Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2004, 11:45   #141
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djeeuw
Het is maar hoe men het opvat. Uiteraard vatten franskiljons en belgicisten het beledigend op en zoeken ze alle middelen om taalkundigen foutjes te ontdekken om op deze manier (uit hun schrik voor het einde van de Belgische staat weliswaar) toch eens een Phyrrusoverwinning te behalen (niettegenstaande het feit dat mensen het irritant/tijdsrovend vinden).
De regels van de Franse taal wordt voornamelijk in Frankrijk bepaald voornamelijk door haar beschermer, de Academie française. Een gemengd panel van Vlaamse en Nederlandse professoren overlegt soms over de nodige veranderingen van de Nederlandse taal. Waar is uw belgicistisch complot???
Over wat voor foutjes hebt u het eigenlijk want taalkundige foutjes die België samen zouden moeten houden, dat is nogal vaag hoor. Geef maar eens enkele duidelijke voorbeelden in plaats van vage ideologische taal.
Gunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 11:46   #142
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is maar hoe men het opvat. Uiteraard vatten franskiljons en belgicisten het beledigend op en zoeken ze alle middelen om taalkundigen foutjes te ontdekken om op deze manier (uit hun schrik voor het einde van de Belgische staat weliswaar) toch eens een Phyrrusoverwinning te behalen (niettegenstaande het feit dat mensen het irritant/tijdsrovend vinden).
Waarom gebruikt u altijd het woord "franskiljons"? Of is er een verschil voor u tussen Franskiljons en Franstaligen?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 11:58   #143
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
De regels van de Franse taal wordt voornamelijk in Frankrijk bepaald voornamelijk door haar beschermer, de Academie française. Een gemengd panel van Vlaamse en Nederlandse professoren overlegt soms over de nodige veranderingen van de Nederlandse taal.
Dat weet ik zelf ook, beste, en dat is totaal irrelevant aan het onderwerp. 0% relevantie, eerder moderne taalkunde.

Citaat:
Waar is uw belgicistisch complot???
Ik heb nergens iets over een zogenaamd complot vermeld. Wél heb ik vermeld dat u enkel maar op een taalkundige fout van mij (in het Nederlands) moest wijzen om zo de betekenis van mijn zin te verdraaien.

Citaat:
Over wat voor foutjes hebt u het eigenlijk want taalkundige foutjes die België samen zouden moeten houden, dat is nogal vaag hoor. Geef maar eens enkele duidelijke voorbeelden in plaats van vage ideologische taal.
Ik heb het nergens over foutjes en diens relevantie over Belgiës bestaan. Het is echter een feit dat belgicisten geneigd zijn de domste stellingen naarboven te halen om hun ideologische België toch maar recht proberen te houden. Het is onvermijdelijk te zien dat ze eigenlijk schrik hebben voor een scheuring van de Belgische staat. Door allerlei omwegen tracht men dat ook erdoor te drukken (zoals het Belang te veroordelen wegens racisme, terwijl de franstalige wereld hun dotaties eerder afgenomen wil zien worden wegens diens separatisme).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Waarom gebruikt u altijd het woord "franskiljons"? Of is er een verschil voor u tussen Franskiljons en Franstaligen?
Een franskiljon is een Vlaming die de franstalige taal/cultuur als superieur aan de Vlaamse beschouwt. Een grote hoeveelheid van die franskiljons die graag hun oordeel over Vlamingen velden is woonachtig in het Brusselse gewest. Franstaligen die voor de Belgische staat zijn kunnen voor mijn part hun plan trekken in het Waals België en ze mogen Brussel voor mijn part als eiland erbij nemen.

[size=4]frans·kil·jon[/size] (de ~ (m.), ~s)
1 Vlaming die voorstander is van de overheersing van het Frans in België

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 december 2004 om 12:07.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 12:01   #144
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het ging me niet om het feit dat er Frans gesproken werd en dat jij daar een opmerking op maakte (ik had er overigens niks op tegen, want het was wel duidelijk dat die man z'n Nederlands meer dan belabberd was en hij probeerde toch), maar om je kwalificatie van die taal als een, wat was het alweer, koeterwaals...? Verschillende van mijn favoriete schrijvers zijn Frans, en ik kan de taal best wel appreciëren, daarom dat ik een beetje kregelig reageerde.
Af en toe doe ik wat aan teentrappen, ik kan het niet laten. Vroeger had ik echt een hekel aan Frans, want op school en in de stad waren er veel franskiljons. Daardoor waarschijnlijk is de kwaliteit van mijn Frans jammer genoeg aan de lage kant. Maar mijn visie van die taal is wel veranderd, aangezien mijn vriendin geboren is in Frankrijk en daar ook een lange tijd gewoond heeft. Ik moet toegeven dat ik het zelfs vervelend vind, dat ik geen boeken van Franse auteurs kan lezen in de oorspronkelijke taal.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2004, 12:07   #145
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet ik zelf ook, beste, en dat is totaal irrelevant aan het onderwerp. 0% relevantie, eerder moderne taalkunde.

Ik heb nergens iets over een zogenaamd complot vermeld. Wél heb ik vermeld dat u enkel maar op een taalkundige fout van mij (in het Nederlands) moest wijzen om zo de betekenis van mijn zin te verdraaien.

Ik heb het nergens over foutjes en diens relevantie over Belgiës bestaan. Het is echter een feit dat belgicisten geneigd zijn de domste stellingen naarboven te halen om hun ideologische België toch maar recht proberen te houden. Het is onvermijdelijk te zien dat ze eigenlijk schrik hebben voor een scheuring van de Belgische staat. Door allerlei omwegen tracht men dat ook erdoor te drukken (zoals het Belang te veroordelen wegens racisme, terwijl de franstalige wereld hun dotaties eerder afgenomen wil zien worden wegens diens separatisme).

Een franskiljon is een Vlaming die de franstalige taal/cultuur als superieur aan de Vlaamse beschouwt. Een grote hoeveelheid van die franskiljons die graag hun oordeel over Vlamingen velden is woonachtig in het Brusselse gewest. Franstaligen die voor de Belgische staat zijn kunnen voor mijn part hun plan trekken in het Waals België en ze mogen Brussel voor mijn part als eiland erbij nemen.

Ik ken geen enkele Vlamingen die de franstalige taal/cultuur als superieur aan de Vlaamse beschouwen. Als je het over de Franstalige Brusselaars hebt, zijn ze Franstalig, en niet Vlaming.
Oud 16 december 2004, 12:10   #146
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet "rot op", wel "heb wat respect". De discussie was niet mogelijk in het Nederlands, dat was duidelijk hoewel hij geprobeerd heeft. Hij had zeer duidelijk respect voor onze taal en dit forum, heb wat respect voor hem. Dat is niet veel gevraagd, u doet precies alsof hij Nederlandstaligen de oorlog verklaart.

Als iemand begint over de technische inhoud van bepaalde politieke problemen, dan heb ik het daar ook moeilijk mee om het te begrijpen. Maar ik zie zo'n discussie niet als een "rot op" signaal in mijn aangezicht.
Stel nu voor dat er hier een paar Chinezen proberen Nederlands te spreken. Het trekt op niets, en dus begin ik (toevallig kan ik Chinees ) in het Chinees tegen die jongens. Gunter die geen chinees kan, kan niet deelnemen aan de discussie. Vindt u dat eerlijk?
Oud 16 december 2004, 12:12   #147
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken geen enkele Vlamingen die de franstalige taal/cultuur als superieur aan de Vlaamse beschouwen. Als je het over de Franstalige Brusselaars hebt, zijn ze Franstalig, en niet Vlaming.
Nou, ik wel, Everytime, ga maar eens naar West en Oost-Vlaanderen (Kortrijk, Ronse,...).
Oud 16 december 2004, 12:14   #148
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Nou, ik wel, Everytime, ga maar eens naar West en Oost-Vlaanderen (Kortrijk, Ronse,...).
Je hebt het misschien over Franstaligen die in Vlaanderen wonen. Ik heb het over Vlamingen.
Oud 16 december 2004, 12:17   #149
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Op zich vind ik het niet erg dat mensen willen discussiëren in het Frans, doch is het handig en aan te raden een cursus van onze taal te volgen zoals deze franstalige Brusselaars. De bereidheid zag ik althans aan de starter van deze draad, daarvan heb ik geen klagen. Het stoorde me eerder wel dat sommigen een houding moesten aannemen alsof het Nederlands voor franstaligen veel moeilijker is dan het Frans voor nederlandstaligen (want dat fabeltje is nog steeds door het merendeel van de Vlamingen geloofd; franstaligen hebben eigenlijk enkel problemen met onze 'w'- en 'r'-klanken en af en toe ook bij een combinatie van drie medeklinkers)

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 december 2004 om 12:18.
Oud 16 december 2004, 12:18   #150
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:

Als die franskiljons en de Franstaligen in Brussel zo de tegenstanders zijn van het Vlaams Belang, waarom probeert men hen dan te overtuigen om op die partij te stemmen door speciale propaganda in twee talen zonder verwijzingen naar de Vlaamse onafhankelijkheid?
Een scheuring van België is irrelevant, de meeste Vlamingen wensen dat niet.
En een Brusselse Vlaming of die nu er geboren en getogen is of niet, die mag toch ook zijn vrije mening uiten over Vlaanderen? Of is het concept Vlaanderen ook al eigendom van één partij?
Oud 16 december 2004, 12:23   #151
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Stel nu voor dat er hier een paar Chinezen proberen Nederlands te spreken. Het trekt op niets, en dus begin ik (toevallig kan ik Chinees ) in het Chinees tegen die jongens. Gunter die geen chinees kan, kan niet deelnemen aan de discussie. Vindt u dat eerlijk?
Goed voorbeeld, ik heb ooit uit een boek enkele woordjes Mandarijn geleerd en ik ging eens naar een Chinees forum. Gewoon om mijn woordjes te testen. En die zagen dat ik geen Chinees kon dus gingen die over op Engels en we hebben tof gechat over de Chinese taal en zo. Zeer interessant!
Ik heb er dan ook niks tegen om met Chinezen die niet goed Nederlands kunnen hier Engels of een andere lingua franca te spreken. Ik zie ook niet in waarom die hier niet mogen komen met hun stellingen/vragen. Het moet geen Apartheidstelsel worden hier.
Oud 16 december 2004, 12:27   #152
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed voorbeeld, ik heb ooit uit een boek enkele woordjes Mandarijn geleerd en ik ging eens naar een Chinees forum. Gewoon om mijn woordjes te testen. En die zagen dat ik geen Chinees kon dus gingen die over op Engels en we hebben tof gechat over de Chinese taal en zo. Zeer interessant!
Ik heb er dan ook niks tegen om met Chinezen die niet goed Nederlands kunnen hier Engels of een andere lingua franca te spreken. Ik zie ook niet in waarom die hier niet mogen komen met hun stellingen/vragen. Het moet geen Apartheidstelsel worden hier.
Stel je voor dat hier een Arabier in gebrekig Nederlands moest beginnen. Een Marokkaanse toeschouwer die de taal van zijn afkomst machtig is begint in een in Latijnse tekens geschreven dialectisch Marokkaans Arabisch (hij heeft immers nooit Arabische les gehad). Het halve forum zou meteen schreeuwen van "oproep tot geweld tegen de westerse wereld" Al bij al is het niet te vergelijken met iemand die Frans als zijn voertaal aanschouwt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 december 2004 om 12:34.
Oud 16 december 2004, 12:28   #153
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Op zich vind ik het niet erg dat mensen willen discussiëren in het Frans, doch is het handig en aan te raden een cursus van onze taal te volgen zoals deze franstalige Brusselaars. De bereidheid zag ik althans aan de starter van deze draad, daarvan heb ik geen klagen. Het stoorde me eerder wel dat sommigen een houding moesten aannemen alsof het Nederlands voor franstaligen veel moeilijker is dan het Frans voor nederlandstaligen (want dat fabeltje is nog steeds door het merendeel van de Vlamingen geloofd; franstaligen hebben eigenlijk enkel problemen met onze 'w'- en 'r'-klanken en af en toe ook bij een combinatie van drie medeklinkers)
Om over een historisch en taalkundig thema te kunnen discussiëren moet je al wel heel goed Nederlands kunnen en dat kon hij niet. Maar ik heb geen houding aangenomen alsof Nederlands een moeilijke taal is om te leren. Ik volg Frans hier in Brussel en enkele studenten volgen ook Nederlands, die vinden het niet speciaal moeilijk of zo. Het is een zeer interessante taal vinden ze, net als het Frans.
Ik ben echt niet van mening dat één taal hier superieur is. Die mening is ook minder en minder aanwezig bij de Franstalige Brusselaars, Nederlands wint hier aan prestige. Maar door van die rare uitspraken over superioriteit, franskiljons, etc. gaat u wel een hoop mensen afschrikken. Het is daardoor dat ze soms zo hevig reageren denk ik.
Oud 16 december 2004, 12:28   #154
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Deze ontaarde diskussie over het taalgebruik hoeft ons niet te verdelen - onze forumgoden kunnen op ons neerkijken en als het hun belieft een salomonsoordeel
uitspreken. Stel voor dat op de algemene open fora het taalgebruik vrij is, wat ook wil zeggen dat men bv. een post in het italiaans kompleet kan negeren, omdat men nu eenmaal die taal niet machtig is.

Er bestaat een forum waar de taal uitsluitend Vlaams is, diegenen wiens oog de aanblik van een vreemde taal niet kan verdragen - kan die plaats een hele verademing vinden
en daar ten volle van de prachtige vlaamse cultuur genieten.

Misschien kan men ook een forum openen voor geel hrote westvlaamsliefhebbbers
of voer dikke nekken en l a n g z a a m t y p e n d e l i mb u r g e r s

Zo nu heb ik voldoende Belgae beledigd.
Oud 16 december 2004, 12:30   #155
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt het misschien over Franstaligen die in Vlaanderen wonen. Ik heb het over Vlamingen.
Neen hoor, zelfs één van mijn beste vrienden is er zo één. Komt uit een Vlaamse familie waar er Frans gesproken wordt, omdat dat meer prestige heeft (denken ze). Als jonge gast was hij natuurlijk ook lid van een Franstalige tennisvereniging.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 16 december 2004 om 12:30.
Oud 16 december 2004, 12:32   #156
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Er bestaat een forum waar de taal uitsluitend Vlaams is, diegenen wiens oog de aanblik van een vreemde taal niet kan verdragen - kan die plaats een hele verademing vinden
en daar ten volle van de prachtige vlaamse cultuur genieten..
Op zich werken deze fora zoals in de Verenigde Staten. Er is geen officiële taal en mensen kunnen de taal hanteren die ze willen. In Californië zijn er mensen die onderwijs in het Spaans krijgen, want er is geen wet die hun verplicht in het Engels opgeleid te worden. Af en toe koop ik eens producten uit de VS (vroeger importeerde ik een bepaalde gelsoort uit Californië) en de ingrediëntenlijst stond in zowel het Amerikaans Engels als het (Latijn-Amerikaans/ waarschijnlijk Mexicaans) Spaans.
Oud 16 december 2004, 12:36   #157
Gunter
Partijlid

Standaard

Citaat:
Stel je voor dat hier een Arabier in gebrekig Nederlands moest beginnen. Een Marokkaanse toeschouwer die de taal van zijn afkomst machtig is begint in dialectisch Marokkaans Arabisch (hij heeft immers nooit Arabische les gehad). Het halve forum zou meteen schreeuwen van "oproep tot geweld tegen de westerse wereld" Al bij al is het niet te vergelijken met iemand die Frans als zijn voertaal aanschouwt.
Ik ga al zeker niet spreken over een anti-westerse intentie als iemand Arabisch praat. Wat is dat nu voor rare logica?
Ge doet alsof er enkel maar over moslimfundementalisme kan gepraat worden in het Arabisch, denkt ge niet dat die mensen over iets anders kunnen praten gelijk het weer of dat ze vragen hoe het met ons is? Zijt ge nu geen oordelen over het Arabisch aan het maken die vergelijkaardig zijn met de vooroordelen die ge "franksiljons" verwijt???
Als gij naar Lord of the Rings kijkt en ze spreken ineens die Elventaal onder elkaar wanneer iemand die die taal niet machtig is er niets van mag weten, vindt ge dat ook erg of zo? Komt ge dan ook naar voren met een "oproep tot geweld tegen de Hobbit-wereld!"?
Oud 16 december 2004, 12:43   #158
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga al zeker niet spreken over een anti-westerse intentie als iemand Arabisch praat. Wat is dat nu voor rare logica?
Ge doet alsof er enkel maar over moslimfundementalisme kan gepraat worden in het Arabisch, denkt ge niet dat die mensen over iets anders kunnen praten gelijk het weer of dat ze vragen hoe het met ons is? Zijt ge nu geen oordelen over het Arabisch aan het maken die vergelijkaardig zijn met de vooroordelen die ge "franksiljons" verwijt???
Een begripsverwarring is hier actief, vrees ik. Ik bedoelde alles op een sarcastische manier, eigenlijk als een grap. Ik heb zelf niet persoonlijk naar u een verwijt gegooid, doch interpreteer ik dat de helft van dit forum zou denken (al dan niet gestart door een sarcastische grappenmaker) en gelijk moord en brand zou schreeuwen dat op deze manier oproepen tot geweld zouden kunnen gebruikt worden zonder dat één westerling (op diegenen die arabistiek gestudeerd hebben na) het kan verstaan. Dit voorbeeld was/is in mijn ogen ook best extreem om te vergelijken met en Franstalige, evenals die Chinees waarmee onze vriend Willem mee afkwam.

Desondanks ben ik hier niet te oordelen welke taal men hier hanteert, en dat laatste wou ik hiermee duidelijk maken. Eigenlijk gaf ik voor een zeldzame keer de linksen/belgicisten/franstaligen/etc... gelijk over het feit dat Frans hier niet per se verboden zou moeten worden, evenals het afkraken ervan eigenlijk (jammer genoeg) ook zou mogen. Datzelfde geldt ook voor franstalige fora met het Nederlands, zolang men maar beleefd kan blijven uiteraard (wat hier dus ook het geval is).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 december 2004 om 12:47.
Oud 16 december 2004, 12:51   #159
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pffff, is dit een forum over talenkennis of over politiek. Trouwens, stel voor dat er hier een paar in het Duits begonnen, dan zouden er hier dadelijk een paar gasten toch beginnen stijgeren. Ik blijf erbij dat, uit respect van de meerderheid hier het Nederlands gebruikt moet worden in alle gesprekken. Komt er iemand die geen Nederlands kan (wat dus een sporadisch bezoek zal zijn, want als je 99% van wat hier staat niet kan lezen, is dit maar een saaie boel) dan moet hij beantwoord worden in het Nederlands. Of ten minste, de antwoorden in de vreemde taal, vertalen naar het Nederlands. En wie heeft er dat gedaan?

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 16 december 2004 om 12:52.
Oud 16 december 2004, 12:57   #160
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens u moeten we het dus in het Engels doen? We hebben daar ooit eens een gesprek over gehad met de forumgoden. Ze hadden daar een reden voor die ik mij nu niet herinner, misschien ga ik het nog eens vragen...
Ter verduidelijking, we hebben het over de naam gehad (politics.be), waarom die in het Engels is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be