oud 13 november 2020, 23:36   #153
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
in de duitse werk- en concentratiekampen was inderdaad fysiek sociaal contact nog mogelijk, zeker met meer als 1 knuffelcontact
anna frank zat 4j ondergedoken in een kelder maar was beter af als de jeugd vandaag?

5j keldergat toen is minder erg dan een paar maanden 2020 met whatsapp, instagrammen smartphones, facebook, fora, tiktok, zoom en enkel op 1,5m afstand met mensen kunnen klappen.

Mo hetis ni alleen jeugd
zoveel volk bv klagen dat ge ni op restaurant of café of op reis kutn terwijl tientallen procenten in de maatschappij ook zonder corona nooit op café kunnen. iets met armoede.

sommige moeten toch stilaan dringend de dingen terug in het juiste perspectief plaatsen
Wilde gij nu uzelf het leed van anderen toe eigenen? Dat maakt uw nog ne grotere egoïst dan ik al dacht.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2020, 23:59   #154
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoe het maar bij Belgie

Ik zie geen enkel argument dat jongeren harder getroffen zouden zijn als de andere 8 ?* 9 miljoen Belgen.
het is voor iedereen gewoon erg tem dramatisch
Jongeren hebben helemaal geen risico van die corona, een trap op gaan is gevaarlijker. Toch worden zij gezien als de grote verspreiders, de moordenaars van hun opa, worden zij het hardst getroffen door de maatregelen en gaan uiteindelijk alles nog eens mogen betalen ook. Dat allemaal met hersenen die niet volledig ontwikkeld zijn, we zijn een verloren generatie aan het maken met die maatregelen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 00:03   #155
elsina
Provinciaal Gedeputeerde

elsina's schermafbeelding

Standaard

Als de jeugd nu al depressief is, wat gaat het dan niet geven als ze gaan ontdekken dat er op hun een staatschuld wacht van hier tot in Tokyo en terug.

Voorts zal de jeugd keihard moeten studeren om een job te vinden, concurrentie en mentaliteit zal bikkelhard zijn in de toekomst. Niets voor watjes
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 01:08   #156
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wilde gij nu uzelf het leed van anderen toe eigenen? Dat maakt uw nog ne grotere egoïst dan ik al dacht.
Ik kijk naar alle belgen die afzien en dat maakt mij een egoist, leg dat eensuit?

Ik stapniet mee in de onzin dat jongeren het hardst getroffen zouden zijn van alle belgen. Dat is klinkklare nonsens.
houdt geen steek, op geen enkele ‘anier

Laatst gewijzigd door 1207 : 14 november 2020 om 01:10.
Oud 14 november 2020, 05:18   #157
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk naar alle belgen die afzien en dat maakt mij een egoist, leg dat eensuit?
Omdat om die paar Belgen die afzien, en die eigenlijk hadden kunnen zorgen dat ze niet afzagen, maar daarvoor niet wilden opletten, veel en veel andere Belgen tot ambras gedrongen worden, wat ook een vorm van afzien is. Minder, toegegeven, maar aangezien ze met VEEL meer zijn, is de som "afzien" van al die anderen veel groter dan het beetje afzien waarover ge het hebt.

(gewoon nog eens een andere manier om de kosten-baten balans te formuleren).

Citaat:
Ik stapniet mee in de onzin dat jongeren het hardst getroffen zouden zijn van alle belgen. Dat is klinkklare nonsens.
houdt geen steek, op geen enkele ‘anier
Zij zijn wel het hardste getroffen, in de zin dat de kosten-baten balans voor hen totaal negatief is. Ze hebben hier NIKS aan te winnen, en toch wel dingen bij te verliezen.

Ja, het is juist dat er dingen zijn die de jeugd erger zou kunnen treffen. Zoveel is zeker. Een van uw betere levensjaren in mineur is niet het grootste verlies: het konden er 3 zijn.

Maar het punt is dat zij in gans deze zaak enkel maar slachtoffer zijn. Zij hebben niks te winnen en men doet hen betalen en die prijs is niet niks. Dat is geen "solidariteit", dat is onderdrukken/uitbuiten.

Maar erger: wat we hen opleggen, is zelfs contra productief. Het maakt de zaken erger.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 05:21   #158
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

NIet GANS de jeugd zat ondergedoken. Je vergeet altijd de schaal, he.

1 jongere die thuis moet blijven om 1 oma te redden, dat is billijk. 100 jongeren die thuis moeten blijven om 1 oma te redden, niet.

Omdat het "kleinere" leed van thuis moeten te blijven met 100 vermenigvuldigd wordt.

Maar 100 jongeren die thuis moeten blijven OM ZELFS GEEN OMA TE REDDEN, dat is totaal schadelijk. Want er valt niks te winnen.

Je zou dus kunnen zeggen dat destijds, gezien er maar een kleine fractie Anne Franken waren, dat in totaal minder leed was dan nu (mocht dat het enige geweest zijn). 1000 Anne Franken die 4 jaar opgesloten zaten, dat stelt 4000 opgesloten jeugdjaren voor. Dat is equivalent aan 1 miljoen jeugdigen *een enkele dag* opsluiten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 14 november 2020 om 05:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 08:43   #159
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Op ons 16 hingen we in de café's , zaten in de plaatselijke filmzalen, gingen naar boerenbals, reden als zotten rond met onze brommers, gingen zwemmen in de plaatselijke vijvers en kanalen, gingen fruit pikken in de tuinen, voetbalde op straat, gingen per autostop met een tent op vakantie, op ons 18 legde we een theoritisch rijexamen af en reden dan als gekken rond met onze oude wagens, kropen zelfs met 6 in een kever of 2pk, gingen als kind rookwaar en drank kopen, hielden kampvuren in onze tuinen, gingen ravotten in de bossen, gingen vissen in elke pals water die we zagen, bouwde kampen,

Moet ik nog verder gaan???
In de normale omstandigheden kon de jeugd al slechst 1/3 doen van wat wij allemaal deden, want den bejaardenbond moet zijn rust en kalmte hebben.

Echt ik walg van jullie mentaliteit.
Als je rust, kalmte, veiligheid, wil krijpt in en WZC en laat de rest van de maatschappij met rust.
Ge hebt uwe tijd gehad, nu is het aan de jongeren, want zij zijn de toekomst, gij het verleden.
En gaan de bejaarden massaal kapot, wel pech, tussen 1914-1918 en 1940-1945 gingen de twins massaal kapot en daar lag ook niemand van wakker.
Dikke 2
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 08:46   #160
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

100 jongeren die thuis moeten blijven om 1 oma te redden, niet.
voro zover mijn biologiekennis mij ni in de steek laat hebt ge per persoon altijd 2 bomma's.
ok, sommige zullen er nog maar 1 hebben maar andere hebben er dan 3 of 4. ik zal ze maar plusbomma's noemen.

jij hebt na zoveel maanden nog steeds niet door waar het om gaat
zelfs als Belgie al doet wat jij vraagt, het virus loslaten en de slechtste leerling vd klas worden, valt hij nog steeds niet.

blijf jij je enkel blindstaren op de oudjes in eht rusthuis die gerust dood mogen wegnes economisch irrelevant en onproductief. Slaag je er neit in om het hele maatschappelijk plaatje te bekijken terwijl voorbeeld na voorbeeld binnenrolt van sectoren die schade oplopen ondanks alle maatregelen. Dit moogt ge Europawijd bekijken
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be