Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2021, 21:53   #141
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geinteresseerd in een 4 jaar oude Tesla X?

Want die laadtijden gelden niet voor alle EV, ook niet voor huidige Teslas die (veel) sneller kunnen laden. Ook bij zeer lage batterijstand.

vb aan 250 kW (V3 SC):
Neen dank u batterijen van 4 jaar zijn al ....doe er nog 4 jaar bij en je geraakt er nooit meer vanaf ....en vervangen zal een dure grap zijn .

Ik verkies liever zoals NIO .....kan je gewoon zelf opladen of je bolt naar een laadpunt en ze plaatsen een andere volle batterij.....heeft meer mogelijkheden ....als er betere batterijen of ....uitkomen en het volume is even groot dan kan je die ook onder je auto plaatsen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2021, 22:08   #142
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Neen dank u batterijen van 4 jaar zijn al ....doe er nog 4 jaar bij en je geraakt er nooit meer vanaf ....en vervangen zal een dure grap zijn .
grapjas, men heeft zelfs 8 jaar garantie en zonder km-beperking op oude Teslas, dat zit in de prijs.

Dus laat je niet hinderen door dat te staven met bronnen.

Ik zal je een bronnetje geven van een oude Tesla:

11 december 2020:
Citaat:
Ik verkies liever zoals NIO .....kan je gewoon zelf opladen of je bolt naar een laadpunt en ze plaatsen een andere volle batterij.....heeft meer mogelijkheden ....als er betere batterijen of ....uitkomen en het volume is even groot dan kan je die ook onder je auto plaatsen .
Nope. Alweer iets wat je opnieuw fantaseert, want financieel niet rendabel genoeg.

Ik heb nochtans al directe bronnen van NIO zelf gegeven. Die gaan laden aan snelladers zoals andere EVs ook. De CCS standaard zijn nu de 350 kW laadpunten. Dat is al vlot genoeg.

Lees toch eens wat ipv altijd te negeren:

Citaat:
http://autonews.gasgoo.com/new_energy/70017093.html

NIO’s supercharging network applicable to Xpeng P7 electric coupe

Monika From Gasgoo| April 26 , 2020

Filmpje nodig van NIO?
https://www.nio.com/en_DE/nio-power

Laatst gewijzigd door Micele : 12 maart 2021 om 22:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2021, 08:00   #143
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ICE nog meer dus.
Met mijn oude ICE kan ik door water rijden zolang het niet hoger komt dan de de luchtinlaat. Krijg dan wel natte voeten, maar die drogen na een tijdje.
Raad je niet aan dit te doen met een EV of je bent gebraden kip.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2021, 23:01   #144
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
grapjas, men heeft zelfs 8 jaar garantie en zonder km-beperking op oude Teslas, dat zit in de prijs.

Dus laat je niet hinderen door dat te staven met bronnen.

Ik zal je een bronnetje geven van een oude Tesla:

11 december 2020:

Nope. Alweer iets wat je opnieuw fantaseert, want financieel niet rendabel genoeg.

Ik heb nochtans al directe bronnen van NIO zelf gegeven. Die gaan laden aan snelladers zoals andere EVs ook. De CCS standaard zijn nu de 350 kW laadpunten. Dat is al vlot genoeg.

Lees toch eens wat ipv altijd te negeren:

Filmpje nodig van NIO?
https://www.nio.com/en_DE/nio-power
- 4j en en er nog 4 jaar bij = acht jaar en ze geven tot 8 jaar .....dus vermoedelijk draai je zelf op voor een vervanging .

- Bio niet financieel rendabel ....er gaan veel geruchten de ronde wat is waar.

-Aandelen van Tesla zijn in vrije val ....beursbericht vorige week
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 02:18   #145
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Brandstof tanken is nergens in België een probleem, er zijn letterlijk overal tankstations.
Het zal met autorijden worden zoals met vele dingen. Weg spontaniteit weg vrijheid. We zullen moeten tanken op afspraak en misschien wel rijden op afspraak. Een App installeren om te zien waar wanneer en hoeveel je kan gaan bijladen. Je zal meer op je telefoontje moeten tokkelen dan rijden.

Maar goed waar mensen nu gaan of staan maakt niet zo veel meer uit. Turen en tokkelen op je schermpje is toch overal en altijd hetzelfde meer doen ze toch niet meer. It's all on the screen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 maart 2021 om 02:19.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 11:48   #146
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- 4j en en er nog 4 jaar bij = acht jaar en ze geven tot 8 jaar .....dus vermoedelijk draai je zelf op voor een vervanging .

- Bio niet financieel rendabel ....er gaan veel geruchten de ronde wat is waar.
... ....

tot 72 Teslas kunnen hier in Shanghai gelijktijdig aan 120 kW laders bijladen voor verre afstanden en druk reisverkeer. Na een halfuur opnieuw 72 Teslas. Op 1 uur of 60 minuten dus tot 144 Teslas die tot 300 km verder kunnen.

Aja lol, ik zie al die rijen of 144 NIOs aanschuiven bij batterijwisselstation(s) en 144 vol? opgeladen batterijpacks één na één wisselen, 144 maal * 4 minuten = 576 minuten. Dus om die ene grote Tesla 72 SC-station in Shanghai minstens te evenaren in totale laadtijd, zijn 576 min/60 min = ~10 batterijwisselstations nodig waar telkens ~15 NIOs achtereen gaan wisselen.

Die 15 NIO batterijpacks pakweg 600 kg = 9 ton worden dan in 9 grote dieselvrachtwagens van Sinterklaas naar die batterijwisselstations vervoerd?
Ik probeer het te begrijpen, chris zal dat wel allemaal van NIO weten.

En waar al die klaarstaande 144 batterijpacks traag-snel? opgeladen worden en hoe die zware batterijpacks naar die 10 batterijwisselstations deskundig vervoerd verpakt en verzekerd worden zal wel de Kerstman en zijn zwarte pieten doen en weten.

Of ze worden terplaatse opgeladen? Nog zotter, lol.

NIO en XPeng moeten nog heel veel boterhammen eten om zelfs in eigen land zoveel te produceren en te verkopen als Tesla. En een eigen laadnetwerk uitbouwen zal ook nog wel wat duren, NIO begint er toch serieus aan.

Enzovoort. Tesla telde goed 4 maand geleden 20.000 snellaadpunten wereldwijd en elke dag komen er bij.

De 13 maart 2021 namelijk 23.750 open stalls volgens https://supercharge.info/charts verdeeld over 2.635 SC-stations of gemiddeld 9 SuC laadpunten per SC-station.

Citaat:
-Aandelen van Tesla zijn in vrije val ....beursbericht vorige week
toch grote pech voor jou dat ze helemaal niet in vrije val zijn, zelfs +23% de laatste 5 dagen.

Citaat:
PERFORMANCE
5 Day 23.22%
1 Month -15.00%
3 Month 8.42%
YTD -1.69%
1 Year 679.35%

https://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla
btw. Teslas zwaarste laadstation qua vermogen is deze waar 56 Tesla tegelijkertijd aan 250 kW piek kunnen laden (Versie 3 SC-laadpunten)
Maar ook dat record zal wel eens gebroken worden.

NIO is nu 71 mrd $ waard (11 mrd $ meer dan BMW).
Helaas voor chris is Tesla nu 666 mrd $ waard.
Bron: https://docs.google.com/spreadsheets...T62gs/htmlview

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2021 om 12:03.
Oud 15 maart 2021, 13:25   #147
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Aja lol, ik zie al die rijen of 144 NIOs aanschuiven bij batterijwisselstation(s) en 144 vol? opgeladen batterijpacks één na één wisselen, 144 maal * 4 minuten = 576 minuten. Dus om die ene grote Tesla 72 SC-station in Shanghai minstens te evenaren in totale laadtijd, zijn 576 min/60 min = ~10 batterijwisselstations nodig waar telkens ~15 NIOs achtereen gaan wisselen.

Die 15 NIO batterijpacks pakweg 600 kg = 9 ton worden dan in 9 grote dieselvrachtwagens van Sinterklaas naar die batterijwisselstations vervoerd?
Ik probeer het te begrijpen, chris zal dat wel allemaal van NIO weten.

En waar al die klaarstaande 144 batterijpacks traag-snel? opgeladen worden en hoe die zware batterijpacks naar die 10 batterijwisselstations deskundig vervoerd verpakt en verzekerd worden zal wel de Kerstman en zijn zwarte pieten doen en weten.

Of ze worden terplaatse opgeladen? Nog zotter, lol.

NIO en XPeng moeten nog heel veel boterhammen eten om zelfs in eigen land zoveel te produceren en te verkopen als Tesla. En een eigen laadnetwerk uitbouwen zal ook nog wel wat duren, NIO begint er toch serieus aan.
Ik geloof niet in het wisselen van batterijpacks. Mijn voornaamste bezwaar is de staat van het pack dat je krijgt. Ik draag zorg voor de batterij van mijn EV. De laadtoestand blijft zoveel mogelijk ergens in het midden (tussen 30 en 70%). Ik rijd het pack zelden (bijna) volledig leeg en als dat gebeurt gaat de auto direct aan de lader. De auto blijft nooit met 100% lading voor langere tijd staan. Dit maakt dat de degradatie van het batterijpack zeer beperkt blijft. De kans dat je een slecht pack krijgt is voor mij te groot.

De kostprijs van een batterijwisselstation lijkt me ook een pak groter dan een een aantal laadpalen. Het is bovendien ook veel complexer dan een laadpaal. Bovendien moet er een stock aan opgeladen packs zijn. Dan is nog maar de vraag of de lege packs ter plaatse worden geladen of dat men die komt ophalen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 14:34   #148
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik geloof niet in het wisselen van batterijpacks.
Wie wel? (EVs zijn geen gehuurde E-scooters)

Citaat:
Mijn voornaamste bezwaar is de staat van het pack dat je krijgt. Ik draag zorg voor de batterij van mijn EV. De laadtoestand blijft zoveel mogelijk ergens in het midden (tussen 30 en 70%). Ik rijd het pack zelden (bijna) volledig leeg en als dat gebeurt gaat de auto direct aan de lader. De auto blijft nooit met 100% lading voor langere tijd staan. Dit maakt dat de degradatie van het batterijpack zeer beperkt blijft. De kans dat je een slecht pack krijgt is voor mij te groot.

De kostprijs van een batterijwisselstation lijkt me ook een pak groter dan een een aantal laadpalen. Het is bovendien ook veel complexer dan een laadpaal. Bovendien moet er een stock aan opgeladen packs zijn. Dan is nog maar de vraag of de lege packs ter plaatse worden geladen of dat men die komt ophalen.
Ook dat nog.

En wat er nog bijkomt naast de complexiteit van de vlotte bevoorrading is het risico dat die "hydraulische techniek" van die "automatische batterijwisselaar" nog maar een kleine panne hoeft te hebben en het wisselen gaat niet meer door voor allemaal.

Dat er bij een laadstation met pakweg 12 laadpunten wel eens een tijdelijk defect of storing kan zijn aan enkele laadpalen legt daarvoor de andere laadpalen niet stil.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2021 om 14:40.
Oud 15 maart 2021, 17:02   #149
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Elektrische wagens zijn vandaag enkel goed om rond uw kerktoren wat te rijden.
De meeste auto's rijden ook maar wat rond de plaatselijke kerktoren.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2021, 17:05   #150
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Met mijn oude ICE kan ik door water rijden zolang het niet hoger komt dan de de luchtinlaat. Krijg dan wel natte voeten, maar die drogen na een tijdje.
Hangt van de EV af. Als je met je auto door het water rijdt dan wordt de alternator en de startmotor ook nat...
... repeat ...
Oud 15 maart 2021, 17:09   #151
Zwitser

Standaard

Citaat:
Je moet de batterijen mee rekenen in de lopende kosten. Stel je hebt een batterij die 2000 laadcyclussen meegaat en 14000 euro kost.
Dan kost elke laadbeurt je 7 euro voor de batterij.

Als je met die batterij dan 400km kan rijden per laadbeurt is dat nog best te doen.
... repeat ...
Oud 15 maart 2021, 18:09   #152
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach die post had ik overzien.

Integendeel tot ICEs hun electrische rommel is het batterijpack in de regel lang genoeg waterbestendig of zelfs waterdicht gebouwd. De evidente reden ligt voor de hand.
Citaat:
When we reached out to Nissan for comment, the company's electric-car spokesman, Jeff Wandell wrote told us that the high-voltage components such as the battery, traction motor, or inverter are all waterproof.
En motor in- of uitlaat hebben EVs niet.

Of Jantje valt alweer door de mand want zoekt dat feit niet op.

Filmpjes met Teslas staan er genoeg op YT:
https://www.google.com/search?q=tesl...&bih=770&dpr=2

- alle ICEs blijven staan in ondergelopen tunnel, Tesla model S gaat gewoon verderrijden het water tot op de motorkap.
Citaat:
https://www.cnbc.com/video/2016/06/2...ed-tunnel.html

Tesla Model-S ‘swims’ through flooded tunnel

Elon Musk says the Model-S floats well enough to turn into a boat for short periods of time.

Elon Musk: "model S kunnen eventueel ook als boot gebruikt worden voor korte periodes, die drijven lang genoeg..."

https://www.youtube.com/watch?v=rb_glRxHjcQ

MON, JUN 20 201612:00 PM EDT
- nog zoiets:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=p5TXuBFzwb8

Tesla Model 3 Swims in Deep Waters in China
Hier een straf verhaal van een perte total Tesla die heel lang in zoutwater lag en waarvan nog 12 van de 16 batterijmodules gered konden worden, en nog in goede staat waren:
(met demo-filmpje van Rich Benoit, alias *Rich Rebuilds: https://www.youtube.com/watch?v=NuAMczraBIM&t=116s )

Citaat:
https://www.greencarreports.com/news...e-been-flooded

One YouTube user, *Rich Rebuilds, has become famous for rebuilding a Tesla Model S he bought for $14,000 that had been flooded by Hurricane Sandy in New Jersey in 2012.

With the whole battery, the motor, and all the drive electronics sitting in the bottom 14 inches of the car, that Model S was a total insurance company loss.

When Rich began to dismantle the car, he found that after sitting in salt water, the battery pack was waterlogged. Twelve of the 16 modules in the pack were good. One of the four that wasn't was so corroded it began exploding as he took it apart, he notes in a video.

Although Rich eventually managed to rebuild his Tesla, the lesson is that any battery that has been submerged, or particularly one that's still sitting in water, can carry extremely high—even lethal—voltage and needs to be handled by experts.

When we reached out to Nissan for comment, the company's electric-car spokesman, Jeff Wandell wrote told us that the high-voltage components such as the battery, traction motor, or inverter are all waterproof.

"So no need to rebuild or replace the battery pack," he said.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2021 om 18:37.
Oud 16 maart 2021, 05:54   #153
Zwitser

Standaard

Citaat:

Integendeel tot ICEs hun electrische rommel is het batterijpack in de regel lang genoeg waterbestendig of zelfs waterdicht gebouwd. De evidente reden ligt voor de hand.
In principe is de electronica en elektrische installatie in een normale auto waterbestendig. Het is niet ongebruikelijk dat men de motorruimte gewoon met een hogedrukreiniger schoonmaakt. Het probleem bij een verbrandingsmotor is de luchtinlaat. Als er water in je motor komt is het afgelopen. Vandaar dat (echte) terreinwagens een snorkel hebben. En die rijden dan inderdaad probleemloos door water.

Dat het een elektrische redelijk waterbestendig is geloof ik direct. Per slot van rekening zijn elektrische auto's een veel eenvoudiger geconstrueerd.
... repeat ...
Oud 16 maart 2021, 09:03   #154
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En motor in- of uitlaat hebben EVs niet.

Of Jantje valt alweer door de mand want zoekt dat feit niet op.

Filmpjes met Teslas staan er genoeg op YT:
https://www.google.com/search?q=tesl...&bih=770&dpr=2

- alle ICEs blijven staan in ondergelopen tunnel, Tesla model S gaat gewoon verderrijden het water tot op de motorkap.

- nog zoiets:

Hier een straf verhaal van een perte total Tesla die heel lang in zoutwater lag en waarvan nog 12 van de 16 batterijmodules gered konden worden, en nog in goede staat waren:
(met demo-filmpje van Rich Benoit, alias *Rich Rebuilds: https://www.youtube.com/watch?v=NuAMczraBIM&t=116s )
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In principe is de electronica en elektrische installatie in een normale auto waterbestendig. Het is niet ongebruikelijk dat men de motorruimte gewoon met een hogedrukreiniger schoonmaakt. Het probleem bij een verbrandingsmotor is de luchtinlaat. Als er water in je motor komt is het afgelopen. Vandaar dat (echte) terreinwagens een snorkel hebben. En die rijden dan inderdaad probleemloos door water.

Dat het een elektrische redelijk waterbestendig is geloof ik direct. Per slot van rekening zijn elektrische auto's een veel eenvoudiger geconstrueerd.
De aanwezige stroom in een voertuig is gelijkstroom laag spanning.

Een diesel zonder electronica, heeft geen hinder van water zolang het niet in de motor of branstof komt.

Alternator en startmotor mogen dus nat worden.
Bij een benzine zonder electronica moet je er opletten de de ontstekingsonderdelen droog blijven, je kan daarmee dus wel door beekjes die minder dan zijn dan het laagst geplaatste ontstekingesonderdeel.

Een EV is beschermd tegen spatwater, maar niet tegen instromend water.
Met een EV kan je dus niet dieper in het water dan de laagst geplaatste accu aansluiting, eens die onder water komen, ontlaad de battery zich.
Oud 16 maart 2021, 09:34   #155
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een EV is beschermd tegen spatwater, maar niet tegen instromend water.
Met een EV kan je dus niet dieper in het water dan de laagst geplaatste accu aansluiting, eens die onder water komen, ontlaad de battery zich.
Onzin, alles is waterdicht bij een EV.

Het filmpje toont zelfs dat het water over "de motorkap" van het model S loopt.

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=rb_glRxHjcQ

Tesla Model-S 'Swims' Through Flooded Tunnel
De batterij, omvormer, e-motoren zitten heel laag in deze model S.

Deze model 3 rijdt vlotjes maar niet zo heel diep door het water maar toch diep genoeg dat het batterijpack en motoren de volle waterinstroming via de koelopening meekrijgen:

Commentaar Nissan (Leaf), een model dat twee jaar eerder op de markt kwam dan een Tesla model S.

Toen we contact opnamen met Nissan voor commentaar, vertelde de woordvoerder van de elektrische auto van het bedrijf, Jeff Wandell, ons dat de hoogspanningscomponenten zoals de batterij, de tractiemotor of de omvormer allemaal waterdicht zijn.

Citaat:
QED Jantje. Geef eens een link van een EV die een kortsluiting of ontlading heeft door een diepe waterplas. Men weet maar nooit.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2021 om 09:55.
Oud 16 maart 2021, 10:06   #156
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog eentje van de talrijke Model X rijdt "bijna half onder water"

https://www.youtube.com/watch?v=QSR6Y2gNeI0

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2021 om 10:12.
Oud 16 maart 2021, 10:21   #157
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Electrische vleugeldeuren werken ook nog na een tijdje volledig onder water. lol.

https://www.teslarati.com/tesla-mode...on-wing-doors/

Laatst gewijzigd door Micele : 16 maart 2021 om 10:21.
Oud 16 maart 2021, 13:04   #158
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin, alles is waterdicht bij een EV.

Het filmpje toont zelfs dat het water over "de motorkap" van het model S loopt.

De batterij, omvormer, e-motoren zitten heel laag in deze model S.

Deze model 3 rijdt vlotjes maar niet zo heel diep door het water maar toch diep genoeg dat het batterijpack en motoren de volle waterinstroming via de koelopening meekrijgen:

Commentaar Nissan (Leaf), een model dat twee jaar eerder op de markt kwam dan een Tesla model S.

Toen we contact opnamen met Nissan voor commentaar, vertelde de woordvoerder van de elektrische auto van het bedrijf, Jeff Wandell, ons dat de hoogspanningscomponenten zoals de batterij, de tractiemotor of de omvormer allemaal waterdicht zijn.

QED Jantje. Geef eens een link van een EV die een kortsluiting of ontlading heeft door een diepe waterplas. Men weet maar nooit.
Nee, spatdicht.
Om waterdicht te zijn, moet het luchtdichte zijn.
Oud 16 maart 2021, 13:08   #159
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie wel? (EVs zijn geen gehuurde E-scooters)

EV staat voor elektrisch aangedreven voertuig.
En een E-scooters is een elektrisch aangedreven voertuig of je die nu huurt of in eigendom hebt verandert niets aan het feit dat een E-scoorter een EV is.
Oud 16 maart 2021, 15:55   #160
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, spatdicht.
Om waterdicht te zijn, moet het luchtdichte zijn.
Het is waterdicht of waterproof.

Ga jij het beter weten dan Nissan? lol
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be